Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:52

Eens met Janneke, en daarbij Selensky heeft er uitdrukkelijk voor gewaarschuwd zoals eerder ook al werd opgemerkt. Dus gewoon dom geweest van deze man. Als iets niet bevestigd was om vrijgegeven te mogen worden, ben je in overtreding.
Ze zijn daar niet bepaald aan het dammen. Dat had de journalist moeten weten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:37

Ik begrijp dat je geen strategische informatie de wereld in wil slingeren, maar...

wellicht moeten we ook eens nauwkeurig gaan kijken hoe de propaganda van Oekraine funktioneert. In een oorlog wordt altijd aan beide kanten smerig gevochten, of je wilt of niet. Want als de agressor begint volgt het slachtoffer van zelf. Als je maar lang genoeg geconfronteerd wordt met wreedheden bega je ze uit wraak, frustratie, onvermogen zelf ook. Al dan niet in meer of mindere mate.

We moeten opletten Oekraine in deze oorlog niet alleen maar als goed te zien, ook al zijn zij het conflict niet begonnen. Er zullen dus op termijn steeds meer beelden komen van oekrainse zijde die ook niet al te fijntjes zullen zijn. Dat een buitenlandse journalist wordt uit gezet zal waarschijnlijk al een van de eerste tekenen zijn dat Oekraine niet bereid alles aan de buitenwereld te tonen. Of het dat om strategische informatie gaat of humanitair of militaire wandaden. Ook Oekraine heeft een krachtige propaganda machine. Hopelijk overspelen ze hun hand niet door voortdurend en overal Zelensky met zn hoofd op tv te zetten. Want als je hoofd vaak genoeg op tv verschijnt gaat die vanzelf vervelen. De kracht van de boodschap neemt af en mensen kennen het truukje inmiddels.

We zullen ontzettend kritisch moeten blijven t.a.v de beelden die op ons af komen. Een time-out inbouwen alvorens we ze verder de wereld ingooien met allerlei links en copypast... Wij zijn namelijk het belangrijkste onderdeel in deze propaganda. Er wordt op ons gemoed gespeeld. En als beelden maar schokkend genoeg zijn ben je geneigd ze sneller ongefilterd te verspreiden om je vertontwaardiging te kunnen delen.

Dus inzake het uitzetten van een journalist ben ik op voorhand kritisch en stel mezelf vragen als waarom, wat is er aan vooraf gegaan, door wie, en waarom juist nu etc etc...

Wij zijn verweven met de oorlog dáár. De strijd om onze steun of afschuw is in volle gang via internet en we kunnen behoorlijk in de maling worden genomen. Wees en blijf kritisch!!!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:24

Janneke en Pien, ik ga helemaal met jullie berichten mee.

Pareltje, natuurlijk moeten we kritisch zijn, maar sommige beelden spreken voor zich in mijn ogen en ik weiger er van weg te kijken omdat dit 'gemakkelijker' of 'veiliger' voor mezelf, mijn land of whatever zou zijn.
Laatst bijgewerkt door Ann op 04-04-22 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:48

Eens met Pareltjes. We zijn immers altijd op de hand van de underdog/het slachtoffer. En dat maakt ons gemakkelijk bevooroordeeld.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:52

Ik wil gewoon een einde aan de oorlog. En heb liever een compromis dan nog langer bloedvergieten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:38

Ja je moet kritisch zijn maar wie is er begonnen?
En moeten de Oekrainers maar alles over zich heen laten komen? Dacht het niet. Ze staan er nog altijd alleen voor want de rest vd wereld heeft enkel maar woorden en geen daden! Putin kan lekker zn gang blijven gaan met zn dreigen en zn daden bij al die broekpoeperds.
Iedereen is bang voor hem.
Dus ja, de oorlog word steeds ruiger net als in Syrie het geval was want daar kon het ook maar gaan en gaan.
Noem eens een puntje waarom Putin dit allemaal op zn geweten mag hebben!? Ik kan ze niet bedenken

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:52

sterregoud schreef:
Ik wil gewoon een einde aan de oorlog. En heb liever een compromis dan nog langer bloedvergieten.

Houd er maar rekening mee dat wat jou een goede compromis lijkt, het dit beslist niet is. Rusland is niet uit op een compromis.

@Pareltjes, wees eens kritisch en ga op het twitterprofiel van de betreffende journalist kijken. Ik kreeg daar niet direct het beeld van een serieuze journalist.
Overigens schijnt alle pers een document te hebben ondertekend waarbij ze beloven geen meldingen te maken van Russische aanvallen voordat dit officieel door de Ukraïnse autoriteiten naar buiten is gebracht. Daarnaast is het verboden (om begrijpelijke redenen) om het bericht zo specifiek te maken dat het doel te pinpointen is. Meneer de journalist heeft vanuit 4 verschillende, herkenbare locaties het target gefotografeerd zodat de exacte locatie zonder probleem te vinden is. Dus om zijn uitzetting te koppelen aan het indammen van pers/censuur vind ik misplaatst.
Op z'n twitter las ik ook nog dat hij een afspraak had met de burgemeester van Odessa maar die heeft hij maar gecanceld toen hij te horen kreeg dat hij maar 3 vragen mocht stellen, vond meneer te min.
Ik denk niet dat er veel journalistieke berichten gemist gaan worden door zijn uitzetting.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:53

Popstra schreef:
Ja je moet kritisch zijn maar wie is er begonnen?
En moeten de Oekrainers maar alles over zich heen laten komen? Dacht het niet. Ze staan er nog altijd alleen voor want de rest vd wereld heeft enkel maar woorden en geen daden! Putin kan lekker zn gang blijven gaan met zn dreigen en zn daden bij al die broekpoeperds.
Iedereen is bang voor hem.
Dus ja, de oorlog word steeds ruiger net als in Syrie het geval was want daar kon het ook maar gaan en gaan.
Noem eens een puntje waarom Putin dit allemaal op zn geweten mag hebben!? Ik kan ze niet bedenken

Dit dus!

Oekraïne heeft hier echt niet om gevraagd en zie de tweets en berichtgeving van Macron en Rutte etc en je ziet dat er aaaaaah en eeeeeeeh wordt geroepen en dat was het dan.

Tevens zag ik ook grote Pro Russische demonstraties voorbij komen (ik geloof Berlijn)en dat gecombineerd met het gegeven dat 85% vd Russen achter Poetin staan, plus het feit dat de Hongaren voor hun Pro Poetin president hebben gestemd, laat zien hoe naar de wereld is, hoe mensen voor de gek gehouden worden door allerlei staats TV en Russische gezinde partijen .

Het zijn zware tijden en Oekraïne staat er vrij alleen voor. Want Navo moest weer zeggen dat ze niet tussen beiden komen. Dus wederom groen licht voor Poetin.

Eens ook met Irmaz.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:55

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:00

@ popstra, er is geen enkele reden waarom hij dit mag doen. Geen enkele.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:03

Pareltjes schreef:
Ik begrijp dat je geen strategische informatie de wereld in wil slingeren, maar...

Ik begrijp het woord 'willen' niet helemaal.
In een oorlog is strategische informatie per definitie staatsgeheim.
Journalisten en fatsoenlijke kranten etc weten dat en houden daar rekening mee.
Citaat:
wellicht moeten we ook eens nauwkeurig gaan kijken hoe de propaganda van Oekraine funktioneert.

Ja. Ik vind de toespraken van Zelensky zeer de moeite waard.

Citaat:
In een oorlog wordt altijd aan beide kanten smerig gevochten, of je wilt of niet.

Klopt
Citaat:
We moeten opletten Oekraine in deze oorlog niet alleen maar als goed te zien, ook al zijn zij het conflict niet begonnen.

... er is een walgelijke video, denkbaar met Oekraïnse soldaten die over de schreef zijn gegaan met drie soldaten.
'Kiyv' heeft gezegd: dit kan /mag niet, we zoeken het uit, als er schuldigen zijn, worden ze gestraft, ons leger heeft zich te houden aan het oorlogsrecht.
En de beelden uit Boetsja: 'Moskou' zegt: allemaal propaganda.

Ik vind dit verschil het waard om te benoemen.
Er is dus meer verschil dan alleen 'wie is de agressor en wie werd overvallen'.

Citaat:
Er zullen dus op termijn steeds meer beelden komen van oekrainse zijde die ook niet al te fijntjes zullen zijn.

Glazen bol...?
... als gezegd, in elke oorlog gaan mensen over de schreef, en waarschijnlijk ook altijd aan beide zijden.

En nu even de Nederlandse geschiedenis.
We weten dat het uitmaakt, hoe de legerleiding denkt over 'excessen'.
... zoals het voorgelogen Nederlandse leger tekeer ging in Indonesië, werd gedoogd door de legerleiding - en dan krijg je meer 'excessen' (= oorlogsmisdaden).
Citaat:
Dat een buitenlandse journalist wordt uit gezet zal waarschijnlijk al een van de eerste tekenen zijn dat Oekraine niet bereid alles aan de buitenwereld te tonen.

%) %) %)
... het is OORLOG.

Citaat:
(niet bereid alles te tonen...) Of het dat om strategische informatie gaat of humanitair of militaire wandaden.

Waar haal je dit toch vandaan, om dat maar rustig naast elkaar te zetten?
Citaat:
Ook Oekraine heeft een krachtige propaganda machine.
[/quote]

Behalve Zelensky, kun je er echt iets over zeggen?
In de heldere wetenschap dat het oorlog is en informatie 'een wapen is', en het oude gezegde 'dat de waarheid als eerste sneuvelt'...?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-04-22 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:05

bigone schreef:
Van Twitter , de Russische plannen mbt Oekraïne:

https://threadreaderapp.com/thread/1510 ... 34338.html

Citaat:
de 1ste 5000 woorden vd Russische tekst via deepl vertaald. En dan is te lezen

Selecteer brontaalVertaal uit het Russisch (gedetecteerd) 

9106 / 5000

In april vorig jaar schreven wij over de onvermijdelijkheid van denazificatie van Oekraïne. Nazi, Banderietisch Oekraïne, een vijand van Rusland en een instrument van het Westen voor de vernietiging van Rusland, is voor ons niet nodig. Vandaag is de kwestie van de denazificatie naar het praktische vlak verschoven. Denazificatie is noodzakelijk wanneer een belangrijk deel van het volk - waarschijnlijk de meerderheid - door het naziregime wordt beheerst en meegesleept in zijn politiek. Dat wil zeggen, wanneer de hypothese "het volk is goed - de regering is slecht" niet werkt. De erkenning van dit feit is de grondslag van het denazificatiebeleid, van al zijn activiteiten, en het feit zelf vormt het voorwerp ervan. 26 maart, 08:00 Rusland is verantwoordelijk voor Oekraïne Oekraïne bevindt zich in precies deze situatie. Het feit dat de Oekraïense kiezers voor "Porosjenko's vrede" en "Zelenski's vrede" hebben gestemd, mag niet misleidend zijn - de Oekraïners waren heel tevreden met de kortste weg naar vrede door middel van blitzkrieg, waarop de laatste twee Oekraïense presidenten transparant zinspeelden toen zij werden verkozen. Het was precies deze methode van "pacificatie" van binnenlandse anti-fascisten - door middel van totale terreur - die werd gebruikt in Odessa, Charkov, Dnepropetrovsk, Mariupol en andere Russische steden. En het paste de gemiddelde Oekraïense burger heel goed. Denazificatie is een reeks maatregelen tegen de nazistische massa van de bevolking, die technisch gezien niet rechtstreeks als oorlogsmisdadigers kan worden gestraft. Probeer gratis Russische TV 320+ Russische kanalen tegen gunstige voorwaarden. Kwaliteit HD/Full HD. Maak verbinding! DEMO.TELEPARK.SALE Advertentie Nazi's die de wapens hebben opgenomen, moeten zoveel mogelijk op het slagveld worden vernietigd. Er mag geen wezenlijk onderscheid worden gemaakt tussen de AFU en de zogenaamde Natsbat, alsmede de territoriale verdedigingsmilities die zich bij deze twee soorten militaire formaties hebben aangesloten. Allen zijn zij evenzeer betrokken bij schandelijke wreedheden tegen burgers, evenzeer schuldig aan de genocide op het Russische volk en aan het niet naleven van de wetten en gebruiken van de oorlog. Oorlogsmisdadigers en actieve nazi's moeten streng en voorbeeldig gestraft worden. Er moet een totale lustratie worden uitgevoerd. Alle organisaties die zich hebben verbonden met de praktijk van het nazisme moeten worden geëlimineerd en verboden. Maar naast de hoge pieten is ook een aanzienlijk deel van de massa's van het volk schuldig, die passieve nazi's zijn, collaborateurs van het nazisme. Zij steunden en verwenden de nazi-regering. Een rechtvaardige bestraffing van dit deel van de bevolking is alleen mogelijk als het dragen van de onvermijdelijke lasten van een rechtvaardige oorlog tegen het nazi-systeem, die zo zacht en discreet mogelijk tegen de burgerbevolking wordt gevoerd. De verdere denazificatie van deze massa van de bevolking bestaat in heropvoeding, die wordt bereikt door ideologische repressie (onderdrukking) van nazi-attitudes en strenge censuur: niet alleen op politiek gebied, maar noodzakelijkerwijs ook op het gebied van cultuur en onderwijs. Via cultuur en onderwijs werd de diepgaande massale nazificatie van de bevolking voorbereid en uitgevoerd, beveiligd door de belofte van dividenden uit de overwinning van het naziregime op Rusland, nazi-propaganda, intern geweld en terreur, en de acht jaar durende oorlog met het opstandige Oekraïense nazi-volk van Donbass. 1 april, 08:00 "Er zijn geen nazi's in Oekraïne: Rusland en het Westen kennen en herinneren zich het nazisme verschillend Denazificatie kan alleen worden uitgevoerd door de overwinnaar, hetgeen veronderstelt (1) zijn onvoorwaardelijke controle over het denazificatieproces en (2) de macht om die controle te verzekeren. In dit opzicht kan het gedenazificeerde land niet soeverein zijn. De denazificerende staat - Rusland - kan niet uitgaan van een liberale benadering van denazificatie. De ideologie van de denazificeerder kan niet worden betwist door de schuldige die denazificatie ondergaat. De erkenning door Rusland van de noodzaak van denazificatie van Oekraïne betekent de erkenning dat het Krim-scenario voor Oekraïne als geheel onmogelijk is. Dit scenario was in 2014 echter ook onmogelijk in de opstandige Donbass. Slechts acht jaar verzet tegen het geweld en de terreur van de nazi's leidde tot interne cohesie en een bewuste ondubbelzinnige massale weigering om enige eenheid en verbondenheid te bewaren met Oekraïne, dat zichzelf definieerde als een nazi-maatschappij. Het tijdschema voor denazificatie kan in geen geval korter zijn dan één generatie die moet worden geboren, opgroeien en rijpen onder de omstandigheden van denazificatie. De nazificatie van Oekraïne is al meer dan 30 jaar aan de gang - ten minste vanaf 1989, toen het Oekraïense nationalisme legale en legitieme vormen van politieke expressie kreeg en de "onafhankelijkheidsbeweging" tot nazisme leidde. 25 maart, 08:00 Rusland verwikkeld in een strijd met het Westen om de toekomst van de wereld De eigenaardigheid van het moderne nazi-Oekraïne - in zijn amorfe en ambivalente aard, die het mogelijk maakt het nazisme te vermommen als het verlangen naar "onafhankelijkheid" en "Europese" (Westerse, pro-Amerikaanse) manier van "ontwikkeling" (in werkelijkheid - tot degradatie), om te beweren dat "er geen nazisme is in Oekraïne, alleen sporadische particuliere excessen". Er is geen hoofdnazipartij, geen Führer, geen volwaardige rassenwetten (alleen een gereduceerde versie ervan).

De tekst van Rusland is duidelijk. Helemaal knots, met een ongelooflijke vanzelfsprekende arrogantie dat ze daar iets te zoeken hebben.

Eens ook met Janneke.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:11

Het leest als een wedstrijdje hoe vaak kunnen we het woord nazi gebruiken.... gezellige tekst wel -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:14

Rusland stelt dus dat Oekraine nog (was zo in stukje WOII) geheel draait op de ideologie van Stephan Bandera, een nazi die zelfs voor de sterke magen van de Duitse SS te ver ging. DIe lopen dan dik 75 jaar achter en trekken Azov bataljon gelijk met gehele Oekraiense leger? Simplistisch is een te groot woord hiervoor, maar kleiner/simpeler woord ken ik niet.

https://historynewsnetwork.org/article/122778
Citaat:
In preparation for the attack on the USSR, the Nazis recruited Bandera’s followers to act as Ukrainian-speaking policemen and to serve in two Ukrainian volunteer army battalions.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stepan_Bandera
Citaat:
Na de Tweede Wereldoorlog werd Bandera door de Sovjetautoriteiten van talloze gevallen van moord en banditisme beschuldigd. Hij is uiteindelijk in opdracht van hen geliquideerd in München, door de KGB. In het hedendaagse Oekraïne is hij een controversieel figuur. Door zijn aanhangers wordt Bandera gezien als een held, door anderen (met name tegenstanders van het Oekraïens nationalisme) als een nazi-collaborateur.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:26

Pareltjes schreef:
Dus inzake het uitzetten van een journalist ben ik op voorhand kritisch en stel mezelf vragen als waarom, wat is er aan vooraf gegaan, door wie, en waarom juist nu etc etc...

Onderstaand laat zien dat deze journalist best wist wat hij wel en niet kon delen.

"Om op reportage te mogen met het leger in de aangrenzende oblast Mykolajiv had de Nederlander een formulier ingevuld met alle informatie die geheim moest blijven. "Maar voor Odessa was hier niets over afgekondigd", zegt Dulmers" (NOS).

Dus hij wist de lijn, maar omdat hij voor Odessa e.o. niet iets had getekend dacht hij dat het wel mocht? Dat is op zn zachtst gezegd naief.
Maar je hebt gelijk dat we best kritisch mogen kijken naar de berichtgeving.

Het gaat maar om 1 uitgezette journalist die duidelijk zijn boekje voorbij is gegaan in zijn haast om een scoop de wereld in te slingeren. Maar hij is natuurlijk niet de enige journalist ter plekke; ik zou me zorgen maken als ook andere buitenlandse journalisten worden uitgezet, maar dat is niet het geval.

Als het over de steden rond Kiev gaat (o.a. Boecha) lijdt het geen enkele twijfel wie deze misdaden heeft begaan. Het zou me ook niet verbazen dat dit Kadirov en zn Tjetjeense kornuiten zijn die deze gruwelen hebben begaan en niet het 18 jarige Russische kanonnenvlees.
Ik ga er ook wel vanuit dat er nog overlevende getuigen zijn van dit drama.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:31

Ik dacht ook gelijk aan de Tjetjenen toen ik dat zag

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:48

De hoofdredacteur van geen stijl tweet dat hij een grotere hekel heeft aan Kaag als aan Poetin.
Zeg dan gelijk dat je een Poetin liefhebber bent, halve zool, en dat bedoel ik als ik schrijf dat ik dit soort gasten een bedreiging vindt voor ons land. Vast allemaal Baudet aanhangers. Afschuwelijk.

https://twitter.com/CMDR_drsYell/status ... vDFVfzDFvA

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:09

Geloof dat Geen Stijl ruzie heeft met Baudet, al een hele tijd. Maar verder eens, stel rotzakken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:52

Als ik de houding van Rusland lees in dat vertaalde artikel zou ik zeggen, NAVO kan maar het beste versneld Oekraïne aannemen als lidstaat en met ons allen harde actie tegen Rusland in plaats van dit hele verhaal te laten etteren. Ten koste van veel burgers en mannen die nu moesten blijven om te vechten tegen dat kansloze regiem. Bah, hoe kunnen we dit aanzien zonder heel snelle actie?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:15

bigone schreef:

thx Pien voor de vertaling. Dit zijn de punten die in het document besproken uit de thread:
Citaat:
THREAD: Russian state-owned propaganda outlet RIA published the new programmatic article with the title "What Russia must do with Ukraine". The article reveals a detailed plan for a genocide, starting from full elimination of Ukrainian state. Details below.

1) it calls almost every Ukrainian a Nazi who deserves death. "Nazis who took weapons, must be killed in numbers as much as possible... Not just the elites, the most of the people are guilty, they are passive Nazis, Nazi enablers. They supported these elites and must be punished".

2) It foresees tyrannic approach to culture. "Further denacification of the mass of the population is to be reached through ideological repression (oppression) of Nazi ideas and through harsh censorship: not only in politics, but in culture and education areas".

3) it foresees economic and political destruction of Ukraine: "Ukraine must pay for its guilt towards Russia. It must be treated as an enemy, and therefore may develop only in dependency to Russia. No "Marshall plan" may happen. No "neutrality" both ideological or practical".

4) A tyrannical future emerges: "Personnel providing denazification in new denazified republics (plural! - Sumlenny) cannot act on another way but only with direct military-police and management support from Russia. Denazification must be a Deukrainisation".

5) Ukraine is the enemy: "The history has proven: Ukraine may not exist as a national state. Any attempt to create it leads to Nazism. Ukrainism is an artificial anti-Russian construct... De-banderisation is not enough... Denazification of Ukraine must be De-Europeazation of it".

6) Deliberate targeting of civilians: "The Bandera-elites must be liquidated, they cannot be re-educated. The social "swamp" who supported them must experience terror of war and learn the lesson, and pay for its guilt".

Volgens de vertaalmachine:
Citaat:
: Russische staats-eigendomde propaganda-uitlaat Ria publiceerde het nieuwe programmatische artikel met de titel "What Russia MOET DOEN MET OEKRAÏNE". Het artikel onthult een gedetailleerd plan voor een genocide, uitgaande van volledige eliminatie van de Oekraïense staat. Details hieronder.

1) het noemt bijna elke Oekraïense een nazi's die de dood verdient. "Nazis die wapens nam, moet zoveel mogelijk in aantallen worden gedood ... niet alleen de elites, het meeste van de mensen zijn schuldig, ze zijn passieve nazi's, nazi-enablers, ze steunden deze elites en moeten worden gestraft".

2) Het voorziet in de tirannieke benadering van de cultuur. "Verdere denacificatie van de massa van de bevolking is te bereiken via ideologische repressie (onderdrukking) van nazi-ideeën en door harde censuur: niet alleen in de politiek, maar in cultuur- en onderwijsgebieden".

3) Het voorziet in de economische en politieke vernietiging van Oekraïne: "Oekraïne moet betalen voor zijn schuld jegens Rusland, het moet worden behandeld als een vijand, en kan daarom alleen in afhankelijkheid van Rusland ontwikkelen. Geen" Marshall-plan "kan gebeuren. Geen" neutraliteit. "zowel ideologisch of praktisch".

4) Een tirannieke toekomst komt naar voren: "Personeel dat Denazificatie biedt in nieuwe Denazified Republics (meervoud! - Sumlenny) kan niet op een andere manier handelen, maar alleen met directe militaire politie- en managementondersteuning van Rusland. Denazificatie moet een deukrainisatie zijn".

5) Oekraïne is de vijand: "De geschiedenis heeft bewezen: Oekraïne bestaat mogelijk niet als een nationale staat. Elke poging om het te creëren leidt tot het nazisme. Oekraïsme is een kunstmatige anti-Russische constructie ... de-banderisatie is niet genoeg .. . Denazificatie van Oekraïne moet het de-Europeazation hiervan zijn ".

6) Opzettelijk targeting van burgers: "De Bandera-Elites moeten worden geliquideerd, ze kunnen niet opnieuw worden opgeleid. Het sociale" moeras "dat hen ondersteunde, moeten terreur van oorlog ervaren en de les leren en voor de schuld betaalden".

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:25

Het allerengste aan de tekst is, is dat hij precies in lijn is met wat er gebeurd is in Bucha. Volgens het interview dat hier eerder al in een post stond zijn eerst de mannen gedood die al eerder in de Donbas hebben gevochten of een link hebben met het huidige Ukraïnse leger (de elite-nazi's) en vervolgens zijn ze met het terroristische "prijsschieten" van burgers begonnen (het meeste van de mensen zijn schuldig, ze zijn passieve nazi's, Het sociale" moeras "dat hen ondersteunde, moeten terreur van oorlog ervaren en de les leren).
Daarom ging het dus volgens Putin "volgens plan" rondom Kyiv en was het daar klaar.

Wat ik mij ook afvraag, in hoeverre komen de punten 2, 3 en 4 overeen met de ideeën van China?
Is dit het verhaal dat Rusland met China deelt? Want dan snap ik dat China Rusland niet kan afvallen...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:48

Vreselijk verontrustend. Temeer dat wat er in dat stuk staat, overeenstemt met wat een Russische kennis mij probeerde duidelijk te maken. Dat het allemaal Nazi's zijn die de afgelopen jaren honderden, zo niet duizenden pro-Russische burgers in de Donbass hebben afgeslacht.
Het merendeel van de Russen zal dit dus echt slikken.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:52

Pareltjes schreef:

wellicht moeten we ook eens nauwkeurig gaan kijken hoe de propaganda van Oekraine funktioneert. In een oorlog wordt altijd aan beide kanten smerig gevochten, of je wilt of niet. Want als de agressor begint volgt het slachtoffer van zelf. Als je maar lang genoeg geconfronteerd wordt met wreedheden bega je ze uit wraak, frustratie, onvermogen zelf ook. Al dan niet in meer of mindere mate.

<knip>

Wij zijn verweven met de oorlog dáár. De strijd om onze steun of afschuw is in volle gang via internet en we kunnen behoorlijk in de maling worden genomen. Wees en blijf kritisch!!!

Eens! Kijk naar de Eerste Wereldoorlog. Dat zou de "War to end all wars" moeten zijn en tijdens de eerste kerst konden beide kampen nog met elkaar voetballen en lol maken. Maar een jaar later kon dat niet meer omdat er teveel verliezen waren geleden, men teveel wreedheid had gezien, er weinig resultaat was ten opzichte van alle inspanning. En ik ben het dus volledig eens met wat Pareltjes zegt, als je lang genoeg ergens mee geconfronteerd wordt ga je uit wraak, frustratie of onvermogen er in mee. Dat praat het niet goed maar een schone oorlog heeft nog nooit plaatsgevonden, en een War to end all wars bestaat niet.

Waar ik overigens ook heel slecht tegen kan is dierenleed. Zo zag ik een filmpje van een kat die bij een soldaat op de benen lag terwijl hij aan het schieten was. De kat schrok elke keer van de knal maar bleef stijf tegen de soldaat aan liggen. Dan breekt mijn hart, want wat moet zo'n beestje een stress hebben. Mensen kunnen het (tot zekere hoogte) relativeren maar dieren snappen er geen biet van. Ik wou dat het zo snel mogelijk weer voorbij was. ;(

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:06

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:13

irmaz schreef:
bigone schreef:

thx Pien voor de vertaling. Dit zijn de punten die in het document besproken uit de thread:
Citaat:
THREAD: Russian state-owned propaganda outlet RIA published the new programmatic article with the title "What Russia must do with Ukraine". The article reveals a detailed plan for a genocide, starting from full elimination of Ukrainian state. Details below.

1) it calls almost every Ukrainian a Nazi who deserves death. "Nazis who took weapons, must be killed in numbers as much as possible... Not just the elites, the most of the people are guilty, they are passive Nazis, Nazi enablers. They supported these elites and must be punished".

2) It foresees tyrannic approach to culture. "Further denacification of the mass of the population is to be reached through ideological repression (oppression) of Nazi ideas and through harsh censorship: not only in politics, but in culture and education areas".

3) it foresees economic and political destruction of Ukraine: "Ukraine must pay for its guilt towards Russia. It must be treated as an enemy, and therefore may develop only in dependency to Russia. No "Marshall plan" may happen. No "neutrality" both ideological or practical".

4) A tyrannical future emerges: "Personnel providing denazification in new denazified republics (plural! - Sumlenny) cannot act on another way but only with direct military-police and management support from Russia. Denazification must be a Deukrainisation".

5) Ukraine is the enemy: "The history has proven: Ukraine may not exist as a national state. Any attempt to create it leads to Nazism. Ukrainism is an artificial anti-Russian construct... De-banderisation is not enough... Denazification of Ukraine must be De-Europeazation of it".

6) Deliberate targeting of civilians: "The Bandera-elites must be liquidated, they cannot be re-educated. The social "swamp" who supported them must experience terror of war and learn the lesson, and pay for its guilt".

Volgens de vertaalmachine:
Citaat:
: Russische staats-eigendomde propaganda-uitlaat Ria publiceerde het nieuwe programmatische artikel met de titel "What Russia MOET DOEN MET OEKRAÏNE". Het artikel onthult een gedetailleerd plan voor een genocide, uitgaande van volledige eliminatie van de Oekraïense staat. Details hieronder.

1) het noemt bijna elke Oekraïense een nazi's die de dood verdient. "Nazis die wapens nam, moet zoveel mogelijk in aantallen worden gedood ... niet alleen de elites, het meeste van de mensen zijn schuldig, ze zijn passieve nazi's, nazi-enablers, ze steunden deze elites en moeten worden gestraft".

2) Het voorziet in de tirannieke benadering van de cultuur. "Verdere denacificatie van de massa van de bevolking is te bereiken via ideologische repressie (onderdrukking) van nazi-ideeën en door harde censuur: niet alleen in de politiek, maar in cultuur- en onderwijsgebieden".

3) Het voorziet in de economische en politieke vernietiging van Oekraïne: "Oekraïne moet betalen voor zijn schuld jegens Rusland, het moet worden behandeld als een vijand, en kan daarom alleen in afhankelijkheid van Rusland ontwikkelen. Geen" Marshall-plan "kan gebeuren. Geen" neutraliteit. "zowel ideologisch of praktisch".

4) Een tirannieke toekomst komt naar voren: "Personeel dat Denazificatie biedt in nieuwe Denazified Republics (meervoud! - Sumlenny) kan niet op een andere manier handelen, maar alleen met directe militaire politie- en managementondersteuning van Rusland. Denazificatie moet een deukrainisatie zijn".

5) Oekraïne is de vijand: "De geschiedenis heeft bewezen: Oekraïne bestaat mogelijk niet als een nationale staat. Elke poging om het te creëren leidt tot het nazisme. Oekraïsme is een kunstmatige anti-Russische constructie ... de-banderisatie is niet genoeg .. . Denazificatie van Oekraïne moet het de-Europeazation hiervan zijn ".

6) Opzettelijk targeting van burgers: "De Bandera-Elites moeten worden geliquideerd, ze kunnen niet opnieuw worden opgeleid. Het sociale" moeras "dat hen ondersteunde, moeten terreur van oorlog ervaren en de les leren en voor de schuld betaalden".

In hoeverre is dit betrouwbare en geverifieerde informatie?
Dit is wel zorgelijk. Niet dat het me verbaast overigens.