Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:16

Citaat:
Eigenlijk waren er na de drooglegging van Flevoland andere plannen, maar de vogels zelf vonden de Oostvaardersplassen en vonden het fantastisch.
Daarna is het officieel natuurgebied geworden - en de spoorlijn naar Lelystad had twee jaar vertraging omdat ze om de Oostvaardersplassen heen moesten.

Daarna kwam het uitzetten van herten, runderen en paarden. Dat paarden kort gras kunnen eten snap ik, maar dat de herten en runderen zich in enorm tempo blijven voortplanten ipv te verhongeren op dat gemillimeterde gras: heel bijzonder.

ja ik kan dat dan niet zo goed rijmen met het 'terug willen van de oorspronkelijke natuur'...

En Juval, dat vervuilende industrie op andere plekken gaat uitbreiden (nimby) lijkt mij inherent aan het hier weren.. maar ik hoor niet veel geluiden dat dat problematisch zou zijn. Als het maar niet hier is.

Citaat:
En ja dit hangt zeker samen met mijn welzijnsniveau. Maar mijn moeder vertelt dat zij vroeger met 250 gram gehakt met 8 man aten thuis. Ik denk dat dat helemaal niet zo verkeerd is.

het zal wellicht ook helpen tegen het stijgend aantal mensen met overgewicht.. die waren er in de jaren 60 ook minder, begreep ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:32

Tango1979 schreef:
Ik weet wel dat de hoeveelheden zuivel, eieren en vlees die we in het rijke westen consumeren niet in verhouding staat tot wat nodig is. Ivm de gestegen prijzen minder ik persoonlijk al met dierlijke voeding.

En ja dit hangt zeker samen met mijn welzijnsniveau. Maar mijn moeder vertelt dat zij vroeger met 250 gram gehakt met 8 man aten thuis. Ik denk dat dat helemaal niet zo verkeerd is.

Schijnen ook verschillende gezondheidsvoordelen aan te zitten.

Ik ben absoluut geen vegetariër, het tegendeel juist. Maar ik denk dat prijs het enige is wat overconsumptie gaat remmen. Kijk maar nu wat er gebeurd met de hoge gasprijs

Dat denk ik ook. Een beetje minder moet kunnen. Net als met de gasprijs, het was eigenlijk zot dat je gewoon midden in de winter in redelijk dunnen kleding ging zitten met de verwarming loei hoog.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:38

Jessix schreef:
Dat denk ik ook. Een beetje minder moet kunnen. Net als met de gasprijs, het was eigenlijk zot dat je gewoon midden in de winter in redelijk dunnen kleding ging zitten met de verwarming loei hoog.

En toch denk ik dat die bezuinigingen vnl bij de mensen vandaan komen die toch al opletten.. Ik denk dat de grotere huizen met sowieso hogere kosten gewoon door zijn blijven stoken..
Althans, in mijn omgeving was dat zeker wat men zei. De mensen die op de centjes moeten letten waren met truien en extra dekens in de weer. En de mensen die ruimer in hun geld zitten, dachten nergens echt bij na..
Dat zijn ook de mensen die luxeproducten zoals vlees enzo gaan blijven kopen straks.. denk ik?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:44

vannochtend nog op het nieuws dat er een nieuw record was in het aantal privé vluchten... de rijkste paar procent van de wereld trekt zich nergens wat van aan.

dit is natuurlijk wel een fijne ontwikkeling 8-) https://www.nu.nl/299248/video/gehaktba ... erdam.html
mammoetvlees! :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:10

Janneke2 schreef:
[
Wel neeee....
Weet je hoe een ecosysteem werkt?
Roofdieren doen het heel erg lang erg goed, zeker als de 'schakel' er onder zwakker wordt.

De bever is succesvol geherintroduceerd, dat wel - maar is geen roofdier. Marter, wolf: kwamen op eigen poten. De zeearend was weer wel herintroductie.

Bever had ik er trouwens niet tussen staan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:27

Cer schreef:
Citaat:
Eigenlijk waren er na de drooglegging van Flevoland andere plannen, maar de vogels zelf vonden de Oostvaardersplassen en vonden het fantastisch.
Daarna is het officieel natuurgebied geworden - en de spoorlijn naar Lelystad had twee jaar vertraging omdat ze om de Oostvaardersplassen heen moesten.

Daarna kwam het uitzetten van herten, runderen en paarden. Dat paarden kort gras kunnen eten snap ik, maar dat de herten en runderen zich in enorm tempo blijven voortplanten ipv te verhongeren op dat gemillimeterde gras: heel bijzonder.

ja ik kan dat dan niet zo goed rijmen met het 'terug willen van de oorspronkelijke natuur'...

Of dat nou per se het doel was?
Citaat:
... dat vervuilende industrie op andere plekken gaat uitbreiden (nimby) lijkt mij inherent aan het hier weren.. maar ik hoor niet veel geluiden dat dat problematisch zou zijn. Als het maar niet hier is.

Rotzooi dumpen in 'de derderangs wereld' doen we al heel lang.
Ik vind dat een probleem, maar de af-Godheid Economie denkt hier anders over. (Winst is Heilig.)
...en een boel bedrijven zien ook de voordelen van laten we zeggen West Europa: de energie valt nauwelijks uit, hoog opgeleid personeel, de afzetmarkt is dichtbij.
En niet iedere industrieel is een baarlijke duivel die alleen maar geld wenst en over lijken gaat.

Citaat:

Helemaal mee eens.
Zo ging het vroeger en dat ging prima.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:29

Cer schreef:
Jessix schreef:

En toch denk ik dat die bezuinigingen vnl bij de mensen vandaan komen die toch al opletten.. Ik denk dat de grotere huizen met sowieso hogere kosten gewoon door zijn blijven stoken..
Althans, in mijn omgeving was dat zeker wat men zei. De mensen die op de centjes moeten letten waren met truien en extra dekens in de weer. En de mensen die ruimer in hun geld zitten, dachten nergens echt bij na..
Dat zijn ook de mensen die luxeproducten zoals vlees enzo gaan blijven kopen straks.. denk ik?

Weet ik niet. Ik zit zelf in de midden tot hogere inkomens en bevind me ook tussen die mensen. Ik zie daar eigenlijk al jaren positieve veranderingen en veel aandacht voor duurzaamheid en milieu. Afgelopen winter heb ik niets anders gehoord dan hoe mensen zijn omgegaan met de hoge energie prijzen. Korter douchen, opletten op stroom verbruik, verwarming lager. Wel zijn daarbij ook mensen die wat makkelijker kunnen investeren in het verduurzamen van hun woning, maar ook niet allemaal.

Maar goed dat is jouw beeld van jouw omgeving vs. mijn beeld van mijn omgeving. Er is vast onderzoek naar gedaan als je echt wil weten hoe het zit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:35

Janneke2 schreef:
Of dat nou per se het doel was?

Dat is toch het doel? Van Rewilden bijvoorbeeld, en van natuurgebieden in oorspronkelijke staat terugbrengen? Of heb ik nou zo slecht op zitten letten?

Citaat:
Rotzooi dumpen in 'de derderangs wereld' doen we al heel lang.
Ik vind dat een probleem, maar de af-Godheid Economie denkt hier anders over. (Winst is Heilig.)
...en een boel bedrijven zien ook de voordelen van laten we zeggen West Europa: de energie valt nauwelijks uit, hoog opgeleid personeel, de afzetmarkt is dichtbij.
En niet iedere industrieel is een baarlijke duivel die alleen maar geld wenst en over lijken gaat.

Jij hebt het steeds over de derderangs wereld.. ik heb het gewoon over binnen europa :)

Citaat:
Helemaal mee eens. Zo ging het vroeger en dat ging prima.

Toen sigaretten roken ook nog gezond zou zijn? :+
(gekheid natuurijk.. maar vroeger is ook maar selectief beter natuurlijk ;) )

Citaat:
Maar goed dat is jouw beeld van jouw omgeving vs. mijn beeld van mijn omgeving. Er is vast onderzoek naar gedaan als je echt wil weten hoe het zit.

Dat is natuurlijk meestal zo, dat iemand spiegelt aan de eigen omgeving.. Daarom schrijf ik ook vaak 'ik denk' en niet dat iets zo is..
Ik ga er eens op googlen, want ik vind dat best interessant.. zo las ik ook dat bijv mensen met grote woningen en 2 Tesla's voor de deur toch meer energie verbruiken omdat er ook vaak grotere woningen verwarmd moeten worden, een gazonsproeier, luxe producten etc.. Ik moet even kijken waar dat ookalweer stond..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:38

Cer schreef:
Citaat:

Dat is natuurlijk meestal zo, dat iemand spiegelt aan de eigen omgeving.. Daarom schrijf ik ook vaak 'ik denk' en niet dat iets zo is..
Ik ga er eens op googlen, want ik vind dat best interessant.. zo las ik ook dat bijv mensen met grote woningen en 2 Tesla's voor de deur toch meer energie verbruiken omdat er ook vaak grotere woningen verwarmd moeten worden, een gazonsproeier, luxe producten etc.. Ik moet even kijken waar dat ookalweer stond..

Ik schrijf ook niet dat jij dat zegt. Ik onderstreep dat we beiden refereren naar onze eigen omgeving.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:44

Jessix schreef:
Ik schrijf ook niet dat jij dat zegt. Ik onderstreep dat we beiden refereren naar onze eigen omgeving.

Nee maar ja dat onderstreep ik ook :j We zeggen hetzelfde :D #verwarrend :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:49

Cer schreef:
Jessix schreef:

Nee maar ja dat onderstreep ik ook :j We zeggen hetzelfde :D #verwarrend :')

En dat bedoel ik ook. Ik praat met je mee. :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:17

Ik merk juist ook bij de modaal/ boven modaal waar ik zelf inval, een omslag. Puur omdat ik het "zonde" vind om veel geld te besteden aan bijvoorbeeld 20m warm douchen. Of de verwarming standaard op 22 zetten en dan met een t-shirt te gaan zitten.

Of elke dag veel vlees te eten.

Ik kan dat allemaal best betalen, maar door de hogere prijzen doe ik dat niet. En ik denk meerdere.

Dus dat bepaalde (imo minder noodzakelijke) producten duurder worden, zie ik het probleem niet zo van in. Liever duur vlees, en goedkoper gas/groente/ fruit. Allemaal zaken die door de overheid beïnvloed kunnen worden (btw/subsidie)

purny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:22

Verlaging van de btw op groente en fruit komt er hoogstwaarschijnlijk niet doorheen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:27

purny schreef:
Verlaging van de btw op groente en fruit komt er hoogstwaarschijnlijk niet doorheen...

Ik las in dat nieuwsbericht op nu.nl het volgende

Citaat:
De kosten van de afschaffing van de btw op groente en fruit zouden bijna 550 miljoen euro tot 950 miljoen euro bedragen, afhankelijk van de afbakening. De onderzoekers stellen dat hierdoor maximaal 4 procent extra groente en fruit zal worden gekocht. Dit komt doordat de prijsverlaging in euro's maar beperkt is bij het schrappen van de btw.

Volgens de SEO-onderzoekers zijn er met dat geld doeltreffendere maatregelen mogelijk om gezonder gedrag te stimuleren. Bijvoorbeeld het extra belasten van ongezonde voeding.

Dus ipv 550 miljoen uit te trekken om belasting te verlagen, is het beter om 550 miljoen uit te trekken om belasting te verhogen.. :o?

Ik heb dat echt een paar keer gelezen en ik snap het gewoon niet :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:30

Ik vind dat wel logisch. Als je de BTW op groenten er af haalt (dat is maar 9 procent) en je laat de doos frikandellen en de zak diepvriespatat op dezelfde lage prijs als ze nu zijn, dan stappen er maar heeeeeel weinig mensen over van patat op groenten. Maar als die patat drie keer zo duur wordt, dan zijn de groenten, ook met BTW, een stuk aantrekkelijker geworden in prijs. En daarnaast staat er "maatregelen" met als voorbeeld het extra belasten van ongezonde voeding, er staat niet dat die 550 miljoen alleen wordt gebruikt om belasting te verhogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:33

Die belastingverlaging op groente en fruit? Denken mensen nu echt dat je dat merkt? Vers spul veranderd dagelijks in prijs en een bloemkool van 3 euro wordt echt niet gekocht door mensen zonder geld wanneer hij 2,70 kost. Daarnaast is er geen enkel toezicht mogelijk dus vermoed ik dat het verschil heel snel in de zakken van de winkels verdwijnt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:34

prompter schreef:
Ik vind dat wel logisch. Als je de BTW op groenten er af haalt (dat is maar 9 procent) en je laat de doos frikandellen en de zak diepvriespatat op dezelfde lage prijs als ze nu zijn, dan stappen er maar heeeeeel weinig mensen over van patat op groenten. Maar als die patat drie keer zo duur wordt, dan zijn de groenten, ook met BTW, een stuk aantrekkelijker geworden in prijs. En daarnaast staat er "maatregelen" met als voorbeeld het extra belasten van ongezonde voeding, er staat niet dat die 550 miljoen alleen wordt gebruikt om belasting te verhogen.

Dat snap ik wel.. maar dat de kosten voor het verlagen (dus het niet onvangen van belasting, zo lees ik het) nét zoveel zijn als de 'kosten voor verhogen', terwijl je dan, naar mijn idee, extra belasting ontvangt.

En ik lees wel 'met dat geld... doetreffender maatregelen..bijvoorbeeld het extra belasten van ongezonde voeding'.. maar dat kan dan een interpretatie verschil zijn..

Prijsverhoging voor voeding, terwijl het aantal mensen wat naar de voedselbank gaat groter wordt.. ik weet niet zo goed wat het voor die mensen betekent..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:34

Inplaats van gezond voedsel duurder maken willen ze mensen die nu al niet rond kunnen komen het romdkomen helemaal onmogelijk maken. Het wordt echt tijd dat dit rampenkabinet valt. Maar ik vrees met grote vrezen dat we nog 2 jaar vast zitten aan dit kabinet.

Mensen worden nu gedwongen tot ongezonde keuzes omdat ze gezonde keuzes niet kunnen betalen. Dan is de oplossi g van dit kabinet om ook ongezonde keuzes maar onbetaalbaar te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:36

Het wordt tijd voor een basisinkomen voor iedereen en de toeslagen allemaal weg. Nederland loopt voorop in waarom makkelijk doen als het moeilijk kan door allerlei regels en instanties die op hun eigen troon zitten .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:37

Seizoensgroenten zijn anders helemaal niet duur, zeker niet op de markt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:39

BigOne schreef:
Het wordt tijd voor een basisinkomen voor iedereen en de toeslagen allemaal weg. Nederland loopt voorop in waarom makkelijk doen als het moeilijk kan door allerlei regels en instanties die op hun eigen troon zitten .

+:)+
... dat zou zo ongelooflijk veel stress en gedoe en overbodige moeite sparen!

Je kunt rondkomen en als je wil/kan mag je werken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:39

BigOne schreef:

Basisinkomen lijkt me een prima idee. Maar kijk ook eens naar een concept wat in het verleden bewezen heeft te werken maar door alle neo liberale kabinetten ter grabbel is gegooid. Namelijk het Rijnlandse model in combimatie met een heel wat jindere en goed functionerende verzorgingsstaat.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:40

Ja, mooi ideaal, maar volgens mij heeft een experiment elders aangetoond dat de wil tot werken niet zo heel groot was bij dit model? Dan komt je hele economie in de knoei en zijn er ook niet voldoende belastingbetalers meer die dit model kunnen financieren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:56

Janneke2 schreef:
Ja, terug naar de essentie:
de natuur kan heel erg goed verpest worden ('laat zich moeilijk sturen', tja...).
Weidevogels en ook het korhoen: nauwelijks kalk, dus gebroken eierschalen, gebroken pootjes, geen insecten (75% van de populatie is afgeschaft) dus ook geen eten.

En ja, wat Karl ook zegt, er is iets voor te zeggen om alle geld niet aan pogingen tot herintroductie van het korhoen te besteden, maar direct uit te geven aan het aanpakken van de oorzaken...

Laat ik vooropstellen. Ik heb nooit gezegd dat je de natuur niet zou moeten herstellen. Alleen hoe ver sommigen willen gaan voor bepaalde soorten in Nederland die godzijdank in het buitenland nog ruim voldoende aanwezig zijn gaat volgens mij echt te ver.

Wanneer er niets meer kan. De woningbouw in een tijd van woningnood voor misschien wel 10 jaar op slot zetten. Verduurzamingsprojecten tegen houden. En veel meer kleine en grote zaken dat niet meer mag in een regio waar een natuur gebied is. Dan vraag ik mij echt serieus af in hoeverre dit nog redelijk en haalbaar is.

In het verleden zijn er grote missers gemaakt. En ergens moeten we toch gaan accepteren dat we nu in een bapaalde realtitiet zitten waarin een bepaalde depositie gewoon onmogelijk haalbaar is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:57

prompter schreef:
Ja, mooi ideaal, maar volgens mij heeft een experiment elders aangetoond dat de wil tot werken niet zo heel groot was bij dit model? Dan komt je hele economie in de knoei en zijn er ook niet voldoende belastingbetalers meer die dit model kunnen financieren.

Tja, met vergrijzing en ontwikkelingen op het gebied van artificial inteligentie misschien toch eens iets om in ieder geval alleen maar naar te kijken.