Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:22

Had een kleine discussie met de lijsttrekker van FvD in onze gemeente, ze hebben zetels gehaald en ik feliciteerde hem met de vraag erbij of ze alles moeten doen wat de partijleider ( Baudet ) voorschrijft. Zijn antwoord; dat mocht hij willen, alleen wat in onze gemeente speelt. We zullen zien wat de toekomst gaat brengen.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

Ze kunnen er niks aan doen maar het is wel hun eigen schuld…
Ik lees blijkbaar iets helemaal verkeerd, want als iemand ergens schuld aan heeft is het vaak wel verwijtbaar. Anders is het een ongeluk ofzoiets ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:02

Nee, je hebt gelijk. Hun schuld had ik niet moeten zeggen, dat kwam eruit omdat ik vind dat het niet de schuld is van de niet-populistische partijen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:07

BigOne schreef:
Had een kleine discussie met de lijsttrekker van FvD in onze gemeente, ze hebben zetels gehaald en ik feliciteerde hem met de vraag erbij of ze alles moeten doen wat de partijleider ( Baudet ) voorschrijft. Zijn antwoord; dat mocht hij willen, alleen wat in onze gemeente speelt. We zullen zien wat de toekomst gaat brengen.

Hier zijn ze de grootste. Ik ken de lijsttrekker niet, geen idee of hij een hard-liner is. De man is businessanalist. Maar in elk geval kunnen we op een aantal speerpunten die in deze gemeente spelen wel flink tegengas verwachten. Geen AZC, geen extra natuur, zoveel mogelijk toerisme en evenementen, zo min mogelijk Europa. Zo iets, vermoed ik.

Edit: even opgezocht
Geen energietransitie, geen windmolens en zonnepanelen, gewoon gas blijven gebruiken
Geen stikstofgedoe, er is helemaal geen probleem met stikstof en idd geen AZC.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

mysa schreef:
BigOne schreef:

Hier zijn ze de grootste. Ik ken de lijsttrekker niet, geen idee of hij een hard-liner is. De man is businessanalist. Maar in elk geval kunnen we op een aantal speerpunten die in deze gemeente spelen wel flink tegengas verwachten. Geen AZC, geen extra natuur, zoveel mogelijk toerisme en evenementen, zo min mogelijk Europa. Zo iets, vermoed ik.

Edit: even opgezocht
Geen energietransitie, geen windmolens en zonnepanelen, gewoon gas blijven gebruiken
Geen stikstofgedoe, er is helemaal geen probleem met stikstof en idd geen AZC.

En dan wil Jetten, dus landelijke politiek de brandstofprijzen niet verlagen nu omdat het de energietransitie dwars zou kunnen zitten.

Echt, die man spoort niet. In andere landen doen ze al wat aan de prijzen, maar wij mogen weer bloeden. Geen enkele korting in wegenbelasting voor de dieselrijder, niets voor de transportsector, nee, betalen, betalen, betalen. Dan kan alles mooi weer naar asielzoekers en Oekraine.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

mysa schreef:
Nee, je hebt gelijk. Hun schuld had ik niet moeten zeggen, dat kwam eruit omdat ik vind dat het niet de schuld is van de niet-populistische partijen.

Oh zo, nee het is ook niet hun schuld-schuld inderdaad maar soms denk ik zelf dan “hup, doe wat” van politici die dan zeggen “oh ja hoe kan dat nou en wat jammer etc”

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:05

germie schreef:
[
En dan wil Jetten, dus landelijke politiek de brandstofprijzen niet verlagen nu omdat het de energietransitie dwars zou kunnen zitten.

Echt, die man spoort niet. In andere landen doen ze al wat aan de prijzen, maar wij mogen weer bloeden. Geen enkele korting in wegenbelasting voor de dieselrijder, niets voor de transportsector, nee, betalen, betalen, betalen. Dan kan alles mooi weer naar asielzoekers en Oekraine.

Grappig dat mensen boos worden als Nederland hernieuwbare energie subsidieert, terwijl dat precies is hoe we minder afhankelijk worden van landen die ons al decennia in een houdgreep houden met olie en gas. Energie is macht. En zolang we fossiele brandstoffen goedkoop willen houden, blijft die macht dus bij Rusland, Saoedi-Arabië, Qatar en andere olie‑ en gasstaten liggen.

Dus ja, het is eigenlijk heel logisch dat je de energietransitie niet saboteert door fossiele brandstof goedkoper te maken. Dat is alsof je klaagt dat je gegijzeld wordt, maar weigert de deur open te doen als iemand je de sleutel geeft.
Laatst bijgewerkt door Benzz op Gisteren, 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

De nóg goedkoper mis ik momenteel even, gezien de prijzen :D

Wie er momenteel geen last van hebben, denk ik, zijn de hoger opgeleiden met een electronische auto van de zaak, al dan niet van zichzelf met een laadpaal op eigen erf / voor de deur..
geeft niet , hebben ze voor gewerkt.. maar iemand met een goedkoop benzine barreltje die ver van zn werk woont vind t niet super denk ? (Maar dat is een aanname, ik rij gelukkig zelf niet zoveel)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

Aangepast Cer!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:30

Elektriciteitsprijs gaat ook stijgen, nu met het aanvallen van de gasvelden. Elektriciteit wordt nog steeds heel vaak in gascentrales gemaakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Nou ja het houdt sowieso niet over, en dan wonen wij nog veilig

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:24

fransje23 schreef:
Populisten bedrijven een vorm van politiek waar andere partijen te beschaafd voor zijn.

Populistische partijen willen namelijk de problemen niet daadwerkelijk oplossen maar ze willen onvrede en onrust veroorzaken.
Ze komen er nog mee weg ook omdat ze altijd kunnen zeggen dat hun ideeën, die vaak niet financieel of juridisch houdbaar zijn, niet uitgevoerd kunnen worden door de andere partijen.

Dat politici meer zichtbaar moeten zijn zeker voor een deel waar.

Eens. En, ze beloven dingen die niet waar te maken zijn. De realiteit is dat dingen vaak lastig en complex zijn, en lang kunnen duren. Populisten verkopen de leugen dat die dingen wel waar te maken zijn. We hebben afgelopen kabinet allemaal kunnen zien dat dat dus niet zo is. En, vergeet het internet niet. Rusland en andere landen zitten bewust te trollen met het verspreiden van opruiende nep-nieuwsberichten. En omdat die controversieel zijn krijgen ze meer aandacht en clicks. Ga maar na - fatsoenlijke politicussen die gewoon hun werk doen komen niet in het nieuws. Kijk hoe rustig het nu is qua nieuws rondom het huidige kabinet. Lang verhaal kort, het ligt níet aan het slechte verhaal van eigenlijk alles wat niet extreem is.

De enigen die profijt hebben van een populistische en/of rechtsextremistische regering is het bedrijfsleven, en dan met name het bedrijfsleven wat het niet zo nauw wil nemen met ethisch verantwoord of milieubewust ondernemen.

Over de gelukkigste landen - inderdaad de Scandinavische landen. landen met een zeer stevige verzorgingsstaat. Van Google:

Internet samenvatting schreef:
Ja, Scandinavische landen (Denemarken, Noorwegen, Zweden) staan bekend als zeer sociaal met een uitgebreide verzorgingsstaat, hoge levenskwaliteit en sterke sociale zekerheid. Kenmerkend zijn de hoge belastingen in ruil voor uitstekende publieke voorzieningen, gratis onderwijs, betaalbare kinderopvang en een goede balans tussen werk en privé.

Lage belastingen maken niet gelukkiger, écht niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Ik meen wel gelezen te hebben dat Denemarken een vrij streng asiel beleid heeft..
Ik weet niet of dat bepaalde mensen dan over de streep trekt

Van Google:
“De asielopvang in Scandinavië wordt gekenmerkt door een verschuiving van een ruimhartig beleid naar een van de strengste regimes in Europa, met name in Denemarken en in toenemende mate Zweden. Landen als Noorwegen, Zweden en Denemarken richten zich sterk op snelle procedures, integratie en, indien nodig, snelle terugkeer.”

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:32

Cer schreef:
Ik meen wel gelezen te hebben dat Denemarken een vrij streng asiel beleid heeft..
Ik weet niet of dat bepaalde mensen dan over de streep trekt

Van Google:
“De asielopvang in Scandinavië wordt gekenmerkt door een verschuiving van een ruimhartig beleid naar een van de strengste regimes in Europa, met name in Denemarken en in toenemende mate Zweden. Landen als Noorwegen, Zweden en Denemarken richten zich sterk op snelle procedures, integratie en, indien nodig, snelle terugkeer.”

Google of ai? Heb je een concrete bron? Vind drie landen gelijk trekken erg tricky. Klinkt als AI.

Denemarken heeft ook CO2 belasting voor boeren. Schijnt ook goed te werken. Goed idee lijkt me.

“”De kustwateren zijn woestijnen geworden, zonder vissen en met alleen maar algen die alles verstikken", legt hij uit. De Denen zagen dit voor hun neus gebeuren, op vakantie, bij het vissen of tijdens het varen. "Mensen wilden echt actie, de druk vanuit de samenleving was enorm."

Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... ren-161814

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:40

Ook vóórdat asielbeleid strenger werd stonden de Scandinavische landen altijd aan top in gelukkigste-landen lijstjes. Cer, suggereer je nou dat Scandinavische landen gelukkiger zijn omdat ze een streng asielbeleid hebben? Wat zeg je eigenlijk? In Amerika hebben ze een súperstreng asielbeleid, kijk eens hoe gelukkig de mensen daar zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Weet je waar ze pas een streng migratiebeleid hebben? Noord-Korea. :7

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:42

MarlindeRooz schreef:
Weet je waar ze pas een streng migratiebeleid hebben? Noord-Korea. :7

Kim Yong Un zegt anders dat die mensen hartstikke gelukkig zijn :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:44

Ja en hij moet het weten. Hij heeft volgens hem een IQ van 210. :))

(Sorry even een flauw grapje mensen)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

MarlindeRooz schreef:
Google of ai? Heb je een concrete bron? Vind drie landen gelijk trekken erg tricky. Klinkt als AI.

Dezelfde bron als een bericht voor mij denk :j

Nps: relax.. je haalt er dingen bij die ik niet schrijf. En daarnaast, als het waar is is het waar, dan kan dat toch ook gemeld worden?

Iemand stelt een soort quiz vraag en ik google daar een antwoord bij, wat is t probleem?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

Ik lees al een tijdje mee maar er moet mij van het hart dat De Mos wegzetten als 'mini trump' en populist als reden voor zijn grote winst echt een vooroordeel is.

Die man is overal,iedereen kan met hem in gesprek, hij komt naar heel veel evenementen, loopt veel op straat etc etc.

Deze man, doet wat de rest van de politieke kwijt is geraakt: verbinden met de kiezers,niet alleen in campagne tijd, maar het hele jaar door.

Wat dat betreft zouden alle partijen van hem kunnen leren, ik ken geen partij die dit beter doet namelijk :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

Als hij ook kan verbinden met de andere partijen in de raad is hij al een stap verder.

Bepaald standpunten lijken niet echt verbinding uit te stralen m.i.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:11

Het is echt de moeite waard je te verdiepen in zijn manier van politiek voeren. Je kan natuurlijk ook soort van zuur zeggen dat hij een stap verder moet en geen goede standpunten heeft... maar dan ga je voorbij aan wat ik zeg:

Buiten de inhoud om, of je het eens bent met zijn standpunten: ik ken weinig partijen in gemeentes in Zuid Holland die zo dicht bij de kiezers staan als hij.

Welk punt je ook bij hem inbrengt, hij neemt het altijd mee, of koppelt terug waarom hij het niet meeneemt.

Mensen voelen zich door hem, al jaren! gehoord...

Ik denk echt, dat veel partijen zouden kunnen leren van zijn succes. Wil niet zeggen dat je het met zijn standpunten eens hoeft te zijn.

Ik denk dat veel mensen ook iets kunnen leren van bijvoorbeeld de manier waarop Jetten nu het premierschap invult, ik sta heel ver van D66 af, maar kan wel denken: wat betreft dat stuk in de politiek zouden anderen een hoop kunnen leren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:46

Het succes van de Mos is vooral zijn zichtbaarheid, iedereen zag zijn affiches, je kon niet om hem heen.
In mijn gemeente heeft een nieuwe plaatselijk partij vanuit het niets ruim gewonnen.
Je kon geen SM openen, of je zag een bericht of een oproep waar ze posters mochten brengen.
In ieder dorp hebben ze geflyerd en waren zij heel zichtbaar, dat hebben zij goed gedaan.

Laatste verkiezingen heeft Jetten ook voor een deel daarom gewonnen, je zag hem overal; bekendheid helpt.