Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:27

_San87_ schreef:
Electra63 schreef:
Ik ben het met Journee eens, dat we onze financiën op orde moeten houden.
Zeker omdat we hebben gezien hoe een pandemie of oorlog grote invloed heeft op onze economie.
Goed onderwijs voor ieder kind, is daarom van belang.
Dat vergroot de kans op een goede toekomst.

Financiën op orde houden en iets meer lenen kan best samen gaan, hoor. Lenen is geen smerig woord.

Nederland is haar verplichtingen altijd goed nagekomen en heeft niet voor niets de hoogste kredietscore. Wanneer een lening goed onderbouwd wordt en een goed terugbetaalplan heeft, zie ik daar niet meteen problemen mee.

Overigens vind ik óók dat de overheid haar uitgaven eens goed onder de loep moet nemen en orde moet scheppen.

Op dit moment betaald de overheid al ruim 7 miljard aan rente. Zoveel geld wordt er elk jaar weggegooid. De rente is ook al lange tijd historisch laag. Maar dat kan dus ook veranderen.

Hoewel Nederland er in verhouding tot andere landen goed voor staat lijkt het me niet verstandig om de schuld nu verder te verhogen. In het bijzonder omdat de tijden nu zo onzeker zijn.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/52/rentelast-overheid-neemt-toe-maar-is-relatief-laag

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:29

*komt ook even binnenvallen*

Ik had eigenlijk verwacht dat ze minimaal een half jaar eerder al geklapt zouden zijn, dus het verbaasde me niet heel erg.

Wat me wel verbaast is dat Wilders nog steeds zo hoog staat in de peilingen. Ze hebben niks voor elkaar gekregen, alles is enorm veel duurder geworden (waar de typische Wilders stemmer natuurlijk vooral graag links de schuld van geeft, maar dat kan nu niet..), we hebben nog nooit zo'n slechte ministers gehad met Faber op kop.. en dan kun je wel zeggen 'ja maar ze zitten in een coalitie dus het is niet de schuld van PVV dat ze niks voor elkaar krijgen'.. maar dat gaat echt niet veranderen, ze zullen altijd moeten samenwerken en volgens mij hebben ze nu overduidelijk laten zien dat ze dat níet kunnen.

PVV hoort gewoon in de oppositie thuis, waar ze lekker kunnen roeptoeteren met verstand op 0.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 09:38

Loretta schreef:
juval schreef:
hoe denken jullie over een eventuele doorstart. Dus geen nieuwe verkiezingen maar met de partijen in de kamer verder regeren om de grote problemen op te lossen. Hier hadden ze het net over op het journaal.

Ik weet niet goed wat ik me daar precies bij voor moet stellen.
Maar mijn eerste gedachte van zoiets klinkt als gewoon de 4 jaar vol maken met duimen draaien en niks uitvreten.

Ik zou het heel mnisschien een optie vinden als het tot de nieuwe verkiezingen zou zijn zodat je toch iets meer kan ondernemen dan dat je alleen verder mag met niet controversieel verklaarde onderwerpen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:40

_San87_ schreef:
juval schreef:
hoe denken jullie over een eventuele doorstart. Dus geen nieuwe verkiezingen maar met de partijen in de kamer verder regeren om de grote problemen op te lossen. Hier hadden ze het net over op het journaal.

Alsjeblieft niet, dit is echt een te grote kermis. De partijen hebben de afgelopen maanden laten zien dat ze niet kunnen regeren, imo.

doorstart met constructieve partijen die zich in willen zetten om de plannen die er liggen door te laten gaan. Partijen als CU, Cda en sgp zijn daar op zich voorstander van begrijp ik uit de verschillende interviews die ik nu hoor.

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:46

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:46

Ik denk niet dat dat ook maar enigszins constructief wordt... Maar misschien ben ik te pessimistisch.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:53

journee schreef:
Op dit moment betaald de overheid al ruim 7 miljard aan rente. Zoveel geld wordt er elk jaar weggegooid. De rente is ook al lange tijd historisch laag. Maar dat kan dus ook veranderen.

Hoewel Nederland er in verhouding tot andere landen goed voor staat lijkt het me niet verstandig om de schuld nu verder te verhogen. In het bijzonder omdat de tijden nu zo onzeker zijn.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/52/rentelast-overheid-neemt-toe-maar-is-relatief-laag

Het lijkt mij ook niet verstandig om de schuld verder te verhogen, om exact dezelfde reden als dat jij aangeeft. Het is ook een manier om maatregelen financieel af te dekken zonder de belastingdruk op burgers te verhogen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen dat als muziek in de oren klinkt, maar het bonnetje komt toch wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:55

Hij heeft tenminste wel iets gedaan wat ie heeft beloofd :+

Nee ik had verwacht dat ie bleef zitten. Zijn asiel plannen staan nu weer op een laag pitje. Dus heeft ie nog niet wat ie wilde.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met de verkiezingen. Zou hij weer een meerderheid halen of laat Nederland hem vallen?

We gaan het meemaken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:07

Raineri schreef:
Wat ik hier nog aan wil toevoegen is dat de Nederlandse economie niet bestaat in zekere zin. Het is geen land met een gesloten hek. Wij zijn economisch gezien enorm afhankelijk van de rest van de wereld. fED functioneert als een wereldbank inmiddels. Wij volgen de trends die overzees ontstaan. Biden heeft heel slim veel geïnvesteerd in innovatie tijdens de pandemie, waardoor er een sterkere concurrentie ontstaat. Als wij goed willen meekomen, moeten we deze trend wel volgen.

Ja beleid is belangrijk maar dit beleid moet ook goed worden afgestemd op de geopolitieke positie van de EU. Daarom ben ik groot voorstander van een sterkere federalisatie.

Als handelsland/doorvoerland is het belangrijk om diplomatiek te zijn en anderen niet tegen het hoofd te stoten. Dat je netwerkt en in de EU blijft. En vooral dar je capabele ministers hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:12

Dat nsc en bbb een doorstart graag willen is heel begrijpelijk, in peilingen komen beide op 2 zetels uit, terecht in mijn ogen want beide hebben echt totaal niets bereikt . En vooral van der plas is woest op Wilders , tja.
Ik ben blij dat het kabinet gevallen is en was ik VVD stemmer dan kregen ze nooit weer mijn stem, alleen al door de onvoorwaardelijke steun aan Netanyahu.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:02

Je rijdt even naar Duitsland en poef, weg kabinet :+

Dat wordt weer programma's bestuderen. Sowieso geen vvd meer, maar een partij die de pvv bij voorbaat uitsluit. Dan vallen er al een paar af.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:05

8nnemiek schreef:
*komt ook even binnenvallen*

Ik had eigenlijk verwacht dat ze minimaal een half jaar eerder al geklapt zouden zijn, dus het verbaasde me niet heel erg.

Wat me wel verbaast is dat Wilders nog steeds zo hoog staat in de peilingen. Ze hebben niks voor elkaar gekregen, alles is enorm veel duurder geworden (waar de typische Wilders stemmer natuurlijk vooral graag links de schuld van geeft, maar dat kan nu niet..), we hebben nog nooit zo'n slechte ministers gehad met Faber op kop.. en dan kun je wel zeggen 'ja maar ze zitten in een coalitie dus het is niet de schuld van PVV dat ze niks voor elkaar krijgen'.. maar dat gaat echt niet veranderen, ze zullen altijd moeten samenwerken en volgens mij hebben ze nu overduidelijk laten zien dat ze dat níet kunnen.

PVV hoort gewoon in de oppositie thuis, waar ze lekker kunnen roeptoeteren met verstand op 0.

Als ik op SM rondkijk (en dat is niet de juiste afspiegeling van onze maatschappij), dan krijgt vooral links/Timmermans/Jetten de schuld van deze mislukkeling.
En het woord mag hier niet genoemd worden, maar ik vind dat echt dom gelul.

Deze regering is bewust geklapt door Wilders. Waarom zet hij zo'n slechte minister als Faber op het voor hem belangrijkste ministerie?
Hij had daar ook zo iemand als Coenradi kunnen neerzetten.
Regeren is samenwerken, ook met de oppositie (in de Eerste Kamer).
Dat kan Faber niet.

Maar ik denk dat Wilders liever roeptoetert vanuit de oppositiebankjes, dat is een stuk gemakkelijker dan haalbare oplossingen vinden om problemen op te lossen.

Ik zag nog een stukje van Hein de Haas en die gaf ook weer aan, het probleem zijn niet de (aantallen) asielzoekers, maar de (aantallen) arbeidsmigranten. En arbeidsmigranten komen door een goede, florerende economie, die heb je nodig. Als je economie instort, dan verdwijnen de arbeidsmigranten.
Maar we zullen deze juist in de toekomst nog meer nodig hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:12

prompter schreef:
Je rijdt even naar Duitsland en poef, weg kabinet :+

Dat wordt weer programma's bestuderen. Sowieso geen vvd meer, maar een partij die de pvv bij voorbaat uitsluit. Dan vallen er al een paar af.

ik denk dat er na dit geintje maar weinig partijen zullen zijn die de pvv niet uitsluiten.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:15

karuna schreef:
Ik vrees gewoon voor de "nederlander". Ik hoor zoveel nare extreem rechtse reacties over zo ongeveer alles. Publieke omroep is linkse hobby, alles wat met natuur te maken heeft linkse hobby, musea bibliotheken enz linkse hobby steun voor diegene die het minder hebben:moeten ze maar met hun luie vette rokende lijf van de bank afkomen, ga zo maar door |(

Dat geeft mij geen vertrouwen eigenlijk -O-

Doorstart met of zonder pvv?

Van mij mogen ze een poging ondernemen, desnoods met een andere partij erbij.

Dit merk ik ook in mijn omgeving en dat doet best pijn als jezelf in die situatie zit op het rokende na….
Ik merk dat ik het er ook ontzettend moeilijk mee heb en die discussies maar beter uit de weg kan gaan voor de lieve vrede.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:18

Volgens mijn collega wordt de pvv gewoon weer de grootste.
En was het rot dat het kabinet geklapt is...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:20

Wao hier en dom genoeg geweest te willen blijven werken en uiteindelijk met 4 uur per week uitgevallen met een nog kapotter lijf. Dus nagenoeg geen geld te besteden, werken is gewoon niet meer mogelijk en geen enkele manier om mijn financiele situatie te verbeteren. Waardoor ik de ultime uitvreter ben. -O- En ja dat hoor ik zeer regelmatig. En ik ben ook nog begaan met de natuur ook. 8)7 Dus ik ben de ultime nachtmerrie voor rechts

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:24

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:25

purny schreef:

Als daarmee de grootste onruststoker wordt bedoelt, weet ik zeker dat je collega gelijk heeft....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:28

Cer schreef:
Dat mag Pien… het gaat niet altijd over onderwerpen die iedereen interessant vind :j
Ik sla dan ook vaak over

Maar dat wil niet zeggen dat ik dat dan gezeur en gezeik vind. Het is op dat moment een ander onderwerp waar ik niet veel mee heb. Anderen mogen er dan wel over doorgaan, dat is ook vrijheid :j

En een topic is ook nooit "vol" want het is geen papier wat je kunt volschrijven en er dan niets meer bij kan. Dit politiektopic heeft wekenlang mijn interesse absoluut niet gewekt, sorry @ Pien maar het onderwerp van jouw post ook niet bepaald. Ik heb dan ook wekenlang helemaal niets gepost hier totdat er weer wat kwam waar ik wel wat over wilde zeggen . Smaken en interesses verschillen nu eenmaal.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:34

purny schreef:

de grootste misschien, maar nooit de absolute meerderheid, dus regeren zit er denk ik nooit meer in voor pvv. Geen premier Wilders.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:36

Verdient dit eigenlijk geen eigen topic, deze situatie?

Of lag dit zo in de lijn der verwachting dat het onder 'algemeen' kan blijven vallen :') ?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:37

Douce schreef:

Of lag dit zo in de lijn der verwachting dat het onder 'algemeen' kan blijven vallen :') ?

Dit topic gaat meestal over de politieke actualiteit. En daar horen verkiezingen ook bij.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:40

Oh ja eens. Dacht er meer aan omdat je nu mensen mist die de politieke topics niet lezen. Vaak worden bij grote evenementen (ook verkiezingen!) hier losse topics voor geopend.

Maar toen besefte ik me dat er weinig verbazing is in het algemeen dus wellicht blijft dit wel gewoon alleen algemeen :') .

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:41

Ik heb taart gehaald en vier een feestje dat dit kabinet is gevallen.
Op na een sociaal, fatsoenlijk, volwassen kabinet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:45

Douce schreef:

tegen de tijd dat de verkiezingen er aan komen zal er wel weer een peiling-topic worden gestart denk ik.