Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:45

Klopt Irmaz, met jouw vragen erbij is het al duidelijker.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:50

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:05

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:29

Tweet van Macron https://mobile.twitter.com/EmmanuelMacr ... 0349509637

Citaat:
Les images qui nous parviennent de Boutcha, ville libérée près de Kiev, sont insoutenables. Dans les rues, des centaines de civils lâchement assassinés. Ma compassion pour les victimes, ma solidarité avec les Ukrainiens. Les autorités russes devront répondre de ces crimes.

Citaat:
De beelden uit Boutcha, een bevrijde stad in de buurt van Kiev, zijn ondraaglijk. In de straten werden honderden burgers lafhartig vermoord. Mijn medeleven met de slachtoffers, mijn solidariteit met de Oekraïners. De Russische autoriteiten zullen zich voor deze misdaden moeten verantwoorden.

Instagram heb ik niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:53

En in een reactie die absoluut niemand verbaast :roll: :

Rusland ontkent doden van burgers in Boetsja
Rusland ontkent de beschuldigingen van Oekraïne dat hun troepen zeker 300 burgers hebben gedood in Boetjsa. Alle Russische militairen hebben op 30 maart de stad in het noorden al verlaten, stelt het ministerie van Defensie in een verklaring.

Volgens het ministerie zijn alle gepubliceerde beelden van de veronderstelde moordpartij "een provocatie" door Oekraïne. Op foto's en video's is te zien dat er lijken in de straten van Boetsja liggen. Sommige doden waren vastgebonden.

Bron: NOS.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:58

Cowboy55 schreef:

Rusland ontkent de beschuldigingen van Oekraïne dat hun troepen zeker 300 burgers hebben gedood in Boetjsa. Alle Russische militairen hebben op 30 maart de stad in het noorden al verlaten, stelt het ministerie van Defensie in een verklaring.

Volgens het ministerie zijn alle gepubliceerde beelden van de veronderstelde moordpartij "een provocatie" door Oekraïne. Op foto's en video's is te zien dat er lijken in de straten van Boetsja liggen. Sommige doden waren vastgebonden.

Verrassend, ja.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:21

_San87_ schreef:
Cowboy55 schreef:

Verrassend, ja.

De Franse schrijver Jean-Baptiste Alphonse Karr schreef in 1849: “plus ça change, plus c'est la même chose“ ofwel, in goed Engels :D the more things change, the more they stay the same…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:59

En helaas ook in ons land nog steeds dit soort praktijken, aanhangers van de FvD : zie geen bloed, zijn zo neergelegd, is mee gesleept, allemaal door Azov vermoord . Lachwekkend wanneer het niet te triest voor woorden was.
Ondertussen vanmiddag in Duitsland een protest manifestatie, van Russen VOOR Poetin Hoe is het mogelijk denk je dan, colonne van zo’n 5000 auto’s . Die mogen ze tot ongewenst vreemdeling verklaren en naar Rusland sturen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:02

bigone schreef:
En helaas ook in ons land nog steeds dit soort praktijken, aanhangers van de FvD : zie geen bloed, zijn zo neergelegd, is mee gesleept, allemaal door Azov vermoord . Lachwekkend wanneer het niet te triest voor woorden was.
Ondertussen vanmiddag in Duitsland een protest manifestatie, van Russen VOOR Poetin Hoe is het mogelijk denk je dan, colonne van zo’n 5000 auto’s . Die mogen ze tot ongewenst vreemdeling verklaren en naar Rusland sturen.

Dat heet een democratie.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:06

_San87_ schreef:
bigone schreef:

Dat heet een democratie.

FvD-ers tot ongewenst vreemdeling verklaren en naar Rusland sturen is democratie? Ik mag democratie wel….. :D

Ruiltje doen? Voor iedere naar Rusland gestuurde FvD-er 1 Oekraïner naar NL?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:09

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:

Dat heet een democratie.

FvD-ers tot ongewenst vreemdeling verklaren en naar Rusland sturen is democratie? Ik mag democratie wel….. :D

De protestmanifestatie, Cowboy.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:11

_San87_ schreef:
Cowboy55 schreef:

Oh dat. Jammer. Met een paar duizend genaturaliseerde Oekraïners hadden we ons eigen leger kunnen opheffen…… :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:12

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:

Oh dat. Jammer. Met een paar duizend genaturaliseerde Oekraïners hadden we ons eigen leger kunnen opheffen…… :D

True :D.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:04

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:13

Hannanas schreef:
Ook wel een raar verhaal van die Nederlandse journalist bij Odessa die door Oekraïense militairen/politieagenten het land uit gezet is?

https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... e-uitgezet

Ik ben het niet per ze met het besluit eens, maar hij laat dus zien waar de raketten ingeslagen zijn en (nog wat abstracter) DAT ze doel getroffen hebben. Dat zien de Ruskies dus ook, los van de vraag of ze die bevestiging nog nodig hadden.

Paranoïde? Yup. Doorgeschoten? Yup. Begrijpelijk als je Oekraïners militair bent? Yup.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:35

Ik snap het wel, hij was vlakbij, rapporteerde als een van de eersten terwijl Oekraïense regering dit ten strengste heeft verboden. Pas wanneer het door de officiële bronnen word vrijgegeven mag je het posten. Puur om Rusland niet in de kaart te spelen. Hij heeft de regels niet gevolgd , de manier waarop hij het land is uitgezet gaat nogal ver maar toch.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:43

bigone schreef:
Ik snap het wel, hij was vlakbij, rapporteerde als een van de eersten terwijl Oekraïense regering dit ten strengste heeft verboden. Pas wanneer het door de officiële bronnen word vrijgegeven mag je het posten. Puur om Rusland niet in de kaart te spelen. Hij heeft de regels niet gevolgd , de manier waarop hij het land is uitgezet gaat nogal ver maar toch.

Dit dus.

Een vuil, diep cynisch maar praktisch detail over de doden in Boetsja: Oekraïense soldaten bonden touwen/kabels om de ledematen van de doden om ze van een afstandje te verslepen om zeker te weten dat er geen boobytraps aan de doden bevestigd waren. Bron: ik meen CNN, ik schuim niet het hele internet af voor info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:49

Ik zag daar op de site van de Gelderlander geloof ik een filmpje van.. ze slepen met een touw de lichamen wat verder voor geval dat.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 23:04

idinn schreef:
Ik zag daar op de site van de Gelderlander geloof ik een filmpje van.. ze slepen met een touw de lichamen wat verder voor geval dat.

Sven Hassel, pseudoniem voor Børge Willy Redsted Pedersen, (Frederiksborg, 19 april 1917 – Barcelona, 21 september 2012) was een Deens auteur. Hij vocht voor de Duitsers in WO2 en schreef later zijn (keiharde) memoires. Hij schreef over de oorlog in de Sovjet Unie onder anderen: “In de Sovjet Unie kun je zelfs gedood worden door lijken”.
Bron: the bloody road to death, Nederlandse vertaling: ik zag ze sneuvelen.

Vandaar het verslepen van doden van een veilige afstand.

Terzijde: Hassel maakt ook (destijds al!) melding van Russische “Rasslabombs”, luchtdrukbommen die zoveel luchtdruk creeeren dat longen uit elkaar klappen door overdruk. Het omgekeerde van de huidige TOS raketten die zuurstof wegnemen, maar net zo effectief.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 03-04-22 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 23:10

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 23:29

bigone schreef:

En dan zit ik hier op de bank met een fakking pijnlijke en niet-werkende linkerpink en -ringvinger omdat een zenuw vast zit en ik word zooooo moe van deze shyte. Ik ben 55+ jaar oud en ik word nog steeds geconfronteerd met deze l*lkoek. Tieft op Vlad.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 01:45

❗️Operatieve informatie van de strijdkrachten vanaf 24.00 uur: racisten dringen door naar het oosten van Oekraïne en vallen aan vanuit de lucht

▪️ Rashisten weigerden tijdelijk de taak uit te voeren om de stad Kiev te blokkeren en in te nemen. In plaats daarvan blijven de bezetters raketaanvallen uitvoeren op kritieke infrastructuur in heel Oekraïne.

▪️In de richting van Polissya voltooit de vijand de hergroepering van individuele eenheden van Wit-Rusland tot Rusland. Sommige eenheden worden met militaire transportvliegtuigen naar Belgorod overgebracht.

▪️ De bezetters voerden massale chaotische mijnbouw uit, niet alleen van eerder bezette posities en gebieden, maar ook van opmarsroutes.

▪️ In de richting van Slobozhansky blijft de vijand Kharkiv blokkeren en artillerie-aanvallen uitvoeren op woonwijken.
In de richting van Izyum probeerden de bezetters het offensief te hervatten, maar dat lukte niet.

▪️In de richtingen Donetsk en Tavriya bleven de bezetters Rubizhne, Popasna, Troitsky, Avdiivka, Marinka en Krasnohorivka innemen. Ze bereiden zich voor op het offensief van de komende dagen op Severodonetsk en Velyka Novosilka.

▪️De vijand blijft de stad Marioepol bestormen.

▪️Zuid-Bug richting. Rusland richtte de inspanningen op landonderhoud in het gebied van n.p. Alexandrovka. De gevechten gaan door om de administratieve grens van de Cherson-regio te bereiken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:24

De nachtupdate

⚡️Nieuws Nieuws Digest:

▪️ In de regio Tsjernihiv hebben de strijdkrachten de nederzettingen Kolychivka, Yahidne en Ivanivka bevrijd.

▪️ Rashisten vielen Odessa en Slavuta in de regio Khmelnytsky aan met raketten. Luchtverdediging werkte. Ternopil en Kharkiv werden ook aangevallen, details worden opgehelderd.

▪️De inlichtingendienst van het Britse Ministerie van Defensie noemt Mariupol een belangrijk doelwit van de Russische invasie. Zijn gevangenneming moet zorgen voor een landcorridor van Rusland naar het bezette gebied van de Krim.

▪️Russen begonnen zich actief terug te trekken uit de regio Soemy.

▪️De zittende premier van Hongarije en een fan van Rusland Viktor Orbán blijft voor de vijfde termijn (vierde op rij) regeringsleider. Na de resultaten te hebben gesproken, slaagde Orbán erin de invloed van Soros bij de Hongaarse verkiezingen te bespreken en Zelensky de oppositie te noemen.

▪️ De bezetters schoten op woongebouwen in het Slobidskyi-district van Kharkiv.
Als gevolg hiervan raakten een tiental huizen en een trolleybusdepot beschadigd. 7 mensen stierven, 34 mensen raakten gewond, waaronder 3 kinderen.

▪️ Tijdens de Amerikaanse Grammy Awards werd de videotoespraak van de president van Oekraïne Volodymyr Zelensky vertoond.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:47

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:46

Cowboy55 schreef:
Hannanas schreef:
Ook wel een raar verhaal van die Nederlandse journalist bij Odessa die door Oekraïense militairen/politieagenten het land uit gezet is?

https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... e-uitgezet

Ik ben het niet per ze met het besluit eens, maar hij laat dus zien waar de raketten ingeslagen zijn en (nog wat abstracter) DAT ze doel getroffen hebben. Dat zien de Ruskies dus ook, los van de vraag of ze die bevestiging nog nodig hadden.

Paranoïde? Yup. Doorgeschoten? Yup. Begrijpelijk als je Oekraïners militair bent? Yup.

Nee.
Het spijt me vreselijk dat het oorlog is.
Maar wie in een oorlog strategische informatie verspreidt zonder uitdrukkelijke toestemming van in dit geval de Oekraïnsche (militaire) autoriteiten,
is ten eerste ontzettend dom.
Er zijn journalistieke grenzen aan wat kan in een oorlog en die trad hij met voeten.
'Naar de letter van de wet deed hij niets fout.'
Klopt.
Het citaat luidt: 'de letter van de wet maakt dood, de geest van de wet doet leven'.

En hij is verder een soort van vriendelijk behandeld, een ruwe arrestatie; er uit en kom niet terug.
(Geen krijgsraad te velde en de kogel wegens spionage. Dat had gekund.)