Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 23:22

Loretta schreef:
Karl66 schreef:
Als het goed is zijn ze daar ondertussen weer mee gestopt. Maar dit voorbeeld laat heel duidelijk zien dat het onzin is om te zeggen dat we een soort altijd wel weer uit het buitenland kunnen importeren. Dat werkt niet, tenzij we eerst de onderliggende ecologische problemen, die de oorzaak van het uitsterven waren. En dat is de reden waarom we onder andere iets aan de stikstofdepositie moeten doen. Omdat het allemaal ecologische problemen veroorzaakt. Misschien geen hele grote opvallende problemen, zoals bomen die spontaan omvallen. Maar wel heel veel kleine, die sluipenderwijs heel veel schade doet.

In 2021 is er weer geld vrijgemaakt om nog eens 5 jaar korhoenders te importeren. Dus ik neem aan dat er ook dit jaar weer een lading vogels wordt geimporteerd om hier te verhongeren.

https://nos.nl/artikel/2384412-weer-ton ... -heuvelrug

Verder is het maar net hoe je er in staat. Zelf sta ik er meer in van. Dat ecosysteem wat men graag wil creëren werkt gewoon niet in het huidige Nederland.

Door de hoge stikstof uitstoot.
edit; niet creëren, herstellen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 23:24

Citaat:
Gelukkig maar dat Korhoenders wel in Zweden gedijen. Dat daar de ecosystemen wel beter aansluiten voor wat nodig is. En waarschijnlijk geldt dat ook voor de plantjes. Misschien wordt het weleens tijd om te accepteren dat Zweden gewoon een geschikter land is voor dat soort natuur.

Waarschuwing: ik heb geen geduld met mensen die zo kort van memorie zijn...
Of hoe noem je dat: een inheems dier moet maar in Zweden gaan wonen 'want dat is een geschikter land'.

... net als die emmer: je ziet heus niet zo veel anders, het Dwingelderveld zonder korhoen.
Het is ruimer dan Salland, ook in Drenthe kwam het korhoen voor.
"En dus is het niet erg..."????

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 23:33

lies schreef:
edit; niet creëren, herstellen.

Maar wat een zinloze lijdensweg voor die dieren. Ze worden uit hun eigen habitat weggehaald en hun jongen sterven elk jaar weer van de honger. En daarvoor wordt dan maar weer met belastinggeld gesmeten. Wat ook nog eens erg veel geld is voor 5 keer een snoepreisje naar Zweden.

300.000 ÷ 5 = 60.000 per jaar. Heel veel geld voor een reisje Zweden, daar in het wild kamperen om een paar vogels te vangen en vervolgens die weer los te laten in Nederland.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 23:44

Janneke2 schreef:
Citaat:
Gelukkig maar dat Korhoenders wel in Zweden gedijen. Dat daar de ecosystemen wel beter aansluiten voor wat nodig is. En waarschijnlijk geldt dat ook voor de plantjes. Misschien wordt het weleens tijd om te accepteren dat Zweden gewoon een geschikter land is voor dat soort natuur.

Waarschuwing: ik heb geen geduld met mensen die zo kort van memorie zijn...
Of hoe noem je dat: een inheems dier moet maar in Zweden gaan wonen 'want dat is een geschikter land'.

... net als die emmer: je ziet heus niet zo veel anders, het Dwingelderveld zonder korhoen.
Het is ruimer dan Salland, ook in Drenthe kwam het korhoen voor.
"En dus is het niet erg..."????

Wat bedoel je met kort van memorie.
Tja, het was beter als de Korhoen hier gewoon zelfstandig kon leven. Zoals tot in de jaren 60 het geval was. Maar daar voor in de plaats zijn dan ook weer een heleboel andere soorten geherintroduceerd. De vos was hier ook zo goed als uitgestorven en dat geldt ook voor vele andere roofdiersoorten zoals de marter. Er is vanuit de natuurbeweging heel hard ingezet op de komst van roofdieren die nu ook onze laatste weidevogels opeten.

Alle plannen waarvan Frans Vera de grondlegger is niet erg lukken. De natuur laat zich nu eenmaal moeijlijk sturen . Wat er ongeveer 1000 jaar geleden was is gewon niet mogelijk terug te halen blijkt wel weer uit de praktijk.

Op dit moment kan de korhoen hier niet leven. Daar helpen dure snoepreisjes niets tegen.

Loretta

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 23:53

De druk op het kabinet om de stikstof regels aan te passen op een manier dat ze nog steeds in overeenstemming zijn met de habitatrichtlijn wordt steeds groter. Niet alleen vanuit de BBB maar ook vanuit het bedrijfsleven. Toch wel een club waar de VVD toch wel gevoelig voor is.

https://www.vno-ncwmidden.nl/trek-stiks ... e-draaien/

Maar goed. D66 zal de poot wel stijf blijven houden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 07:27

Het probleem is niet één specifieke soort die hier dreigt uit te sterven. Het probleem is de onderliggende oorzaak waarom die soort dreigt uit te sterven. En dat probleem is dat we de economische belangen boven milieubehoud stellen. En dat we accepteren dat onze natuur verslechtert en steeds verder kapot gaat, omdat we anders wat minder geld kunnen verdienen.

En zelfs nu, terwijl de wal het schip keert, zijn er nog steeds mensen die de winst belangrijker vinden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 07:56

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:07

Groene stroom is toch goed?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:09

Citaat:
Wat bedoel je met kort van memorie.

Weinig geheugen.
Dat speelt vooral bij zaken rond klimaatverandering: een mens went aan alles - en doorgaans nog snel ook. Zeker als het 'leuk' is, zoals het feit dat de winter in Nederland is afgeschaft.
(Als het gaat om Poetin pesten vind ik het zelf ook nog leuk.)
Maar normaal is het niet.
Citaat:
Tja, het was beter als de Korhoen hier gewoon zelfstandig kon leven. Zoals tot in de jaren 60 het geval was. Maar daar voor in de plaats zijn dan ook weer een heleboel andere soorten geherintroduceerd. De vos was hier ook zo goed als uitgestorven en dat geldt ook voor vele andere roofdiersoorten zoals de marter. Er is vanuit de natuurbeweging heel hard ingezet op de komst van roofdieren die nu ook onze laatste weidevogels opeten.

Wel neeee....
Weet je hoe een ecosysteem werkt?
Roofdieren doen het heel erg lang erg goed, zeker als de 'schakel' er onder zwakker wordt.

De bever is succesvol geherintroduceerd, dat wel - maar is geen roofdier. Marter, wolf: kwamen op eigen poten. De zeearend was weer wel herintroductie.
Citaat:
Alle plannen waarvan Frans Vera de grondlegger is niet erg lukken. De natuur laat zich nu eenmaal moeijlijk sturen . Wat er ongeveer 1000 jaar geleden was is gewon niet mogelijk terug te halen blijkt wel weer uit de praktijk.

Veel mensen snappen niets van de Oostvaardersplassen.
Ik ook niet: zo kaal, en soorten die zich zo gigantisch voortplanten.
En ja, aan het einde van de winter horen paarden en runderen schraal te zijn en vallen er doden.
Niet leuk.
De natuur is nu eenmaal niet leuk en lief en gezellig. En dat is niet de schuld van Frans Vera.
Heeft ook niets te maken met zaken van 1000 (?) jaar geleden terughalen.
Korte memorie: dit soort zaken horen te kunnen. Vijftig jaar geleden was het normaal. Geen duizend.

Citaat:
Op dit moment kan de korhoen hier niet leven. (...).

Ja, terug naar de essentie:
de natuur kan heel erg goed verpest worden ('laat zich moeilijk sturen', tja...).
Weidevogels en ook het korhoen: nauwelijks kalk, dus gebroken eierschalen, gebroken pootjes, geen insecten (75% van de populatie is afgeschaft) dus ook geen eten.

En ja, wat Karl ook zegt, er is iets voor te zeggen om alle geld niet aan pogingen tot herintroductie van het korhoen te besteden, maar direct uit te geven aan het aanpakken van de oorzaken...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:20

Janneke2 schreef:
En ja, aan het einde van de winter horen paarden en runderen schraal te zijn en vallen er doden.
Niet leuk.

Ik dacht dat de Oostvaardersplassen een gecreerde polder was ofzo? Onstaan na drooglegging?

Citaat:
Korte memorie: dit soort zaken horen te kunnen. Vijftig jaar geleden was het normaal. Geen duizend.

Die Oostvaardersplassen waren er pas in 1968? Althans dat staat op Wikipedia.. wat daar staat is niet altijd waar geloof ik..

Ik vraag me af welk voedsel Zweden importeert en wat ze zelf kunnen telen...
Ik lees wel dat nederlandse boeren soms naar Zweden emigreren omdat daar "over het algemeen minder regels rondom stikstof zijn. Daarnaast zie je dat ze er meer lange termijn beleid hanteren wat betreft landbouw. In Nederland wisselt het namelijk erg snel"
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... der-boeren

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:34

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:59

In Zweden krijgen de Nederlandse boeren een warm welkom, als ook in Canada, Denemarken, Rusland, China.. eigenlijk overal in de wereld is de Nederlandse boer welkom (oké, behalve Afrika want daar worden de blanke boeren vermoord).

Het is ook een kwestie van keuzes maken.
Wat willen we nu eigenlijk in Nederland. 18 miljoen mensen, of schone natuur. Ik denk niet dat het samen kan, zoveel mensen opeen in zo'n klein land, die allemaal heel veel afval en uitstoot produceren.

of wereldwijd straks 10 miljard, op een steeds minder leefbare planeet door vervuiling en klimaat. tja. Ik snap wel dat de bevolkingsgroei sturen heel erg lastig is. maar ik denk wel dat hier de oplossing ligt.

nogmaals, ik geloof nog steeds in de veerkracht van de natuur, de wereld gaat ons overleven.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:35

Dat is een valse tegenstelling. Het is niet natuur vs de hoeveelheid mensen. Er is wereldwijd best wat ruimte. Het gaat om de manier waarop wij die aarde bewonen (en uitputten). Door klimaatverandering zullen grote delen van de aarde straks niet meer leefbaar zijn omdat de aarde te veel opwarmt.

En de natuur vindt wel een weg, dat denk ik ook. Maar ik denk dat die weg uiteindelijk niet verenigbaar is met ‘ons’ (mijn tijd zal het wel duren, maar mijn kinderen/kleinkinderen zullen het heel moeilijk krijgen).

Het gaat niet om de boeren. Het gaat om de manier waarop geboerd wordt en hoe dat wordt verspreid over de wereld. Nederland is te klein voor deze manier van intensieve veehouderij. 18 miljoen mensen kunnen hier in mijn ogen best wonen. Maar er komen nog veel meer (klimaat)vluchtelingen als we zo door gaan. En die 18 miljoen kunnen hier niet meer wonen als de helft van Nederland onder water komt te staan. Dan zijn ‘we’ (ik woon in Drenthe, dus kan blijven, denk ik :D ) zelf genoodzaakt om te vluchten.

Overigens in Zuid Afrika worden witte boeren vermoord, zeg je. De context is hier wel belangrijk, witte boeren worden vermoord, maar net zo veel zwarte boeren en tevens is het aantal boeren dat vermoord is een schijntje als je het tegenover de algehele moordcijfers in het land zet. Er is heel veel mis in dat land (ongelijkheid op alle vlakken).
Laatst bijgewerkt door lies op 30-03-23 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:38

Citaat:
Het gaat om de manier waarop geboerd wordt en hoe dat wordt verspreid over de wereld. Nederland is te klein voor deze manier van intensieve veehouderij.

Is dat zo? Als je Nederland als onderdeel van Europa ziet, is alles alweer meer verspreid. Dan is de veeteelt geconcentreerd op 1 plek zodat er op andere plekken plaats is voor natuur of wonen ofzo..

En, waar moeten de landen die nu ons voedsel kopen, dan hun voedsel vandaan halen? Want we exporteren vnl naar de buren toch.. waarom produceren die het dan niet zelf?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:39

Dat zeg ik. Verspreiden en anders boeren.
Waarom niet? Ja, ik denk geld..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:43

Maar als je verspreid ga je meer gebieden beinvloeden? Als je het concentreert dan is er maar een klein gebied beinvloed en is er op andere plekken bijv meer plaats voor natuur...

(ik ben geen planoloog/econoom/natuur-milieudeskundige, maar ik kan me zoiets voorstellen)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:47

Cer schreef:
Citaat:
Het gaat om de manier waarop geboerd wordt en hoe dat wordt verspreid over de wereld. Nederland is te klein voor deze manier van intensieve veehouderij.

Is dat zo? Als je Nederland als onderdeel van Europa ziet, is alles alweer meer verspreid. Dan is de veeteelt geconcentreerd op 1 plek zodat er op andere plekken plaats is voor natuur of wonen ofzo..

En, waar moeten de landen die nu ons voedsel kopen, dan hun voedsel vandaan halen? Want we exporteren vnl naar de buren toch.. waarom produceren die het dan niet zelf?

De prijs van voedsel (vooral dierlijk) zal dan omhoog gaan. Jammer maar niet onoverkomelijk. Een beetje minder dierlijk voedsel kan voor niemand kwaad.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:49

Nee, dat denk ik niet. Stikstof an sich is geen probleem. De aarde/natuur heeft het zelfs nodig (en wij ook). Dat wij in Nederland een stikstof probleem hebben, is omdat we er te veel van uitstoten op een klein oppervlakte. De natuur rondom die intensieve veehouderij heeft last van die hoeveelheden.
Daarnaast heb je het probleem van de opwarmende aarde. Maar dat staat los van stikstof.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:55

Dus dan maken we dierlijk voedsel schaars.. dat zou kunnen
Is het zo dat er zomaar overal plantaardig voedsel kunnen telen, kweken? heb je dan als vervanger voor dat vlees iets anders nodig, waar dan meer van moet komen? (geen idee hoor, dit zijn allemaal vragen die dan in mij opkomen.. )

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:07

Cer schreef:
Maar als je verspreid ga je meer gebieden beinvloeden? Als je het concentreert dan is er maar een klein gebied beinvloed en is er op andere plekken bijv meer plaats voor natuur...

(ik ben geen planoloog/econoom/natuur-milieudeskundige, maar ik kan me zoiets voorstellen)

inderdaad.. klinkt wel een beetje nimby...

wij staan er als sector juist om bekend om heel efficiënt te produceren. Als je het naar andere landen gaat verplaatsen zal dit veel meer impact hebben om de omgeving.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:08

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
Niet leuk.

Ik dacht dat de Oostvaardersplassen een gecreerde polder was ofzo? Onstaan na drooglegging?

Citaat:

Die Oostvaardersplassen waren er pas in 1968? Althans dat staat op Wikipedia.. wat daar staat is niet altijd waar geloof ik..

Eigenlijk waren er na de drooglegging van Flevoland andere plannen, maar de vogels zelf vonden de Oostvaardersplassen en vonden het fantastisch.
Daarna is het officieel natuurgebied geworden - en de spoorlijn naar Lelystad had twee jaar vertraging omdat ze om de Oostvaardersplassen heen moesten.

Daarna kwam het uitzetten van herten, runderen en paarden. Dat paarden kort gras kunnen eten snap ik, maar dat de herten en runderen zich in enorm tempo blijven voortplanten ipv te verhongeren op dat gemillimeterde gras: heel bijzonder.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:08

lies schreef:
Nee, dat denk ik niet. Stikstof an sich is geen probleem. De aarde/natuur heeft het zelfs nodig (en wij ook). Dat wij in Nederland een stikstof probleem hebben, is omdat we er te veel van uitstoten op een klein oppervlakte. De natuur rondom die intensieve veehouderij heeft last van die hoeveelheden.
Daarnaast heb je het probleem van de opwarmende aarde. Maar dat staat los van stikstof.

ik denk inderdaad dat co2 een veeel groter probleem is dan stikstof.
daar wordt ook wel aan gewerkt, maar of het genoeg zal zijn?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:09

Tango1979 schreef:
De prijs van voedsel (vooral dierlijk) zal dan omhoog gaan. Jammer maar niet onoverkomelijk. Een beetje minder dierlijk voedsel kan voor niemand kwaad.

Dit zijn uitspraken die iets zeggen over jouw welvaartsniveau...Opzich is het voor een groot deel van de mensheid redelijk heftig zo'n gevolg...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:12

Ik weet wel dat de hoeveelheden zuivel, eieren en vlees die we in het rijke westen consumeren niet in verhouding staat tot wat nodig is. Ivm de gestegen prijzen minder ik persoonlijk al met dierlijke voeding.

En ja dit hangt zeker samen met mijn welzijnsniveau. Maar mijn moeder vertelt dat zij vroeger met 250 gram gehakt met 8 man aten thuis. Ik denk dat dat helemaal niet zo verkeerd is.

Schijnen ook verschillende gezondheidsvoordelen aan te zitten.

Ik ben absoluut geen vegetariër, het tegendeel juist. Maar ik denk dat prijs het enige is wat overconsumptie gaat remmen. Kijk maar nu wat er gebeurd met de hoge gasprijs

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:15

Van de week een verhaal gehoord van een boer die zonnedauw in zijn slootranden had zitten.

Heel bijzonder, dat plantje is een zeldzaamheid in het Dwingelderveld.

Het kan echt, productief boeren en natuur in stand houden. (In dit geval: alle meststoffen binnen het eigenlijke bedrijf houden en de grond aan de randen is inmiddels weer 'arm'.)

En als gezegd: eiwitten vormen al een jaar of veertig een probleem. Het gebrek aan voldoende eiwitten en de oneerlijke verdeling over de wereld.
Één van de dingen waar ik op hoop is de verdere uitbouw van 'zeebouw' : groenten uit zee met 50% eiwit zoals spirulina.