Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:12

Finland? Geen idee eigenlijk.. weinig inwoners? Lekker fris? Ik zou t niet weten :D
Het kan daar een maand aaneengesloten donker zijn toch? Lijkt mij vreselijk 8-)

Edit: en ze hebben (hadden) een migratiewet in strijd met eu regels, bedoel je dat?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:15

nps schreef:
Even tussendoor, er is weer onderzocht welke landen het gelukkigst zijn!

https://nos.nl/l/2606915

Nederland daalt 2 plekken, in de hele westerse wereld is een dalende trend te zien in geluk. Er lijkt een link te zijn tussen geluk en gebruik van sociale media l.

Valt jullie iets op aan de landen met de gelukkigste inwoners?

Het zijn de Scandinavische landen die bovenaan prijken. Wat ik zo lees is daar meer vertrouwen in elkaar en in de overheid, goede sociale voorzieningen, minder ongelijkheid, meer verbinding met de natuur/leefomgeving, sociale verbanden, en ze zijn met genoeg tevreden.

De overheid is vaak ook erg transparant en werkt soepel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:25

Ik vind t niet perse een engerd.. ik ben benieuwd hoeveel hij waar kan maken want ook hier geldt dat dingen landelijk geregeld worden. Een aantal dingen kan hij niet eens wat mee.

Het geeft wel aan wat er bij een groot deel van de mensen leeft in de stad. Maar ik denk wel dat als je weinig geweld tijdens t uitgaan, rellen en onveiligheid ervaart, dat het dan verder van je bed is.

Je druk maken over een zebrapad en milieuzones is populisme

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:28

Ik denk dat dit soort politiek bedrijven plekken niet veiliger gaat maken. :)

En inderdaad wederom populisme en dingen beloven die niet kunnen. Jammer.

En ik woon bewust niet meer in een stad. Ik ben zeker bekend met onveiligheid en geweld. Ook tijdens het uitgaan. Een van de redenen dat ik dat niet meer doe. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:53

Ja beetje lastig voor de mensen die er niet weg kunnen / willen :D

Maar inderdaad, negeren en vermijden kan ook. Ik doe dat ook. Maar dat is natuurlijk wel ook geen oplossing

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:55

Ik vermijd het niet helemaal maar ik doe het wel minder. Laatst nog achterna gelopen door een schreeuwende man in Zwolle toen ik naar het theater ging. Om 20:00 al.

Ik heb gewoon geen zin om lastig gevallen te worden en zo lang dat zo blijft hou ik het bij rustige musea, dorpen en de natuur. :P

En de grote stad heeft ook vele voordelen. Dus ik snap zeker de keuze om daar te willen blijven wonen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:02

MarlindeRooz schreef:
Cer schreef:
Ik vind dit artikel wat helderder, soort van

https://www.omroepwest.nl/amp/politiek/ ... -aan-alles

Bijzonder, ik ben benieuwd wat ze ervan gaan maken

Ja jeetje wat een engerd is die man. Bah.

Heel eng mannetje. Zijn plannen zijn ook niet haalbaar en financieel niet doorgerekend. Het is een soort Mini Trump.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

Cer schreef:
Ik vind dit artikel wat helderder, soort van

https://www.omroepwest.nl/amp/politiek/ ... -aan-alles

Bijzonder, ik ben benieuwd wat ze ervan gaan maken

Als al die plannen werkelijkheid worden hebben is in ieder geval een enorm tekort aan geld in de gemeente Den Haag.
Want waar gaat het van betaald worden?

Ook zo mooi , lobbyen voor een uitzonderingspositie...

Tief op, zou ik zeggen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

Het blijft zorgwekkend allemaal. Maar ergens ook wel verwacht dat die kleine extreem-rechtse lieden zoals deze Hart en fvd nu flink omhoog zouden gaan. In Pvv en BBB zijn immers velen teleurgesteld, die stemmers moesten hun heil elders zoeken. Ik geloof dat iets van 30% van de mensheid neigt naar het extreme/radicale in politiek opzicht. Dat lijkt in NL wel te kloppen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

Zelfde loze praat als PVV. Onhaalbaar, lost geen problemen op, kost meer geld. Lobbyen voor uitzonderingspositie? Gaat niet gebeuren. Beloof geen loze dingen. Plannen zijn gunstig voor mensen met geld en auto's (belasting omlaag voor huizenbezitters? Tuurlijk, bevoordeel de mensen die al veel hebben nóg meer). Ik heb een auto, geld én een koophuis maar word oprecht verdrietig van de plannen van deze partij.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:22

Ik noemde de partij van De Mos laatst niet voor niets "PVV-light" . Als inwoner van Den Haag heb ik er uiteraard niet op gestemd. Wat ik wel moet toegeven, en wat hij wel vele malen beter doet dan andere partijen hier is zichtbaarheid en benaderbaarheid. Zijn partij bezoekt heel vaak wijken, houdt regelmatig open spreekuren, dat soort dingen. Dat zie ik anderen veel minder doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:29

Ik denk dat dat precies is wat het is Prompter, de zichtbaarheid.. tussen de mensen lopen, mensen voelen zich in de steek gelaten en hij is benaderbaar..
dat kunnen andere partijen natuurlijk ook doen en dan kunnen ze ter plaatse uitleggen wat zij beter gaan doen of waarom iets niet kan..
denk ik

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:22

Daar kan ik me wel in vinden, benaderbaar, zichtbaar en transparantie moeten alle politieke partijen ter harte nemen als we de democratie willen laten werken en inwoners tevreden willen zien. Ik neem het mee voor de komende 4 jaar achter de schermen bij onze partij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:24

De Mos heeft een boel bulgaren ingehuurd om te flyeren :D maar wanneer ze in het Westland werken moeten ze zo wel de stad uit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:38

woonden ze niet in een huis van een partijlid dan :+ voor veel huur :+

maar gekheid, ik denk wel, en dat is volgens mij in dit topic echt al ettelijke malen voorbij gekomen, dat partijen zich echt zichtbaarder moeten maken bij de mensen, op de socials, en in de wijken. Niet perse in een buurthuis, want daar komt echt niet iedereen.
De Haagsche markt is een goede (voor Den Haag dan), of gewoon in de stad, of een lokale markt / winkelstraat.
Speciale plekken waar debatten zijn, of in de bibliotheek ofzo, daar komen volgens mij maar een beperkt aantal mensen, die daar toch al heen gaan.

En Den Haag heeft overlast, en ze zijn denk ik met het haga ziekenhuis ook een beetje de mist in gegaan en daar pakt zo'n partij dan voordeel mee. Waar zijn dan de filmpjes op de socials met de uitleg hoe het wel gaat werken, en wat er gedaan wordt om overlast te beperken.
Het gaat dan ook niet om wijken zoals Benoordenhout of de vogelwijk, maar inderdaad de Haagsche markt, laak, centrum, loosduinen en dat soort wijken waar mensen veel overlast ervaren, waar lage inkomens wonen, waar je amper Nederlands op straat hoort en die niet echt zien dat er wat mee gedaan wordt.
Dan is het echt makkelijk om in dat gat te springen denk ik?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:17

Ze woonden in het huis van een partijlid ja, voor € 2.000 terwijl de huur max. € 900 zou mogen zijn. Ik las zijn reactie, wat een smoesjes zeg! Dat mensen in die mooie praatjes van die lui trappen. Naja, dat doen ze bij al die 'onvrede-partijen'.

Het is gewoon zo jammer dat mensen slecht geïnformeerd zijn, maar dat is grotendeels hun eigen schuld, de buurman roept iets, facebookconnectie roept is en vervolgens stemmen ze op de verkeerde partijen/mensen. imho.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:23

Het is gewoon eng te noemen dat er zoveel mensen op zo'n partij stemmen. En inhoudelijk niet op de hoogte zijn dat het puur populistisch gelul is.

Eigenlijk zouden politieke partijen geen acties mogen hebben op SM. Want de invloed die ze daar hebben is te gek voor woorden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:28

Ik blijf dat een beetje raar vinden, de schuld bij de mensen te leggen.

Andere partijen kunnen toch ook "hun" kiezer informeren? of zijn die er alleen voor de mensen die wel in studentenverenigingen zitten, wel op de hockey of golfclub komen, wel dagelijks alle goede actualiteitenprogrammas kijken, wel de intelectuelere kranten lezen, en debatten volgen.

Ik denk echt dat het een gemiste kans is.. en dat het eigenlijk de afstand tussen de politiek en de kiezer benadrukt.

Er zijn uitschieters die niet te bereiken zullen zijn, maar ik denk echt wel dat er veel mensen tussen zitten die die prima openstaan voor andere uitleg, als het ze uitlegd wordt, en als eens duidelijk gemaakt wordt hoe dingen dan wel in elkaar steken.

En ondertussen worden mensen boos op elkaar, gaan schuld neerleggen en elkaar dingen verwijten.. jammer is dat

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:33

Het is wel echt moeilijk op boksen tegen populisme, sommige mensen hebben niet de tijd, energie, vermogen of zin, in een uitgebreider, genuanceerd verhaal. Het blijft gewoon niet kleven. Daarom kijk ik ook graag naar een man als Mamdani, waarom lukt het hem wél?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:40

ja nou ja misschien moet het dan met kortere zinnen, om de aandacht te trekken? Ik denk dat PR / marketing mensen daar best wat mee kunnen?

Als je eenmaal aandacht hebt, gaan mensen wellicht beter luisteren.

Maar ik snap wel dat als je wekelijks in de oliebol zit (wat dat dan ook moge zijn) dat een kreet als "wij zorgen dat de vuilnis wél weghaald wordt, stem op ons!" (ik noem even een dwarstraat) beter blijft hangen dan "wij kunnen ook wel zorgen dat de vuilnis uiteindelijk een keer opgehaald wordt maar u moet wel begrijpen dat dit niet zomaar kan want er moet eerst een aanvraag gedaan bla bla bla bla"

De mensen die geen tijd, energie danwel vermogen hebben, zijn wel belangrijk denk ik.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:45

Zeker zijn die belangrijk, juist! Ik denk dat je gelijk hebt dat je de juiste mensen erbij moet hebben, alleen is dat lokaal soms net afhankelijk van wie je vrijwilligers zijn. Wel een leuke uitdaging voor de komende 4 jaar!

Mamdani had ook korte, duidelijke beloftes. Puntje is wel dat 'gedegen' (ik weet zo even geen ander woord) (lokale) partijen soms niet zulke duidelijke statements durven te maken, omdat ze er niet op afgerekend willen worden als het niet lukt. Maar met het maar op de vlakte houden bereik je uiteindelijk ook weinig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:49

ja ik weet het ook niet hoor :)
maar ik vind het zo zonde als ik zo lees dat partijen goede ideeen hebben en het niet aan lijkt te komen. En ik vind het dan oneerlijk als dingen die niet waar zijn of niet handig zijn, zoveel grip krijgen. Maar ik denk dan ook wel "ja en waar is de rest dan?"

Tof dat je dat doet ladyingreen :j het is niks voor mij :D maar altijd goed dat mensen het doen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:59

Cer schreef:
Ik blijf dat een beetje raar vinden, de schuld bij de mensen te leggen.

Andere partijen kunnen toch ook "hun" kiezer informeren? of zijn die er alleen voor de mensen die wel in studentenverenigingen zitten, wel op de hockey of golfclub komen, wel dagelijks alle goede actualiteitenprogrammas kijken, wel de intelectuelere kranten lezen, en debatten volgen.

Ik denk echt dat het een gemiste kans is.. en dat het eigenlijk de afstand tussen de politiek en de kiezer benadrukt.

Er zijn uitschieters die niet te bereiken zullen zijn, maar ik denk echt wel dat er veel mensen tussen zitten die die prima openstaan voor andere uitleg, als het ze uitlegd wordt, en als eens duidelijk gemaakt wordt hoe dingen dan wel in elkaar steken.

En ondertussen worden mensen boos op elkaar, gaan schuld neerleggen en elkaar dingen verwijten.. jammer is dat

Ik verwijt niemand wat, ik constateer feiten. Mensen kunnen er niets aan doen dat ze zich niet goed informeren omdat ze dat nooit geleerd hebben. Of sowieso niet genoeg geleerd hebben. Ja dat klinkt niet aardig maar het is gewoon zo. En als ik kijk op berichten van onze gemeente bijvoorbeeld, de reacties die daar geplaatst worden: echt vreselijk! Gemeente heeft trouwens om die reden tijdje geleden reactiemogelijkheid uitgeschakeld.
En als er een politieke partij iets plaatst op FB, bijv. D66 dan word je ook beroerd van de reacties. Ze voegen ook standaard een cijfertje toe in genoemd geval. Dan hoef je eigenlijk niet verder te lezen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:20

Populisten bedrijven een vorm van politiek waar andere partijen te beschaafd voor zijn.

Populistische partijen willen namelijk de problemen niet daadwerkelijk oplossen maar ze willen onvrede en onrust veroorzaken.
Ze komen er nog mee weg ook omdat ze altijd kunnen zeggen dat hun ideeën, die vaak niet financieel of juridisch houdbaar zijn, niet uitgevoerd kunnen worden door de andere partijen.

Dat politici meer zichtbaar moeten zijn zeker voor een deel waar.