Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:51

karuna schreef:
Wat is de kans met peilingen dat dhr w de grootste kan worden met desnoods fvd? Mijn grootste nachtmerrie %)

Hou op met me -O- , ben net zo blij dat het kabinet eruit ligt!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:54

Ladyingreen schreef:

Alleen of het beter wordt is nog maar afwachten.
Want dat de kiezer veel verstandiger gaat worden zie ik nog niet gebeuren?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:57

Loretta schreef:
Ladyingreen schreef:

Alleen of het beter wordt is nog maar afwachten.
Want dat de kiezer veel verstandiger gaat worden zie ik nog niet gebeuren?

Ik verwacht eerlijk gezegd dat de polarisatie alleen maar erger wordt.

Maar please, geen FVD of Baudet aub |(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:58

Ik denk dat de kans minimaal is PVV samen met FvD gaat regeren. Als ik de peilingen goed zie, zijn PvdA/GL (30) en PVV (31) de grootste, gevolgd door VVD (25). Daarna CDA. NSC en BBB vallen zo goed als weg (terecht).

https://www.peilingennederland.nl/alle-peilingen.html
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 03-06-25 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:58

Wat ik hoop dat PvdA/GL even groot worden als VVD/PVV. En dan PVV gewoon buiten spel staat, dus dat PvdA/GL eindelijk eens mee kan gaan doen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:59

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Als ik al geen geld heb om een lekkend dak te repareren dan woon ik in een te dure woning, of ik kan niet met geld omgaan. In beide gevallen gaat geld lenen in elk geval structureel niets oplossen.

Het ligt in veel gevallen genuanceerder, ook bij huizen, maar jawel, geld lenen om de boel weer op orde te krijgen kan ik veel gevallen aanmerkelijk zinniger zijn dan alles laten instorten of verkrotten. Want beide kosten geld. Het gaat er dus niet om dat je zo min mogelijk uitgeeft, maar dat je zoveel mogelijk waarde creeert / in stand houdt.

Heel concreet - een nieuw dak is bv 15.000 euro. Maar de waardevermindering van een onbewoonbaar huis wegens een doorgerot huis is eerder 75.000 - 100.000.

Je voorkomt dus ruim 60.000 euro aan nadeel door daarin te investeren. Als dat ECHT niet kan - dan ben je op zeker moment failliet en dakloos (niet eens in je huis zonder dak, maar wordt de woning onteigend en heb je ook geen inschrijving meer.) Maar als het op enige manier mogelijk is, is het daar dus ontzettend nuttig om de situatie op te lossen... en dan is het ook zaak dat je het dak eerst repareert, zelfs als je nog niet alles bij elkaar gespaard hebt.

Dat is ook niet een individuele mening over spaarzaamheid, dit is gewoon heel eenvoudig aan te tonen met cijfers. En om te bepalen wat het beste is kijk je dus niet naar wanneer je het minste schuld hebt, maar wat de beste uitkomst geeft.

En nogmaals, in een maatschappij speelt dat nog veel meer omdat dat over veel grotere tijdsspannes gaat.

Neem infrastructuur. Er zijn dingen waar je best een tijdje op kunt bezuinigen. Maar op het meeste niet. In Amerika zijn diverse bruggen ingestort - dat kost levens, en geeft ENORME economische schade aan de regio omdat bedrijven niet meer kunnen leveren en mensen niet meer kunnen werken. De gevolgen merk je pas als het te laat is maar het heeft enorme impact en een deel van de plaatselijke economie zal het niet overleven omdat herbouw van zo'n brug jaren gaat duren.

En het is ook goed om te bedenken dat in Nederland de coalities met de PvdA erin veel beter hun budget op orde hadden dan coalities zonder. En dat in de VS de Democraten een veel betere economie achter laten dan de Republikeinen. Hoewel de Republikeinen het budget bv graag gijzelen en zo schade te doen aan het land, gebruiken ze hun macht niet om hun land te verbeteren, maar geven ze de opgebouwde reserves liever weg aan, goh, nog eens belastingverlaging voor de rijken.

Verstandig financieel beleid meet je af aan veel meer dingen dan alleen de staatsschuld.

Wat ik hier nog aan wil toevoegen is dat de Nederlandse economie niet bestaat in zekere zin. Het is geen land met een gesloten hek. Wij zijn economisch gezien enorm afhankelijk van de rest van de wereld. fED functioneert als een wereldbank inmiddels. Wij volgen de trends die overzees ontstaan. Biden heeft heel slim veel geïnvesteerd in innovatie tijdens de pandemie, waardoor er een sterkere concurrentie ontstaat. Als wij goed willen meekomen, moeten we deze trend wel volgen.

Ja beleid is belangrijk maar dit beleid moet ook goed worden afgestemd op de geopolitieke positie van de EU. Daarom ben ik groot voorstander van een sterkere federalisatie.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:00

Ladyingreen schreef:
Wat ik hoop dat PvdA/GL even groot worden als VVD/PVV. En dan PVV gewoon buiten spel staat, dus dat PvdA/GL eindelijk eens mee kan gaan doen.

Moeten we daar blij mee zijn, linkse klimaatplannen die het leven een stuk duurder gaan maken voor de middenklasse?

Ik vrees dat dit weer een gevalletje wordt 'stemmen op de minst slechte' :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:02

Ik denk eerlijk gezegd dat onder links het leven niet meteen duurder wordt dan onder rechts. Het leven wordt al járen duurder en dat gebeurde gewoon onder rechts :).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:04

en weer terug bij af.... weer anderhalf jaar onzekerheid voor de boeg.

maar goed dat het is geklapt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:06

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Het zijn 2 aparte zinnen. Ik zeg niet dat onderwijzers lager geschoold zijn, maar dat er te kort aan personeel is in het onderwijs. En als het tekort in het onderwijs met geld kan worden opgelost, ben ik heel benieuwd hoe jij dat voor je ziet. Want er zijn de afgelopen jaren miljarden extra naar het onderwijs gegaan, maar dat heeft de situatie niet verbeterd. Dat kun je ook in het linkje zien dat ik gedeeld heb.

Ik wil hier nog wel even op terug komen trouwens. Want de onbestendigheid van onderwijsbeleid (en het budget) had een paar grote gevolgen. De AOb heeft dit eens in kaart gebracht: iedere keer als het budget werd beperkt, werden de gevolgen neergelegd bij het personeel: ondersteunend personeel werd afgestoten, er werden minder vaste contracten gegeven, en de algemene loonsverhogingen werden tegengehouden. (Net als het hoger inschalen van ervaren docenten die ook extra taken op zich nemen.)

Pas als allerlaatste werd er bezuinigd op bestuurskosten.

Bij een verruiming van het budget werd juist in eerste instantie gebruikt voor een 'looncorrectie' (verhoging) van het bestuur, en pas daarna voor het personeel (docenten en ondersteunend personeel.)

Het gevolg: iedere verandering vergroot de onbalans daarin. Dat een deel van het huidige geld expliciet tijdelijk is toegekend helpt bijvoorbeeld helemaal niets om nou juist de basis van vast personeel groter te maken. (En dat kan iedereen wel bedenken lijkt me.) Dat was ook niet het doel van die specifieke bekostiging trouwens, dat ging veel meer om het herstellen na de impact van corona. Sommige scholen hebben dat ingezet voor pauzebegeleiding, of extra lezen. Echt om een gat in te lopen. En daar waar docenten en bestuurders dat ook echt wilden, heeft het positieve effecten gehad. Maar dat verandert nog steeds maar weinig aan het leerkrachtentekort.

(En inderdaad, qua oplossingen zijn er een aantal andere dingen die zeker moeten gebeuren: het verbieden van detachering in het onderwijs, veel meer vaste contracten, het doorbreken van de bestuursmacht van soms regionale besturen, een verplichting om geld uit te geven aan leerlingen en het niet op te potten of te beleggen, meer onderwijsondersteunend personeel zolang er geen docenten zijn, een dan niet om stiekem ongeschoold docententaken over te nemen maar om docenten fatsoenlijk te ondersteunen. Een aantal van die dingen zijn echter wel gebaat bij wat geld, en dan vooral geld dat ook echt gebruikt MOET worden waar het voor is. Een grote fout is de lumpsumfinanciering geweest, die het veel te aantrekkelijk maakte voor besturen om te schuiven met budgetten ten koste van het onderwijs.)

Mooie post en ik zeker met de laatste alinea ben ik het eens, daar kan een hoop verbetert worden. Inmiddels stopt 1/3 van de nieuwe docenten binnen 5 jaar met hun baan. Niet omdat een leerkracht zo slecht betaald is, (ruim 55% van de leerkrachten werkt partime) Maar vanwege de hoge werkdruk, wisselende uren en onzekerheid betreft afspraken en verwachtingen. Bijzonder is dat zelfs een sociaal economische aspect mee speelt. Als de kloof tussen docent en leerlingen te groot is, heeft dit ook een negatieve impact op het welbevinden van de docent, dan voelt men zich vaak niet op hun plek. Dit laatste lijkt me vooral erg lastig op te lossen.

https://www.vn.nl/jonge-docentenuitval-aafke-romeijn/

https://metis-onderwijsadvies.nl/kennisbank/waarom-1-3-van-de-startende-docenten-binnen-vijf-jaar-stopt/

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:07

Dat, qua discussie hoef ik er niet voor op mijn werk te zijn merk ik. Die staan er anders in en meer naar rechts en ik merk dat ik links midden ben. Handige combinatie.xD
Dankzij dit topic wel een aantal mensen op mijn lijst waar ik achter sta dus dank daarvoor met delen!

Ik ben trouwens wel blijkbaar unpopulair als sociale huurder zijnde met die bevriezing. Na corona kregen we een dubbele verhoging dus dan kies ik toch liever voor jaarlijks rustig omhoog dan na 2 jaar de ‘volle mep’ te moeten betalen en dat het daadwerkelijk eens in het verduurzamen komt van de huidige huizen wat de bewoners niet zelf mogen doen.
Laatst bijgewerkt door xSagan op 03-06-25 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:08

_San87_ schreef:
Electra63 schreef:
Zelfs Van der Plas is boos op Wilders.
Maar ja, Wilders vertrouwen, was geen slimme zet.

Waar is eigenlijk Schoof? Die heb ik nog niet gezien of gehoord.
19 november nieuwe verkiezingen?

Tuurlijk is ze boos, zij komt de kamef nu niet meer in :)).

Waarom zou ze de kamer niet meer in komen? denk je dat er geen zetels overblijven voor BBB?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:09

_San87_ schreef:
Ik denk dat de kans minimaal is PVV samen met FvD gaat regeren. Als ik de peilingen goed zie, zijn PvdA/GL (30) en PVV (31) de grootste, gevolgd door VVD (25). Daarna CDA. NSC en BBB vallen zo goed als weg (terecht).

Ik ben vooral benieuwd wat de volgende peilingen zeggen. :)

Maar als wilders verwacht nu nog groter te worden dan denk (en hoop) ik dat hij van een koude kermis thuiskomt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:10

juval schreef:
_San87_ schreef:

Tuurlijk is ze boos, zij komt de kamef nu niet meer in :)).

Waarom zou ze de kamer niet meer in komen? denk je dat er geen zetels overblijven voor BBB?

Laat ik het anders zeggen, ze komt de coalitie niet meer in. Niet met twee zetels.

journee schreef:
_San87_ schreef:

Ik ben vooral benieuwd wat de volgende peilingen zeggen. :)

Maar als wilders verwacht nu nog groter te worden dan denk (en hoop) ik dat hij van een koude kermis thuiskomt.

Ik ook, dit is natuurlijk een opname van vóór het kabinet viel. Denk dat we tegen t eind van de dag wel meer weten.

En ik hoop met je mee :j.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:10

Electra63 schreef:
Er wordt en is geen enkel probleem opgelost.....sinds de val van het vorige kabinet. We liggen straks bijna 3 jaar stil.

Nog een meelezer/binnenvaller hier.

Toen dit kabinet aantrad zei ik al 'dit gaat 4 jaar lang stilstand zijn'. Ze hebben het van de 4 jaar nog geen jaar gered. (Google zegt begin juli gestart). Ben wel benieuwd wat we ervoor terug gaan krijgen. Ik neig naar het 'tegenstemmen tegen rechts' en dat ik dan toch voor GL-PvdA moet gaan. Meer om te zorgen dat die kant groter gaat worden dan een PVV. We gaan meemaken of de boel daadwerkelijk helemaal gaat vallen (grote kans op) en wanneer we dan weer verkiezingen krijgen (vaak 6 maanden voorbereidingstijd voor nodig, dus december?)

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:13

@Winged, ik ga ook een tegenstem voor rechts geven inderdaad.:)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:14

ik ben ook heel benieuwd naar de nieuwe peilingen, wordt Wilders afgestraft of juist beloond voor deze stap?

Ik denk dat BBB ook niet meer in de coalitie zou moeten willen. Vanuit de kamer vond ik haar sterker optreden... lijkt me goed dat ze oppositie gaat voeren en weer opkrabbelen na dit debacle.

qua voorspellingen, ik schat dat CDA gaat winnen (stemmers van BBB en NSC) en dat VVD ook groter wordt (stemmers van pvv).. wat links gaat doen weet ik niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:15

Ladyingreen schreef:

En eigenlijk hoop ik zelf dat PVDA/GL net ietsje groter worden zodat ze het initatief naar zich toe kunnen trekken bij de formatie. Maar goed ik kan me voorstellen dat er ook genoeg mensen zijn die hopen dat de VVD dan de dominante partij wordt.

Mijn verwachting is eerlijk gezegd dat de VVD de grootste zal worden. Mede vanwege het feit dat een groot deel van de rechtse kiezer is geswitcht toen yesilgoz de deur voor de PVV open zette.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:17

Marjo schreef:
Ladyingreen schreef:

Moeten we daar blij mee zijn, linkse klimaatplannen die het leven een stuk duurder gaan maken voor de middenklasse?

Ik vrees dat dit weer een gevalletje wordt 'stemmen op de minst slechte' :')

Hun plannen hadden anders het meest positieve effect op Nederland als geheel, ook middenklasse? Puur naar de doorrekening kijkend, zou je dus op PvdA/GL moeten stemmen...

Wel heel benieuwd naar hoe de volgende verkiezingen gaan vallen.

Electra63 schreef:
Lijkt mij een fantastisch idee;
- Doorrekenen plannen
- Fact-checking op stellingen
- Controle op haalbaarheid
- Verplicht stemmen, net als in Belgie

Eens maar twijfel over de laatste. Ga je dan niet juist hebben dat mensen maar gewoon stemmen op degene die het hardste roept wat ze willen horen (aka, vaak de populistische partijen)? Verplicht stemmen is immers niet verplicht inlezen in welke partij daadwerkelijk het beste bij je past.

Dat gezegd hebbende, verplichte doorrekening/fact-checking/haalbaarheid gaat er nooit komen. Te veel partijen die dat absoluut niet zien zitten want dan vallen ze door de mand of, waarschijnlijk in hun eigen woorden, "wie bepaalt dan wat goed is, wij vertrouwen dat CPB / fact-checker niet hoor, dat zijn linkse deugnieten!", of zo.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:21

hoe denken jullie over een eventuele doorstart. Dus geen nieuwe verkiezingen maar met de partijen in de kamer verder regeren om de grote problemen op te lossen. Hier hadden ze het net over op het journaal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:21

Ik vrees gewoon voor de "nederlander". Ik hoor zoveel nare extreem rechtse reacties over zo ongeveer alles. Publieke omroep is linkse hobby, alles wat met natuur te maken heeft linkse hobby, musea bibliotheken enz linkse hobby steun voor diegene die het minder hebben:moeten ze maar met hun luie vette rokende lijf van de bank afkomen, ga zo maar door |(

Dat geeft mij geen vertrouwen eigenlijk -O-

Doorstart met of zonder pvv?

Van mij mogen ze een poging ondernemen, desnoods met een andere partij erbij.
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-06-25 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 09:22

De eerste en enige keer dat ik hoopte dat Wilders niet zou inbinden en ik "blij" ben dat hij woord gehouden heeft, Wat een circus.....

Juval, daar ben ik alleen voorstander van als je echt een stabiele constructie kunt realiseren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:23

juval schreef:
hoe denken jullie over een eventuele doorstart. Dus geen nieuwe verkiezingen maar met de partijen in de kamer verder regeren om de grote problemen op te lossen. Hier hadden ze het net over op het journaal.

Ik weet niet goed wat ik me daar precies bij voor moet stellen.
Maar mijn eerste gedachte van zoiets klinkt als gewoon de 4 jaar vol maken met duimen draaien en niks uitvreten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:25

juval schreef:

Alsjeblieft niet, dit is echt een te grote kermis. De partijen hebben de afgelopen maanden laten zien dat ze niet kunnen regeren, imo.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:26

juval schreef:

hard pass. Ik hoop op een toekomstgericht kabinet. Een 'wachtkamerkabinet voor 3 jaar' zie ik daarin vooral stilstaan.