Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 10:47

Begrijp me niet verkeerd, politisch vind ik het aan te moedigen om er mee te stoppen, maar ik denk dat het veel te blauwogig is om te denken dat Rusland niet ook andere opties achter de hand heeft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:53

pien_2010 schreef:
Rusland heeft bewezen totaal onbetrouwbaar te zijn en ze hebben bewezen dat een mooi Souverein land in opbouw voor hen nul en generlei waarde heeft want het wordt en is volledig naar de "klote" geschoten waarbij veel mensen zijn vermoord, verkracht etc. Ik vind het nog steeds na 5 weken een enorme schande waarvoor geen enkel excuus is.

Rusland of Poetin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:56

Het gaat naar mijn idee niet zozeer erom of Rusland het wel kwijt kan aan een ander land en gewoon inkomen erop blijft houden. Maar je zorgt wel dat je er niet meer mee gechanteerd kan worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:57

Poetin en ook zijn kliek en eigenlijk ook een grote groep geïndoctrineerde Russen die de meeste leugens al jaren krijgen voor geschoteld en daardoor gevormd zijn (denk aan al dat neo nazi gedoe etc). Je bent minstens een generatie verder voordat dit eruit is bij de mensen.
Plus het grote land kent geen democratie vanuit haar geschiedenis.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:03

WNL op Zondag, Nederland 1, is ook erg interessant.
Over de vooralsnog voor ons burgers onzichtbare uitdaging van voorkomen van hacks op cruciale infrastructuur in NL.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:04

pien_2010 schreef:
Poetin en ook zijn kliek en eigenlijk ook een grote groep geïndoctrineerde Russen die de meeste leugens al jaren krijgen voor geschoteld en daardoor gevormd zijn (denk aan al dat neo nazi gedoe etc). Je bent minstens een generatie verder voordat dit eruit is bij de mensen.
Plus het grote land kent geen democratie vanuit haar geschiedenis.

Daar heb je gelijk aan natuurlijk. Duitsland heeft zich na de oorlog ook moeten bewijzen. Het westen mag zo of zo wel eens zorgen minder afhankelijk te worden. Aan het begin van de coronacrisis waren we nog niet eens in staat om snel mondkapjes te produceren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:20

Sizzle schreef:
Begrijp me niet verkeerd, politisch vind ik het aan te moedigen om er mee te stoppen, maar ik denk dat het veel te blauwogig is om te denken dat Rusland niet ook andere opties achter de hand heeft.

Oh ik denk niet dat het geld dat de Russen eraan verdienen de reden is dat Litouwen (en meer landen) van dat gas af wil.

De redenen zijn denk ik banden breken met een onbetrouwbare partij, onafhankelijkheid en wegnemen van een chantagemiddel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:38

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:

Oh ik denk niet dat het geld dat de Russen eraan verdienen de reden is dat Litouwen (en meer landen) van dat gas af wil.

De redenen zijn denk ik banden breken met een onbetrouwbare partij, onafhankelijkheid en wegnemen van een chantagemiddel.

Precies. En dat is een goede zaak.
En zelf vraag ik me ook af of Jinping nog zo blij is met zijn Russische vriend. Maar dat zal de toekomst uitwijzen. Want die Russische vriend raakt inmiddels aardig geïsoleerd want ik ben niet de enige die Poetin helemaal gehad heeft. In Syrië stonden we erbij en keken we ernaar hoe die gast huis hield. Nog steeds zijn veel onschuldige mensen anoniem in de gevangenis verdwenen daar. Nu is het weer Oekraïne en dan heb ik het nog niet over al die politieke gevangen in zijn eigen land.

Als het gaat om al die doodgeschoten jongens en mannen |( dan vraag ik me ook af, welke militie is daar voor verantwoordelijk geweest: een Russische militie? Maken de Tsjetsjenen hun bedreiging waar dat als de Oekraïners zich niet overgeven dan worden ze afgeslacht zie artikelen hierna waarin dit uitgelegd staat?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220314_93202813
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220228_96423300

Dus over wie gaat het hier die zich schuldig hebben gemaakt aan die oorlogsmisdaden?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:44

Tsjetsjenen ligt wel redelijk voor de hand. Al hebben de Russen zich, na de overwinning op Nazi-Duitsland ook gruwelijk misdragen.

Over Syrië: inderdaad maakten we ons daar minder druk om. Misschien ook omdat we opgegroeid zijn met de notie dat er altijd gedonder is in het Midden-Oosten.
Daarnaast is Rusland daar natuurlijk gewoon 'opgepiept' door de Syrische machthebber, het was geen invasie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:54

In Duitsland hebben de Russen een vergelijkbaar scenario gehanteerd, handen op de rug en schot door het achterhoofd. Kille liquidaties toen ze de aftocht moesten blazen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:03

Nou vreselijk als je de gruwelijke foto’s ziet vanuit Bucha...
ongewapende burgers zijn gewoon afgeschoten op straat

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:20

bigone schreef:
In Duitsland hebben de Russen een vergelijkbaar scenario gehanteerd, handen op de rug en schot door het achterhoofd. Kille liquidaties toen ze de aftocht moesten blazen.

De verwachting is dat deze (in mijn ogen) oorlogsmisdaden in meer Oekraïense steden zijn begaan als ik diverse betrouwbare twitter accounts lees. De berichtgeving hierover komt nu naar boven nu de Russen zich hebben moeten terugtrekken uit diverse gebieden.

Dank voor de updates, Daks!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:33

Net video’s gezien hoe een asiel er uit ziet nadat de vrijwilligers eindelijk er weer heen konden, gevloekt, tranen en intense haat streden om voorrang.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:40

Popstra schreef:

Rudik wordt nu geïntervieuwd door (sorry haar naam kwijt, van de Russische ambasadeur in Buitenhof), en zij verteld dat ze weldegelijk massagraven hebben gevonden in Bucha, met de verbrande lichamen van vrouwen en kinderen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:42

@Bigone
Ja, gruwelijke beelden daarvandaan. Ik kon er vannacht niet van slapen. Arme dieren die ook massaal slachtoffers zijn in deze wrede oorlog. ;(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:44

irmaz schreef:
Popstra schreef:

Rudik wordt nu geïntervieuwd door (sorry haar naam kwijt, van de Russische ambasadeur in Buitenhof), en zij verteld dat ze weldegelijk massagraven hebben gevonden in Bucha, met de verbrande lichamen van vrouwen en kinderen.

Ze zei ook dat ditzelfde in andere steden aan het gebeuren is.
Ik ga me toch afvragen hoe lang het duurt tot NAVO toch ingrijpt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:15

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:21

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:

Precies. En dat is een goede zaak.
En zelf vraag ik me ook af of Jinping nog zo blij is met zijn Russische vriend. Maar dat zal de toekomst uitwijzen. Want die Russische vriend raakt inmiddels aardig geïsoleerd want ik ben niet de enige die Poetin helemaal gehad heeft. In Syrië stonden we erbij en keken we ernaar hoe die gast huis hield. Nog steeds zijn veel onschuldige mensen anoniem in de gevangenis verdwenen daar. Nu is het weer Oekraïne en dan heb ik het nog niet over al die politieke gevangen in zijn eigen land.

Als het gaat om al die doodgeschoten jongens en mannen |( dan vraag ik me ook af, welke militie is daar voor verantwoordelijk geweest: een Russische militie? Maken de Tsjetsjenen hun bedreiging waar dat als de Oekraïners zich niet overgeven dan worden ze afgeslacht zie artikelen hierna waarin dit uitgelegd staat?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220314_93202813
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220228_96423300

Dus over wie gaat het hier die zich schuldig hebben gemaakt aan die oorlogsmisdaden?

Hoe meer Rusland geïsoleerd raakt hoe beter het China juist uitkomt. China is geen oorlogsland ( nu ten minste niet ) maar een opkoopland. Het gaat China om strategische structuren, havens, spoorwegen, waterwegen, grondstoffen. China wacht af tot Rusland in de uitverkoop gaat, ondertussen houdt het Rusland te vriend zodat ze als eerste kunnen toeslaan.

China wordt zwaar onderschat, de afhankelijk van China t.a.v Europa zwaar overschat. Er zijn veel landen in industriële opkomst. China wordt op termijn te duur en dan verschuift het geheel weer naar een ander deel van de wereld waar spotgoedkoop kan worden geproduceerd. China heeft zich daar allang ingevreten. En zolang ze geen mensenrechten accepteren werken ze met spotgoedkope arbeidskrachten.

Rusland kunnen we wel de baas, maar over China maak ik me vele grotere zorgen. Die zijn uiterst berekenend. Laten zich niet opjagen, zijn zich bewust van hun macht. Kennen de kracht van geduld, afwachten en toeslaan op het juiste moment. Zoals in de Griekenland.Ze hebben hun binnenlandse structuren op orde, je kunt nergens meer anoniem iets doen. Gezichtsherkenning wordt zonder scrupules het toegepast. De bevolking zwaar onderdrukt. In tegenstelling tot de Russen hebben de Chinezen weinig ego meer en spierballentaal zijn ze verleerd. De kans dat de bevolking daar tegen het regime in opstand komt is zo goed als nihil. Van de Russen verwacht ik op termijn intern nog wel actie, vroeg of laat herhaald de geschiedenis zich daar en wordt de top afgeslacht. Russen zijn trots en hebben van nature meer vechtlust.

We shall see, hopelijk snel.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 03-04-22 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:26

Ann schreef:
Een artikel over de gruwelijkheden in Boetsja.
Bron: NOS

Schokkende beelden!
https://nos.nl/artikel/2423700-zeker-30 ... in-boetsja

|( wat een wreedheden begaan. Ze zullen je kind maar doodschieten voor je ogen. |(

Ooooh maar Pareltjes ik onderschat China echt totaal niet. En wat jij zegt klopt zeker ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:31

China heeft inderdaad overal al van alles opgekocht, misschien dat landen nu eerst eens nadenken voor bedrijven in de uitverkoop te doen .

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:37

bigone schreef:
China heeft inderdaad overal al van alles opgekocht, misschien dat landen nu eerst eens nadenken voor bedrijven in de uitverkoop te doen .

Tja een land heeft niets te zeggen over bedrijven. Dat hebben de aandeelhouders. Die gaan voor het snelle geld dus daar valt niet “ sociaal” mee te onderhandelen. We moeten inzien dat onze westerse economie totaal verkeerd gestructureerd is. Er steeds moet worden ingegrepen met “ geld “ ipv beleid. Kwestie van tijd wanneer de hele boel omvalt. En dat zal hoogstwaarschijnlijk gebeuren zodra China al zijn opkoopbeleid gaat verzilveren ( lees aktiveren en politiek en financieel gaat uitbuiten ). Tot die tijd gaat China gewoon door met opkopen en blijft de macht groeien en groeien... We staan erbij en kijken er naar...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:53

Pareltjes schreef:
bigone schreef:

Tja een land heeft niets te zeggen over bedrijven. Dat hebben de aandeelhouders. Die gaan voor het snelle geld dus daar valt niet “ sociaal” mee te onderhandelen. We moeten inzien dat onze westerse economie totaal verkeerd gestructureerd is. Er steeds moet worden ingegrepen met “ geld “ ipv beleid. Kwestie van tijd wanneer de hele boel omvalt. En dat zal hoogstwaarschijnlijk gebeuren zodra China al zijn opkoopbeleid gaat verzilveren ( lees aktiveren en politiek en financieel gaat uitbuiten ). Tot die tijd gaat China gewoon door met opkopen en blijft de macht groeien en groeien... We staan erbij en kijken er naar...

Een land heeft wel degelijk iets te zeggen in een groot aantal sectoren.

Maar bijvoorbeeld gemeentelijke gas- en elektriciteitsbedrijven werden regionale bedrijven, provinciale bedrijven en daarna deel van een multinational.

Idem (een deel van) onze chemiebedrijven. DSM: Dutch STATE Mines. De voertaal is nu alleen Arabisch.

Bij voormalig staatsbedrijf Hoogovens spreekt de top Hindi terwijl ze proberen te verzinnen waarom ze de mensen in de regio IJmuiden/velsen NIET vergiftigd hebben.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:53

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:35

irmaz schreef:
Om het geheel wat verwarrender te maken: Een verslag vanuit Mariupol
https://www.youtube.com/watch?v=rLZ2ZzoD-W0

Nee hoor, dit zijn Russen. Logisch dat ze dit zeggen want Mariupol heeft veel Russische inwoners en wanneer die achter Poetin en de oorlog in Donbas staan kun je dit soort antwoorden verwachten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:42

irmaz schreef:
Om het geheel wat verwarrender te maken: Een verslag vanuit Mariupol
https://www.youtube.com/watch?v=rLZ2ZzoD-W0

Had een hele edit erbij geschreven maar kon hem niet meer terugplaatsen dus bij deze:

En dan even een filmpje mbt de journalist die deze film heeft gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=_utjirAJU9k

Een aantal vragen die ik had bij het eerste filmpje worden daarin beantwoord, nl. hoe kan hij daar zo vrij rondlopen en rijden. Waarom komt hij niet op het idee dat de Ukraïnse tank die de mensen hebben zien schieten op hun eigen mensen wel eens bemand kon zijn door Russen. En hoe krijgt hij zo snel de kleindochter van de oude dame aan de telefoon terwijl de mensen daar zelf verstoken lijken te zijn van communicatie met de buitenwereld.

Zucht, zelfs met veel informatie is het behoorlijk lastig om een helder beeld van de situatie te krijgen.
Mijn vermoeden is dat Mariupol een soort status aparte heeft. Zelensky heeft al een tijd geleden tegen de daar vechtende legereenheden gezegd dat ze zich terug konden trekken uit Mariupol als dit burgersdoden zou voorkomen. Het Lijkt erop dat het Azov-bataljon op eigen houtje de strijd blijft voeren. Vreemd genoeg zouden ze volgens het eerste filmpje in de staalfabriek zitten terwijl zij die een tijd geleden volgens (Russische?) bronnen zelf aan gort zouden hebben gebombardeerd 8)7