Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 23:54

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Dus eerst chaos oplossen, de broekriem aanhalen en in kleine stappen renoveren. Is op de lange termijn beter dan met een hypotheek zitten die je niet meer kunt betalen, waardoor je je huis uit moet.

Alleen dat kan niet. Je kunt de chaos niet oplossen door minder te doen. De 'broekriem aanhalen' is automatisch het creeren van meer chaos, niet het verminderen ervan. De hypotheek verhogen omdat je er zo leuk mee kunt speculeren is een matig idee. Maar als het dak grondig lekt dan moet je, je houdt namelijk niets over als je niks doet of nog minder onderhoud pleegt.

We zijn nu op het punt dat veel van de chaos die gecreeerd wordt onze economie echt nadelig beinvloedt. Het gat dat bijvoorbeeld nu geslagen wordt door de onderwijstekorten is enorm. Een flinke generatie die structureel een stuk minder kansen en mogelijkheden heeft om een kenniseconomie te behouden. Dan blijven we deels als lagelonenland over, aangevuld met uitgebuite arbeidsmigranten. Daar worden sommige partijen flink beter van, maar onze maatschappij als geheel beslist niet.

Als ik al geen geld heb om een lekkend dak te repareren dan woon ik in een te dure woning, of ik kan niet met geld omgaan. In beide gevallen gaat geld lenen in elk geval structureel niets oplossen.

Dan is het een kwestie van meer werken zodat ik wel kan sparen voor onvoorziene uitgaven, orde in de financiële chaos scheppen zodat ik wel geld over houdt of goedkoper gaan wonen. Wat er nu gebeurt is dat de overheid aan alle kanten teveel geld uitgeeft als lapmiddel omdat ze de boel niet op orde hebben.

Iemand die mijn geld verkwist ga ik niet nog meer geld lenen, voordat de boel op orde is. Dan raak je namelijk alleen maar verder in de problemen. Op migratie kan al een miljard bespaard worden als de overheid eindelijk inzet op structurele opvang in plaats van noodopvang. Ook het constant uitstellen van een duidelijke stikstof beleid kost veel geld.

De afgelopen jaren zijn er miljarden extra aan het onderwijs besteed, maar dat lost de problemen niet op. De grootste tekorten in het onderwijs zijn niet de financiën, maar het tekort aan leerkrachten. En ook met miljarden extra tover je geen extra docenten tevoorschijn.

Al die arbeidsmigranten komen in Nederland in de kassen werken en de pakketten rondbrengen, omdat de gemiddelde Nederlander zich daar te goed voor voelt. Die werkgelegenheid in Nederland, dat tekort aan lagergeschoold personeel trekt zoveel arbeidsmigranten aan dat er weer andere problemen ontstaan. En de Nederlanders hebben allemaal doorgeleerd omdat dat zo belangrijk is voor de toekomst. Helaas is er inmiddels een flink tekort aan mensen in de zorg, het ov, de scholen, de bouw en andere beroepen waar men de handen vies moet maken.

Ik kan je vertellen dat je dat ook niet op gaat lossen door geld te lenen. De mentaliteit ten opzichte van deze beroepen in Nederland zal moet veranderen als men iets wil veranderen. Kenniseconomie is leuk, maar andere beroepen zijn net zo belangrijk en zelfs onmisbaar, maar die worden niet voldoende gewaardeerd en dat moet nodig veranderen.

Er kwam hier nog een opmerking voorbij over dat investeren belangrijk is. Dat klopt, maar investeren is niet hetzelfde als lenen. En investeren in een lekkend dak is alleen verstandig, als de fundering van een woning op orde is. Zolang de fundering beschadigd is, is elke andere investering weggegooid geld.

https://www.rekenkamer.nl/publicaties/publicaties/2024/03/05/steeds-meer-geld-maar-gaat-het-ook-beter-met-het-onderwijs-maak-duidelijke-afspraken

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5501268/faber-asielbeleid-kost-onwijs-veel-geld-tijd-en-moeite-kan-1

https://pointer.kro-ncrv.nl/kost-stikstofcrisis-exorbitante-bedrag-van-25-miljard-nee-veel-meer#:~:text=Bovendien%20kost%20de%20stikstofcrisis%20andere,woningbouw%2C%20is%20onze%20verwachting.%E2%80%9D

https://milieudefensie.nl/onderwerp/stikstof-probleem-of-kans#:~:text=3.,het%20oplossen%20van%20de%20stikstofcrisis.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 00:00

Lughnassadh schreef:
Journee en Anjali, mijn vader is katholiek en mijn moeder protestants en toch zijn ze voor de katholieke kerk getrouwd. Mijn moeder is niet bekeerd. Het enige wat mijn moeder niet mocht was de hosti gaan halen. En ze zijn getrouwd in ‘77 dus toen was het nog (veel) conservatiever dan nu.

Klopt, dat is ook wat ik zei:"katholieken mogen wel met een andere geloof trouwen, zolang de partner gedoopt is." En protestanten erkennen de doop inderdaad ook. :)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 00:20

journee schreef:
Lughnassadh schreef:
Journee en Anjali, mijn vader is katholiek en mijn moeder protestants en toch zijn ze voor de katholieke kerk getrouwd. Mijn moeder is niet bekeerd. Het enige wat mijn moeder niet mocht was de hosti gaan halen. En ze zijn getrouwd in ‘77 dus toen was het nog (veel) conservatiever dan nu.

Klopt, dat is ook wat ik zei:"katholieken mogen wel met een andere geloof trouwen, zolang de partner gedoopt is." En protestanten erkennen de doop inderdaad ook. :)

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde katholiek gedoopt. Want dat verschilt toch iets van de protestante doop.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 00:23

Ik ben het met Journee eens, dat we onze financiën op orde moeten houden.
Zeker omdat we hebben gezien hoe een pandemie of oorlog grote invloed heeft op onze economie.
Goed onderwijs voor ieder kind, is daarom van belang.
Dat vergroot de kans op een goede toekomst.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 00:35

Electra63 schreef:
Ik heb vandaag met een half oor nieuws geluisterd, maar ik ben benieuwd wat Wilders gaat doen.
Als hij nu de stekker er uit trekt, komt hij nooit meer in een kabinet.
Dit was zijn enige/2e kans en als hij die weer verspeelt, is het klaar. Dan kan hij verder in de oppositie blijven schreeuwen en op Social Media een beetje de boel ophitsen.

Ik vond de reactie van de andere 3 partijen nu ook sterker overkomen. Ik heb ook het idee dat het nieuws nu ook wat meer aandacht aan hun reactie gaf en ook wat kritischer wordt op de reactie van de heer Wilders? En dat zou ook een keer tijd worden. Al dat eenzijdig berichten, daar houd ik persoonlijk niet zo van, vind het wel zo netjes als beide kanten van het verhaal naar buiten worden gebracht. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 00:49

Ik zag Timmermans wel kritiek geven op de 3 partijleiders.
Zij zeggen dat Faber aan het werk moet gaan, dan is een deel van die 10 punten al in gang gezet, maar volgens Timmermans zijn die plannen/punten juridisch niet haalbaar.

En Jort Kelder denkt dat Wilders het als excuus gebruikt.
De huurbevriezing, belangrijk punt voor de PVV, gaat waarschijnlijk niet door en er valt niet veel meer te halen.
Dus laat het klappen op immigratie, dat is immers zijn speerpunt.

Maar ik heb het maar half kunnen volgen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 05:50

Journee, ik wist niet dat ondrrwijzers en mensen in de scholen tegenwoordig onder lager geschoolden vallen? Het tekort in die sectoren kan weldegelijk opgelost worden met geld.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 06:50

Aanvulling op.mn laatste zin; zeker in de zorg mag de beloning flink omhoog. Hopelijk trekt dat mensen. In het onderwijs weet ik indd niet of meer geld mensen gaat trekken. Werkdrukverlaging en de pabo op de schop zal al helpen wellicht. Ben er op zich ok voor om dat een universitaire studie te maken, net als in Scandinavië.(niet dat dát nou mensen trekt, maar zou het onderwijs an sich wel goeddoen).

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 07:11

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 07:37

Electra63 schreef:
Ik ben het met Journee eens, dat we onze financiën op orde moeten houden.
Zeker omdat we hebben gezien hoe een pandemie of oorlog grote invloed heeft op onze economie.
Goed onderwijs voor ieder kind, is daarom van belang.
Dat vergroot de kans op een goede toekomst.

Financiën op orde houden en iets meer lenen kan best samen gaan, hoor. Lenen is geen smerig woord.

Nederland is haar verplichtingen altijd goed nagekomen en heeft niet voor niets de hoogste kredietscore. Wanneer een lening goed onderbouwd wordt en een goed terugbetaalplan heeft, zie ik daar niet meteen problemen mee.

Overigens vind ik óók dat de overheid haar uitgaven eens goed onder de loep moet nemen en orde moet scheppen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:32

nps schreef:
Het gaat erom spannen:
https://nos.nl/l/2569735

Als je dit artikel ook leest en de links naar andere artikelen eronder: Wilders wil dit, Wilders wil dat niet, Wilders gaat er een nachtje over slapen, etc. Alles draait om Wilders. Alsof hij als enige iets te zeggen heeft in deze regering. Nou ja, misschien is dat ook precies hoe het zit :\

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:58

dems75 schreef:
Journee, ik wist niet dat ondrrwijzers en mensen in de scholen tegenwoordig onder lager geschoolden vallen? Het tekort in die sectoren kan weldegelijk opgelost worden met geld.

Het zijn 2 aparte zinnen. Ik zeg niet dat onderwijzers lager geschoold zijn, maar dat er te kort aan personeel is in het onderwijs. En als het tekort in het onderwijs met geld kan worden opgelost, ben ik heel benieuwd hoe jij dat voor je ziet. Want er zijn de afgelopen jaren miljarden extra naar het onderwijs gegaan, maar dat heeft de situatie niet verbeterd. Dat kun je ook in het linkje zien dat ik gedeeld heb.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:01

Wilders is de eigenlijke premier - vindt hij zelf. Het doet hem ontzettend zeer dat hij dat niet geworden is, maar hij gedraagt zich er wel naar (en hij komt er nog meer weg ook).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:19

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:20

https://nos.nl/liveblog/2569753-pvv-stapt-uit-coalitie

En het is klaar. Wilders stapt eruit zegt hij

:evaw: :evaw: :evaw: Bye bye zwaai zwaai. Nu hopelijk op naar een fatsoenlijker kabinet

Oef de dame van de vvd is een beetje "pissig" en vindt het vooral jammer dat het rechtse kabinet nu ligt en ze niet weet of dat nog een keer gaat lukken. Tjsa 8)7
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-06-25 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:24

journee schreef:
Als ik al geen geld heb om een lekkend dak te repareren dan woon ik in een te dure woning, of ik kan niet met geld omgaan. In beide gevallen gaat geld lenen in elk geval structureel niets oplossen.

Het ligt in veel gevallen genuanceerder, ook bij huizen, maar jawel, geld lenen om de boel weer op orde te krijgen kan ik veel gevallen aanmerkelijk zinniger zijn dan alles laten instorten of verkrotten. Want beide kosten geld. Het gaat er dus niet om dat je zo min mogelijk uitgeeft, maar dat je zoveel mogelijk waarde creeert / in stand houdt.

Heel concreet - een nieuw dak is bv 15.000 euro. Maar de waardevermindering van een onbewoonbaar huis wegens een doorgerot huis is eerder 75.000 - 100.000.

Je voorkomt dus ruim 60.000 euro aan nadeel door daarin te investeren. Als dat ECHT niet kan - dan ben je op zeker moment failliet en dakloos (niet eens in je huis zonder dak, maar wordt de woning onteigend en heb je ook geen inschrijving meer.) Maar als het op enige manier mogelijk is, is het daar dus ontzettend nuttig om de situatie op te lossen... en dan is het ook zaak dat je het dak eerst repareert, zelfs als je nog niet alles bij elkaar gespaard hebt.

Dat is ook niet een individuele mening over spaarzaamheid, dit is gewoon heel eenvoudig aan te tonen met cijfers. En om te bepalen wat het beste is kijk je dus niet naar wanneer je het minste schuld hebt, maar wat de beste uitkomst geeft.

En nogmaals, in een maatschappij speelt dat nog veel meer omdat dat over veel grotere tijdsspannes gaat.

Neem infrastructuur. Er zijn dingen waar je best een tijdje op kunt bezuinigen. Maar op het meeste niet. In Amerika zijn diverse bruggen ingestort - dat kost levens, en geeft ENORME economische schade aan de regio omdat bedrijven niet meer kunnen leveren en mensen niet meer kunnen werken. De gevolgen merk je pas als het te laat is maar het heeft enorme impact en een deel van de plaatselijke economie zal het niet overleven omdat herbouw van zo'n brug jaren gaat duren.

En het is ook goed om te bedenken dat in Nederland de coalities met de PvdA erin veel beter hun budget op orde hadden dan coalities zonder. En dat in de VS de Democraten een veel betere economie achter laten dan de Republikeinen. Hoewel de Republikeinen het budget bv graag gijzelen en zo schade te doen aan het land, gebruiken ze hun macht niet om hun land te verbeteren, maar geven ze de opgebouwde reserves liever weg aan, goh, nog eens belastingverlaging voor de rijken.

Verstandig financieel beleid meet je af aan veel meer dingen dan alleen de staatsschuld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:24

Ik kan er niet rouwig om zijn :).

Edit: dat het kabinet gevallen is.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:25

Dat is te hopen inderdaad...

@Karuna

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:28

Zelfs Van der Plas is boos op Wilders.
Maar ja, Wilders vertrouwen, was geen slimme zet.

Waar is eigenlijk Schoof? Die heb ik nog niet gezien of gehoord.
19 november nieuwe verkiezingen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:28

Ik hoop vooral, fatsoenlijke omgangsvormen, ervaren politici met verstand van zaken en minder voor het grote geld en bedrijven en meer voor de mens

Ik las ergens vanmorgen dat het vanmorgen zou gaan om landsbelang versus ego. Dat was denk ik een terechte conclusie.

Maar waar ik een beetje huiverig voor ben, waarom nu? Weet wilders iets dat wij niet weten? De man is zo doortrapt berekenend dat hij vast een verborgen agenda heeft waarom nu hiervoor te kiezen. :?
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-06-25 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:29

Electra63 schreef:
Zelfs Van der Plas is boos op Wilders.
Maar ja, Wilders vertrouwen, was geen slimme zet.

Waar is eigenlijk Schoof? Die heb ik nog niet gezien of gehoord.
19 november nieuwe verkiezingen?

Tuurlijk is ze boos, zij komt de kamef nu niet meer in :)).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:36

journee schreef:
Het zijn 2 aparte zinnen. Ik zeg niet dat onderwijzers lager geschoold zijn, maar dat er te kort aan personeel is in het onderwijs. En als het tekort in het onderwijs met geld kan worden opgelost, ben ik heel benieuwd hoe jij dat voor je ziet. Want er zijn de afgelopen jaren miljarden extra naar het onderwijs gegaan, maar dat heeft de situatie niet verbeterd. Dat kun je ook in het linkje zien dat ik gedeeld heb.

Ik wil hier nog wel even op terug komen trouwens. Want de onbestendigheid van onderwijsbeleid (en het budget) had een paar grote gevolgen. De AOb heeft dit eens in kaart gebracht: iedere keer als het budget werd beperkt, werden de gevolgen neergelegd bij het personeel: ondersteunend personeel werd afgestoten, er werden minder vaste contracten gegeven, en de algemene loonsverhogingen werden tegengehouden. (Net als het hoger inschalen van ervaren docenten die ook extra taken op zich nemen.)

Pas als allerlaatste werd er bezuinigd op bestuurskosten.

Bij een verruiming van het budget werd juist in eerste instantie gebruikt voor een 'looncorrectie' (verhoging) van het bestuur, en pas daarna voor het personeel (docenten en ondersteunend personeel.)

Het gevolg: iedere verandering vergroot de onbalans daarin. Dat een deel van het huidige geld expliciet tijdelijk is toegekend helpt bijvoorbeeld helemaal niets om nou juist de basis van vast personeel groter te maken. (En dat kan iedereen wel bedenken lijkt me.) Dat was ook niet het doel van die specifieke bekostiging trouwens, dat ging veel meer om het herstellen na de impact van corona. Sommige scholen hebben dat ingezet voor pauzebegeleiding, of extra lezen. Echt om een gat in te lopen. En daar waar docenten en bestuurders dat ook echt wilden, heeft het positieve effecten gehad. Maar dat verandert nog steeds maar weinig aan het leerkrachtentekort.

(En inderdaad, qua oplossingen zijn er een aantal andere dingen die zeker moeten gebeuren: het verbieden van detachering in het onderwijs, veel meer vaste contracten, het doorbreken van de bestuursmacht van soms regionale besturen, een verplichting om geld uit te geven aan leerlingen en het niet op te potten of te beleggen, meer onderwijsondersteunend personeel zolang er geen docenten zijn, een dan niet om stiekem ongeschoold docententaken over te nemen maar om docenten fatsoenlijk te ondersteunen. Een aantal van die dingen zijn echter wel gebaat bij wat geld, en dan vooral geld dat ook echt gebruikt MOET worden waar het voor is. Een grote fout is de lumpsumfinanciering geweest, die het veel te aantrekkelijk maakte voor besturen om te schuiven met budgetten ten koste van het onderwijs.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:47

Wilders is echt een zielepoot.
Hij trekt zijn ministers en staatssecretarissen direct uit het kabinet.
Ik ben benieuwd of Coenradi dit doet.

Er wordt en is geen enkel probleem opgelost.....sinds de val van het vorige kabinet. We liggen straks bijna 3 jaar stil.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:49

Electra63 schreef:
Wilders is echt een zielepoot.
Hij trekt zijn ministers en staatssecretarissen direct uit het kabinet.
Ik ben benieuwd of Coenradi dit doet.

Er wordt en is geen enkel probleem opgelost.....sinds de val van het vorige kabinet. We liggen straks bijna 3 jaar stil.

En dan zijn er mensen op Facebook die zeggen; tijd voor actie (en ondertussen de actie van Wilders steunen).

Wat denken ze dat er gaat gebeuren dan :')

Sorry dat ik zo binnenval trouwens, las het nieuws en dacht echt; gáán we weer :roll:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:50

Wat is de kans met peilingen dat dhr w de grootste kan worden met desnoods fvd? Mijn grootste nachtmerrie %)