Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Pareltjes schreef:Ik neem aan dat ze aardig wat extra materiaal van het westen hebben gehad dan? Om dit zo aan te durven?
Cowboy55 schreef:Pareltjes schreef:Ik neem aan dat ze aardig wat extra materiaal van het westen hebben gehad dan? Om dit zo aan te durven?
Ja, dat hebben ze en er komt nog fors meer aan vanuit de VS en het Verenigd Koninkrijk. UK stuurt zware artillerie. Poetin liep daar vandaag al over te dreigen: als het Oekraïne binnen komt pakken we het aan.” Oekraïne nu een beetje inschattende zeggen ze daar: “Kommaar kommaar kommaar”. Het wordt vanuit NATO/ons oogpunt link als die aanval volgt terwijl het spul nog in (pak m beet) NATO lid Polen is…..
Babootje schreef:https://www.telegraaf.nl/nieuws/1734802 ... maal-dicht
Litouwen heeft de toelevering van gas uit Rusland volledig stopgezet. Het land is niet langer afhankelijk van energie uit het buurland, meldt president Gitanas Nausėda op Twitter.
elnienjo schreef:Babootje schreef:https://www.telegraaf.nl/nieuws/1734802 ... maal-dicht
Litouwen heeft de toelevering van gas uit Rusland volledig stopgezet. Het land is niet langer afhankelijk van energie uit het buurland, meldt president Gitanas Nausėda op Twitter.
Zetten die hun bewoners in de kou dan of van waar halen ze nu hun gas?
Citaat:Nieuwsoverzicht voor de nacht:
▪️De Verenigde Staten zullen de overdracht van Sovjettanks naar Oekraïne vergemakkelijken - CNN. Dit zijn T-72-tanks, waarmee het Oekraïense leger ervaring heeft in het gebruik.
▪De Russische zijde stemde in met de voorstellen over veiligheidsgaranties, met uitzondering van de clausule over de Krim, zei een lid van de Oekraïense delegatie, Arahamiya. Volgens hem zal de ontmoeting tussen de presidenten van Oekraïne en Rusland waarschijnlijk plaatsvinden in Turkije.
Het Russische ministerie van Defensie zei dat de indringers beloven te zorgen voor de evacuatie van buitenlanders van Mariupol naar Berdyansk.
▪️De Finse premier Sanna Marin riep op tot toetreding van het land tot de NAVO, omdat Rusland niet de buur was die ze zich hadden voorgesteld.
▪️De Britse minister van Buitenlandse Zaken Liz Trass noemde de wreedheden van de Russen in Bucha en andere Oekraïense steden walgelijk.
▪️Volgens de Amerikaanse inlichtingendienst heeft Poetin tegen 9 mei op zijn minst een "overwinning" in Oekraïne nodig. De inlichtingendienst zegt dat Rusland zijn strategie heeft herzien en zich richt op het veroveren van Donbass en andere regio's in Oost-Oekraïne.
Citaat:Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne: terugtrekking van bezettingstroepen in sommige gebieden gaat door
▪️Het motivatieniveau van de Russische troepen is extreem laag. Bevelhebbers van verschillende niveaus van de 3rd Motorized Rifle Division van het 20th All-Military Army weigeren deel te nemen aan operaties.
▪️Het personeel van de 2e bataljon-tactische groepen van de 4e militaire basis van het 58e all-militaire leger van het zuidelijke militaire district weigerde deel te nemen aan operaties op het grondgebied van Oekraïne.
▪️Systematische gevallen van schendingen van de vereisten van het internationaal humanitair recht op het voeren van de oorlog gaan door. Russische indringers blijven wapens en militaire uitrusting in de buurt van de wooninfrastructuur van nederzettingen plaatsen.
▪️Op het grondgebied van de regio's Donetsk en Luhansk hebben de verdedigers van Oekraïne zes vijandelijke aanvallen afgeslagen, vier tanks, zes eenheden gepantserde voertuigen en zeven eenheden vijandelijke voertuigen vernietigd.
▪️De vorige dag hebben onze soldaten 8 luchtdoelen geraakt: twee vliegtuigen, een helikopter, een UAV en vier kruisraketten. Luchtvaart van de luchtmacht bleef toeslaan op de concentratieplaatsen van vijandelijke troepen, kolommen met militair materieel en logistieke centra.
irmaz schreef:Litouwen is het eerste land dat het Russische gas officieel boycot. Ik verwacht (en hoop) dat er komende dagen meer landen gaan volgen.
Het is mooi om te lezen dat er ten zuiden van Rusland landen zoals Kazachstan inmiddels aan het onderzoeken zijn om hun gas richting Europa te gaan leveren. Er wordt ontzettend druk overlegd tussen allerlei landen die van oudsher niet altijd door 1 deur kunnen...
_San87_ schreef:Dat lijkt mij ook. Ik vind dat het westen zo uit die koude oorlog sfeer was en daarbij dus enorm naïef is gebleken daar Rusland dit totaal niet was, dat ik helemaal klaar ben met Poetin en echt vindt dat we volledig los moeten komen van dit land. Wie weet ooit in de verre toekomst.Het lijkt mij juist heel nuttig.
pien_2010 schreef:_San87_ schreef:Dat lijkt mij ook. Ik vind dat het westen zo uit die koude oorlog sfeer was en daarbij dus enorm naïef is gebleken daar Rusland dit totaal niet was, dat ik helemaal klaar ben met Poetin en echt vindt dat we volledig los moeten komen van dit land. Wie weet ooit in de verre toekomst.Het lijkt mij juist heel nuttig.
Maar voorlopig is het wel klaar met al dat gezeur is mijn mening. Dus zsm het westen onafhankelijk worden van Rusland. En wat India doet moeten ze zelf weten. Chapeau voor Litouwen. Die hebben het goed begrepen.