Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 00:00

Ik neem aan dat ze aardig wat extra materiaal van het westen hebben gehad dan? Om dit zo aan te durven?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 00:08

Pareltjes schreef:
Ik neem aan dat ze aardig wat extra materiaal van het westen hebben gehad dan? Om dit zo aan te durven?

Ja, dat hebben ze en er komt nog fors meer aan vanuit de VS en het Verenigd Koninkrijk. UK stuurt zware artillerie. Poetin liep daar vandaag al over te dreigen: als het Oekraïne binnen komt pakken we het aan.” Oekraïne nu een beetje inschattende zeggen ze daar: “Kommaar kommaar kommaar”. Het wordt vanuit NATO/ons oogpunt link als die aanval volgt terwijl het spul nog in (pak m beet) NATO lid Polen is…..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 00:23

Cowboy55 schreef:
Pareltjes schreef:

Ja, dat hebben ze en er komt nog fors meer aan vanuit de VS en het Verenigd Koninkrijk. UK stuurt zware artillerie. Poetin liep daar vandaag al over te dreigen: als het Oekraïne binnen komt pakken we het aan.” Oekraïne nu een beetje inschattende zeggen ze daar: “Kommaar kommaar kommaar”. Het wordt vanuit NATO/ons oogpunt link als die aanval volgt terwijl het spul nog in (pak m beet) NATO lid Polen is…..

Ik geloof dat de Polen er klaar voor zijn....

Waar ik me wat zorgen over maak is de Russiche luchtmacht, waar is die?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 01:13

Laatste update voor vandaag

⚡️Operatieve informatie van de Generale Staf van de Strijdkrachten van Oekraïne vanaf 24.00 02.04.2022 over de Russische invasie: De intensiteit van raketaanvallen door de vijand, evenals aanvallen met precisiewapens, is licht gedaald

▪️De voorbereiding van extra vijandelijke eenheden voor deelname aan vijandelijkheden op het grondgebied van Oekraïne gaat door. Het is de bedoeling om "vrijwillige" bataljons van inwoners van de tijdelijk bezette gebieden van Oekraïne en huurlingen te creëren.

▪️In de richting van Polissya blijven de bezetters eenheden terugtrekken naar het grondgebied van de Republiek Wit-Rusland. Tijdens de terugtrekking van troepen mijnt de vijand de opmarsroutes en individuele nederzettingen

▪️In de Sivers'kyi-regio voltooide de vijand de terugtrekking van eenheden uit de gebieden van onze staat naar de Russische Federatie en de Republiek Wit-Rusland. De militaire uitrusting van de vijand is geconcentreerd op treinstations en faciliteiten met spoorlijnen, waardoor het kan worden geladen en naar het grondgebied van de Russische Federatie kan worden gestuurd.

▪️De eenheden van het 2e All-Militaire Leger van het Centraal Militair District die in de richting van de stad Brovary opereren, worden teruggetrokken naar de Russische Federatie (via Sumy Oblast).

▪️In Slobozhanshchyna blijft de vijand de stad Kharkiv gedeeltelijk blokkeren en beschietingen woon- en industriegebieden van de stad met artilleriesystemen van verschillende typen. De intensiteit van de beschietingen nam af.

▪️In de richting van Donetsk bleef de vijand vuren op sommige eenheden van de strijdkrachten en voerde in sommige gebieden aanvalsoperaties uit. De belangrijkste inspanningen van de bezetters waren gericht op het veroveren van de nederzettingen Rubizhne, Popasna, het voorbereiden van de aanval op Severodonetsk, het verkrijgen van volledige controle over Mariupol en het verkrijgen van toegang tot Vugledar en Marinka. Het is ze niet gelukt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:37

Merci voor de updates weer !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:04

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:07

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:08

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1734802 ... maal-dicht

Litouwen heeft de toelevering van gas uit Rusland volledig stopgezet. Het land is niet langer afhankelijk van energie uit het buurland, meldt president Gitanas Nausėda op Twitter.

Zetten die hun bewoners in de kou dan of van waar halen ze nu hun gas?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:10

MOSKOU - Volgens mensenrechtenactivisten zijn zaterdag in Rusland meer dan tweehonderd mensen aangehouden tijdens protesten tegen de oorlog in Oekraïne. Ze zouden zijn gearresteerd in zeventien verschillende steden, meldt de Russische burgerrechtenorganisatie OVD-Info. Hoeveel mensen meededen aan de demonstraties is onbekend.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4554994 ... in-rusland

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:12

elnienjo schreef:
Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1734802 ... maal-dicht

Litouwen heeft de toelevering van gas uit Rusland volledig stopgezet. Het land is niet langer afhankelijk van energie uit het buurland, meldt president Gitanas Nausėda op Twitter.

Zetten die hun bewoners in de kou dan of van waar halen ze nu hun gas?

Mogelijk hebben ze zelf voldoende energiebronnen. Of waren ze zelf al verder met het ontwikkelen van groene energie. Je merkt wel dat andere vormen van energiewinning door de oorlog in een stroomversnelling raken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:25

Litouwen is tien jaar geleden al begonnen om niet meer afhankelijk te zijn van Russisch gas en olie. Kun je nagaan, wij moeten nog beginnen .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:36

Ik denk dat Litouwen hun gas uit Noorwegen halen. Naast andere energiebronnen.

Anywho, in Litouwen kennen ze de Russen natuurlijk wat langer dan vandaag, dat zij 10 jaar geleden al begonnen zijn met onafhankelijk worden van Russisch gas verbaast me niks.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:37

De nachtupdate

Citaat:
Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️De Verenigde Staten zullen de overdracht van Sovjettanks naar Oekraïne vergemakkelijken - CNN. Dit zijn T-72-tanks, waarmee het Oekraïense leger ervaring heeft in het gebruik.

▪De Russische zijde stemde in met de voorstellen over veiligheidsgaranties, met uitzondering van de clausule over de Krim, zei een lid van de Oekraïense delegatie, Arahamiya. Volgens hem zal de ontmoeting tussen de presidenten van Oekraïne en Rusland waarschijnlijk plaatsvinden in Turkije.

Het Russische ministerie van Defensie zei dat de indringers beloven te zorgen voor de evacuatie van buitenlanders van Mariupol naar Berdyansk.

▪️De Finse premier Sanna Marin riep op tot toetreding van het land tot de NAVO, omdat Rusland niet de buur was die ze zich hadden voorgesteld.

▪️De Britse minister van Buitenlandse Zaken Liz Trass noemde de wreedheden van de Russen in Bucha en andere Oekraïense steden walgelijk.

▪️Volgens de Amerikaanse inlichtingendienst heeft Poetin tegen 9 mei op zijn minst een "overwinning" in Oekraïne nodig. De inlichtingendienst zegt dat Rusland zijn strategie heeft herzien en zich richt op het veroveren van Donbass en andere regio's in Oost-Oekraïne.

Citaat:
Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne: terugtrekking van bezettingstroepen in sommige gebieden gaat door

▪️Het motivatieniveau van de Russische troepen is extreem laag. Bevelhebbers van verschillende niveaus van de 3rd Motorized Rifle Division van het 20th All-Military Army weigeren deel te nemen aan operaties.

▪️Het personeel van de 2e bataljon-tactische groepen van de 4e militaire basis van het 58e all-militaire leger van het zuidelijke militaire district weigerde deel te nemen aan operaties op het grondgebied van Oekraïne.

▪️Systematische gevallen van schendingen van de vereisten van het internationaal humanitair recht op het voeren van de oorlog gaan door. Russische indringers blijven wapens en militaire uitrusting in de buurt van de wooninfrastructuur van nederzettingen plaatsen.

▪️Op het grondgebied van de regio's Donetsk en Luhansk hebben de verdedigers van Oekraïne zes vijandelijke aanvallen afgeslagen, vier tanks, zes eenheden gepantserde voertuigen en zeven eenheden vijandelijke voertuigen vernietigd.

▪️De vorige dag hebben onze soldaten 8 luchtdoelen geraakt: twee vliegtuigen, een helikopter, een UAV en vier kruisraketten. Luchtvaart van de luchtmacht bleef toeslaan op de concentratieplaatsen van vijandelijke troepen, kolommen met militair materieel en logistieke centra.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 09:53

Als vervolgens India dat gas gaat opkopen (in Roebels) dan heeft dat uiteindelijk weinig nut.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:03

irmaz schreef:
Litouwen is het eerste land dat het Russische gas officieel boycot. Ik verwacht (en hoop) dat er komende dagen meer landen gaan volgen.
Het is mooi om te lezen dat er ten zuiden van Rusland landen zoals Kazachstan inmiddels aan het onderzoeken zijn om hun gas richting Europa te gaan leveren. Er wordt ontzettend druk overlegd tussen allerlei landen die van oudsher niet altijd door 1 deur kunnen...

Gisteren schreef ik dit op maar Kazachstan had Azerbaijan moeten zijn :o . Deze melding deed ik op basis van dit bericht ( https://www.azernews.az/business/191536.html ) waarin een contract wordt aangehaald tussen Azerbaijan en Turkmenistan om de doorvoer van gas uit Turkmenistan naar Europa op termijn mogelijk te maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:06

Iedereen bedankt voor alle updates, duidingen van berichten etc. Ik vind het een interessant topic en vooral zeer informatief. Bedankt aan allen hier actief!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:19

Sizzle schreef:
Als vervolgens India dat gas gaat opkopen (in Roebels) dan heeft dat uiteindelijk weinig nut.

Waarom heeft het onafhankelijk maken van Russisch gas weinog nut?

Het lijkt mij juist heel nuttig.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:30

Het heeft zowieso nut zodat wij er niet meer mee gechanteerd kunnen worden. Bovendien zal India niet de prijs geven die wij er voor moeten betalen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 03-04-22 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:30

_San87_ schreef:
Dat lijkt mij ook. Ik vind dat het westen zo uit die koude oorlog sfeer was en daarbij dus enorm naïef is gebleken daar Rusland dit totaal niet was, dat ik helemaal klaar ben met Poetin en echt vindt dat we volledig los moeten komen van dit land. Wie weet ooit in de verre toekomst.
Maar voorlopig is het wel klaar met al dat gezeur is mijn mening. Dus zsm het westen onafhankelijk worden van Rusland. En wat India doet moeten ze zelf weten. Chapeau voor Litouwen. Die hebben het goed begrepen.

Vervolgens Rusland zsm terug naar hun hok, dus uit Oekraïne en blijven daar in Rusland. En het westen moet de NAVO goed gaan bewapen. Simpel gesteld maar zo zie ik het met zo'n buurman. En hopelijk komen Finland en Zweden in alle stilte zsm bij de NAVO. Is dat ook alvast geregeld. Rusland heeft bewezen totaal onbetrouwbaar te zijn en ze hebben bewezen dat een mooi Souverein land in opbouw voor hen nul en generlei waarde heeft want het wordt en is volledig naar de "klote" geschoten waarbij veel mensen zijn vermoord, verkracht etc. Ik vind het nog steeds na 5 weken een enorme schande waarvoor geen enkel excuus is.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:35

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:
Dat lijkt mij ook. Ik vind dat het westen zo uit die koude oorlog sfeer was en daarbij dus enorm naïef is gebleken daar Rusland dit totaal niet was, dat ik helemaal klaar ben met Poetin en echt vindt dat we volledig los moeten komen van dit land. Wie weet ooit in de verre toekomst.
Maar voorlopig is het wel klaar met al dat gezeur is mijn mening. Dus zsm het westen onafhankelijk worden van Rusland. En wat India doet moeten ze zelf weten. Chapeau voor Litouwen. Die hebben het goed begrepen.

Het westen heeft globalisering als de heilige graal gezien. Is daarin de US blind gevolgd. Dat in combinatie met behoorlijk rechtse politieke stromingen heeft het er toe geleid dat alle overheids voorzieningen de uitverkoop in zijn gegaan. Nu krabt het westenzich achter de oren dat ze basale publieke voorzieningen kwijt zijn. En dus overgeleverd zijn aan grote bedrijven of zelfs regeringen van andere landen. Ietsje opschuiven naar links, minder het grote ik en gewoon weer een socialere overheid worden.

Ja verblind door het grote geld behoorlijk naief geworden.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 03-04-22 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:37

Pien, ik vind het westen niet per definitie naïef. De Russen hadden de eerste 10 jaar dat Poetin er zat steeds meer vrijheid en een kijkje in de westerse lifestyle gekregen.
10 jaar geleden zat Navalny gewoon te vergaderen met Poetin. Pas de afgelopen jaren zijn ze in het westen naïef geweest , maar misschien eerder een gevoel van het zal wel loslopen. Niet dus, dit nooit weer kan straks nogmaals uitgesproken worden.

Pareltje, eens !
Laatst bijgewerkt door BigOne op 03-04-22 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:37

Sizzle schreef:

Dat duurt nog wel ff, India koopt voornamelijk olie uit Rusland, geen infrastructuur voor zoveel gas.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:38

Eens Pareltjes. Bigone ik heb het ook over de laatste jaren. Dus we zijn het met elkaar eens. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:39

En die olie tikken ze nu voor gereduceerde prijzen op z’n kop. De Russen hebben cash nodig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:44

Sizzle schreef:

Op de eerste dag van de oorlog was toch die pakistaanse premier op bezoek bij Poetin om olie-en gasdeals te onderhandelen meen ik mij te herinneren.
Alsof er niets aan de hand was :x