Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tienus63 schreef:Dode wolf gevonden België.Citaat:17 oktober 2025/Hechtel-Eksel/België
N74 kadaver van een dode wolf gevonden
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Aaq2T ... tid=wwXIfr
Onali schreef:Oke, maar hij loopt weg.
Daar heb ik geen probleem mee.
Hij zoekt nou niet actief naar mensen.
Citaat:Barneveld Gelderland
17-11-2025
Tussen 04 en 05.00 uur
Aanval op schapen, 9 gedood en 2 gewond
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen
#geenwolf

Citaat:Willemsoord Overijssel
17-11-2025
Aanval op schapen, 3 gedood en 4 geëuthanaseerd.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen
#geenwolf

Citaat:Vledderveen Drenthe
17-11-2025
11.07 uur
Wolf gezien in weiland aan het Turfpad. Rende richting de werkhorstlaan.
#geenwolf

tienus63 schreef:Het is net al met paarden, koeien en andere dieren.
De grootste ongelukken gebeuren met makke dieren.
Want die doen immers niets.
Een wolf staat m.i. altijd in leermodus.
Hij taxeert en weegt zijn opties af.
Als beest zo dicht bij de stal komt, moet ie actief verjaagt worden en dan niet op de Grauss manier.
Onali schreef:Stalgenoot heeft net een wolf op het ruiterpad gezien in het bos tegenover stal.
Wandelaars hadden hem/ haar ook gezien.
Twijfel om er een melding over te maken.
De wolf die hier loopt, rond het Leersumse veld, ontwijkt namelijk mensen, ruiters, honden ed.
Als ik het meld komt het in de app en op FB en dan lezen mijn stalgenoten het en is er weer paniek in de tent voor in principe niks aangezien dit een "brave" wolf is.
tienus63 schreef:Zichtmelding Vledderveen DrCitaat:Vledderveen Drenthe
17-11-2025
11.07 uur
Wolf gezien in weiland aan het Turfpad. Rende richting de werkhorstlaan.
#geenwolf
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1ZwsMcLS ... tid=wwXIfr
Citaat:Wolf krijgt poot aan de grond in Overijssel: nu al meer aanvallen dan in 2024
Door Jesse Klein Koerkamp
Er zijn in Overijssel nu al meer wolvenaanvallen gemeld dan in heel 2024. Dat blijkt uit cijfers van BIJ12, de organisatie die de wolf in de gaten houdt namens alle provincies. Het dier sloeg het vaakst toe in de kop van Overijssel en Zwolle.
Afbeelding
voor infographic, volg link einde tekst
Tot oktober was het al vijftig keer raak in onze provincie, vijftien keer vaker dan in heel 2024. De meeste aanvallen werden gemeld in de gemeenten Steenwijkerland (10) en Zwolle (9). In die laatste gemeente lijkt de wolf een poot aan de grond te krijgen. Tussen 2015 en 2024 werd in Zwolle maar één keer melding gedaan van een wolvenaanval.
Veluwe
Onze zuiderburen in Gelderland hebben aanzienlijk meer last van de wolf. Met name rond de Veluwe is het vaak raak. Zo werd alleen in de gemeente Barneveld tot aan oktober al 103 keer melding gedaan van een wolvenaanval. Het vaakst van heel Nederland. Ook in Drenthe en Friesland sloeg het dier vaker toe dan in Overijssel.
In de eerste negen maanden van dit jaar 714 aanvallen geregistreerd in Nederland. In 2025 waren dit er in totaal 770. Het is aannemelijk dat dat record dit jaar wordt overschreden. In de praktijk kan het aantal nog hoger liggen, aangezien boeren niet verplicht zijn een wolvenaanval te melden.
Toename ondanks maatregelen
De overheid zet in op samenleven met de wolf. Veehouders worden gestimuleerd om beschermende maatregelen te nemen. Uit de gegevens van BIJ12 blijkt dat boeren in 86 procent van de gevallen niet voldoende preventieve maatregelen hebben getroffen om wolvenschade te voorkomen. Alleen wolfwerende rasters uit de Faunaschade PreventieKit van BIJ12 worden als effectief en subsidiabel beschouwd.
Er zijn dierhouders bij wie het misging, ondanks dat ze maatregelen namen. Zij pleiten voor strenger beleid. Een van hen is schapenhouder Christian Kalter uit Laag Zuthem, hieronder lees je zijn verhaal.
Daartegenover staan dierenrechtenorganisaties zoals Animal Rights, die organisatie meldt dat er "nauwelijks motivatie" is voor boeren om hun dieren te beschermen omdat de schade wordt vergoed. De vergoedingen voor faunaschade stijgen al jaren. Overigens richten ganzen in Overijssel veruit de meeste schade aan bij boeren.
Wolf krijgt poot aan de grond in Overijssel: nu al meer aanvallen dan in 2024 https://www.oost.nl/nieuws/3588239/wolf ... redArticle #oost
Citaat:17 november 2025/België
Wolf doodgereden op Noord-Zuidverbinding in Hechtel-Eksel: "Dit had vermeden kunnen worden"
In Hechtel-Eksel is vannacht opnieuw een wolf doodgereden. Dat meldt Het Belang van Limburg en het nieuws wordt bevestigd aan onze redactie. Het ongeval gebeurde rond 23.45 uur op de N74 richting Pelt. Een 2e wolf kon op het nippertje ontsnappen. "Het stond in de sterren geschreven dat dit zou gebeuren, daarom pleiten wij al jaren voor ecorasters langs de Noord-Zuidverbinding", klinkt het bij Welkom Wolf.
Kort voor middernacht staken 2 wolven de snelweg over, net op het moment dat een bestelwagen kwam aangereden. "De bestuurder kon de eerste wolf nog nipt ontwijken, maar de tweede werd helaas geraakt", zegt Jeroen Denaeghel, woordvoerder van het Agentschap Natuur en Bos (ANB). "Vanochtend is het dier opgehaald. Het wordt nu overgebracht naar het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) voor een autopsie."
Welkom Wolf pleit voor ecorasters
Volgens Welkom Wolf gaat het om het 16e exemplaar dat in Vlaanderen is doodgereden. 8 van die ongevallen gebeurden langs de N74. De organisatie vraagt al langer om maatregelen te nemen langs de drukke snelweg op ongevallen te voorkomen.
"Wij pleiten al jaren voor bijkomende ingrepen langs de N74 en N76. Ecorasters kunnen dit soort ongelukken gemakkelijk voorkomen. Die hoeven ook niet duur te zijn: ze kosten ongeveer evenveel als het schilderen van een paar bruggen elders in Vlaanderen", zegt Jan Loos van Welkom Wolf.
De organisatie waarschuwde eerder ook al dat de bijna volgroeide welpen in deze periode vaker drukke en gevaarlijke wegen oversteken, waardoor de kans op ongevallen toeneemt.
Kritiek op Vlaamse regering
De plannen voor de aanleg van ecorasters langs de N74 lagen klaar, maar zijn geannuleerd door de Vlaamse overheid. "Vlaams minister Annick De Ridder weigert halstarrig de snelweg in Limburg af te rasteren."
"Omdat intussen duidelijk is dat de Vlaamse Regering niet wakker ligt van doodgereden dieren, startte natuurvereniging Landschap vzw een petitie én een rechtszaak tegen de Vlaamse overheid. De regering houdt zich volgens ons niet aan Europese verplichtingen voor natuurbehoud."
Het gaat intussen om de 2e doodgereden wolf in korte tijd. Begin november werd in Geel al een eerste wolf aangereden.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/17 ... jvitTX2JCw

Onali schreef:Stalgenoot heeft net een wolf op het ruiterpad gezien in het bos tegenover stal.
Wandelaars hadden hem/ haar ook gezien.
Twijfel om er een melding over te maken.
De wolf die hier loopt, rond het Leersumse veld, ontwijkt namelijk mensen, ruiters, honden ed.
Als ik het meld komt het in de app en op FB en dan lezen mijn stalgenoten het en is er weer paniek in de tent voor in principe niks aangezien dit een "brave" wolf is.
Anne_GTI schreef:Kotsmisselijk word ik van die vergelijking met schade door ganzen of koolmezen etc.
Het gaat volledig voorbij aan het dierenleed. De paniek en de pijn bij de gewonde dieren is verschrikkelijk.
Anne_GTI schreef:Kotsmisselijk word ik van die vergelijking met schade door ganzen of koolmezen etc.
Het gaat volledig voorbij aan het dierenleed. De paniek en de pijn bij de gewonde dieren is verschrikkelijk.
Citaat:Harskamp Gelderland
17-11-2025
10.00 uur
Wolf gezien in woonwijk!
Op de Boven Engweg.
#geenwolf

Citaat:Nunspeet Gelderland
17-11-2025
12.00 uur.
Toen ik vanochtend aan het wandelen was met mijn 2 honden. Stond ik oog in oog met een wolf. Hij of zij keek mij recht in de ogen en rende weg.
#geenwolf

Citaat:17 november 2025
De probleem wolf wandelt nog altijd door de buitengebieden!
Laurens Hoedemaker, directeur van de Jagersvereniging geeft tekst en uitleg.
Filmpje via KNJV
https://www.facebook.com/KonNedJagersvereniging
tienus63 schreef:Wbt het melden, ik zou het zelf ook prettig vinden als ik op de hoogte kan zijn als er een wolf in mijn omgeving rondloopt.
Verder zou ik me heel, heel klote voelen als ik het wel weet dat zo’n dier er loopt en omdat ik niets zeg, dat er slachtoffers, mens of dier vallen.
Ik zou echt uit mijn slof schieten als ik achteraf hoor, oh, maar hij liep hier vanochtend.