Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:00

prompter schreef:
Oh dat is snel - einde oefening !?

One can only hope.

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:01

Wel spannend.

En Wilders houdt het nog even spannend.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:01

Neuh, ze willen zijn zin niet doen en nou moet Wilders er een nachtje over slapen lees ik....

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:07

BigOne schreef:
Ik vind deze plannen van Timmermans goed,
https://www.volkskrant.nl/politiek/timm ... ~b86ebe30/

Persoonlijk ben ik geen fan van het laten oplopen van de staatsschuld. Dat kost de overheid en dus de burger uiteindelijk altijd meer. In mijn ogen alleen acceptabel als het echt niet anders kan. Veel landen hebben al een oplopende staatsschuld. Bij een calamiteit of crisis kan dit zo maar een risico vormen voor de financiële stabiliteit van landen, dat is dus slecht voor de economie.

https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/achtergrond-2024/het-effect-van-een-groeiende-stapel-overheidsschuld-op-de-financiele-stabiliteit/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:12

Kijk maar naar de VS.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:26

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:30

prompter schreef:
Neuh, ze willen zijn zin niet doen en nou moet Wilders er een nachtje over slapen lees ik....

Hij hoopt zoooo dat anderen de stekker uit het kabinet trekken, zodat hij tegen zijn kiezers kan zeggen dat de gevestigde partijen hun wensen niet serieus nemen. Sneu mannetje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:34

journee schreef:
_San87_ schreef:
Kijk maar naar de VS.

Staatsschuld VS is ruim 5x hoger per inwoner dan in Nederland. Maar Trump kan gewoon de belasting verlagen. :j Hoe de volgende president de boel ooit weer op de rails moet krijgen zal hem een zorg zijn.

Ik begin het gebrek aan presidents kandidaten aan de andere kant wel steeds beter te begrijpen. Zou er zelf ook niet aan willen beginnen.

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5510511/staatsschuld-vs-stijgt-als-het-aan-trump-ligt-nog-verder-en-hij-al

Ja, en dat heeft ervoor gezorgd dat de kreditscore verlaagd is en rente op staatsleningen duurder wordt. Ga dat maar eens oplossen, inderdaad.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:35

Lieser schreef:
prompter schreef:

Hij hoopt zoooo dat anderen de stekker uit het kabinet trekken, zodat hij tegen zijn kiezers kan zeggen dat de gevestigde partijen hun wensen niet serieus nemen. Sneu mannetje.

Of hij probeert de vertraging van de uitvoering in schoenen van de andere partijen te schuiven. En komt straks naar buiten: ik heb iedereen aangepakt en we kunnen nu eindelijk gaan beginnen...
Laatst bijgewerkt door journee op 02-06-25 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:37

journee schreef:
Persoonlijk ben ik geen fan van het laten oplopen van de staatsschuld. Dat kost de overheid en dus de burger uiteindelijk altijd meer.

Dat is zeker niet automatisch zo. Maar, zolang we nog zoveel onbelast vermogen hebben is het ook niet heel erg nodig.

Citaat:
Veel landen hebben al een oplopende staatsschuld. Bij een calamiteit of crisis kan dit zo maar een risico vormen voor de financiële stabiliteit van landen, dat is dus slecht voor de economie.

Het afbraakbeleid van nu is echt veel schadelijker voor de economie, zowel nu als in de toekomst. Veel van de zogenaamde 'bezuinigingen' zijn gewoon verschraling zonder doel. Het levert niets zinvol op. (En waarschijnlijk kosten veel van de maatregelen door de ontstane chaos juist meer geld.)

Het is niet zuinig aan doen zodat je straks geld hebt om je huis goed te renoveren, het is gewoon niks doen en helemaal geen onderhoud te plegen en de boel te laten verkrotten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:41

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Persoonlijk ben ik geen fan van het laten oplopen van de staatsschuld. Dat kost de overheid en dus de burger uiteindelijk altijd meer.

Dat is zeker niet automatisch zo. Maar, zolang we nog zoveel onbelast vermogen hebben is het ook niet heel erg nodig.

Citaat:
Veel landen hebben al een oplopende staatsschuld. Bij een calamiteit of crisis kan dit zo maar een risico vormen voor de financiële stabiliteit van landen, dat is dus slecht voor de economie.

Het afbraakbeleid van nu is echt veel schadelijker voor de economie, zowel nu als in de toekomst. Veel van de zogenaamde 'bezuinigingen' zijn gewoon verschraling zonder doel. Het levert niets zinvol op. (En waarschijnlijk kosten veel van de maatregelen door de ontstane chaos juist meer geld.)

Het is niet zuinig aan doen zodat je straks geld hebt om je huis goed te renoveren, het is gewoon niks doen en helemaal geen onderhoud te plegen en de boel te laten verkrotten.

Dus eerst chaos oplossen, de broekriem aanhalen en in kleine stappen renoveren. Is op de lange termijn beter dan met een hypotheek zitten die je niet meer kunt betalen, waardoor je je huis uit moet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:49

journee schreef:
Dus eerst chaos oplossen, de broekriem aanhalen en in kleine stappen renoveren. Is op de lange termijn beter dan met een hypotheek zitten die je niet meer kunt betalen, waardoor je je huis uit moet.

Alleen dat kan niet. Je kunt de chaos niet oplossen door minder te doen. De 'broekriem aanhalen' is automatisch het creeren van meer chaos, niet het verminderen ervan. De hypotheek verhogen omdat je er zo leuk mee kunt speculeren is een matig idee. Maar als het dak grondig lekt dan moet je, je houdt namelijk niets over als je niks doet of nog minder onderhoud pleegt.

We zijn nu op het punt dat veel van de chaos die gecreeerd wordt onze economie echt nadelig beinvloedt. Het gat dat bijvoorbeeld nu geslagen wordt door de onderwijstekorten is enorm. Een flinke generatie die structureel een stuk minder kansen en mogelijkheden heeft om een kenniseconomie te behouden. Dan blijven we deels als lagelonenland over, aangevuld met uitgebuite arbeidsmigranten. Daar worden sommige partijen flink beter van, maar onze maatschappij als geheel beslist niet.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:52

Shadow, wat kun jij zaken altijd goed onder woorden brengen. Respect!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:57

In NL kunnen we wat verhoging van de staatsschuld ook best hebben. Je moet toch investeren om je maatschappij gezond te maken/houden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:05

Lieser schreef:
prompter schreef:

Problemen oplossen ho maar. Liever maken ze er een poppenkast van.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 21:07

Journee en Anjali, mijn vader is katholiek en mijn moeder protestants en toch zijn ze voor de katholieke kerk getrouwd. Mijn moeder is niet bekeerd. Het enige wat mijn moeder niet mocht was de hosti gaan halen. En ze zijn getrouwd in ‘77 dus toen was het nog (veel) conservatiever dan nu.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:34

Ik heb vandaag met een half oor nieuws geluisterd, maar ik ben benieuwd wat Wilders gaat doen.
Als hij nu de stekker er uit trekt, komt hij nooit meer in een kabinet.
Dit was zijn enige/2e kans en als hij die weer verspeelt, is het klaar. Dan kan hij verder in de oppositie blijven schreeuwen en op Social Media een beetje de boel ophitsen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:39

Wanneer hij nu weer inbindt doet hij z’n nieuwe bijnaam pas echt eer aan : Waco .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:44

@Pien,
Ik heb het essay van Timmerman gelezen, ik vind het een fantastisch stuk en ik ben het er helemaal mee eens.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 22:07

Electra63 schreef:
Ik heb vandaag met een half oor nieuws geluisterd, maar ik ben benieuwd wat Wilders gaat doen.
Dit was zijn enige/2e kans en als hij die weer verspeelt, is het klaar. Dan kan hij verder in de oppositie blijven schreeuwen en op Social Media een beetje de boel ophitsen.

Dit is de reden dat ik ergens hoop dat hij niet inbindt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:19

pien_2010 schreef:
Raineri schreef:

Wat een stemmingmakerij dit. Zijn wel meer geloven waar dit zo is. Dit komt zo random uit de lucht vallen ook..

Het is zo generaliserend dit. Waarom hebben we het hier überhaupt over

Goede vraag Rainerie.

Het stukje van Timmermans waarin hij partijen wil groeperen rondom het thema:" opkomen voor onze democratie" dat twee keer door mijn geplaatst is, heeft NUL reacties gehad en dit flauwe gezeur noem het mijn part gezeik over moslims en andere thema's die ik persoonlijk niet zo interessant vindt daarmee vullen we dit topic en raakt men niet over uitgepraat. Verschil moet er wezen, nietwaar? Dus ik wens jullie een fijne voortzetting....

Ik kom "later" waarschijnlijk nog wel een keer langs, maar vindt de politieke discussie op een ander forum over Timmermans zijn artikel en andere onderwerpen interessanter en boeiender op dit moment als dit politieke topic op Bokt.

Dus tot later..... :evaw:

Ik heb het wel gelezen, vond het een heel boeiend essay! Herken het, voor mijn gevoel worden die onderzoeken die ik deel ook nauwelijks gelezen. Vind het geneuzel over moslim mannen en wat ze wel of niet mogen ook niet relevant, niet interessant en de sommige posts erg generaliserend. Dus, dank voor je bijdrage, please don’t go :)

Dus, naar de actualiteit. Eens met Shadow en _San87_. Nood breekt wet, defensie en investeren in eigen kennis, europese defensie en stevige niet-amerikaanse tech oplossingen lijken me nu prioriteit.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:26

Lughnassadh schreef:
Electra63 schreef:

Dit is de reden dat ik ergens hoop dat hij niet inbindt.

Eens. Laat maar klappen. PVV kan weer lekker gaan schreeuwen in de oppositie, en dan kunnen de volwassenen weer gewoon regeren.

Over de eerdere discussie trouwens - iemand zei dat er veel winst te behalen valt bij de kieswijzer. Dat denk ik ook. Hoe staan jullie tov het verplichten van doorrekening van de partijprogramma’s? Of een soort van betrouwbaarheidsbarometer per politieke partij? Je kan programmapunten toetsen op juridische haalbaarheid of in ieder geval strijdig met internationale wetgeving, het wel of niet doorrekenen van het programma en het uberhaupt hhebben van een programma… ik vind het lastig dat er zoveel onzin verkocht mag worden door partijen merk ik.

Er was eerder ook wat discussie over wat fascisme nou is en of het allemaal zo’n vaart loopt - de Correspondent heeft hier een goed artikel over: https://decorrespondent.nl/16074/deze-v ... c9105daf9e
Laatst bijgewerkt door nps op 02-06-25 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:36

Lijkt mij een fantastisch idee;
- Doorrekenen plannen
- Fact-checking op stellingen
- Controle op haalbaarheid
- Verplicht stemmen, net als in Belgie

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:44

Electra63 schreef:
- Doorrekenen plannen

En een overzicht van hoe er in de afgelopen regeerperiode gestemd is op verschillende onderwerpen/thema’s, plus vergelijking hiervan met het partijprogramma. Doe je ook wat je zegt? En waarop neem je stelling in - zoals voedselhulp voor Gaza niet willen steunen, etc.?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:46

Electra63 schreef:
- Doorrekenen plannen

Top. Dan waren een aantal partijen goed onderuit gegaan de vorige keer.