Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:23

Loretta schreef:
juval schreef:
ja, maar als de belangen van de coaltiepartners onderling al zo veel verschillen ben ik bang dat ze er nooit uit gaan komen.

Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar ik vrees dat ze gewoon gaan tijdrekken, tijdrekken en tijdrekken.

dat kan niet. De provincies moeten nu het probleem oplossen. De mob zit er bovenop dat de provincies handhaven op de pas melders.
ik ben heel benieuwd naar de kracht/macht van de provicies, en of die vanuit den haag nog gestuurd kunnen worden met deze verkiezingsuitslag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:24

Loretta schreef:
Maar ik ben echt bang dat ze gisteravond hebben besproken hoe ze de komende 2 jaar in het pluche kunnen blijven zitten met niks doen. En ondertussen zetten milieuclubs de boel verder op slot en ontstaat er het ene naar het andere probleem.

Ik geloof gewoon niet dat we binnenkort naar de stembus mogen. Ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb.

ZOU dit zo zijn, dan vind ik de milieu clubs democratischer dan de hele regering.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:26

Loretta schreef:
lies schreef:

Dit boek staat vol met halve waarheden en misinformatie. Dus nee, geen aanrader als je een eerlijke discussie wilt voeren.

Waarom staat dat boek dan vol halve waarheden en misinformatie. Ik wil het heel graag lezen. Dus wat klopt er volgens jou niet aan.

iedereen gelooft toch in zijn eigen waarheid?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:28

Janneke2 schreef:
'Geef nooit antwoord op de verkeerde vraag' : "waarom" staat er zus en zo in dit boek?
Nou gewoon, dat wilde de schrijver graag op papier zetten.

Als iemand het gelezen heeft en informatie heeft over de halve waarheden en misinformatie, dan houd ik mij aanbevolen.

En waarom stel ik volgens jou de verkeerde vraag?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:29

juval schreef:
Loretta schreef:

Waarom staat dat boek dan vol halve waarheden en misinformatie. Ik wil het heel graag lezen. Dus wat klopt er volgens jou niet aan.

iedereen gelooft toch in zijn eigen waarheid?

Dat geldt andersom natuurlijk net zo.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:32

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:
Maar ik ben echt bang dat ze gisteravond hebben besproken hoe ze de komende 2 jaar in het pluche kunnen blijven zitten met niks doen. En ondertussen zetten milieuclubs de boel verder op slot en ontstaat er het ene naar het andere probleem.

Ik geloof gewoon niet dat we binnenkort naar de stembus mogen. Ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb.

ZOU dit zo zijn, dan vind ik de milieu clubs democratischer dan de hele regering.

Ze zijn in ieder geval juridisch onderlegt. En stoten gewoon rücksichtslos door.
Ze houden 0,0 rekening met woningzoekenden. Het kan ze niets schelen.

Maar je vraagt je ook niet af waarom ze het niets kan schelen dat ook verduurzamingsprojecten in het gedrang komen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:36

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:

Ze zijn in ieder geval juridisch onderlegt. En stoten gewoon rücksichtslos door.

Maar je vraagt je ook niet af waarom ze het niets kan schelen dat ook verduurzamingsprojecten in het gedrang komen.

Is dat zo? Of kijken zij meer naar de toekomst en de (grotere) problemen die komen als we niks doen?
Waar die woningzoekenden (vaak starters, jong) ook mee te maken krijgen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:38

Die zullen straks heel dankbaar zijn als Nederland eenmaal een ontwikkelingsland is.

Wat hebben die jongeren er bijvoorbeeld aan dat verduurzamingsprojecten on hold komen te staan.
Als ze het allemaal doen voor de generaties na ons dan lijkt me dat alles behalve slim.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:44

juval schreef:
De provincies moeten nu het probleem oplossen. De mob zit er bovenop dat de provincies handhaven op de pas melders.
ik ben heel benieuwd naar de kracht/macht van de provicies, en of die vanuit den haag nog gestuurd kunnen worden met deze verkiezingsuitslag.

Ik hoop dat de provincies snel en hard aan de slag gaan.

Sturing uit Den Haag is binnen vastgestelde grenzen altijd mogelijk -
LOS van welke verkiezingsuitslag dan ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:48

Loretta schreef:

Citaat:

Citaat:

Woningbouw KAN goed zonder stikstof.
Het is relatief nieuw, maar oa. bouwbedrijf BAM, niet de kleinste, heeft een houtbouw divisie. (bamflow, ik heb het ook niet verzonnen.)

Dus nee, 'ze houden geen rekening met woningzoekenden'
is vooral gedacht vanuit 'zoals het nu gaat, blijft het altijd gaan'.
Idem verduurzamingsprojecten.

ruitje

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:06

Kijk, ik ben ook niet perse te spreken over het huidige kabinet.

Maar realistisch gezien. Gaan nieuwe verkiezingen nu het land binnen 2 jaar van slot halen? Ik denk dat we sowieso redelijk vast zitten nu :o ?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:08

Wel nee, nieuwe verkiezingen zorgen alleen maar voor nog meer uitstel (want eindeloze formatie) en de Europese regels veranderen er niet door. Beter in overleg met de grote verkiezingsoverwinnaar en kijken wat er al wél kan, zoals vrijwillig uitkopen en de hoofdpijndossiers eens versneld afhandelen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:12

ruitje schreef:
Kijk, ik ben ook niet perse te spreken over het huidige kabinet.

Maar realistisch gezien. Gaan nieuwe verkiezingen nu het land binnen 2 jaar van slot halen? Ik denk dat we sowieso redelijk vast zitten nu :o ?

BBB heeft een goed plan om de stikstof problemen aan te pakken.

Janneke2 schreef:
juval schreef:
De provincies moeten nu het probleem oplossen. De mob zit er bovenop dat de provincies handhaven op de pas melders.

Dus jij hoopt dat de PAS melders gauw onteigend worden, of megaboetes moeten betalen waardoor ze gedwongen zijn te stoppen of failliet gaan? ;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:51

juval schreef:

Citaat:

Citaat:
Dus jij hoopt dat de PAS melders gauw onteigend worden, of megaboetes moeten betalen waardoor ze gedwongen zijn te stoppen of failliet gaan? ;(

Nee.
(Wat zullen we nu dan toch krijgen?)

Ik zeg dat ik hoop dat de provincies snel aan de slag gaan met de problemen oplossen.
PAS melders zijn de dupe van Henk Bleker, die een idiote regeling verzon. (Dat dat fout ging, kon iedereen in 2012 al weten, maar dat pleit Bleker niet vrij.)

Een oplossing voor PASmeldets hoort wat mij betreft tot het oplossen van de problemen.
Als gezegd, OF dat na jarenlang wegkijken nog zonder pijn kan, dat kan ik me niet voorstellen.
(Dan maar het oer-Nederlands recept van de pijn eerlijk verdelen.)

(Ik wens niet in het hokje geplaatst te worden: 'zij is fan van MOB en wil dus....')
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-03-23 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:52

Dat milieuorganisaties kunnen procederen tegen onze overheid is juist het bewijs dat wij leven in een functionerende democratie met een werkende trias politica.
Dat BBB dit aan banden wil leggen is juist een inperking van onze democratie.
En zou mega grote gevolgen kunnen hebben.

Het zou toch wat zijn dat je organisaties die jouw als regering/tweede/eerste kamer niet aanstaat monddood kan maken.
Kijk naar Hongarije/Polen/Rusland waar dit dus is gebeurd.

Wees trots op het feit dat wij in Nederland een werkende trias politica hebben. Dat het resultaat je niet past is wat anders, maar onze rechtsstaat zou voor iedereen heilig moeten zijn.
Het geeft anderen vrijheid, maar jouw ook

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:54

prompter schreef:
Wel nee, nieuwe verkiezingen zorgen alleen maar voor nog meer uitstel (want eindeloze formatie) en de Europese regels veranderen er niet door. Beter in overleg met de grote verkiezingsoverwinnaar en kijken wat er al wél kan, zoals vrijwillig uitkopen en de hoofdpijndossiers eens versneld afhandelen.

Europa heeft helemaal niets gezegd over hoe we onze Natura 2000 gebieden dienen te beschermen. Er staat niets in de Europese Habitat richtlijn over stikstof (in welke vorm dan ook). Alleen dat ieder lidstaat verplicht is om te streven naar een goede staat van instandhouding van de eigen Natura 2000 gebieden.

Hoe je dat doet als land en wat een goede staat is bepaal je helemaal zelf. Vervelende hierin voor Nederland is, is dat vanuit de natuurorganisaties de goede staat van een Natuurgebied helemaal niet de huidige staat van een Natuurgebied hoeft te zijn, maar dat er wordt teruggegrepen naar hoe de natuur er in 1900 of soms zelfs 1700 er uit zou hebben gezien, theoretisch, want weinig vastlegging daarvan en nog wel meer haken en ogen, omdat het Nederland van toen nogal anders is dan het Nederland van nu (alleen al qua inwoners aantallen).

De natuur van vroeger is blijkbaar ook nog eens uitermate stikstofgevoelig. In Duitsland ligt voor Natura 2000 gebieden de grenswaarde per hectare per jaar op 300 gram. In Nederland, schrik niet, op 0,07 gram per hectare per jaar. In Denemarken zelfs op 600 gram. Zijn Duitsland, Denemarken en andere dan zo gek of blind?

Waar Europa wel harde regels voor heeft, is de hoeveelheid stikstof dat mag voorkomen in water, lucht en bodem. Aan al die 3 regels voldoet Nederland ruim. Als we kijken naar de NH3 uitstoot (ammoniak) van onze Nederlandse boeren is die per eenheid product de een na laagste van Europa. Alleen Griekenland doet het nog beter.

Ik wil er geen heel epistel van maken. Mijn conclusie: "Het moet van Europa", klopt niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:00

Ik hoop dat dat plan van BBB die Juval benoemt Juridisch haalbaar is. En als iemand hier zegt dat dat niet zo is dat doe dat dan ook kan onderbouwen.

Dat is iets wat er in de hele discussie vaak ontbreekt. Onderbouwing van feiten als het moeilijk wordt. Dat zie je hier ook als je verder vraagt naar waarom de inhoud van het boek "De stikstof fuik" Er wordt dan letterlijk gezegd dat je niet op dat soort vragen in mag gaan.

Als het dan de waarheid is wat natuurorganisaties ons willen doen geloven. Dan kun je daar toch gewoon op in gaan.

Ik zeg altijd. De toekomst zal het leren. En al is de leugen nog zo snel. De waarheid achterhaalt haar wel. En langzaam aan zie je toch steeds meer hiaten in het verhaal van natuur organisaties.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:04

Het moet van Europa is een geweldige smoes, waar duizenden dingen mee verdoezeld worden.

Brussel is geen dictator.
"Slechts" de optelsom van hetzij regeringsleiders, hetzij door ons gekozen parlementariërs.

Maarre: die brandnetels op het Dwingelderveld - "hou op over de 17e eeuw".
Dat is van de laatste twee, drie jaar.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:07

Janneke2 schreef:
Het moet van Europa is een geweldige smoes, waar duizenden dingen mee verdoezeld worden.

Brussel is geen dictator.
"Slechts" de optelsom van hetzij regeringsleiders, hetzij door ons gekozen parlementariërs.

Maarre: die brandnetels op het Dwingelderveld - "hou op over de 17e eeuw".
Dat is van de laatste twee, drie jaar.

Nee, die zijn echt wel door de verhoogde stikstofwaardes. Brandnetels en bramen (etc.) gedijen hier erg goed op. Ik ben ook echt wel van mening dat bepaalde Natura 2000 gebieden hulp nodig hebben van ons Nederlanders. Maar echt geen 160 gebieden verspreid door heel Nederland en niet alleen met stikstof vermindering als alle reddende maatregel.
Laatst bijgewerkt door Chawi op 29-03-23 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:08

Loretta schreef:
Dat is iets wat er in de hele discussie vaak ontbreekt. Onderbouwing van feiten als het moeilijk wordt. Dat zie je hier ook als je verder vraagt naar waarom de inhoud van het boek "De stikstof fuik" Er wordt dan letterlijk gezegd dat je niet op dat soort vragen in mag gaan.

... ik sprak van het advies om nooit antwoord te geven op de verkeerde vraag.
"Waarom staat x in dit boek?" - Nou gewoon, omdat de schrijver het op papier wilde hebben.

Ik ben wel degelijk benieuwd naar de argumenten in dit boek.
Als iemand die weet hou ik mij aanbevolen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:09

Ik heb het boek net uit. Wat wil je weten, want het is best veel :P

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:15

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:

... ik sprak van het advies om nooit antwoord te geven op de verkeerde vraag.
"Waarom staat x in dit boek?" - Nou gewoon, omdat de schrijver het op papier wilde hebben.

Ik ben wel degelijk benieuwd naar de argumenten in dit boek.
Als iemand die weet hou ik mij aanbevolen.

Ik ben ook benieuwd. Dus ik ga eens kijken bij de bibliotheek

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:28

Over Henk Bleker: dit postte ik een jaar geleden ofzo:

ruitje schreef:
Ik lees nu trouwens Elsevier met de editie: 111 vragen over stikstof en als ik het goed begrijp heeft Sharon Dijksma ( PvdA) de Pas erdoor geduwd bij de 2e kamer. Ik dacht altijd dat dat Henk Bleker was?

Moet mij daar toch nog eens ij verdiepen.

Edit:

Ik lees dat Samson( PvdA )en Koopmans ( CDA) het oorspronkelijke plan hadden, maar dat het in de uitwerking mis is gegaan.

Ik vind dat wel een boeiend iets, hoe heel NL eigenlijk denkt dat Bleker de bedenker is, maar het is zoals ik het begrijp, voor zijn tijd bedacht en na zijn tijd ingevoerd :+

Ik las op vanochtend dat er nu rechtzaken gevoerd worden door Urgenda nu in Europa om te toetsen of niets doen tegen de verslechtering van het klimaat in strijd is met het ( jee, ik ben zwanger en kan het artikel niet terug vinden...) verdrag van de rechten van de mens( heet dat verdrag zo? Wat erg dit :') )

Er stond ook een boeiende alinea in aan het einde over dat Nederlandse rechters anders kijken dan Duitse. Dis dat Nederlandse rechters eerder toetsen aan Europees beleid, terwijl Duitse Rechters toetsen aan Duits beleid.

Dat is dan ook een van de redenen waarom NL op slot zit dan? Als onze rechters anders toetsen dan andere landen?

Ik ga nog even zoeken naar dat artikel :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:31

Chawi schreef:
Nee, die (de brandnetels op het Dwingelderveld, J2) zijn echt wel door de verhoogde stikstofwaardes. Brandnetels en bramen (etc.) gedijen hier erg goed op. Ik ben ook echt wel van mening dat bepaalde Natura 2000 gebieden hulp nodig hebben van ons Nederlanders. Maar echt geen 160 gebieden verspreid door heel Nederland en niet alleen met stikstof vermindering als alle reddende maatregel.

Hmm, het klimaat warmt op,
de insectenstand is in 25 jaar tijds met 75% afgenomen,
en wat het Dwingelderveld nodig heeft is gigantisch.

Mijn inzet mbt het oplossen van de problemen gaat dus niet over een lappendeken van kleine natuurgebiedjes.

Ik ben het wel met je eens dat het geen kwestie is van 'alleen stikstof en anders niet'.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:36

het klimaat warmt op.. maar gaan we dat oplossen door onze 'schonere' industrie te beperken en zo in andere landen meer viezere industrie in de hand te werken, omdat daar de regelgeving anders is?
Ik snap dat principe gewoon niet zo goed denk...