Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:53

Ik zie dat veel overheid-kritische mensen het “toeval” op Facebook delen. Dat dit een verborgen agenda is etc. Toch grappig dat ze zoveel vertrouwen in “de overheid” hebben dat die tijd hebben om te frauderen met eieren.

Wie “de overheid” is vraag ik mij dan wel af. :D

Maar ik heb het even nagezocht en blijkbaar heeft het rivm voor veel producten vaste periodes waarin ze de kwaliteit testen. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:26

juval schreef:
ik geloof best dat er pfas in sommige eieren zitten. Als ik dichtbij industrie zou wonen zou ik misschien ook wel wat voorzichtiger zijn met moestuin en eigen kippeneieren en eigen melk.

ik suggereer niets, ik constateer. Dat er vlak voor dagen dat er normaliter meer eieren worden geconsumeerd dit soort alarmberichten uitgaan, terwijl het 'probleem' natuurlijk het hele jaar door aanwezig is.

https://pfasinkaart.nl/

De geteste eieren met een hoog gehalte komen redelijk verspreid voor in Nederland.

Kan best zijn dat de focus rond paas meer op eieren ligt maar dat is toch niet gek?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:46

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:57

Ik schrok ook echt van "Als je pech hebt, kun je met drie eieren net zoveel PFAS binnenkrijgen als met een jaar eten en water drinken."

Bah, bah, bah. Tijd dat het EU-voorstel voor PFAS-verbod er doorheen komt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:48

Pfas verbod lost niks op, natuurlijk moet het verboden worden maar dit spul zit door heel Nederland verspreid en is niet op te ruimen door natuur zelf. En je kunt moeilijk heel Nederland een meter afgraven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:55

BigOne schreef:
Pfas verbod lost niks op, natuurlijk moet het verboden worden maar dit spul zit door heel Nederland verspreid en is niet op te ruimen door natuur zelf. En je kunt moeilijk heel Nederland een meter afgraven.

Precies dat dus. Dat met die eieren is slechts 1 symptoon.
Er is iets gigantosch kapot gemaakt en dat is niet op te lossen. maar de gevolgen zijn er wel dagelijks. PFAS zit overal, tewijl het er gewoon niet hoort te zijn.

Feitelijk steek je gewoon de kop in het zand als je gewoon nog eieren eet van kippen die zo leven als dat het gewoon natuurlijk is voor kippen.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 16-03-26 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:03

juval schreef:
ik geloof best dat er pfas in sommige eieren zitten. Als ik dichtbij industrie zou wonen zou ik misschien ook wel wat voorzichtiger zijn met moestuin en eigen kippeneieren en eigen melk.

ik suggereer niets, ik constateer. Dat er vlak voor dagen dat er normaliter meer eieren worden geconsumeerd dit soort alarmberichten uitgaan, terwijl het 'probleem' natuurlijk het hele jaar door aanwezig is.

Ik snap je wel. Ik ben echt dol op eieren. Maar het lastige met eieren is, dat het voor vogels een manier is om gifstoffen uit het lichaam te elimineren. Daarom zijn de concentraties relatief hoog. Veel hoger dan wanneer je bijvoorbeeld in aanraking komt met bijv waterafstotende kleding.

Men weet ook nog niet voldoende wat het gecombineerde effect is van verschillende contaminanten. Voorzichtigheid is altijd goed. Zeker als dit product een manier is om gifstoffen te elimeren voor een lichaam.

Moedermelk werkt overigens via een zelfde principe. De WHO gebruikt dit oa als indicator op de contaminatiegraad van de bevolking te monitoren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:06

Electra63 schreef:
Gnome schreef:
Ik zeg alleen wat ik zie bij mijn Iraanse collega's. Die smeekten de wereld om hulp daar. Ik hoop dat de wereld hun wel steunt in de toekomst met een goede leider. Geld is een goede drijfveer dus misschien laten ze de boel nu niet weer in verkeerde handen vallen.

De olieprijs gaat omhoog ja maar als dat ze prijs is voor het bevrijden van een volk van een tiran, mij best.

De vraag is of VS en Israël de juiste landen zijn om Iran te helpen.

Iranians trapped between two fires
https://www.linkedin.com/pulse/iranians ... =share_via

Haha, zeker niet. De oorlog met Iran is sowieso complete waanzin en illegaal. De VS start zelden een oorlog alleen omdat ze "democratie" ergens willen brengen. Vaak is het om grondstoffen of ander militair gewin.

Wel fijn dat de wereld eindelijk eens de ogen opent wat een klote land dat is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:39

Raineri schreef:
juval schreef:

Ik snap je wel. Ik ben echt dol op eieren. Maar het lastige met eieren is, dat het voor vogels een manier is om gifstoffen uit het lichaam te elimineren. Daarom zijn de concentraties relatief hoog. Veel hoger dan wanneer je bijvoorbeeld in aanraking komt met bijv waterafstotende kleding.

Men weet ook nog niet voldoende wat het gecombineerde effect is van verschillende contaminanten. Voorzichtigheid is altijd goed. Zeker als dit product een manier is om gifstoffen te elimeren voor een lichaam.

Moedermelk werkt overigens via een zelfde principe. De WHO gebruikt dit oa als indicator op de contaminatiegraad van de bevolking te monitoren.

Ik snap het ook. Kippen zijn een leuke hobby en ik geniet ervan ze buiten ze te zien scharrelen. Ik ga liever een paar jaar eerder dood dan dat ik kies voor eieren uit mega fabrieken van kippen die nooit daglicht zien, omdat dit gezonder voor mezelf zou zijn. Dierenleed VS een paar extra jaar van een soort waar er al veel te veel van rondlopen op de aardkloot.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:43

996981 schreef:
Ik snap het ook. Kippen zijn een leuke hobby en ik geniet ervan ze buiten ze te zien scharrelen. Ik ga liever een paar jaar eerder dood dan dat ik kies voor eieren uit mega fabrieken van kippen die nooit daglicht zien, omdat dit gezonder voor mezelf zou zijn. Dierenleed VS een paar extra jaar van een soort waar er al veel te veel van rondlopen op de aardkloot.

Dat is een bewuste keuze zonder het probleem te bagataliseren. Beseffend dat eieren uit de intensieve veehouderij tegenwoordig een gezondere keuze is.

Maar dat is ook gelijk de wereld op zijn kop. Eieren uit de intensieve veehouderij die gezomder zijn dan eieren van kippen die een natuurlijk leven leiden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:47

dat is niet alleen met kippen hoor. Je kan ook beter gekweekte vis eten want in wilde vis zit ook vaak een te hoge concentratie toxines. En ook in wild (bijv. van de ovp) zitten ook hoge concentraties toxines. Dus ja, die veehouderij is zo slecht nog niet :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:49

Nee bagatelliseren doe ik absoluut niet. We hebben ook alleen pfas vrije pannen en ik probeer er zo min mogelijk van te gebruiken. Tegelijkertijd is dat een druppel op de gloeiende plaat. Er wordt nog steeds pfas geloosd door producenten in wateren. Schrijnend hoe wel de planeet, natuur en milieu kapot maken ten behoeve van onze soort

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:59

juval schreef:
dat is niet alleen met kippen hoor. Je kan ook beter gekweekte vis eten want in wilde vis zit ook vaak een te hoge concentratie toxines. En ook in wild (bijv. van de ovp) zitten ook hoge concentraties toxines. Dus ja, die veehouderij is zo slecht nog niet :)

Hier moeten wel heel specifieke kanttekeningen aan worden toegevoegd. Dit hangt enorm sterk af van waar je vis vandaan komt en onder welke regulatie het valt. Scherpere conclusie is: dankzij strenge regulatie, monitoring en ingrijpen van een actieve overheid, is de veeindustrie minder schadelijk voor humane consumptie.

De reden waarom kweekvis beter scoort (ook op andere contaminanten) is dat de EC scherpe richtlijnen heeft wbt veevoer.
Fun fact: visvoer wordt gemaakt van kleine vissen uit het wild, dit is de voornaamste bron van contaminanten voor kweekvis. Om te voldoen aan de richtlijn, stappen veel viskweekerijen over op plantaardige eiwitten voor visvoer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:39

Zoals veel reacties ook zeggen :”dat t verkocht mag worden”? Ik dacht dat we hier van die strenge eisen en controles hadden :?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Dat was een lange verkiezingsreclame bij Jinek net :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

prompter schreef:

Ik vind Jetten echt wel een goede MP. Hij praat makkelijk, stottert niet, heeft overal een antwoord op, is representatief en spreekt goed Engels.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:32

Electra63 schreef:
prompter schreef:

Ik vind Jetten echt wel een goede MP. Hij praat makkelijk, stottert niet, heeft overal een antwoord op, is representatief en spreekt goed Engels.

En een scherp betoog over minderheden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:48

Ja, ik ben ook blij met deze MP.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:59

Op NPO1 is een verkiezingsdebat.
Met raadsleden en de lijsttrekkers van een aantal partijen.

Wilders valt echt (weer) uit de toon: dezelfde riedel over AZC's en totaal niet verbindend en luisterend naar de aanwezige raadsleden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:13

Ik vind Jetten ook een verademing met een goede energie!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

fransje23 schreef:
Ik vind Jetten ook een verademing met een goede energie!

Ik ben geen voorstander van dit minderheidskabinet, al was er geen andere mogelijkheid. Ik heb wel wat moeite met name met bepaalde VVD-politici.

Maar het samenwerken, normaal communiceren en proberen te verbinden i.p.v. haatzaaien, vind ik een verademing. Maar dat moet eigenlijk normaal zijn en niet bijzonder.

Ook nu zie je weer dat PVV en andere rechts-populistische politici beloftes doen (er komt geen enkele asielzoeker meer binnen) die niet haalbaar zijn en zelfs leugens verspreiden (zelfs Duitsland laat geen enkele asielzoeker mee toe).

Ik vond die dame van D66 uit Kampen geweldig! Zulke politici moeten er meer zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

Cer schreef:
Zoals veel reacties ook zeggen :”dat t verkocht mag worden”? Ik dacht dat we hier van die strenge eisen en controles hadden :?

Met dank aan de boerenlobby ;) nuance is wel dat getest werd met de eisen voor baby- en peutervoeding, die zijn strenger, heeft keuringsdienst van waarde een hele goede aflevering over. Groenten die in potjes gaan moeten aan strengere eisen voldoen. Voor mij de reden geweest om zoveel mogelijk bio te kopen nu.

Hebben jullie Louis Theroux in the Manosphere al gezien?

Jetten, echt een ongelofelijke verademing inderdaad met een fijne, optimistische en professionele energie. Capabel. Nog geen D66 afsplitsing te bekennen. Erg fijn in deze woelige tijden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:24

Het ging weer op zijn Geerts.. vluchtelingen de schuld geven enz.
Ik ben van gedachten veranderd qua stemmen morgen. Het wordt geen landelijke partij zoals ik eerst niet zou stemmen maar een plaatselijke

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:03

Ik ga wel op een landelijke progressieve partij stemmen.
De grootste partij hier is SGP en de 2 grootste lokale partijen zijn rechts en populistisch, helaas.