Herder haalt schapen weg uit populair wandelgebied bij Enschede na aanval.
Volledige artikel
https://www.tubantia.nl/enschede/herder ... ~af39ee6d/
Citaat:
Herder haalt kudde weg uit populair wandelgebied in Enschede na vondst dode schapen
Een schaap was flink aangevreten en onmiskenbaar dood, een ander schaap overleed niet veel later voor de ogen van zijn zoon Guus (19). Schaapherder Michel Govers (56) twijfelt niet aan de dader van dat leed: een wolf. Uit voorzorg haalde hij zijn kudde woensdag weg uit Hof Espelo.
Stan Waning 08-01-25, 18:00 Laatste update: 18:25
Dinsdag moet het in alle vroegte zijn misgegaan, vermoedt de herder die verspreid over Twente zo’n vijf- tot zeshonderd schapen onder zijn hoede heeft. In Hof Espelo, vlakbij het Sterrenbos, beslaat zijn kudde vijftig dieren. Correctie: inmiddels 48. „Eén schaap was helemaal opengehaald. Het andere leefde nog, maar toen mijn zoon de dierenarts belde, overleed het alsnog.”
Door een beet in de keel liep het dier een gaatje op in de luchtpijp. „Dan trekt het valse lucht de longen in.” Zijn buurman vond woensdag in het bos nog een schaap van Govers, dat gewond was aan de keel. Daar buigt een dierenarts zich nog over.
Bevestiging
Govers heeft maar één verdachte in gedachten: een wolf. „Vanwege het bloedbad. Het bloedspoor besloeg meerdere meters.” Een medewerker van BIJ12, dat namens de provincies de monitoring van de Nederlandse wolvenpopulatie coördineert en de afhandeling van wolvenschade op vee uitvoert, was snel ter plaatse. „Die bevestigde dat dit een aanval van een wolf was. Er wordt nog dna-onderzoek gedaan.”
De schaapherder volgt het nieuws rond wolven intensief. Bijvoorbeeld het bericht dat op en rond Landgoed Twickel de afgelopen tijd ‘zeer frequent’ een wolf wordt gesignaleerd. Dat enkele schapen van hem nu ten prooi zijn gevallen aan het roofdier, komt dan ook niet als een enorme verrassing. „Ik was hier al bang voor. Ik dacht zelfs al: stel het gaat een keer mis, dan zal het op deze locatie zijn. Hier is veel dekking voor de wolf om aan te vallen.”
Populair bij wandelaars en hardlopers
Govers deelt zijn verhaal niet om het slachtoffer uit te hangen. Hij wil de aanval onder de aandacht brengen omdat Hof Espelo een populair gebied is voor wandelaars, hardlopers en mensen die de hond uitlaten. „Nu zijn het nog twee schapen en ben ik de klos, maar ik vrees echt dat die confrontatie met een bezoeker van het landgoed er een keer gaat komen.”
Volgens BIJ12 is die kans niet heel groot. De organisatie meldt dat wolven en mensen goed naast elkaar kunnen leven. „Gezonde wolven vormen op voorhand geen bedreiging voor de mens. Wolven zijn schuwe dieren en mijden mensen over het algemeen, al betekent dat niet dat wolven direct vluchten zodra ze een mens zien.”
Govers brengt zijn uitgedunde kudde in Enschede voorlopig elders onder. Woensdagmiddag haalde hij zijn dieren op. Uit voorzorg, maar vooral omdat de schapen enorm gestrest zijn door de aanval van dinsdag. „Dat gaat niet langer goed zo, dus ik breng de schapen naar Hengelo. Hopelijk gaat het daar wel goed.”