11 november 2025/Gelderland
21 schapen dood door wolven in Kootwijkerbroek, Lunteren en Voorthuizen
KOOTWIJKERBROEK/VOORTHUIZEN
In een weiland aan de Krollerweg bij Kootwijkerbroek zijn in de nacht van zondag op maandag zes schapen gedood, vrijwel zeker door wolven. Daarnaast waren zeven schapen zodanig gewond dat ze zijn geëuthanaseerd door een dierenarts.
De dertien dieren zijn eigendom van een Harskamper die vorige week, in de nacht zondag 2 op maandag 3 november, al 25 schapen verloor door een wolvenaanval aan de Drieënhuizerweg. De twee percelen liggen niet ver van elkaar.
MIJLLERWEG Bovendien verloor deze schapenhouder afgelopen weekend, in de nacht van vrijdag op zaterdag, nog eens vier schapen in een weiland aan de Mijllerweg tussen Barneveld en Lunteren. Rond beide stukken grond stond geen officieel wolfwerend raster: minimaal 1.20 meter hoog met vijf stroomdraden op verschillende hoogtes.
OVERHEEN OF ONDERDOOR ,,Je kunt subsidie krijgen, maar telkens weer rasters plaatsen, controleren en weghalen kost veel geld en nog meer arbeid. Ik heb alles al geprobeerd, maar uiteindelijk gingen de wolven er overheen, onderdoor of tussendoor’’, zei de Harskamper vorige week maandag in deze krant.
Hij voegde eraan toe het emotioneel zwaar te hebben. ,,Ik ben het helemaal beu, de moed zakt je in de schoenen. Iedereen hier in de omgeving vindt dat deze wolven afgeschoten moeten worden. Dat dit niet gebeurt, vind ik de gekheid ten top.’’
IN HOKKEN In reactie op de nieuwe aanvallen aan de Krollerweg en Mijllerweg zegt de Harskamper: ,,Ik ga de schapen die nog over zijn in hokken doen. Zo gaat het niet langer, begrazing is niet mogelijk. Je kunt in dit land geen schapen meer buiten houden.’’
VOORTHUIZEN Aan de Oud Appelseweg in Voorthuizen werden in de nacht van zaterdag op zondag drie schapen gedood. Daarnaast werd één schaap geëuthanaseerd vanwege de zware verwondingen. De eigenaar wil daar verder geen toelichting op geven.
In alle gevallen geldt dat onderzoek van afgenomen DNA-materiaal officieel moet uitwijzen dat de schapen zijn gedood door wolven. Alleen dan heeft de eigenaar recht op een financiële tegemoetkoming.
REGIO BARNEVELD Volgens een overzicht van bureau BIJ12, dat voor de provincies de wolvenschade afhandelt, werden afgelopen weken in deze regio ook één of meer schapen gedood in Kootwijkerbroek, Putten, Nijkerk, Stroe, Zwartebroek, Wekerom, Lunteren, Barneveld, Harskamp en Otterlo. Bovendien werden zowel in De Valk als in Otterlo drie alpaca’s gedood. De officiële uitslag van DNA-onderzoek is in al deze gevallen nog niet bekend.
REACTIE BURGEMEESTER Gevraagd om een reactie geeft burgemeester Jacco van der Tak de volgende verklaring: ,,Net als vele inwoners en veehouders maak ik mij al enige tijd stevige zorgen over de aanwezigheid van de wolf op de Veluwe. De impact van de aanvallen op de samenleving is groot.’’
25 AANVALLEN IN VIJF WEKEN ,,We hebben recent aanvallen op vee gehad in Voorthuizen, Kootwijkerbroek, Stroe en nabij Barneveld’’, vervolgt Van der Tak. ,,Inmiddels gaat het om 25 gemelde aanvallen in vijf weken. Dat moet veranderen. Ook ik zie dat preventieve maatregelen niet altijd afdoende blijken of in sommige gevallen moeilijk zijn toe te passen. Daarom blijf ik bij de staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur aandringen om met spoed werk te maken van beheermogelijkheden. We moeten in de gelegenheid gesteld worden, naast preventiemaatregelen, om de wolvenpopulatie te begrenzen en daarmee de aanvallen op vee en de aanwezigheid van wolven in onze dorpen te verminderen.”
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... CD7COQpRyg