Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:28

Ik heb eerder het idee dat iedereen de feestdagen op zijn eigen manier invult? Als je een gezin hebt waarbij de ene partner islamitisch is en de ander christenlijk, of iemand niet gelovig is, dan wordt er soms wat aangepast. Als je elkaars overtuigingen respecteert en omarmt kan dit je leven ook verrijken, hoewel sommige er ook voor zullen kiezen helemaal niets meer te doen. Maar dat is dus ieder zijn eigen keus.

Rond de feestdagen vindt je bijvoorbeeld allerlei lekkernijen in de winkel. Ieder die het wil kan zich dan te buiten gaan aan vruchtenstol, boterkransen, peper en kruitnoten, paaseieren, appelbeignets en oliebollen.

Persoonlijk zou ik het wel jammer vinden als deze zaken niet meer te verkrijgen waren. En dat ze er steeds maar even zijn, maakt het juist extra lekker. (en is waarschijnlijk ook beter voor de lijn. :D)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:32

nou ja de optie is toch wel eens gegeven dat het handig zou zijn om te kunnen checken wat partijen in het verleden gedaan hebben?
Hoewel dat ook weer niet goed te doen is, want een partij regeert nooit alleen, dus wat ze beloofd hebben zou tegengehouden kunnen zijn..

@journee: met werk wil dat nog wel eens niet.. er zijn natuurlijk beroepen die sowieso werken op feestdagen (en dan toeslagen ontvangen misschien?) maar ik zou zelf bijv prima met kerst kunnen werken, en dan op een andere dag verlof kunnen hebben. Zo zou dat voor mijn Islamitische collega ook kunnen gelden.
Straks is het weer tweede pinksterdag, komt mij helemaal niet uit qua drukte, maar we zijn wel vrij. Maar werken kan ook niet. Daar zou ondertussen meer variatie in kunnen komen misschien? Maar die discussie is ook al heel vaak gevoerd (zoals alles zich uiteindelijk herhaalt :D )

Dat histerische inkopen rond kerst, ik vind dat echt waanzin :') maar goed, andere mensen worden er helemaal gelukkig van..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:38

Veronica2 schreef:
Ook al vul je wel de kieswijzer heel netjes in, dan komt er nog steeds geen waarschuwing van "pas op, de verkiezingsbeloften die u aanspreken kunnen niet waargemaakt worden, want....".

Of: Deze partij heeft zijn programma niet doorgerekend, houdt rekening met onverwachte financiële tegenvallers. :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:05

journee schreef:
Ik heb eerder het idee dat iedereen de feestdagen op zijn eigen manier invult? Als je een gezin hebt waarbij de ene partner islamitisch is en de ander christenlijk, of iemand niet gelovig is, dan wordt er soms wat aangepast. Als je elkaars overtuigingen respecteert en omarmt kan dit je leven ook verrijken, hoewel sommige er ook voor zullen kiezen helemaal niets meer te doen. Maar dat is dus ieder zijn eigen keus.

Rond de feestdagen vindt je bijvoorbeeld allerlei lekkernijen in de winkel. Ieder die het wil kan zich dan te buiten gaan aan vruchtenstol, boterkransen, peper en kruitnoten, paaseieren, appelbeignets en oliebollen.

Persoonlijk zou ik het wel jammer vinden als deze zaken niet meer te verkrijgen waren. En dat ze er steeds maar even zijn, maakt het juist extra lekker. (en is waarschijnlijk ook beter voor de lijn. :D)

Een Islamitische man mag (volgens zijn geloof) wel met een niet-Islamitische vrouw trouwen, (in veel gevallen zal die zich dan tot de Islam moeten bekeren), maar.. een Islamitische vrouw mag niet met een niet-Islamitische man trouwen. Deze kandidaat zou zich dan tot de Islam moeten bekeren en laten besnijden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:54

anjali schreef:
journee schreef:

Een Islamitische man mag (volgens zijn geloof) wel met een niet-Islamitische vrouw trouwen, (in veel gevallen zal die zich dan tot de Islam moeten bekeren), maar.. een Islamitische vrouw mag niet met een niet-Islamitische man trouwen. Deze kandidaat zou zich dan tot de Islam moeten bekeren en laten besnijden.

Wilt niet zeggen dat iedereen dit doet. Snap de boodschap ook niet zo goed? Joden hebben net zo goed een geschrift waarbij ze niet buiten het geloof mogen trouwen. Tevens doen ze aan besnijdenis.

Overigens, ben ik het gevolg van een joodse die is getrouwd met een niet-jood. Dus ja, op papier staat het maar gebeurd zeker niet altijd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:01

Raineri schreef:
anjali schreef:

Wilt niet zeggen dat iedereen dit doet. Snap de boodschap ook niet zo goed? Joden hebben net zo goed een geschrift waarbij ze niet buiten het geloof mogen trouwen. Tevens doen ze aan besnijdenis.

Overigens, ben ik het gevolg van een joodse die is getrouwd met een niet-jood. Dus ja, op papier staat het maar gebeurd zeker niet altijd.

Dit dus. Jezelf gelovig noemen betekent ook niet gelijk dat je een geloof (tot de letter) belijd. Iemand die bijvoorbeeld Katholiek gedoopt is blijft heel het leven Katholiek, ook als je het geloof niet belijd, tenzij je jezelf daadwerkelijk laat uitschrijven bij de kerk.

Besnijdenis is overigens ook niet verplicht vanuit de koran, maar een aanbeveling van de profeet. Daarnaast worden binnen de islam fouten en vergissingen door onwetendheid niet aangerekend. Wel wordt verwacht dat je je leven aanpast zodra je van de 'fout' op de hoogte bent. Als een islamitische vrouw dus een niet-islamitische man trouwt omdat ze niet van de islamitische regels op de hoogte is, wordt haar dit niet aangerekend.

Of vanuit de bijbel, Waarlijk, zalig zijn de onwetenden. :+

Hier nog een stukje over een multiculturele samenleving, tolerantie en waarom er 613 redenen kunnen zijn waarom iemand niet als Jood door het leven zou willen gaan. (met een ;))
https://www.nieuwwij.nl/themas/joodse-volk-licht-onder-naties/

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:07

Alweer een bbb senator die er uit stapt, met een wel heel aparte ommezwaai: hij gaat naar D66. Hij is het niet eens met het standpunt over Gaza van BBB. Bijzondere move.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:18

prompter schreef:
Alweer een bbb senator die er uit stapt, met een wel heel aparte ommezwaai: hij gaat naar D66. Hij is het niet eens met het standpunt over Gaza van BBB. Bijzondere move.

Ook verstandig denk ik zo, voor zijn politieke loopbaan. Ergens ook goed als iemand niet wil doormodderen bij een partij die steeds verder van je eigen idealen afstaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:26

@Journee: Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is dat een Islamitische vrouw zomaar met iemand trouwt zonder iets te weten van de gebruiken van haar geloof. Want vrijwel altijd hebben Islamieten hele sterke familiebanden waarbij iedereen zich overal mee bemoeit en al heel zeker met de keuze van huwelijkspartners! Dus al zou zij het zelf niet weten dan krijgt ze dat uit haar omgeving wel te horen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:34

Tsjongejonge Anjali, wat een uitspraken doe jij toch. Hoeveel islamitische mensen spreek jij eigenlijk? Ik zat, en het is allemaal niet zo zwart wit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:40

prompter schreef:
Tsjongejonge Anjali, wat een uitspraken doe jij toch. Hoeveel islamitische mensen spreek jij eigenlijk? Ik zat, en het is allemaal niet zo zwart wit.

Wil je me nu vertellen dat ik geen gelijk heb? Ik bedoel hier wel Islamitische mensen die dat echt zijn, geen geseculariseerde. En zelfs die zullen nog met ouders en familie te maken hebben die nog wel traditioneel zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:47

journee schreef:
Veronica2 schreef:
Ook al vul je wel de kieswijzer heel netjes in, dan komt er nog steeds geen waarschuwing van "pas op, de verkiezingsbeloften die u aanspreken kunnen niet waargemaakt worden, want....".

Of: Deze partij heeft zijn programma niet doorgerekend, houdt rekening met onverwachte financiële tegenvallers. :+

Precies en nu komt er iets heel flauws in mij op, maar ik houd me in.

prompter schreef:

Die voelt het dek van het zinkende schip onder zijn voeten wegzakken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:48

Ik weet niet wat Alhusayn voor website is, maar hier staat het ook:
https://alhusayn.nl/trouwen-met-een-niet-moslim/

Is de uitspraak van Anjali dan niet waar? Of zijn er Islamitische mensen die zich er niet aan houden? en in hoeverre zijn die dan nog 100% Islamitisch (als dat te meten is, ik weet niet hoe je het anders moet noemen)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:03

Ach, vroeger, jaren 50 moest je als hervormde ook niet met een katholieke thuiskomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:06

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:12

En in de praktijk gaat het vaak heel anders, daar ken ik er gelukkig een heleboel van. Ook in dat geloof zijn er zat mensen die niet 100 procent de voorschriften volgen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:18

anjali schreef:
@Journee: Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is dat een Islamitische vrouw zomaar met iemand trouwt zonder iets te weten van de gebruiken van haar geloof. Want vrijwel altijd hebben Islamieten hele sterke familiebanden waarbij iedereen zich overal mee bemoeit en al heel zeker met de keuze van huwelijkspartners! Dus al zou zij het zelf niet weten dan krijgt ze dat uit haar omgeving wel te horen.

Wat een stemmingmakerij dit. Zijn wel meer geloven waar dit zo is. Dit komt zo random uit de lucht vallen ook..

Het is zo generaliserend dit. Waarom hebben we het hier überhaupt over

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:20

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:24

Het is een uitspraak die niet perse onwaar is.
En dat is dan toch ook gewoon een reactie? Dan kan iemand toch zeggen: "nou, voor strengelovigen is dat misschien zo, maar voor veel mensen geldt dat helemaal niet" en dan heb je een gesprek. Om dan gelijk op de persoon te gaan spelen is dan denk niet nodig?

ik snap niet zo goed dat men dan zo boven op de kast zit? Het is toch een gesprek wat gehouden kan worden?

(sarcasmemodus aan):
En, generalisseren kan gewoon hoor, voorbeelden genoeg: boeren, pvv stemmers (met staatjes), witte mannen, voetbalhooligans etc etc (sarcasme modus uit :D )

@BigOne, ik heb geen flauw idee, ik zocht op katholiek volgens mij :P
Punt is, dat het daar niet over ging (maar dat miste je even denk?)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:31

Als ik ergens een hekel aan heb is het generaliseren, dat heb ik al meerdere malen gemeld in dit topic en daar probeer ik dan ook van weg te blijven. Het is polariserend. Mocht ik me er toch schuldig aan maken dan mag men mij er op aanspreken :).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:40

BigOne schreef:
Ach, vroeger, jaren 50 moest je als hervormde ook niet met een katholieke thuiskomen.

Als Katholiek kun je alleen in de kerk trouwen als de ander ook gedoopt is. Protestanten zijn ook gedoopt, ook Christen. "Vroeger" mocht je tot je 30ste alleen met een Katholiek trouwen, maar als je boven de 30 raakte dan mocht een andere gedoopte Christen ook omdat je anders het risico zou lopen om " over te schieten"! Dit dus als je in de kerk wilt trouwen. Ik heb ( officieel ingewijd en ingeschreven in India) nog een geloof, nl. het Jainisme. Daar mag men wel trouwen met iemand die geen Jain is, maar die moet dan wel vegetarier zijn. Er zijn nogal wat huwelijken tussen Jains en vegetarische Hindoes. Bij veel Hindoes ligt het allemaal nog veel ingewikkelder aangezien die een kastenstelsel hebben en buiten je kaste trouwen is not-done. Jains hebben geen kastenstelsel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:47

prompter schreef:
Als ik ergens een hekel aan heb is het generaliseren, dat heb ik al meerdere malen gemeld in dit topic en daar probeer ik dan ook van weg te blijven. Het is polariserend. Mocht ik me er toch schuldig aan maken dan mag men mij er op aanspreken :).

Bepaalde dingen zijn gewoon zo. In een multiculturele samenleving is het goed om kennis van elkaars achtergronden te hebben. Iedereen gelijktrekken ,dat probeert men in het communisme wat an sich dan weer een soort levensbeschouwing is. Daar zijn alle geloven verboden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:49

Cer schreef:
Het is een uitspraak die niet perse onwaar is.
En dat is dan toch ook gewoon een reactie? Dan kan iemand toch zeggen: "nou, voor strengelovigen is dat misschien zo, maar voor veel mensen geldt dat helemaal niet" en dan heb je een gesprek. Om dan gelijk op de persoon te gaan spelen is dan denk niet nodig?

ik snap niet zo goed dat men dan zo boven op de kast zit? Het is toch een gesprek wat gehouden kan worden?

(sarcasmemodus aan):
En, generalisseren kan gewoon hoor, voorbeelden genoeg: boeren, pvv stemmers (met staatjes), witte mannen, voetbalhooligans etc etc (sarcasme modus uit :D )

@BigOne, ik heb geen flauw idee, ik zocht op katholiek volgens mij :P
Punt is, dat het daar niet over ging (maar dat miste je even denk?)

Niemand speelt op de persoon. Het is gewoon een heel raar bericht zonder enige aanleiding waarbij iets wordt aangehaald wat niet uniek is voor de islam. Daarom: stemmingmakerij.

Ben de laatste die gevoelig is voor een uitspraak zoals "streng gelovige doen over het algemeen x." Vul zelf geloof en x in. Ik snap voldoende van statistiek, en onderzoek dat ik snap wat er staat en wat je dan bedoelt. Je hoeft mij niet tig uitzonderingen op die uitspraak uit te leggen. Dat maakt bovendien discussie nogal ingewikkekd terwijl men ook moeite kan nemen om fatsoenlijk te lezen. Maar het is de context die het hier bijzonder maakt, en het aanhalen van 1 specifieke casus, terwijl het daar niet eens over ging.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:58

De Islam heeft nog iets unieks wat de meeste andere geloven niet hebben, nl, dat 1 man 4 officiele vrouwen mag hebben en zo veel onofficiele daarbij als hij onderhouden kan. Dit kan dan (om terug ontopic te komen) in Nederland wel een probleem worden aangezien dat je hier maar met 1 persoon getrouwd mag zijn, en dan kun je dus verwarringen krijgen met allerlei documenten, belastingen etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:00

anjali schreef:
BigOne schreef:

Als Katholiek kun je alleen in de kerk trouwen als de ander ook gedoopt is. Protestanten zijn ook gedoopt, ook Christen. "Vroeger" mocht je tot je 30ste alleen met een Katholiek trouwen, maar als je boven de 30 raakte dan mocht een andere gedoopte Christen ook omdat je anders het risico zou lopen om " over te schieten"! Dit dus als je in de kerk wilt trouwen. Ik heb ( officieel ingewijd en ingeschreven in India) nog een geloof, nl. het Jainisme. Daar mag men wel trouwen met iemand die geen Jain is, maar die moet dan wel vegetarier zijn. Er zijn nogal wat huwelijken tussen Jains en vegetarische Hindoes. Bij veel Hindoes ligt het allemaal nog veel ingewikkelder aangezien die een kastenstelsel hebben en buiten je kaste trouwen is not-done. Jains hebben geen kastenstelsel.

Onzin! Ik ben hervormd, man katholiek en in de kerk getrouwd! Enige voorwaarde is dat je gedoopt bent. En je mag de Maria verering niet doen!