Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:11

tamary schreef:
Al met al vermoed ik sterk een stukje Russische propaganda.

Ik vermoed met je mee. Eergisteren is daar toch ook (door een waarschijnlijk klunsige actie van de Russen zelf) een munitie-depot de lucht in gegaan? Ik denk dat ze dit wegens succes geprolongeerd hebben om intern Rusland te laten "zien" dat Ukraïne de agressor is.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:17

Eerlijk gezegd denk ik ook aan Russische propaganda, misschien een 'excuus' voor Rusland om meer soldaten te kunnen mobiliseren?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:21

irmaz schreef:
tamary schreef:
Al met al vermoed ik sterk een stukje Russische propaganda.

Ik vermoed met je mee. Eergisteren is daar toch ook (door een waarschijnlijk klunsige actie van de Russen zelf) een munitie-depot de lucht in gegaan? Ik denk dat ze dit wegens succes geprolongeerd hebben om intern Rusland te laten "zien" dat Ukraïne de agressor is.

Dat vermoeden heb ik idd ook, of ze hebben het zelf gedaan en geven de Oekraïne de schuld

Ann

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:36

Volgens Rusland zou deze 'aanval' de vredesbesprekingen hinderen, lees ik net op de NOS site...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:40

Tja en laat dat hun nu zo goed uitkomen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:48

Ik kwam net dit filmpje tegen op Twitter, mocht Oekraïne het wel gedaan hebben, vind ik dat behoorlijk 'bad ass' (in de zin van stoer). Rusland is dan schijnbaar vergeten dat zij gewoon doorgingen met burgerdoelen aanvallen tijdens die vredesbesprekingen.

https://twitter.com/RALee85/status/1509764935567519756

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:53

"Russische soldaten zijn blootgesteld aan "aanzienlijke doses" radioactiviteit tijdens hun verblijf rondom de oude kerncentrale van Tsjernobyl in het noorden van Oekraïne. Dat beweert het Oekraïense staatsbedrijf Energoatom. De atoomwaakhond van de VN onderzoekt of deze bewering klopt.

Volgens Energoatom groeven Russische soldaten loopgraven in het bos dat ligt in de zogeheten uitsluitingszone rondom de in 1986 ontplofte kerncentrale. De troepen zouden in paniek zijn geraakt toen de eerste tekenen van stralingsziekte opdoken. Daarop besloten de Russen om te vertrekken, aldus het bedrijf."

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... aling.html

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:06

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:48

Bron Reuters:
Citaat:
IRPIN, Oekraïne, 1 april (Reuters) - Rusland liet vrijdag gas naar Europa blijven stromen ondanks een deadline voor kopers om in roebels te betalen of te worden afgesneden, en de vredesbesprekingen werden hervat, waarbij Moskou zei dat het zou reageren op een Oekraïens aanbod.

Een bevel van president Vladimir Poetin om gaskopers af te sluiten, tenzij ze vanaf vrijdag in roebels betalen, had alarm geslagen in Europa, waar het werd gezien als de sterkste kaart van Moskou om te vergelden voor westerse financiële sancties. Duitsland, de grootste koper, verwierp de vraag als "chantage".

Maar op vrijdag pompten de pijpleidingen gewoon door. Kremlin-woordvoerder Dmitry Peskov zei dat het decreet geen gevolgen zou hebben voor zendingen waarvoor al betaald was, maar pas een probleem zou worden wanneer in de tweede helft van de maand nieuwe betalingen moesten worden gedaan.

"Betekent dit dat als er geen bevestiging is in roebels, de gastoevoer vanaf 1 april wordt afgesloten? Nee, dat doet het niet, en het volgt ook niet uit het decreet", zei Peskov tegen verslaggevers.

De onderhandelingen die gericht waren op het beëindigen van de oorlog werden hervat via een videoverbinding, ook al boekten de Oekraïense troepen meer vooruitgang op de grond in een tegenaanval die de Russen van Kiev heeft verdreven en de belegeringen van sommige steden in het noorden en oosten heeft verbroken. Rusland zei dat er vooruitgang werd geboekt in de onderhandelingen en dat het zou reageren op een Oekraïens vredesvoorstel dat eerder deze week werd ingediend.

Het Rode Kruis zei dat het was uitgesloten van het brengen van hulp in wat het eerste humanitaire konvooi zou zijn dat de belegerde haven van Marioepol zou bereiken, maar hoopte toch de evacuatie van de inwoners per bus te kunnen organiseren.

Na er in vijf weken oorlog niet in te zijn geslaagd een enkele grote Oekraïense stad in te nemen, zegt Rusland dat het zich terugtrekt uit Noord-Oekraïne en zijn focus verschuift naar het zuidoosten, inclusief Mariupol.

'EEUWIGE ANGST'

Rusland heeft zijn terugtrekking in het noorden van Oekraïne afgeschilderd als een gebaar van goede wil voor vredesbesprekingen. Oekraïne en zijn bondgenoten zeggen dat de Russische troepen gedwongen zijn zich te hergroeperen na zware verliezen te hebben geleden als gevolg van slechte logistiek en hard Oekraïens verzet.

Irpin, een forenzenwijk ten noordwesten van Kiev die wekenlang een van de belangrijkste slagvelden was, is nu stevig terug in Oekraïense handen, een woestenij bezaaid met uitgebrande tanks.

Vrijwilligers en hulpverleners droegen de doden op brancards uit het puin. Ongeveer een dozijn lichamen werden in zwarte plastic lijkzakken geritst, opgesteld op straat en in busjes geladen.

Lilia Ristich zat met haar zoontje Artur op een metalen schommel. De meeste mensen waren gevlucht; ze waren gebleven.

"We waren bang om te vertrekken omdat ze de hele tijd aan het schieten waren, vanaf de eerste dag. Het was verschrikkelijk toen ons huis werd geraakt. Het was verschrikkelijk", zei ze. Ze maakte een lijst van buren die waren vermoord - de man "daar begraven, op het grasveld"; het echtpaar met hun 12-jarige kind, allemaal levend verbrand.

Een lokale bewoner spreekt met een militair van pro-Russische troepen buiten een beschadigd flatgebouw in Mariupol
Een weergave toont het Bovanenkovo-gasveld van Gazprom
Een Oekraïens militair inspecteert de vernietigde Russische BTR-82 in een dorp in de buurt van een frontlinie in de regio Kiev

1/7
Een weergave toont gasbronnen in het Bovanenkovo-gasveld van Gazprom op het Arctische Yamal-schiereiland, Rusland, 21 mei 2019. REUTERS/Maxim Shemetov/File Photo

"Toen ons leger kwam, begreep ik volledig dat we waren bevrijd. Het was een onvoorstelbaar geluk. Ik bid dat dit allemaal stopt en dat ze nooit meer terugkomen", zei ze. "Als je een kind in je armen houdt, is dat een eeuwige angst."

De gouverneur van de regio Kiev, Oleksandr Pavlyuk, zei vrijdag dat Russische troepen zich ook hadden teruggetrokken uit Hostomel, een andere noordwestelijke buitenwijk die hevige gevechten had meegemaakt, maar nog steeds werd ingegraven in Bucha, tussen Hostomel en Irpin.

Verder naar het noorden hebben Russische troepen zich teruggetrokken van de locatie van de voormalige kerncentrale van Tsjernobyl, hoewel Oekraïense functionarissen zeiden dat sommige Russen zich nog steeds in de radioactieve "uitsluitingszone" eromheen bevonden.

In de afgelopen 10 dagen hebben Oekraïense troepen voorsteden bij Kiev heroverd, de belegering van Soemy in het oosten verbroken en Russische troepen die oprukten naar Mykolaiv in het zuiden teruggedreven.

In de laatste Oekraïense opmars zei het Britse Ministerie van Defensie vrijdag dat Oekraïense troepen de dorpen hebben heroverd die Kiev verbinden met de belegerde noordelijke stad Tsjernihiv.

RODE KRUISHULP GEBLOKKEERD

De video-vredesbesprekingen van vrijdag werden opgepikt van een bijeenkomst in Turkije op maandag, waar Oekraïne aanbood de neutrale status te accepteren, met internationale garanties voor zijn veiligheid.

Het Oekraïense voorstel zou de discussie over de territoriale eisen van Rusland uitstellen, waaronder de Krim, die het in 2014 annexeerde, en de Donbas die Oekraïne eist dat Oekraïne afstaat aan separatisten.

"We bereiden een reactie voor. Er is enige vooruitgang, vooral met betrekking tot de erkenning van de onmogelijkheid van Oekraïne", zei de Russische Lavrov vrijdag. Hij zei dat er "veel meer begrip is voor een andere realiteit. Ik bedoel de situatie op de Krim en Donbas".

Poetin stuurde op 24 februari troepen voor wat hij een "speciale militaire operatie" noemt om Oekraïne te demilitariseren. Westerse landen noemen het een niet-uitgelokte agressieoorlog en zeggen dat het echte doel van Poetin was om de Oekraïense regering omver te werpen.

Rusland zegt nu zijn focus te hebben verlegd naar de Donbas, een zuidoostelijk gebied waar het sinds 2014 separatisten steunt. Het grootste doelwit van Rusland in dat gebied is Mariupol, waar volgens de Verenigde Naties duizenden burgers zijn omgekomen tijdens een belegering van een maand, lijdend meedogenloos bombardement zonder toegang tot voedsel- en watervoorraden, medicijnen of warmte.

Het Internationale Comité van het Rode Kruis zei dat een konvooi dat het had georganiseerd geen toestemming had gekregen om hulp naar Marioepol te brengen. Er stond niet bij wie toestemming had geweigerd.

Woordvoerder Ewan Watson zei dat het konvooi van bussen vrijdag was vertrokken naar Mariupol zonder de hulpgoederen, in de hoop de stad te bereiken om vastzittende burgers te evacueren. Oekraïne heeft Rusland de schuld gegeven van het weigeren van hulp om de stad te bereiken.

Een brandstofdepot in de Russische stad Belgorod nabij de Oekraïense grens vloog in brand en de regionale gouverneur zei dat het was geraakt door twee Oekraïense helikopters in wat, indien bevestigd, de eerste bekende luchtaanval van Oekraïne op Russische bodem zou zijn. Het Oekraïense ministerie van Defensie heeft niet onmiddellijk gereageerd op een verzoek om commentaar. Het Russische oliebedrijf Rosneft, eigenaar van het depot, meldde de brand zonder de oorzaak te identificeren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:13

Ann schreef:
Ik kwam net dit filmpje tegen op Twitter, mocht Oekraïne het wel gedaan hebben, vind ik dat behoorlijk 'bad ass' (in de zin van stoer). Rusland is dan schijnbaar vergeten dat zij gewoon doorgingen met burgerdoelen aanvallen tijdens die vredesbesprekingen.

Als het Oekrainse helikopters waren (ALS) dan zou het pas echt bad ass zijn als ze vannacht dezelfde truc nog eens uithalen.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:18

Cowboy55 schreef:
Ann schreef:

Als het Oekrainse helikopters waren (ALS) dan zou het pas echt bad ass zijn als ze vannacht dezelfde truc nog eens uithalen.....

Als ze het zijn geweest zou dat tactisch ronduit stom zijn. Je land verdedigen tegen je buren houdt op bij de gemeenschappelijk grens, anders komt er aan dat verdedigen geen eind.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:18

Ann schreef:

Ik had het filmpje ook gezien. Zou jij zo laag over gebouwen vliegen als je net een olie-depot ergens in de verte hebt gebombardeerd? Lijkt me behoorlijk stom.
Ik denk dat het allemaal in scene is gezet, ook de beschuldigingen van Rusland komen veel te snel en gedetailleerd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:24

Daks schreef:
At least 300 Syrian mercenaries have already arrived in Russia to prepare for war with Ukraine, writes The New York Times,https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2022/03/31/world/middleeast/syrian-mercenaries-ukraine-russia.amp.html citing sources.

But there may be many more mercenaries: recruiters across Syria are compiling lists of thousands of interested candidates, who are screened by Syrian intelligence services and then handed over to the Russians.

Ik ben reuze benieuwd. Nadat de russen (een deel van) hun eigen manschappen uit Armenië heeft opgehaald is Azerbaijan meteen begonnen met dreigen in Nagorno Karabakh. Als Rusland de pro-russische vechters uit Syrië weghaalt ben ik benieuwd hoe het daar gaat verlopen...

Overigens hebben de Russen al jaren diverse recruitingskantoren in Syrië waar mensen zich in kunnen laten schrijven als toekomstig soldaat. Deze 300 soldaten zijn blijkbaar het resultaat van de laatste maand (of Syrië heeft een gevangenis geopend := )

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:27

tamary schreef:
Cowboy55 schreef:

Als ze het zijn geweest zou dat tactisch ronduit stom zijn. Je land verdedigen tegen je buren houdt op bij de gemeenschappelijk grens, anders komt er aan dat verdedigen geen eind.

Je weet wat ze zeggen over aanval in relatie tot verdediging?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:31

irmaz schreef:
Ann schreef:

Ik had het filmpje ook gezien. Zou jij zo laag over gebouwen vliegen als je net een olie-depot ergens in de verte hebt gebombardeerd? Lijkt me behoorlijk stom.
Ik denk dat het allemaal in scene is gezet, ook de beschuldigingen van Rusland komen veel te snel en gedetailleerd.

Ik zou absoluut zo laag vliegen na zo'n actie. HuBoBe, Huisje, Boompje, Beestje bij onze luchtmacht. Hit the deck in het Engelse taalgebied. Hoe lager je bent hoe minder tijd de vijand heeft om op je te schieten. Hij ziet je sneller maar heeft nauwelijks tijd om te reageren want dan ben je alweer weg. Hoe hoger je vliegt hoe langer je in beeld bent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 14:33

Ik moest gisteren wel een beetje grinniken om de bestraalde soldaten in Tjernobiel (bij ons was het al 1 dag eerder op de nieuws-site) en tegelijkertijd is natuurlijk intriest.
Welk rund gaat er nou een put graven in zwaar radioactieve bodem }:0
Dat geeft al aan hoe ontzettend ongeinformeerd en naief die soldaten (slachtvee) de oorlog ingestuurd worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:42

Rusland zegt inmiddels dat vernielen van het brandstof depot de besprekingen bemoeilijken :+ waarom verbaast me dit niet .

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:55

tamary schreef:
Cowboy55 schreef:

Nee, het is juist een tactisch sterke move. Logistiek onder vuur nemen betekent (nog) minder diesel voor tanks en trucks, en dus nog grotere problemen voor de Russen. Het zal ook hun troepenverplaatsing naar het oostfront vertragen. Oorlog win je niet door troepen uit te schakelen, maar door logistiek uit te schakelen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:23

Cowboy55 schreef:
Ik zou absoluut zo laag vliegen na zo'n actie. HuBoBe, Huisje, Boompje, Beestje bij onze luchtmacht. Hit the deck in het Engelse taalgebied. Hoe lager je bent hoe minder tijd de vijand heeft om op je te schieten. Hij ziet je sneller maar heeft nauwelijks tijd om te reageren want dan ben je alweer weg. Hoe hoger je vliegt hoe langer je in beeld bent.

Je hebt wel een punt.
Maar er moet er wel wat in de buurt zijn om op je te schieten. Ik kan me voorstellen dat je in het open veld beter kunt zien of dat het geval is als tussen gebouwen...
Op het filmpje te zien lijkt het doel een behoorlijk eind weg van de filmlocatie en ik vraag me af wat de tijd is tussen het moment van inslag en het moment van filmen.
Ben benieuwd waar de fact-checkers straks mee komen. Het komt allemaal iets te goed uit voor de Russen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:29

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Je hebt wel een punt.
Maar er moet er wel wat in de buurt zijn om op je te schieten. Ik kan me voorstellen dat je in het open veld beter kunt zien of dat het geval is als tussen gebouwen...
Op het filmpje te zien lijkt het doel een behoorlijk eind weg van de filmlocatie en ik vraag me af wat de tijd is tussen het moment van inslag en het moment van filmen.
Ben benieuwd waar de fact-checkers straks mee komen. Het komt allemaal iets te goed uit voor de Russen.

Ik ben ook benieuwd. Ben toch al stomverbaasd dat ALS het Oekrainse heli's zijn ze dit gelukt is. Als je me 2 maanden geleden verteld had dat je zomaar effe 30 km Russisch luchtruim in zou kunnen vliegen, schade aanrichten en er ook nog vrolijk mee weg komen had ik je uitgelachen. Alles wat we dachten te weten over het moderne Russische leger (muv de nukes) kan op de schroothoop. Net als dat leger zelf.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:39

Ik ga helemaal mee met jullie redenatie, maar de Oekraïense militairen hebben ook bewezen dat ze erg dapper zijn, (wel) militair inzicht hebben en bovenal strijdlustig zijn om hun land te verdedigen. In die context kan ik me voorstellen dat ze het wel gedaan hebben.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:45

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Je hebt wel een punt.

In het donker kun je dat ook in open terrein niet zien. Los daarvan wil je het risico niet nemen, laag vliegen heeft in de meeste gevallen de voorkeur.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:58

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:28

Ann interessant artikel en dat geldt voor veel posts hierboven.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:43

pien_2010 schreef:
Ann interessant artikel en dat geldt voor veel posts hierboven.

Heel goed artikel waarin alle opties beschreven worden. Wellicht weten we na vannacht meer:

Als de Russen het zelf in scene hebben gezet blijft het hierbij. Bij een 2e (in scene gezette) 'hit' in 24 uur tijd zet je jezelf militair te kakken voor de hele wereld. Dat kunnen de Russen zich niet permitteren.

Wat voor de Oekrainers (als ZIJ er achter zitten) een geweldige reden zou zijn om op welke manier dan ook nog eens toe te slaan.