Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 06:37

Electra63 schreef:
prompter schreef:
Alleen al dat we hier niet op zondag stemmen zoals in de rest van Europa wel, dat koningsdag verplaatst wordt als het op een zondag valt en pas nog die gekkigheid van dodenherdenking verplaatsen omdat het op een zondag viel. Daar hoor ik geen enkele regeringspartij over. Dat christelijke extremisme wordt hier gewoon bevorderd en beloond.

Neem gewoon de SGP als voorbeeld, daar is de vrouw gewoon ondergeschikt aan de man.

In Polen lijkt de pro-europa kandidaat gewonnen te hebben. Dat lijkt me goed nieuws.

Volgens mij is het toch de andere kandidaat geworden en schijnt het erg dicht bij elkaar gelegen te hebben.
https://nos.nl/artikel/2569615-conserva ... rkiezingen

dems75

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 06:49

Erg zorgwekkende ontwikkelingen allemaal....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:16

dems75 schreef:

Ik vraag me meer en meer af hoe groot de rol van Amerikaanse techbedrijven is bij de beinvloeding van de publieke opinie. En om eerlijk te zijn zie ik zelf ook dagelijks genoeg rotzooi voorbij komen waaronder rechtstreekse Russische propaganda.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:36

Loretta schreef:
dems75 schreef:

Ik vraag me meer en meer af hoe groot de rol van Amerikaanse techbedrijven is bij de beinvloeding van de publieke opinie. En om eerlijk te zijn zie ik zelf ook dagelijks genoeg rotzooi voorbij komen waaronder rechtstreekse Russische propaganda.

Nou inderdaad... en zoveel mensen die dergelijke propaganda klakkeloos overnemen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:40

Veronica2 schreef:
Vanavond hoorde ik bij Humberto dat er weer verkiezingen komen als het koffieleuten met Wilders niet goed uitpakt. Dat is natuurlijk geen nieuws, maar er werd ook een mogelijke datum in november genoemd. Daar moest ik even om grinniken omdat ik eerder in dit topic hetzelfde heb voorspeld. Het lijkt mij alsnog beter als deze coalitie het regeren op gaat pakken, maar ik heb er een hard hoofd in.

Kom maar. Ik had eigenlijk alles wel voorspeld, incl het uitvallen van Pieter Omtzigt. PVV heeft nu laten zien dat er niet mee te regeren valt. Zijn achterban zal toch wel op hem stemmen, maar dan kan hij gewoon weer vanuit de oppositie gaan zitten roeptoeteren en geld opeten. VVD zal wel weer in de coalitie komen, samen met CDA vermoed ik. Lood om oud ijzer - nog steeds rechts liberaal - conservatief, alleen dan met kundige politici en beleidsmakers.

@Loretta - die is groot. Heb ik ook al eerder aangegeven. Op de verkiezingen van Trump, op de Brexit heeft het verspreiden van propaganda en nepnieuws echt wel invloed gehad. Er is veel over te vinden - Rusland verspreid actief propaganda via de socials en men slikt het voor zoete koek. Na de vorige verkiezingen van Trump was het ook al duidelijk dat er flinke Russische inmenging was geweest en werd zowel Facebook als X meer gemodereerd en werd nieuws gefactchecked - nu met Trump aan het roer is dat allemaal weer het raam uitgegooid en staat de deur open voor misinformatie, nepnieuws en propaganda.

Over waarom ik hier post - ik vind het ontzettend boeiend om dingen uit te zoeken. Hoe men bijvoorbeeld zo tegen hun eigen belang in kunnen stemmen op lange termijn, hoe dat dan werkt. Wat men beweegt om conservatief of progressief te stemmen. En wat voor invloed dat dan heeft op een land of een staat, aanvullend - waar de wereldwijde populistische, autocratische golf vandaan komt. Maar ook om iedere keer met data te onderbouwen, het hele plaatje te vertellen en niet alleen wat men denkt te weten. Ik vind het topic daarnaast handig om op de hoogte te blijven van de actualiteit :).

Over die PVV achterban, ik deel hem nog maar eens: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-pvv/ - hier vind je data over eigenschappen van de gemiddelde PVV stemmer. Over het algemeen gaat het niet fantastisch met deze mensen. Over of PVV'ers dom zijn:

SRV schreef:
Onderzoek laat keer op keer zien dat mensen die op radicaal-rechtse populisten stemmen zwaar ondervertegenwoordigd zijn onder mensen met een theoretische opleiding. Dat blijkt ook duidelijk uit onze gegevens over de PVV-achterban. Van de PVV-kiezers heeft gemiddeld 15% een HBO- of WO-diploma. Onder andere kiezers ligt dat aandeel meer dan drie keer zo hoog: op 45-50%. Rond de 50% van de PVV-achterban heeft geen vervolgopleiding, tegenover slechts ongeveer 30% van de overige kiezers. Deze opleidingskloof is ook aanwezig bij zusterpartijen FVD en JA21, al is de kloof voor deze partijen minder breed.

Dat is dus niet beledigend of op de man - het is gewoon een statistisch relevant kenmerk van de PVV stemmer. Dat is iets anders dan dom.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:50

Dan zou men de vraag kunnen stellen hoe andere partijen de mensen met een praktische opleiding / middelbare opleiding, kunnen bereiken. In plaats van slechts constateren 'dat het zo is'.

En misschien kunnen onderzoeken wie dat dan zijn, want als ik dan denk aan de zeven vinkjes bijvoorbeeld, of mensen die niet aan de bak komen vanwege migratieachtergrond enzomeer, zijn dat dan mensen die op de PVV stemmen? Zijn het mensen uit bepaalde wijken (dat bleek wel uit de laatste verkiezingen, waar de PVV het blijkbaar erg goed deed in de armere wijken) en welke partijen laten zich daar zien? Hoe kunnen andere partijen deze mensen bereiken? (deze vraag, deze discussie is ook al vaker aan de orde geweest trouwens). In plaats van wijzen naar de ander "ja kijk die schreeuwlelijk eens" kan men kijken naar zichzelf "wat kunnen wíj doen voor de mensen die wíj wél belangrijk vinden en waarvan zij zeggen dat ze ze belangrijk vinden maar wat in werkelijkheid niet zo is".

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:52

nps schreef:
Kom maar. Ik had eigenlijk alles wel voorspeld, incl het uitvallen van Pieter Omtzigt. PVV heeft nu laten zien dat er niet mee te regeren valt. Zijn achterban zal toch wel op hem stemmen, maar dan kan hij gewoon weer vanuit de oppositie gaan zitten roeptoeteren en geld opeten. VVD zal wel weer in de coalitie komen, samen met CDA vermoed ik. Lood om oud ijzer - nog steeds rechts liberaal - conservatief, alleen dan met kundige politici en beleidsmakers.

Daar kon je nog weleens helemaal gelijk in hebben.
Wat Wilders nu vraagt is totaal onuitvoerbaar. Hij zet NSC en VVD hiermee volledig klem. Terwijl BBB laat zien dat ze tot echt alles bereid zijn zolang de Agro industrie er maar wel bij vaart.

Rutte wist het heel goed na zijn eerdere avonturen met de PVV. Met de PVV valt gewoon niet te regeren. Zelfs een gedoogconstructie was te moeilijk voor die partij. Dus bleef er niets anders over dan samenwerking te zoeken met partijen als D66. Wat weer tot onvrede leidde bij een deel van de conservatieve VVD achterban.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:55

Cer schreef:
Dan zou men de vraag kunnen stellen hoe andere partijen de mensen met een praktische opleiding / middelbare opleiding, kunnen bereiken. In plaats van slechts constateren 'dat het zo is'.

En misschien kunnen onderzoeken wie dat dan zijn, want als ik dan denk aan de zeven vinkjes bijvoorbeeld, of mensen die niet aan de bak komen vanwege migratieachtergrond enzomeer, zijn dat dan mensen die op de PVV stemmen? Zijn het mensen uit bepaalde wijken (dat bleek wel uit de laatste verkiezingen, waar de PVV het blijkbaar erg goed deed in de armere wijken) en welke partijen laten zich daar zien? Hoe kunnen andere partijen deze mensen bereiken? (deze vraag, deze discussie is ook al vaker aan de orde geweest trouwens). In plaats van wijzen naar de ander "ja kijk die schreeuwlelijk eens" kan men kijken naar zichzelf "wat kunnen wíj doen voor de mensen die wíj wél belangrijk vinden en waarvan zij zeggen dat ze ze belangrijk vinden maar wat in werkelijkheid niet zo is".

Nouja, het blijkt dat je deze groep vooral bereikt door dingen te roepen die helemaal niet haalbaar zijn, en dat is lastig. Een degelijk verhaal met goede onderbouwing doet het gewoon niet lekker. Roepen dat alle buitenlanders het land uit moeten doet het wél lekker. Tsja, wat moet je dan als partij die wél fatsoen heeft? Ik ben heel benieuwd naar jouw antwoord op die vraag. Want daar zijn we inderdaad nog niet uitgekomen :).

PVV deed het goed in heel Nederland (zie dit kaartje: https://app.nos.nl/nieuws/tk2023), maar gek genoeg niet in de steden. En daar wonen júist de mensen die het meest te maken hebben met mensen met een migratieachtergrond.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:01

Sowieso ben ik geen marketingfiguur voor politieke partijen, maar als ik daar zou zitten, zou ik daar onderzoek naar doen. Volgens mij zijn hier al vaker links geplaatst over de kloof tussen partijen en kiezers, wellicht vanwege te wollig taalgebruik, of weinig daadkrachtig overkomen, weinig uittingen op de socials (nieuwe media, om jonge kiezers te bereiken zal je dat niet meer met aanplakbiljetten of suffe advertenties moeten doen, denk ik).

De wijk in, praten met mensen, moderne communicatiematerialen, en kort en krachtig de boodschap brengen. Misschien vragen stellen over wat de andere partijen bereikt hebben? Je hoeft niet mee te doen met moddergooien, maar zoiets als "de resultaten van het eerste jaar van deze regering zijn.... Wij kunnen dat anders" (ik ben niet goed met slogans).

Een degelijk verhaal met goede onderbouwing is misschien te lang? Of te wollig?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:04

nps schreef:
Cer schreef:
PVV deed het goed in heel Nederland (zie dit kaartje: https://app.nos.nl/nieuws/tk2023), maar gek genoeg niet in de steden. En daar wonen júist de mensen die het meest te maken hebben met mensen met een migratieachtergrond.

Dat is eigenlijk wel een heel interresant fenomeen. Ik woon zelf op het platteland en ken een aantal menaen die een hekel aan buitenlanders hebben. Maar ik vraag me af op welke manier ze er last van hebben want er zijn hier nauwelijks buitenlanders.

Dan wil ik weleens van een stedeling horen hoe het zit.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:07

PVV deed het goed in heel Nederland (zie dit kaartje: https://app.nos.nl/nieuws/tk2023), maar gek genoeg niet in de steden. En daar wonen júist de mensen die het meest te maken hebben met mensen met een migratieachtergrond.[/quote]

Ik vind dat niet zo verbazingwekkend, dat zag je ook tijdens de verkiezingen van Amerika en laatst ook met Duitsland. Het is meestal de periferie die op populische rechts extreme partijen stemmen

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:08

[/quote][/quote]

Dat is eigenlijk wel een heel interresant fenomeen. Ik woon zelf op het platteland en ken een aantal menaen die een hekel aan buitenlanders hebben. Maar ik vraag me af op welke manier ze er last van hebben want er zijn hier nauwelijks buitenlanders.

Dan wil ik weleens van een stedeling horen hoe het zit.[/quote]

Mensen zijn bang voor wat ze niet kennen.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:11

De PVV stemmers die ik ken, komen inderdaad helemaal niet in aanraking met vluchtelingen of statushouders. En hebben eigenlijk een heel prima leven: leuk huis, hun natje en droogje, ieder jaar lekker op vakantie met de caravan naar het Gardameer, rijk sociaal leven (maar dan wel binnen hun dorp). Ze horen vooral verhalen van tv/media/via-via over 'buitenlanders' en leven zelf eigenlijk in een hele kleine gemeenschap.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:23

prompter schreef:
Alleen al dat we hier niet op zondag stemmen zoals in de rest van Europa wel, dat koningsdag verplaatst wordt als het op een zondag valt en pas nog die gekkigheid van dodenherdenking verplaatsen omdat het op een zondag viel. Daar hoor ik geen enkele regeringspartij over. Dat christelijke extremisme wordt hier gewoon bevorderd en beloond.

Nederland is van oorsprong een christelijke land. Zondag als rustdag is verweven in de Nederlandse cultuur. Dat de zondag in ere wordt gehouden heeft niets te maken met extremisme, maar met respect en fatsoen.

Juist bepaalde gebruiken bepalen de identiteit van een land, maken elk land uniek. Zolang die normen en waarden een ander geen kwaad doen, dien je deze gewoon te respecteren. Dat vind ik ook als je met andere culturen omgaat. Dan zul je misschien je kledingstijl iets moeten aanpassen of wordt verwacht dat je je schoenen bij de deur laat staan.

Waarom zou je in hemelsnaam een hele cultuur af willen schaffen? Juist in tijden zoals deze waarin wordt uitgedragen dat je iedereen in zijn waarde moet laten vind ik dat een heel intolerante gedachtengang.

Zouden we Kerst, Pinksteren en Pasen dan ook maar af moeten schaffen? En waarom nog koningsdag vieren als ook maar de helft van de bevolking achter het konininghuis staat? Feesten van andere culturen ook maar verbieden?

Persoonlijk denk ik dat dit soort gebruiken belangrijk zijn om een cultuur te behouden en dat ze ook mensen kunnen verbinden. Verbinding krijg je niet door dingen te kleineren, maar juist door dingen te omarmen. En dan is het ook niet zo'n grote stap om gebruiken van andere culturen te accepteren. Zoals de ramadan of het Hindoestaanse holi phagwa. Probeer gewoon respect te hebben voor ieder zijn normen en waarden, ook als deze christelijk zijn.

Zonder begrip en tolerantie naar elkaar verhard de samenleving alleen maar. Groepen uitsluiten omdat hun cultuur je niet aan staat is juist heel radicaal rechts gedachtengoed. En dat lijkt me niet iets wat je wil hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:24

Klopt, in ons dorp , 15000 inwoners, heeft van de opgekomen stemmers 25 % op pvv gestemd. Heb laatst eens nagevraagd hoeveel mensen met een immigratie achtergrond hier wonen. Dat is dus minimaal. En diegenen die er zijn hebben zich goed aangepast, werken, doen vrijwilligerswerk enz.

Journee , ons land is ook een vrij land. Ik heb nog geen islamitische mensen bij de abortus klinieken zien staan, wel sgp ers . Hoezo, iedereen in z’n waarde laten. Prima maar dan op elk vlak. Anders moeten ze maar bij de Amish gaan wonen, zijn ze echt helemaal in hun element.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 02-06-25 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:25

Dat vind ik ook interessant.. Toevallig was ik van t weekend weer eens met de tram, en in het hele gedeelte waar wij zaten, was geen nederlands te horen (Arabisch, Pools, en volgens mij Portugees en Indisch), dat is ook vaak als ik boodschappen ga doen, dat er bijv 2 witte mensen tegenover 25 gekleurde mensen lopen (ja, ik heb dat wel eens snel geschat geteld, omdat ik het een interessant ding vind). Hoe kan het dan inderdaad zo zijn dat het bij dorpen waarvan ik denk (maar dat kan geheel onterecht zijn) dat er weinig gekleurde mensen zijn, dat er dan weerstand is?

Hier is de overlast dan ook wel niet van de witte mensen (in de tram bijv ook weer) maar dat is logisch want de meerderheid is anders. Als er meer gekleurde mensen zijn is statistisch de kans groter dat daar eventueel overlast van is. Maar ik ben ook niet van de cijfers zeg maar.
De overlast van bijv Polen is dan weer meer in de binnenstad (dat was ook zichtbaar in die serie over de politie bijvoorbeeld, waar ze in Den Haag dan weer bepaalde wijken liever niet ingaan). Die problematiek is er (denk ik) helemaal niet in kleinere dorpen?

De PVV stemmers die ik ken, die wonen hier in de buurt, dus gewoon midden in de stad, Den Haag/Rotterdam en het Westland. Die komen dus wel in aanraking met migranten.
De mensen die niks van PVV stemmers begrijpen, die ik ken, dat zijn de mensen met hoge opleidingen, kinderen met goede opleidingen, (vnl witte) sportclubs (hockey), die in goede wijken wonen met geen overlast (die snappen ook helemaal niet dat anderen overlast kunnen ervaren), dure electrische auto's, en 'hoezo moet de verwarming lager? Ik denk daar echt niet over na'-uitspraak (Dat is als ik zeg dat ik zuinig zit te doen met stoken bijvoorbeeld :D )

Dus daar is geen aanname over te maken denk ik, alles zit in alle lagen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:35

Cer schreef:
Dat vind ik ook interessant.. Toevallig was ik van t weekend weer eens met de tram, en in het hele gedeelte waar wij zaten, was geen nederlands te horen (Arabisch, Pools, en volgens mij Portugees en Indisch), dat is ook vaak als ik boodschappen ga doen, dat er bijv 2 witte mensen tegenover 25 gekleurde mensen lopen (ja, ik heb dat wel eens snel geschat geteld, omdat ik het een interessant ding vind). Hoe kan het dan inderdaad zo zijn dat het bij dorpen waarvan ik denk (maar dat kan geheel onterecht zijn) dat er weinig gekleurde mensen zijn, dat er dan weerstand is?

Hier is de overlast dan ook wel niet van de witte mensen (in de tram bijv ook weer) maar dat is logisch want de meerderheid is anders. Als er meer gekleurde mensen zijn is statistisch de kans groter dat daar eventueel overlast van is. Maar ik ben ook niet van de cijfers zeg maar.
De overlast van bijv Polen is dan weer meer in de binnenstad (dat was ook zichtbaar in die serie over de politie bijvoorbeeld, waar ze in Den Haag dan weer bepaalde wijken liever niet ingaan). Die problematiek is er (denk ik) helemaal niet in kleinere dorpen?

De PVV stemmers die ik ken, die wonen hier in de buurt, dus gewoon midden in de stad, Den Haag/Rotterdam en het Westland. Die komen dus wel in aanraking met migranten.
De mensen die niks van PVV stemmers begrijpen, die ik ken, dat zijn de mensen met hoge opleidingen, kinderen met goede opleidingen, (vnl witte) sportclubs (hockey), die in goede wijken wonen met geen overlast (die snappen ook helemaal niet dat anderen overlast kunnen ervaren), dure electrische auto's, en 'hoezo moet de verwarming lager? Ik denk daar echt niet over na'-uitspraak (Dat is als ik zeg dat ik zuinig zit te doen met stoken bijvoorbeeld :D )

Dus daar is geen aanname over te maken denk ik, alles zit in alle lagen.

Als de grrot gedeelte van de inwoners in de steden een migratieachtergrond hebben. Dan is het ook wel weer begrijpelijk dat dat geen PVV stemmers zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:00

@Eloya: Inderdaad heeft in Polen de conservatieve kandidaat Karol Nawrocki de verkiezing gewonnen, met een verschil van ongeveer 1%.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:11

Hier 1.5 Turk in de gemeente en toch veel PVV-stemmen. En ze schreeuwen hard onder fb-berichten van de gemeente over eventuele opvang van asielzoekers.

In nrc zei Marcouch dat de overlastgevers een groep is die van stadscentrum naar stadscentrum trekt om te zieken. Jongens die van opvang naar opvang worden gestuurd, nergens kunnen wortelen of banden aan kunnen gaan maar dus onderling een soort landelijk netwerk vormen.
"Ze hebben niets te verliezen en glijden af".

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/05/30/ah ... f-a4895159

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:41

journee schreef:
prompter schreef:

Nederland is van oorsprong een christelijke land. Zondag als rustdag is verweven in de Nederlandse cultuur. Dat de zondag in ere wordt gehouden heeft niets te maken met extremisme, maar met respect en fatsoen.

Juist bepaalde gebruiken bepalen de identiteit van een land, maken elk land uniek. Zolang die normen en waarden een ander geen kwaad doen, dien je deze gewoon te respecteren. Dat vind ik ook als je met andere culturen omgaat. Dan zul je misschien je kledingstijl iets moeten aanpassen of wordt verwacht dat je je schoenen bij de deur laat staan.

Waarom zou je in hemelsnaam een hele cultuur af willen schaffen? Juist in tijden zoals deze waarin wordt uitgedragen dat je iedereen in zijn waarde moet laten vind ik dat een heel intolerante gedachtengang.

Zouden we Kerst, Pinksteren en Pasen dan ook maar af moeten schaffen? En waarom nog koningsdag vieren als ook maar de helft van de bevolking achter het konininghuis staat? Feesten van andere culturen ook maar verbieden?

Persoonlijk denk ik dat dit soort gebruiken belangrijk zijn om een cultuur te behouden en dat ze ook mensen kunnen verbinden. Verbinding krijg je niet door dingen te kleineren, maar juist door dingen te omarmen. En dan is het ook niet zo'n grote stap om gebruiken van andere culturen te accepteren. Zoals de ramadan of het Hindoestaanse holi phagwa. Probeer gewoon respect te hebben voor ieder zijn normen en waarden, ook als deze christelijk zijn.

Zonder begrip en tolerantie naar elkaar verhard de samenleving alleen maar. Groepen uitsluiten omdat hun cultuur je niet aan staat is juist heel radicaal rechts gedachtengoed. En dat lijkt me niet iets wat je wil hebben.

Dit vind ik een hele interessante post, want hij voelt heel dubbel. Het gaat om onze eigen christelijke normen en waarden en feestdagen. Voor mij is dat geen onderdeel van de Nederlandse cultuur - ik ben atheist en vind het heel fijn dat ik op zondag bijvoorbeeld lekker kan shoppen. Christenen hebben een grote stempel op onze cultuur gedrukt - denk alleen al aan "bijzonder" onderwijs, waarbij onderwijs vanuit levensovertuiging mag onderwijzen en zelfs leerlingen mag uitsluiten die niet voldoen aan de levensovertuiging. Het voelt alsof we de eigen, christelijke cultuur belangrijker vinden en willen opleggen aan anderen. En daar zijn gelovigen nogal goed in (zie ook de conservatief-christelijke wind in Amerika). Geloof is helemaal niet zo inclusief. Ik vind dat mensen die in Nederland wonen prima hun eigen cultuur, normen en waarden mogen behouden, mits ze zich maar aan de wet houden.

@Cer - de media speelt een belangrijke rol, en angst. Het gevoel dat er iets wordt afgepakt, wat van ons is (onze cultuur, onze normen en waarden, onze huizen). Ik kom uit Rotterdam, ging vroeger veel uit in de stad, reisde veel met OV en zat regelmatig tussen mensen met een migratieachtergrond. Ja, ik heb zat eikeltjes gezien met Marokkaans-Turkse achtergrond die zich onbeschoft gedroegen, maar ook zat Nederlanders (ik zat ooit eens in de trein die een extra tussenstop maakte toen Ajax-Feijenoord had gespeeld - zat tussen de voetballers. Ik voelde me een heel stuk banger dan ik me ooit tussen alle migranten heb gevoeld). Schofterig gedrag is schofterig gedrag, het maakt voor mij niet uit welke afkomst de "dader" heeft.

Over de aannames - die hoef je niet te maken. Nogmaals, echt - kijk naar die plaatjes van de electoraatjes - die brengen van alle partijen de achterban in beeld aan de hand van allerlei kenmerken. Links is inderdaad vaak hoogopgeleid, doet meer met cultuur, heeft het over het algemeen beter. Rechts, en al helemaal conservatief rechts heeft het vaak slechter (en ik denk dat men daarom ook bezig is met de korte termijn, en niet met de lange). Daarom hebben we nu een kabinet wat gevoelsmatige problemen probeert op te lossen met onrealistische oplossingen, maar echte problemen en oorzaken laat liggen.

PvdA - GL: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... inks-pvda/
D66: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... -2023-d66/
BBB: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-bbb/

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:07

BigOne schreef:
Journee , ons land is ook een vrij land. Ik heb nog geen islamitische mensen bij de abortus klinieken zien staan, wel sgp ers . Hoezo, iedereen in z’n waarde laten. Prima maar dan op elk vlak. Anders moeten ze maar bij de Amish gaan wonen, zijn ze echt helemaal in hun element.

Je kunt iedereen in zijn waarde laten door te accepteren dat mensen er verschillende levensovertuigingen op na houden. De Amish zijn daar overigens een mooi voorbeeld van, zij zijn wel erg tolerant naar andere culturen. De amish komen oorspronkelijk ook uit onze regionen, maar werden in Europa niet getolereerd. Zij veroordelen mensen niet. Hun overtuiging is gericht op vergeving, zelfs als iemand de meest extreme dingen heeft gedaan.

Wat overigens iets anders is dan mensen accepteren. Om echt door Amish geaccepteerd te worden zul je ook Amish moeten worden. Een Amish die zich misdraagt wordt letterlijk uit de gemeenteschap gezet en volledig genegeerd. Alleen tijdens de rumspringa hebben jonge Amish de gelegenheid om alles te doen wat God verboden heeft, zonder dat hier consequenties aan hangen. Pas hierna kunnen ze kiezen hun leven volledig aan de Amish gemeenschap te wijden of er juist uit te stappen, met het risico van hun familie te worden afgesloten.

Acceptatie is wel waar de meeste mensen naar streven, maar gezien het grote aantal verschillende meningen onder mensen denk ik dat tolerantie al een overwinning is.

In een democratie hebben mensen verschillende rechten, waaronder vrijheid van meningsuiting en het recht te demonstreren. En soms kunnen overtuigingen van mensen met elkaar botsen en dat kan vervelend zijn. Maar als je probeert vrijheid van meningsuiting of demonstratie recht te beperken tot alleen de dingen waar jezelf achterstaat, beperk je eigenlijk de democratie.

Alles heeft zijn voor- en nadelen. Met zijn allen moeten we er alleen voor zorgen dat die voordelen zwaarder wegen. Dus ook als je dingen niet kunt accepteren, moet je ze misschien wel tolereren in het belang van democratie.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:33

Ik lees vaak mee maar reageer niet veel,omdat het soms te snel gaat voor mij, maar deze vind ik interessant. Zelf heb ik geleerd dat de Kelten/heidenen het eerste bekende ‘geloof’ waren van Nederland en dat het christendom er pas later kwam. Net ook even opgezocht en dat was inderdaad de vroege middeleeuwen dat het eerste naar voren kwam.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Religie_in_Nederland

Daarom begrijp ik nu ook de keuze daarin wat je geloofd steeds beter omdat het in de loop van tijd hier en daar verschoven is en dat nu met de multiculturele helemaal goed te zien is.

Zelf heb ik echt wel eens moeite om maar steeds Engels te moeten spreken tegen klanten in mijn werk. Zeker als ik merk dat ze er voor een langere tijd komen. Maar dat is meer omdat het soms als makkelijk gezien wordt. Wat ik wel merk is dat ze Nederlands dan wel gewoon verstaan met handen en voeten taal. Ben ik dan meteen raar erin? Nee dat denk ik niet, Nederlands is immers mijn eerst aangeleerde taal, dus logisch dat ik daar dan het beste in ben, net als dat bij hun ook zo is, maar als je het heel regelmatig hebt, voelt het soms wel irritant ja.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:01

nps schreef:
Dit vind ik een hele interessante post, want hij voelt heel dubbel. Het gaat om onze eigen christelijke normen en waarden en feestdagen. Voor mij is dat geen onderdeel van de Nederlandse cultuur - ik ben atheist en vind het heel fijn dat ik op zondag bijvoorbeeld lekker kan shoppen. Christenen hebben een grote stempel op onze cultuur gedrukt - denk alleen al aan "bijzonder" onderwijs, waarbij onderwijs vanuit levensovertuiging mag onderwijzen en zelfs leerlingen mag uitsluiten die niet voldoen aan de levensovertuiging. Het voelt alsof we de eigen, christelijke cultuur belangrijker vinden en willen opleggen aan anderen. En daar zijn gelovigen nogal goed in (zie ook de conservatief-christelijke wind in Amerika). Geloof is helemaal niet zo inclusief. Ik vind dat mensen die in Nederland wonen prima hun eigen cultuur, normen en waarden mogen behouden, mits ze zich maar aan de wet houden.

@Cer - de media speelt een belangrijke rol, en angst. Het gevoel dat er iets wordt afgepakt, wat van ons is (onze cultuur, onze normen en waarden, onze huizen). Ik kom uit Rotterdam, ging vroeger veel uit in de stad, reisde veel met OV en zat regelmatig tussen mensen met een migratieachtergrond. Ja, ik heb zat eikeltjes gezien met Marokkaans-Turkse achtergrond die zich onbeschoft gedroegen, maar ook zat Nederlanders (ik zat ooit eens in de trein die een extra tussenstop maakte toen Ajax-Feijenoord had gespeeld - zat tussen de voetballers. Ik voelde me een heel stuk banger dan ik me ooit tussen alle migranten heb gevoeld). Schofterig gedrag is schofterig gedrag, het maakt voor mij niet uit welke afkomst de "dader" heeft.

Over de aannames - die hoef je niet te maken. Nogmaals, echt - kijk naar die plaatjes van de electoraatjes - die brengen van alle partijen de achterban in beeld aan de hand van allerlei kenmerken. Links is inderdaad vaak hoogopgeleid, doet meer met cultuur, heeft het over het algemeen beter. Rechts, en al helemaal conservatief rechts heeft het vaak slechter (en ik denk dat men daarom ook bezig is met de korte termijn, en niet met de lange). Daarom hebben we nu een kabinet wat gevoelsmatige problemen probeert op te lossen met onrealistische oplossingen, maar echte problemen en oorzaken laat liggen.

PvdA - GL: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... inks-pvda/
D66: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... -2023-d66/
BBB: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-bbb/

Nederland heeft nu eenmaal christelijke roots. Nederland zoals wij het kennen bestaat ook pas sinds 1815. En de republiek der Nederlanden vanaf 1581. Maar dat gevoel van opdringen snap ik dus niet. Er zijn in Nederland allerlei soorten onderwijs. Niet alleen Christelijke, maar ook islamitisch, openbaar en alles ertussen in. Zo heeft iedereen vrije keus.

Wat ik heb ervaren is dat bijzondere scholen vaak wel verwachten dat de docenten hun overtuiging volgen, maar dat dit niet noodzakelijk is voor de kinderen. Wel wordt van leerlingen verwacht dat ze met de lessen mee doen. Veder heb ik zelfs gezien dat docenten zich zelfs heel geïnteresseerd en ondersteunend opstelde tegenover Kinderen met een andere levensovertuiging.

En hoewel in Nederland de zondag nog als rustdag wordt gezien is iedereen (zoals je zelf al aangeeft) helemaal vrij in hoe je de dag wenst in te delen. Hetzelfde geldt voor de feestdagen. Balen als het bedrijf op die dagen gesloten is en je liever zou willen doorwerken. Maar ik vermoed dat de meeste mensen gewoon genieten van hun vrije dag.

Maar zolang er niet van je verwacht wordt dat je een geloof aanhangt of de kerk wekelijks bezoekt, kun je in mijn optiek niet van een geloof opdringen spreken.

Verder ben ik het met je post eens. :)

Om nog in te haken op de post van Cer, persoonlijk zou ik het niet verkeerd vinden als de kieswijzer op de schop wordt genomen. Daar kan echt nog een hoop aan verbetert worden. Als mensen beter geïnformeerd zijn over het effect van bepaalde keuzes, kunnen ze ook veel realistischer keuzes maken.

Van alle partijen het kiesprogramma vergelijken is bijna niet te doen. Ik vermoed dat hier ook niemand is de van alle partijen de programma's heeft doorgespit voordat ze tot een keuze zijn gekomen. :) (mocht ik het mis hebben chapeau! :D )
Laatst bijgewerkt door journee op 02-06-25 13:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:06

@nps: Ik denk wel dat er verschil zit in ooit in een trein zitten met supporters, en bijv dagelijks overlast ervaren?
De aanname die ik deed had niets met de plaatjes te maken, maar met de opmerkingen "de mensen die ik ken.... etc". Dus daarover gaf ik aan dat dat niet zoveel zegt, de meerderheid zal in de plaatjes te zien zijn, maar hoogopgeleiden stemmen ook voor PVV en praktisch opgeleiden ook vast voor GroenLinks. Dat bedoelde ik ermee :j

Citaat:
Maar als je probeert vrijheid van meningsuiting of demonstratie recht te beperken tot alleen de dingen waar jezelf achterstaat, beperk je eigenlijk de democratie.

Dit is heel belangrijk, Amerika gaat daar weer veel verder in (als dat bv de KKK daar gewoon mag bestaan, hier mag dat volgens mij niet?)
Daar geven ze aan dat de mensen het gesprek moeten voeren met elkaar, en dat de maatschappij dan bepaalt hoe of wat. (ik denk dat je dan heel veel verantwoordelijkheid bij de maatschappij legt, en ik weet niet of dat heel handig is)

Ik had van de week een gesprek met iemand over de 'feeststol' discussie. Mijn mening was dat ik eigenlijk ook voor afschaffing van de christelijke feestdagen ben, maar dat is omdat ik helemaal niks met religie heb, geen enkele. En ik denk dat nog maar weinig mensen echt vol voor de christelijke feestdagen gaan, hoewel ik niet weet hoe dat bijv in de biblebelt zit. Maar misschien zijn er daarbuiten ook nog wel genoeg mensen die er wel waarde aan hechten.

Citaat:
de kieswijzer op de schop wordt genomen.
die gaat vaak heel kort door de bocht. je moet goed klikken om de motivaties voor keuzes te kunnen lezen en dan nog kan je niet altijd de gevolgen overzien.
Ik denk dat de gemiddelde persoon daar geen studie van maakt, dat die gewoon bezig zijn met leven, werken, rekeningen betalen, zorgverzekeringen, toeslagen en meer van dat..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:15

Ook al vul je wel de kieswijzer heel netjes in, dan komt er nog steeds geen waarschuwing van "pas op, de verkiezingsbeloften die u aanspreken kunnen niet waargemaakt worden, want....".