Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:54

Interessant de grafiek en dan zie je dat de hoogopgeleiden toch goed verdeeld zijn over alle partijen waarbij D66 (bij uitstek een onderwijs partij) er uit springt. VVD en PvdA/Gl ongeveer gelijk. Het klopt aardig zoals ik dacht. Bedankt voor het plaatsen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:56

Raineri schreef:
Maarten van Rossem heeft weer een nieuw boek over populisme in Nederland. Maar 17,50, ik ga hem bestellen.
Misschien leuke tip voor anderen ook

Oeh, dank! Die gaat op mijn leeslijstje. Voor de liefhebbers, ik ben bezig met "Vreemdelingen in hun eigen land" van A.B. Rochschild. Over een dame die 5 jaar optrekt met mensen die in de armste, meest conservatieve staten in Amerika. Ben nog niet ver (heb een baby ;)) maar ze heeft het steeds over de Grote paradox die hier ook is - de meest arme staten stemmen het meest rechts en conservatief, terwijl dat economisch heel ongunstig is en zij ook het meest leiden onder milieuschade die amper gereguleerde grote industrie veroorzaakt.

Dank voor het delen 996981! Ik heb 'm vaker gedeeld, maar StukRoodVlees onderzoekt ook wie welke partij stemt (plaatjes van de electoraatjes). Ook op andere kenmerken (tevredenheid, gezondheid, levensgeluk). Oa de PVV: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-pvv/, https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-bbb/ (BBB), https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... tract-nsc/ (NSC).

Over de gap dichten - dat is nogal ambitieus. Maar je moet ergens beginnen. En kleine verbindende initiatieven zoals voorlezen op creches in achterstandswijken zijn alvast heel veel beter dan niks.

@journee, ik weet dat nog niet zo zeker. De onvrede die bestaat heeft gedeeltelijk toch echt te maken met gevoerd beleid (huizencrisis, toeslagenaffaire). Dan hebben we ook nog de torenhoge inflatie (die niet uniek is voor Nederland maar ook in de EU speelt en ook in VK die niet eens bij de EU zit) maar die ons wel hard raakt omdat we erg afhankelijk zijn van Russisch gas. Gevolgen van jarenlang de markt z'n gang laten gaan. Er zitten nogal wat aannames in je bericht...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:58

pien_2010 schreef:
Interessant de grafiek en dan zie je dat de hoogopgeleiden toch goed verdeeld zijn over alle partijen waarbij D66 (bij uitstek een onderwijs partij) er uit springt. VVD en PvdA/Gl ongeveer gelijk. Het klopt aardig zoals ik dacht. Bedankt voor het plaatsen.

Geen dank :)
Het komt inderdaad ook aardig overeen met mijn onderbuik gevoel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:01

Dank NPS! Klinkt interessant. Het is inderdaad een paradox, waarbij de constatering dat men tegen eigen belangen stemt snel gemaakt is, maar waarbij het waarom wat mij betreft interessanter en een stuk lastiger te doorgronden is. Hij gaat op de leeslijst!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:16

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:48

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:49

De kop; pvv doet het ook goed in de biblebelt is exact gelijk aan opvang vluchtelingen, juist gemeenten in de biblebelt vangen de minste of helemaal geen vluchtelingen op.

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:54

Bijzonder inderdaad. Stedelijke gebieden stemmen juist linkser, terwijl die verhoudingsgewijs veel meer buitenlanders hebben wonen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:03

BigOne schreef:
De kop; pvv doet het ook goed in de biblebelt is exact gelijk aan opvang vluchtelingen, juist gemeenten in de biblebelt vangen de minste of helemaal geen vluchtelingen op.

Dat is bekend. In ons dorpje hebben bijna 50% in de eerste ronde op Marie Le Pen gestemd.
Er wonen hier ongeveer 25% Engelsen ea nationaliteiten.
Toen ik ergens aangaf dat ik me niet zo welkom meer voel hier, reageerden de mensen geschokt. Dat stemmen had nl te maken met de immigratie en zeker ook de "musselman" ( moslims).
Toen ik zeer verbaasd reageerde, en vroeg wie er ooit een moslim hier gezien had, begonnen mensen onhandig te draaien. Waarop ik aangaf dat ik als alleenstaande moeder 10 jaar zeer prettig gewoond heb tussen de moslims en absoluut in de minderheid was, hetgeen prima was. Naast nul moslims zijn hier ook nul immigranten van buiten Europa.
Dus........? Die Biblebelt dat snap ik wel.
Overigens in Nederland in Zundert en St Willibrord wonen veel hardwerkende mensen, normaal praktisch opgeleid, die het goed hebben in riante huizen. Het gros stemt PVV.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:04

... ik vind het diep beschamend: op de Bible belt stemt 'men' pvv.
Mijn religie haalt zichzelf (niet voor het eerst, ik weet het) door het slijk.
"Gij zult de vreemdeling in uw poorten niet verdrukken" - nóóit van gehoord ofzo...

En twee off topics: mijn ervaring als schoolkind was, dat ik makkelijk hoofd- en bijzaken kon scheiden, en mijn beste vriendin kon dat niet (waar ik niets van snapte 'dat zie je toch?'). Mede dankzij dit vermogen heb ik een uiterst theoretische opleiding gedaan, en zij dus niet.

En ik heb gegniffeld om een verschrijving 'Caroteen van der Plas'.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:10

BigOne schreef:

Naastenliefde geldt blijkbaar binnen religie vooral voor degene die gelijk is...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:01

Religieuzen blinken niet echt uit in tolerantie nee

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:18

Hebben ze nooit gedaan ook......

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:24

... en ik mijn best maar doen. :roll:

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:42

nps schreef:

Van monotheïstische religies overigens. Polytheïsten zijn vaak een stuk toleranter

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:41

Raineri schreef:
nps schreef:

Van monotheïstische religies overigens. Polytheïsten zijn vaak een stuk toleranter

Nee hoor! Het Hinduisme is een polytheistische religie en die zijn (tegenwoordig) absoluut niet tolerant. Integendeel, ze hebben zoveel narigheid van "vreemdelingen" ervaren dat ze inmiddels zeer intolerant zijn geworden t.o.v. van alles wat een niet-nationale oorsprong heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:55

Avalanche schreef:
Hebben ze nooit gedaan ook......

Heb acht jaar met Zuster gewerkt (200 bij aankomst). Ik heb daar echt zoveel buitengewoon lieve tolerante vrouwen ontmoet waarbij ik met name de missie zusters heel erg bijzonder vond in positieve zin. Deze vrouwen hadden zoveel gezien, die maakten niemand de pies meer lauw. Hele bijzondere mensen.
Generalisaties doen ook altijd mensen tekort.
En ja ik heb ook nare mensen ontmoet bij de zusters waarbij wij altijd "grapten", :" het zijn net mensen". :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:56

koeke schreef:
Hier een actueler overzicht van opleidingsniveau van kiezers: https://nos.nl/collectie/13958/artikel/ ... oordoosten (even naar beneden scrollen). Ik vind het flinke verschillen met drie jaar eerder.

Ik ben volgens dit soort lijstjes hoog opgeleid. Ik heb heel vroeger KVP gestemd omdat mijn vader dat wilde. Later altijd links, zelfs PSP, SP, ooit Paul Rosenmüller onafhankelijk van zijn partij, daarna 20 jaar lid van de PvdD (die VROEGER noch links noch rechts was maar voor de dieren opkwam) en inmiddels SGP ! Omdat die eerlijk zijn en woord houden .Je kunt wel zeggen, hoog opgeleid of niet, maar het maakt uit WAARIN je hoog opgeleid bent. Er is groot verschil in de diverse studierichtingen.De in alpha-studies opgeleide mensen verschillen enorm van die van de beta-studies. En als het gaat om gewoon gezond verstand vind ik eerlijk gezegd dat de niet-academisch (mis)vormde mensen vaak veel hoger scoren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:59

:z
anjali schreef:
koeke schreef:
Hier een actueler overzicht van opleidingsniveau van kiezers: https://nos.nl/collectie/13958/artikel/ ... oordoosten (even naar beneden scrollen). Ik vind het flinke verschillen met drie jaar eerder.

Ik ben volgens dit soort lijstjes hoog opgeleid. Ik heb heel vroeger KVP gestemd omdat mijn vader dat wilde. Later altijd links, zelfs PSP, SP, ooit Paul Rosenmüller onafhankelijk van zijn partij, daarna 20 jaar lid van de PvdD (die VROEGER noch links noch rechts was maar voor de dieren opkwam) en inmiddels SGP ! Omdat die eerlijk zijn en woord houden .Je kunt wel zeggen, hoog opgeleid of niet, maar het maakt uit WAARIN je hoog opgeleid bent. Er is groot verschil in de diverse studierichtingen.De in alpha-studies opgeleide mensen verschillen enorm van die van de beta-studies. En als het gaat om gewoon gezond verstand vind ik eerlijk gezegd dat de niet-academisch (mis)vormde mensen vaak veel hoger scoren.

Snap totaal niet wat je probeert te zeggen eigenlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:18

@Raineri: Ik wil zeggen dat dat soort lijstjes over hoog-of laag- opgeleiden en waar ze op zouden stemmen, mogelijk met het voor dom wegzetten van laagopgeleiden, dat dat echt nergens op slaat en ik vind het zelfs denigrerend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:34

Het is beter om te praten over praktische en theoretische opleidingen.
De theoretische opgeleide mensen zitten op het "pluche" en als je theoretische bent opgeleid krijg je de hoogste lonen en als je met je lichaam zwaar werk doet krijg je de lagere salarissen ;) . Expres ook salaris en lonen woord omgedraaid.
Dit is een andere discussie en ben het mee eens dat het denigrerend klinkt.
Er valt meer over te zeggen maar is off topic.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:49

anjali schreef:
@Raineri: Ik wil zeggen dat dat soort lijstjes over hoog-of laag- opgeleiden en waar ze op zouden stemmen, mogelijk met het voor dom wegzetten van laagopgeleiden, dat dat echt nergens op slaat en ik vind het zelfs denigrerend.

Als dat gezegd zou worden dan ben ik het ermee eens. Maar lees gewoon een discussie over de demografie van de kiezers en diens spreiding over de partijen. Mag dat ook al niet meer genoemd worden? Hangt toch geen waarde oordeel aan?

Edit: sorry staat een slapende smiley boven m’n post. Komt nogal denigrerend over maar heb gewoon dikke vingers :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:05

Citaat:
Het Hinduisme is een polytheistische religie en die zijn (tegenwoordig) absoluut niet tolerant. Integendeel, ze hebben zoveel narigheid van "vreemdelingen" ervaren dat ze inmiddels zeer intolerant zijn geworden t.o.v. van alles wat een niet-nationale oorsprong heeft.

Punt acht van mevrouw Overveen: 'Geef anderen de schuld...! "

... wij moeten wel intolerant zijn want hullie blablabla.

Nee, het is gewoon om te huilen. Verder niets.

Mohanas Ghandi (also known as Mahatma,' Grote Ziel') kan zich niet omdraaien in zijn graf want de lieverd is gecremeerd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:18

Raineri schreef:
anjali schreef:

Als dat gezegd zou worden dan ben ik het ermee eens. Maar lees gewoon een discussie over de demografie van de kiezers en diens spreiding over de partijen. Mag dat ook al niet meer genoemd worden? Hangt toch geen waarde oordeel aan?

Edit: sorry staat een slapende smiley boven m’n post. Komt nogal denigrerend over maar heb gewoon dikke vingers :+

Van mijn kant in ieder geval zeker geen waardeoordeel. In tegendeel.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 18:06

anjali schreef:

Het is maar net hoe je er in staat. Van zulke lijstjes lig ik niet wakker en vind zoiets totaal niet denigrerend.