Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:40

Ann schreef:
Dank voor de updates, Daks.

Vanaf morgen moet er wel in roebels betaald worden voor Russisch gas. Ik vraag me af hoe dit gaat aflopen.

https://twitter.com/maxseddon/status/15 ... 8455770117

Sterk staaltje onderlinge communicatie daar in de Sovjet. Wel-niet-toch. Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren.

Ik denk dat het persbericht van de Armeense site die ik hier eerder plaatste, waarin Putin verteld is dat hij uiterlijk 31 maart de bevestiging verwacht dat het geïmplementeerd is, het dichts bij de waarheid zat :=

Thx Sizzle voor het bericht uit jullie plaatselijke krant, fijn om het van die kant ook te bekijken. Da geeft toch een meer-dimensionaal beeld.

Thx Daks voor het plaatsen van de Engels versie van het bericht, ik weet alleen nog steeds niet wat hij bedoeld.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:45

pien_2010 schreef:
Altijd zal het zo zijn dat mensen positief of negatief zijn of er tussen in. Ik vind dat eigenlijk wel normaal. Voor mij was het goed genoeg. Ik ervaar Zelensky al een tijdje als erg moe.
Tja, het is ook niet niks allemaal daaro en hij is wel eindverantwoordelijke.

Daarna volgde volgens het AD een debat met o.a Hoekstra die nog geen antwoorden had op vragen over hoe ver Nederland nu is met de sancties. De politici noemen dit genant en onacceptabel.

https://www.ad.nl/politiek/kamer-ruziet ... ~aa3d00dc/

Dat is toch ook genant en onacceptabel. Stelletje prutsers, zou ik er aan toe willen voegen :roll:

Het was mij ook opgevallen dat Zelensky vermoeid oogt de laatste tijd. Ik geloof dat het na 2 weken was, toen had ik even het idee dat hij op instorten stond. Gelukkig oogde hij de dag daarna ineens weer een stuk beter. Het lijkt mij vreselijk te weten dat jouw beslissingen betekenen dat je er voor moet kiezen dat er meer mensen dood gaan..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:47

Daks schreef:
Ik heb de speech niet gezien. Zal later terugkijken.

Japan keert terug naar de bewoording "Koerileilanden - het oorspronkelijke grondgebied van Japan, dat onder de illegale bezetting van Rusland staat."

Deze formulering bevat een concept van een nieuwe uitgave van het Blue Book on Diplomacy, de regeringsgids voor het buitenlands beleid van het land. Sinds 2012 heeft de regering dergelijke formuleringen vermeden, in de hoop een compromis met Rusland te bereiken.

Japan claimt vier zuidelijke eilanden van de Koerilenrug - Iturup, Shikotan, Kunashir en Habomai. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werden deze gebieden geannexeerd door de Sovjet-Unie en werden de Japanners eruit verdreven. In 1956 ondertekenden Moskou en Tokio een verklaring om een ​​einde te maken aan de aanslagen, maar er kwam geen vredesbehandeling.

Waarom is dit belangrijk voor Oekraïne?
Rusland bezet al tientallen jaren andere landen en vernietigt volkeren en steden. Bijna elke buur van Rusland heeft te maken gehad met informatieve oorlogen, bezettingen of economische aanvallen. Dus andere landen hebben iets om tegen de Russen te vechten. En als elk land nu een strijd begint, zal Rusland deze processen niet kunnen stoppen. En door samen te werken, zal de wereld in staat zijn om de Rashists te stoppen en de geannexeerde landen te redden.

Bron: Kiodo Tsusin Agency

Niet helemaal hoe het zit. In het verdrag van San Francisco (het vredesverdrag tussen de geallieerden en Japan aan het eind van WWII) is vastgelegd dat Japan afstand deed van de Koerilen (en nog het nodige andere land, o.a. Korea, Taiwan en het zuidelijke deel van Sakhalin). Lastige is dat de USSR dat verdag nooit ondertekend heeft. Volgens Japan maken Iturup, Shikotan, Kunashiri en de Habomai-eilanden geen deel uit van de Koerilen en heeft het verdrag dan ook geen betrekking op die eilanden, en hebben de Russen die eilanden in het verleden nooit geclaimd tot ze ze in 1945 veroverden. De Russen zijn van mening dat de eilanden wél bij de Koerilen horen en dat ze ze daarom rechtmatig bezitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:56

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
Altijd zal het zo zijn dat mensen positief of negatief zijn of er tussen in. Ik vind dat eigenlijk wel normaal. Voor mij was het goed genoeg. Ik ervaar Zelensky al een tijdje als erg moe.
Tja, het is ook niet niks allemaal daaro en hij is wel eindverantwoordelijke.

Daarna volgde volgens het AD een debat met o.a Hoekstra die nog geen antwoorden had op vragen over hoe ver Nederland nu is met de sancties. De politici noemen dit genant en onacceptabel.

https://www.ad.nl/politiek/kamer-ruziet ... ~aa3d00dc/

Dat is toch ook genant en onacceptabel. Stelletje prutsers, zou ik er aan toe willen voegen :roll:

Het was mij ook opgevallen dat Zelensky vermoeid oogt de laatste tijd. Ik geloof dat het na 2 weken was, toen had ik even het idee dat hij op instorten stond. Gelukkig oogde hij de dag daarna ineens weer een stuk beter. Het lijkt mij vreselijk te weten dat jouw beslissingen betekenen dat je er voor moet kiezen dat er meer mensen dood gaan..

Geleerd heb ik op Bokt, als bokker wonende in het buitenland nooit meer op enige kritische cq negatieve manier me uit te laten over Nederland.

Je hebt precies hetzelfde waargenomen als ik. Gelukkig heeft hij zich herpakt.

Hopelijk krijgt hij zijn stingers van Nederland en meer. Want daar was het vooral om te doen, naast de sancties uitvoeren uiteraard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 17:18

irmaz schreef:
Thx Sizzle voor het bericht uit jullie plaatselijke krant, fijn om het van die kant ook te bekijken. Da geeft toch een meer-dimensionaal beeld.

Graag gedaan, weer eens wat anders dan nationaal nieuws inderdaad.
Ik vond vooral dit een interressante uitspraak:

“In Rusland was er geen de-Stalinisatie, geen Neurenberg processen voor de Communistische Partij. Daar hebben we het resultaat: een nieuwe dictatuur. Natuurlijk heeft een dictatuur vijanden en een oorlog nodig. Poetin kan deze oorlog winnen noch verliezen. Hoe het precies zal eindigen, weet niemand, maar het zal zonder twijfel komen. En dan moet er een totale deputatie van Rusland plaatsvinden. Zonder nationale erkenning van schuld, heeft Rusland geen toekomst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:34

Sizzle schreef:
irmaz schreef:

Graag gedaan, weer eens wat anders dan nationaal nieuws inderdaad.
Ik vond vooral dit een interressante uitspraak:

“In Rusland was er geen de-Stalinisatie, geen Neurenberg processen voor de Communistische Partij. Daar hebben we het resultaat: een nieuwe dictatuur. Natuurlijk heeft een dictatuur vijanden en een oorlog nodig. Poetin kan deze oorlog winnen noch verliezen. Hoe het precies zal eindigen, weet niemand, maar het zal zonder twijfel komen. En dan moet er een totale deputatie van Rusland plaatsvinden. Zonder nationale erkenning van schuld, heeft Rusland geen toekomst.

Die vond ik ook het meest to ree point! En zo waar.

nikkel

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:46

Rusland, heeft dankzij India en China meer dan voldoende toekomst. Dat er een herschikking in de wereld orde komt is een zekerheid.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:56

Ja, eens met jullie. Het probleem was indertijd alleen dat Rusland 1 van de overwinnaars was van WOII en later zelf de Sovjet Unie heeft opgeheven. De Russen hadden dan zelf hun leiding ter verantwoording hebben moeten roepen en dat, geeft de schrijver zelf al aan, zit er niet in.

Maar eigenlijk zegt de schrijver dan dat hij hoopt dat Putin-Rusland officieel verslagen (en vernederd) wordt.

Van de andere kant heeft het Russische volk wel met de revolutie het tsarendom (vrij bloedig) opgeheven. Dus het kan wel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:43

nikkel schreef:
Rusland, heeft dankzij India en China meer dan voldoende toekomst. Dat er een herschikking in de wereld orde komt is een zekerheid.

Ik vrees dat ook. Die doen niet mee aan al die westerse klimaathobby's en zullen gas en olie van Rusland kopen. Ben bang dat onze welvaart snel instort.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:53

Moeten ze wel een lange adem hebben. Want voor het zover is, zit Rusland diep in de problemen zonder inkomsten uit Europa.

Verder is de infrastructuur er om te beginnen helemaal niet om zoveel gas die kant op te sturen. Daarbij: China neemt nu al af van Rusland wat ze nodig hebben. Ze gaan echt niet opeens het dubbele gebruiken.

Op je klimaathobby flauwekul ga ik even niet in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:03

elnienjo, die zogenaamde "westerse klimaathobby's" zoals jij ze noemt boeit het niet dat er andere alternatieven belangrijk zijn voor behoud van de wereld (vervuiling). Maar goed uit een ander topic weet ik dat jouw dat niet boeit. Jij leeft nu, wilt niets extra betalen, en dat de wereld in de toekomst één grote vervuilde bende wordt maakt niet uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:11

elnienjo schreef:
nikkel schreef:

Ik vrees dat ook. Die doen niet mee aan al die westerse klimaathobby's en zullen gas en olie van Rusland kopen. Ben bang dat onze welvaart snel instort.

Het leven wordt duurder, dat doet zeer, maar uiteindelijk herstelt de boel en is het weer rozegeur en wodkalime. Of zo.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:53

China doet toch ook veel aan energietransitie?
Hoe dan ook, de aarde is de basis, als continenten die doorgaan met vervuiling gaan overheersen dan haalt de realiteit van de klimaatontwrichting ze/ons allemaal, wel in.
Het is op dit moment wel echt een opeenstapeling van problemen wereldwijd..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:11

nikkel schreef:

China heeft zonder Europa (en de VS) geen toekomst. Rusland is geen consumentenmarkt, daar harkt vooral een klein groepje elite al het geld bij elkaar en die hebben maar behoefte aan een beperkt aantal telefoontjes, action-gadgets en meer van dat soort spul. Daar gaat China dus nooit zijn geld bij elkaar verdienen. India kan zo maar eens een concurrent van China worden, dus risicovol.
Maar zowel China als Rusland willen graag de VS kwijt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:23

Pareltjes schreef:
Hij is goed ingefluisterd geweest, Nederlanders moet je niet met grote retoriek toespreken, maar 450 jaar geschiedenis aanhalen is niet de weg tot het Nederlandse gemoed. Nee jammer een gemiste kans en heeft kennelijk niet goed begrepen hoe je Nederlanders wel kunt “ raken”.

Hmmm.

Ik heb jaren in Leiden gewoond en vier ook honderden kilometers verder 3 oktober.

Er zijn best Nederlanders die je kunt aanspreken op de 'geboorte' van het moderne Nederland (al zou je kunnen zeggen dat dat in 1815 of 1830 was).

En ik vond de verwijzing naar het Wilhelmus subtiel.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 23:43

Nacht update

Citaat:
⚡️Operatieve informatie van de generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne vanaf 24:00 uur op 31 maart 2022 met betrekking tot de Russische invasie: de Defense Forces Group blijft een verdedigingsoperatie uitvoeren in de oostelijke, zuidoostelijke en noordoostelijke richtingen.

▪️In de richting Volyn zonder wijzigingen.

▪️In de richting van Polissya hergroepeert de vijand troepen. Hij bracht tot 5 BTG's naar het grondgebied van de Republiek Wit-Rusland.

▪️In de richting van Seversky trekken de bezetters een deel van de troepen terug onder dekking van individuele eenheden van het 1e Pantserleger.

▪️In de richting van Slobozhansky blijft de vijand de stad Charkov blokkeren, voert artilleriebeschietingen uit om de infrastructuur en woonwijken van de stad te vernietigen. In het gebied ten zuiden van de stad Izyum probeert hij de weerstand van Oekraïense verdedigers te breken, eenheden van de strijdkrachten uit hun posities te verdrijven en het offensief in de richting van Slovyansk voort te zetten. Het is niet succesvol.

▪️In de richting van Donetsk voerde de vijand geen actieve offensieve acties uit. Blijft de stad Marioepol bestormen. Hij breidde de groepering van het 58e All-Military Army uit met de introductie van de BTGr, die bestond uit militairen die waren overgebracht van de 7e militaire basis (Abchazië).

▪️In de richting Zuid-Bug probeerde de vijand offensieve acties uit te voeren in de richting van de nederzetting Alexandrovka in het Nikolaev-gebied.

▪️Door troepen van de 36e afzonderlijke mariniersbrigade, samen met eenheden van andere componenten van de strijdkrachten van Oekraïne, handhaven ze de circulaire verdediging van de heldenstad Mariupol

▪️Het offensief van de vijand in het gebied van Marinka werd afgeslagen.

▪️De groep strijdkrachten en verdedigingsmiddelen van de stad Kiev blijft zoekoperaties uitvoeren in de gebieden Zhytomyr en Nizhyn.

Laten we samen winnen! Eer aan Oekraïne!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 07:45

Ik had het bericht eerder van de week al gelezen, maar was op oa Daily news en vond ik niet zo betrouwbaar.
Maar nu opeens weer zo'n aanval.
Citaat:
'Brand bij olieopslag in Belgorod (Rusland) door Oekraïense helikopteraanval'
Op sociale media worden beelden gedeeld van een brand in een olieopslag in Belgorod, Rusland. Belgorod ligt op 35 kilometer van de grens met Oekraïne. De brand zou zijn veroorzaakt door een raketaanval van Oekraïense helikopters. De beelden kunnen op dit moment niet worden geverifieerd.

De regionale gouverneur van Belgorod heeft ook Oekraïense helikopters van de aanval beschuldigd. Vjatsjeslav Gladkov zei volgens de BBC op zijn Telegram-kanaal dat de brand is veroorzaakt door luchtaanvallen door twee Oekraïense helikopters.

Eerder liet de gouverneur weten dat er twee gewonden waren gevallen, die niet in levensgevaar verkeren. Bewoners van straten in de buurt van de olieopslag zijn geëvacueerd en de brandweer is bezig met het blussen van de brand, aldus Gladkov.

Deze aanval komt twee dagen nadat er in dezelfde regio explosies te zien waren. Oekraïne heeft de verantwoordelijkheid voor de ontploffing van vandaag niet opgeëist.

Op twitter gaan verschillende filmpjes en foto's rond
https://twitter.com/ELINTNews/status/15 ... 0079736832

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:24

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:20

Anders dan elnienjo: ik wil best het een en ander inleveren op mijn levensstaard als dat helpt ivm de toekomst.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:29

Ben ik echt de enige die ziet dat zelensky voor een green screen staat en niet buiten op een plein?
Net bij goedemorgen Nederland hebben ze het er over dat hij daadkracht laat zien om buiten die toespraak op te nemen. Maar ik zie al weken dat hij op een andere achtergrond geplakt wordt.

Dat lijkt me wel de veiligste manier. Als je de leider van een land dood is er echt oorlog.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:36

Ja lijkt me logisch, hij is zijn leven momenteel niet zeker. Hij heeft zelfs al 2 "verraders" van de nationale veiligheidsdienst ontslagen.

Bron NOS:
Citaat:
Russische media: 'Acht tanks met brandstof in brand in Belgorod'
Acht tanks met brandstof staan in brand bij het oliedepot in Belgorod in Rusland en nog acht andere tanks dreigen ook in brand te vliegen, melden lokale hulpdiensten aan de Russische staatsnieuwszender RIA Novosti.

De zender meldt dat bewoners van nabijgelegen straten worden geëvacueerd. Burgemeester Anton Ivanov zegt dat er geen gewonden zijn gevallen. De regionale gouverneur zei eerder dat de brand het gevolg was van een aanval door twee Oekraïense militaire helikopters. Oekraïne heeft de aanval niet opgeëist.

De beweringen vanuit Rusland kunnen niet worden geverifieerd.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:40

Update van afgelopen nacht

Citaat:
⚡️Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️De inspanningen van de verdedigers van de 60e afzonderlijke infanteriebrigade, die deel uitmaakt van de "Zuid" -divisie, hebben 11 nederzettingen in de regio Cherson bevrijd: Novovorontsovka,
Mala Shesternya, Novohryhorivka, Topolyne, Knyazivka, Krasnivka, Svobodne, Kamyanka, Pryhirya, Kochubeivka, Orlove.

▪️In de regio van Charkov werden de vorige dag vier vliegtuigen van de indringers vernietigd: een jager en drie bommenwerpers.

▪️Terugtrekkend van het grondgebied van de kerncentrale van Tsjernobyl, namen Russische indringers de Nationale Garde mee, die sinds 24 februari gevangen werden gehouden, en namen ook hun toevlucht tot diefstal, melden de Tsjernobyl-arbeiders op het station.

▪President Zelensky heeft een decreet ondertekend tot oprichting van twee militaire administraties in de regio Loehansk - in de steden Kremennaya en Rubizhne. Sinds 31 maart worden deze steden geregeerd door het leger.

▪Alle schooldirecteuren in Melitopol schreven ontslagbrieven om niet mee te werken met de indringers, zegt burgemeester Ivan Fedorov.

▪️Voorzitter van het Europees Parlement Roberta Metsola bezoekt Oekraïne.

▪️Joe Biden heeft toestemming gegeven voor het gebruik van de Strategic Petroleum Reserve-olie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:45

friezenfan2 schreef:
Ben ik echt de enige die ziet dat zelensky voor een green screen staat en niet buiten op een plein?
Net bij goedemorgen Nederland hebben ze het er over dat hij daadkracht laat zien om buiten die toespraak op te nemen. Maar ik zie al weken dat hij op een andere achtergrond geplakt wordt.

Dat lijkt me wel de veiligste manier. Als je de leider van een land dood is er echt oorlog.

Ik heb geen idee van een green screen.

Wat ik denk :
als president zal hij wel de opperbevelhebber der strijdkrachten zijn (hoe het precies heten mag)
dus zal hij ergens in een bunker/ commando centrum etc zitten.
En vandaar uit praat hij met de rest van de wereld, tussen de bedrijven van besturen, oorlog voeren en diplomatie door.
Dat hij legerkleding draagt vind ik logisch.
'Optreden op straat' lijkt mij onzin.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:47

friezenfan2 schreef:

Nee ben je niet..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:03

kiki1976 schreef:
Ik had het bericht eerder van de week al gelezen, maar was op oa Daily news en vond ik niet zo betrouwbaar.
Maar nu opeens weer zo'n aanval.
Citaat:
'Brand bij olieopslag in Belgorod (Rusland) door Oekraïense helikopteraanval'
Op sociale media worden beelden gedeeld van een brand in een olieopslag in Belgorod, Rusland. Belgorod ligt op 35 kilometer van de grens met Oekraïne. De brand zou zijn veroorzaakt door een raketaanval van Oekraïense helikopters. De beelden kunnen op dit moment niet worden geverifieerd.

De regionale gouverneur van Belgorod heeft ook Oekraïense helikopters van de aanval beschuldigd. Vjatsjeslav Gladkov zei volgens de BBC op zijn Telegram-kanaal dat de brand is veroorzaakt door luchtaanvallen door twee Oekraïense helikopters.

Eerder liet de gouverneur weten dat er twee gewonden waren gevallen, die niet in levensgevaar verkeren. Bewoners van straten in de buurt van de olieopslag zijn geëvacueerd en de brandweer is bezig met het blussen van de brand, aldus Gladkov.

Deze aanval komt twee dagen nadat er in dezelfde regio explosies te zien waren. Oekraïne heeft de verantwoordelijkheid voor de ontploffing van vandaag niet opgeëist.

Op twitter gaan verschillende filmpjes en foto's rond
https://twitter.com/ELINTNews/status/15 ... 0079736832

Of die raketten vliegen zo ver (en dan dit raken is wel erg toevallig) of dit is een leugen of de Russische grens is zo lek als een mandje incl. de luchtradar.
Al met al vermoed ik sterk een stukje Russische propaganda.