Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:10

hahah ja prachutemoord is inderdaad een erg voorbeeld, enige bewijs dat ze hebben was dat zij de ex was Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:19

Angie_ke schreef:
Er zitten volgens mij genoeg onschuldigen of mensen waarvan niet 100 % zeker is of ze het wel gedaan hebben vast in de gevangenis...

Presies....en dat is al zou oud als de weg naar Rome....Daarom verbaasde die uitspraak me
en kan dr ook niet in meegaan, zijn ook verhalen van in de media geweest.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:33

Chiqa schreef:
Angie_ke schreef:
Er zitten volgens mij genoeg onschuldigen of mensen waarvan niet 100 % zeker is of ze het wel gedaan hebben vast in de gevangenis...

Presies....en dat is al zou oud als de weg naar Rome....Daarom verbaasde die uitspraak me
en kan dr ook niet in meegaan, zijn ook verhalen van in de media geweest.

Nogmaals, ik zeg niet dat iedereen die in de gevangenis zit schuldig is, het komt vaak genoeg voor dat er een fout is gemaakt en dat er een onschuldige in de gevangenis zit.
Maar van iedereen die naar de gevangenis gaat moet de rechter 100% zeker zijn dat diegene het gedaan heeft en dus schuldig is. De rechter stopt geen mensen achter de tralies waarvan hij niet zeker is dat diegene ook de misdaad heeft begaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:12

Lianne84 schreef:
De rechter stopt geen mensen achter de tralies waarvan hij niet zeker is dat diegene ook de misdaad heeft begaan

Helaas gebeurt het nog steeds dat er mensen onnodig en onschuldig in de gevangenis zitten, maar dat is al meerdere malen genoemd..,,Daarom is het ook zo moeilijk om de doodstraf uit te voeren.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:53

Mist schreef:
Wat moet je anders met mensen zoals Dutroux of die kl*tzak uit oostenrijk ?
In zulke gevallen van meervoudige moord... waarom niet, kost de belastingbetaler een stuk minder geld.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je kan ze wel gevangen houden maar die moeten gewoon weg. opgeruimd staat netjes.

Verder vind ik dat de doodstraf alleen uitgevoerd mag worden als je 10000% zeker er van bent dat diegene ook echt schuldig is.

Vind zoiezo dat ze belabberde straffen hebben hier in nederland. als je iemand verkracht of vermoord ben je na een jaar en een beetje taakstraf weer vrij..
Plus dat je ook nog tv hebt en normaal eten en dat je elke dag bezigheidstherapie hebt door een beetje te gaan sporten of tafelvoetballen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:43

doostraf terug invoeren?
ik vind dit heel moeilijk.

als je een moordenaar gaat vermoorden dan maak je dezelfde fout als de moordenaar en dat is dat je gaat beslissen over dat iemand in leven blijft.

Wat ik ook wel vind is dat de gevangen het te goed lijken te hebben. Ze hebben sport mogelijkheden, kunnen tv kijken, 3 keer per dag eten...
het is bijna een hotel voor hun en wie draait ervoor op??? juist ja, de nabestaanden van slachtoffers en iedereen die belastingen betaald...

Het is ook heel moeilijk om andere oplossingen aan te dragen voor dit probleem.
Niemand wil ervoor betalen maar hoe straf je een misdadiger het beste. Daarbij komt idd ook nog de vraag hoe je andere mensen het beste "afschrikt" om misdaden te begaan.

En daarbij komt ook nog eens het probleem dat er op heel de wereld meer mensen bijkomen en het dus alleen maar moeilijker wordt om te overleven...

straatje zonder einde zeg ik

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:25

Nee; ik ben tegen de doodstraf. Als dat ingevoerd zou worden haal je het hele gelijkheidssysteem onderuit.
"iedereen is gelijk, maar wij iets meer dan jullie"
Maw: niemand mag iemand anders doodmaken, maar de overheid mag dat wel??? Verward Heel krom...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:20

verootjoo schreef:
Nee; ik ben tegen de doodstraf. Als dat ingevoerd zou worden haal je het hele gelijkheidssysteem onderuit.
"iedereen is gelijk, maar wij iets meer dan jullie"
Maw: niemand mag iemand anders doodmaken, maar de overheid mag dat wel??? Verward Heel krom...

Lekkere kortzichtige reactie.
De wet of overheid zou de enigste bevoegde instantie zijn om te beslissen of iemand dood gemaakt moet worden of niet.
Niet jij met je utopia-uitroep: iedereen is gelijk.
Vertel jij dat ff tegen de ouders van gedode kids door zinloos geweld?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:25

En bedankt... mag ik ook even mn mening geven... Scheve mond
Ik weet niet wat jij je kids leert. Maar ik heb altijd geleerd "wat mensen je ook aandoen, je houdt de eer bij jezelf" en niet: ga maar lekker terugdoen wat jantje bij jou doet.
Dat er mensen zijn die anderen dingen afnemen(ook het leven) betekent niet dat die mensen ook zomaar hun leven moet worden afgenomen Scheve mond Niemand, maar dan ook niemand mag en kan beslissen over het wel of niet leven van een ander mens

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:38

dus als je aangevallen word mag je niks terugdoen..........zo denkt de overheid er ook over,want dan word jij nog aangeklaagd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:13

Het is normaal dat je er anders over denkt, omdat het gewoon niet aangepast is aan je referentiekader. Wanneer een persoon je familiehuis zou binnendringen en gruwelijke dingen bij je familie zou doen. En ze mooi prepareren voor jou thuiskomst. Is je referentiekader anders en dan denk je er ook anders over

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:28

Ik denk dat ik een heel goed referentiekader heb...
Het is gewoon hoe ik er over denk, hoe ik in het leven sta, hoe ik ben opgevoed, en hoe ik met bepaalde dingen omga. Dat dat niet in jullie straatje past is kan toch?

Om even terug te komen: tuurlijk vind ik wel dat mensen gestraft moeten worden als ze iets ergs doen. Maar beslissen over leven en dood kún je niet doen als mens zijnde. En nee, ik ben verder niet zo wraaklustig. Ben blij dat ik altijd de eer aan mezelf heb gehouden, ipv er overal maar rustig op los te gaan meppen Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:17

ik heb ook nog nooit erop los gemept,dat is wel weer het hele andere uiterste

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:53

Het is allemaal héél dubbel he... Ik ben ook tegen de doodstraf hoor, het maakt ons inderdaad geen haar beter dan de persoon die de moord(en) gepleegd heeft.
Wraakgevoelens zijn een van de zwakste punten van de mens, maar iedereen heeft ze wel...
Ik vind het persoonlijk heel dapper van nabestaanden dat ze de dader vergeven, er zijn gevallen bekend waarbij de nabestaanden de dader zelfs gaan bezoeken in de cel.

Als iemand mijn paarden zou stelen en zich achteraf, als ze terug gevonden zijn, zich komt excuseren, zou ik daar absoluut niet met gediend zijn.
Ik zou die kerel/trut ook liever zelf een lesje leren... tja, human nature?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:05

nou als iemand een van mijn geliefden zou vermoorden dan wil ik diegene niet eens vergeven.
wraakgevoelens zijn vrij normaal voor een mens,denk ik.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:18

Vanuit evolutiepsychologie is wraakgevoel een vrij normaal fenomeen inderdaad, je kan het ook bijvoorbeeld bij olifanten terugvinden. Die leeuwenjongen vertrappelen.

Maar naar mijn mening varieert het naargelang de uitvoering, heb je de moordenaar bezig gezien, heb je de slachtoffers gevonden, in welke mate zijn ze verminkt, zijn ze dan nog is extra "versierd" (bv glas in de ogen), uitvoering van de moord: schietpartij, mes is dan weer persoonlijker, verstikking. Deze spelen een grote rol vind ik.

Ik kan niet zeggen hoe ik ga reageren simpel omdat het nog niet gebeurd is (en laat het ook maar uit) en dan nog onder welke factoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:50

verootjoo schreef:
En nee, ik ben verder niet zo wraaklustig. Ben blij dat ik altijd de eer aan mezelf heb gehouden, ipv er overal maar rustig op los te gaan meppen Lachen

Dan denk ik toch dat je refernetiekader wat vertroubeld is want niemand heeft het hier over
eigen rechtertje spelen.
Je hoort wel vaker dat mensen verontwaardigd en verfoeilijk reageren op dingen als de doodstraf om de simpele reden dat ze zelf nooit iets mee hebben gemaakt op dat gebied.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:28

wie zegt dat ik dat niet heb meegemaakt? Ik wil er liever niet op internet op in gaan, maar ik weet wel redelijk waar ik het over heb.
En toch denk ik er zo over; dat er mensen zijn die mijn mening niet delen, so be it Knipoog

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:55

Chiqa schreef:
Lianne84 schreef:
De rechter stopt geen mensen achter de tralies waarvan hij niet zeker is dat diegene ook de misdaad heeft begaan

Helaas gebeurt het nog steeds dat er mensen onnodig en onschuldig in de gevangenis zitten, maar dat is al meerdere malen genoemd..,,Daarom is het ook zo moeilijk om de doodstraf uit te voeren.

Dat is dus ook precies wat ik bedoel..

Sommige mensen hier hanteren de regel 'pas de doodstraf uitvoeren als iemand 100% zeker schuldig is'. IMO is dat dus onmogelijk, omdat iedereen die schuldig wordt bevonden door de rechter 100% schuldig wordt bevonden op dat moment, dus niet 80% of 50% oid (lijkt me ook beetje moeilijk meetbaar), je bent dus voor de rechter schuldig of niet, 100% of 0%. Dus het principe doodstraf bij 100% schuldig slaat nergens op.
De twee van de Puttense moordzaak werden aan het einde van hun proces schuldig bevonden, oftewel 100% schuldig. Dat ze achteraf gezien niet schuldig waren is natuurlijk een grove fout, maar had hun wel hun leven kunnen kosten als in Nederland de doodstraf werd uitgedeeld.

Wat ik dus wil zeggen is, net als jij, dat de doodstraf opleggen adhv hoeveel procent iemand schuldig is, gewoon onmogelijk is. Je weet nooit zeker of iemand het gedaan heeft, hoeveel bekentenissen diegene ook aflegt of hoeveel DNA er ook gevonden wordt. Natuurlijk zijn er altijd mensen waarbij je niet om de feiten heen kunt (Fritzl, Dutroux, etc.) maar de grens van die verdiend wel de doodstraf en de ander niet wordt in deze gevallen vaak gebaseerd op emoties, niet op hoe schuldig iemand wel of niet is.

Klein 'gewetens'-voorbeeldje:
Stel je loopt een steeg in en je ziet iemand over een lichaam heen gebogen met een mes in zijn hand, het lichaam heeft steekwonden...
Automatisch denk je dan dat de persoon met het mes in zijn hand het gedaan heeft toch? Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn, maar hij heeft nu wel alle schijn tegen zich.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:48

Automatisch.... nee. Hangt voor een groot deel van je eigen referentiekader af hoe je de situatie gaat interpreteren Zo simpel is het, plus de ooggetuigen heeft weinig over te zeggen of die persoon in kwestie de dader is (ooggetuigen zijn sowieso niet betrouwbaar). Dat doet forensisch onderzoek en in het geval van steekwonden zijn er duidelijke onderzoeken.

En 100 procent wat ze hier aangeven kan wel degenlijk, maar dat slaagt niet op de rechter zijn vonnis maar de aard van bewijsmateriaal.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:52

katiavl schreef:
En 100 procent wat ze hier aangeven kan wel degenlijk, maar dat slaagt niet op de rechter zijn vonnis maar de aard van bewijsmateriaal.

Maar de aard van het bewijsmateriaal wordt beoordeeld door de rechter die daarop een vonnis uitspreekt. Een vonnis wordt geveld op basis van het bewijsmateriaal, de strafeis wordt gebaseerd op basis van de misdaad zelf.

De doodstraf zou, als deze wordt ingevoerd, dus worden gebaseerd op de misdaad (dubbele moord, verkrachting+moord, etc.) niet op het aanwezige bewijsmateriaal. Want het bewijsmateriaal zou bepalen of de dader wel of niet veroordeeld wordt, niet voor welke straf.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:19

katiavl schreef:
Automatisch.... nee. Hangt voor een groot deel van je eigen referentiekader af hoe je de situatie gaat interpreteren Zo simpel is het, plus de ooggetuigen heeft weinig over te zeggen of die persoon in kwestie de dader is (ooggetuigen zijn sowieso niet betrouwbaar). Dat doet forensisch onderzoek en in het geval van steekwonden zijn er duidelijke onderzoeken.

En hoe ga jij 'bewijzen' of iemand opzet of schuld heeft. Dus of iemand voor doodslag of dood door schuld veroordeeld kan worden? Dat is toch grotendeels afhankelijk van interpretatie van inderdaad.... de rechter.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:58

Daar gaat het ook niet over, ik geef louter aan dat de 100 procent interpretatie in dit geval niets met strafrecht te maken heeft. Maar wel een emotionele beslissing (gevoelens statement) onder de norm van hoeveelheid bewijsmateriaal en zwaarte van het delict.
De mensen die de 100 procent regel aannemen verwijzen naar delinquenten zoals fourniret, btk enz.
En niet naar de tweevoudige huis tuin en keukenmoordenaar.

Ik wil alleen maar zeggen dat je het niet met de strafrechtogen moet bekijken, want dat is een appel in een perenboek opzoeken.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:05

Maar wie bepaalt dan of het gaat om een '100 % zaak' of niet???

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:31

Elke zaak moet 100% zijn........ anders kan je iemand niet veroordelen. Je kan niet iemand veroordelen terwijl er twijfels zijn (bij de rechter, op basis van bewijsmateriaal).

Daarnaast is aangetoond dat de doodstraf ook helemaal geen effect heeft mbt verminderen criminaliteit. Integendeel....... Zoals in de VS kan je voor moord de doodstraf krijgen (ligt aan de staat uiteraard). Maar goed, als je voor 1 moord de doodstraf krijgt...... wat maakt het dan nog uit of je er nog een paar vermoord/andere misdaden pleegt........ Je kan immers maar 1x dood. Het neemt dus zodra iemand 1 misdrijf heeft gepleegt de overige grenzen weg omdat "het toch niet meer uitmaakt".