God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:55

Die vraag maakt me gek Lachen Lachen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:55

KiWiKo schreef:
Die vraag maakt me gek Lachen Lachen

Niet doen joh, zonde van je tijd Haha!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:56

Je moet jezelf niet gekker maken dan dat je al bent...

Vroeger dachten we dat de aarde plat was.
Vroeger dachten we dat de zon om de aarde draait.
Nog ff en we weten mss ook nog waar dat lel vandaan komt. *LOL*

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:57

Ik geloof zelf absoluut in een 'grand design', maar geloof ook dat wij daar met onze hersenen niet bij kunnen Clown

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:31

jameyskatje schreef:
Maar, als volgens deze theorie talrijke tussenvormen moeten hebben bestaan, waarom vinden we deze dan niet in ontelbare hoeveelheden ingebed in de korst van de aarde?"

1. De lagen in onze aarde zijn voortdurend in beweging. De lagen die vroeger aan de oppervlakte lagen, komen steeds dichter bij de kern terecht en smelten door de hitte. Het onderzoek naar fossielen wordt op die manier (helaas) beperkt.

2. De wetenschap is bezig met het onderzoeken van zogenaamde hox-genen. Voor de geboorte, bepalen deze hox-genen de identiteit van alle lichaamsdelen. Zo zijn wetenschappers erin geslaagd om de voelsprieten van een fruitvlieg te laten muteren in voorpoten. De mutatie van één hox-gen kan zulke verstrekkende gevolgen hebben, dat de wetenschappers vermoeden dat er helemaal geen tussenvormen nodig zijn. Oftewel, misschien zullen we nooit fossielen vinden van bepaalde tussenvormen, want wellicht hebben ze nooit (hoeven) bestaan.

De wetenschap is gelukkig niet alleen toegewezen op fossielen. De phylogenetica onderzoekt de evolutie van de dieren aan de hand van hun genen. De beperking hieraan is, dat er alleen genetisch materiaal te krijgen is van de dieren die op dit moment leven. Op deze manier zijn ze bezig om een zogenaamde tree of life op te stellen. Mocht je hier benieuwd naar zijn, dan vind je alhier een project en alhier een aardig overzicht (plaatje).

jameyskatje schreef:
Bijvoorbeeld, er zouden in het verleden wat halfvis-half reptielen geleefd moeten hebben die een aantal kenmerken van de reptielen gehad moesten hebben naast de kenmerken van vissen die ze al hadden.

Nu komt er een klein verhaaltje van ongeveer een jaar oud. Aan de hand van fossielen zijn de wetenschappers bezig om de evolutie van dieren in kaart te brengen. Ze zijn hierbij in staat om te voorspellen hoe de tussenliggende vormen eruit moeten zien, wanneer deze geleefd moeten hebben en dus in welke aardlaag we ze kunnen vinden. Zo ook bij de ontdekking van de Tiktaalik, welke door sommige wetenschappers wordt gezien als de overgang van vis naar landdieren.

Nogmaals. Niets van dit alles is een bewijs voor de evolutietheorie, ik geef alleen wat stof om over na te denken. Lachen Mocht je willen weten waar ik dit allemaal vandaan heb: het is mij allemaal uitgelegd tijdens een presentatie van Studium Generale en deze kun je hier terug kijken.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 01:48

IlsjePilsje schreef:
Moniek schreef:
dus aan deze woorden moet ik dan uitmaken dat het mijn eigen verbeelding is en god niet bestaat?
Wonderen bestaan en niet alles is wetenschappelijk te verklaren.
Wij laten in deze tijd niks meer over aan toeval alles moet worden verklaard ookal is er geen verklaring willen we hem toch graag hebben.

En wat denk jij dan dat geloof is?
Geloof is juist ontstaan, doordat mensen dingen niet konden verklaren. Onweer? Och dat was vroeger Thor of Donar.

Juist door te geloven wil je overal een verklaring aan geven. Je gelooft toch dat God alles geschapen heeft? Dat het leven in al zijn facetten door God geschapen is?
Dat terwijl men er nog niet uit is hoe alles is ontstaan. Wetenschappers zullen eerder toegeven dat sommige dingen nog niet verklaarbaar zijn. Gelovigen verklaren juist dat alles wat onverklaarbaar is, door God tot stand is gekomen.

dat iis met alle respect onzin,ik zal graag met jou een goed gesprek aan willen gaan om te laten zien dat dat een vooroordeel is die compleet onterecht is.
dit bedoel ik helemaal niet verkeerd maar is misschien leuk om de mens achter het geloof te leren kennen en wat ons eigenlijk beweegd.
maar dat is veelste moeilijk via het internet.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:20

@Ilsepilse: Je hebt wat mij betreft deels gelijk,
al zou ik het iets anders formuleren.
Volgens mij is namelijk de bijbel ontstaan als verklaring voor het ontstaan van de aarde (en heeft voor mij geen andere waarde dan Griekse mythen).

Geloof is wat ingewikkelder.
Het is ontastbaar.
Geloof is voor mij vooral geloven in jezelf in andere mensen.
Voor anderen is dat dan weer geloven in iemand die alles van bovenaf regelt,
en die blijkbaar de mensheid als opper diersoort (of geheel op zichzelf staande soort misschien zelfs) rekent.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:03

Het lijkt er nu op dat in de topic de christelijke levensovertuiging onderuit gehaald gaat worden of heb ik het bij het verkeerde eind?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:57

spettic schreef:
Het lijkt er nu op dat in de topic de christelijke levensovertuiging onderuit gehaald gaat worden of heb ik het bij het verkeerde eind?

De christelijke levensovertuiging staat hier helemaal niet ter discussie. De bijbel is gewoon geen wetenschappelijk geschreven boek en moet als zodanig ook niet gelezen worden.
Christenen proberen te leven zoals het Nieuwe testament aangeeft.
Darwinisme is geen levenshouding.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:58

spettic schreef:

Waarom voel je dat zo? Lachen Volgens mij is dat nergens voor nodig.

Er is geen sluitend bewijs voor een evolutietheorie of een schepper/god. Maar stel... stel dat we de evolutietheorie ooit onomstotelijk kunnen bewijzen. Wat zou dat afdoen aan het mogelijke bestaan van een schepper/god? Maar nog meer, wat zou dat afdoen aan het christelijke geloof?

Wat zijn voor jou de kernpunten van het christelijke geloof? Als dat het scheppingsverhaal is en je de evolutietheorie overtuigend vind, dan zou ik me zorgen maken. Volgens mij liggen de kernpunten, zoals Albert al aangeeft, héél ergens anders. Lachen Een paar voorbeelden: normen, waarden, zelfontplooiing, bewustwording. In die zin denk ik dat jij en ik helemaal niet veel verschillen. Misschien vind je dit een heel stekende opmerking, in dat geval mijn excuus. Lachen

Dit probeerde ik op de eerste pagina's al uit te leggen. Het woord god wordt als synoniem gezien voor het christelijke geloof, waardoor hier de aanval op wordt geopend. Maar, het christelijke geloof is hier helemaal niet aan de orde...

P.S. Ik hoop dat ik mijn gedachten goed onder woorden heb gebracht. Op de één of andere manier heb ik mijn twijfels bij deze post. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Snader op 16-12-07 18:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:04

Darwin,
de god heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben god gemaakt. Ja
God moet verzonnen zijn, Darwin is waarheid.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:17

Aangezien ik dit heel interessant onderwerp vind! Zal ik helaas geen antwoord hebben. Omdat ik het niet weet. Ik denk er veel over na, waar dit of dat vandaan komt. Maar ik weet het niet. Net als uit een klein zaadje, een boom kan groeien of tarwe of iets dergelijks. Dat gaat mij mijn pet te boven. Ik wou dat ik wist hoe of wat. Denk me af en toe gek. Maar ik weet het echt niet! Als je om je heen kijk dan is alles toch wonderbaarlijk. Als je er goed over na gaat denken? Een God ik weet het niet hoor. Ik geloof wel weer in geesten enzo. Knipoog Hoe zit dat dan? Waar blijven alle dode dingen?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:17

Snader, nee ik vind het geen stekende opmerking en misschien zie ik het wel verkeerd.
Maar ik doelde eigenlijk op eerdere posts op de pagina's 16, 17, ed.
Ik word er best moe van om steeds hetzelfde te moeten uitleggen.
Ik kan ook een heleboel dingen niet verklaren, ja zelfs de meeste niet.
Toch ben ik er echt heilig van overtuigd dat ik er niet naast zit.
Ik bedoel niet dat ik beter dan een ander, zeker niet, en ook niet dat alleen mijn gedachten goed zijn.
Maar voor mij is het onomstotelijk duidelijk.
God heeft de aarde in 6 dagen geschapen.
De mens heeft God de rug toegekeerd door zijn eigen keuze.
Toen kwam ook alle zonde en ellende in de wereld.
Maar God bedacht een mooi plan.
Jezus kwam op aarde ( met kerst herdenken we dat) om later voor al onze zonden te sterven.
Hij is gestorven maar op de 3e dag weer opgestaan uit de dood.
Hij heeft overwonnen en daardoor kunnen degenen die in Hem geloven eeuwig leven.
Het klinkt je vast als waanzin in je oren maar misschien denk je er nog eens over na.
Wij hebben 4 kleine kinderen.
Die voeden we ook op met de bijbel, het scheppingsverhaal enz.
Maarja, wat heeft dat er eigenlijk mee te maken he?
Dit zijn mijn gedachten

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:19

Zeeuwtje68 schreef:
Aangezien ik dit heel interessant onderwerp vind! Zal ik helaas geen antwoord hebben. Omdat ik het niet weet. Ik denk er veel over na, waar dit of dat vandaan komt. Maar ik weet het niet. Net als uit een klein zaadje, een boom kan groeien of tarwe of iets dergelijks. Dat gaat mij mijn pet te boven. Ik wou dat ik wist hoe of wat. Denk me af en toe gek. Maar ik weet het echt niet! Als je om je heen kijk dan is alles toch wonderbaarlijk. Als je er goed over na gaat denken? Een God ik weet het niet hoor. Ik geloof wel weer in geesten enzo. Knipoog Hoe zit dat dan? Waar blijven alle dode dingen?

Je bedoeld zoiets van : er moet wel een hogere macht zijn??
In de bijbel staat ook dat je uit de natuur kunt zien dat er een God is!!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:22

spettic schreef:
Hij heeft overwonnen en daardoor kunnen degenen die in Hem geloven eeuwig leven.

Tja, daar zit je dan als bosnegertje in de regenwouden van Zuid Amerika.
Je loopt nog in je lendendoekje met een speer achter wild aan te rennen en hebt geen flauw idee van het bestaan van de rest van de wereld, laat staan van boeken of van het geloof....
Dat wordt dus een enkeltje hel Koe

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:43

Moniek schreef:
Yvonnelind schreef:
Soms zie ik dingen; denk ik dat er een eng man in de schemer staat; blijkt het een boom te zijn. Als ik niet kritischer had gekeken en op onderzoek uit was gegaan, dan was ik er niet achter gekomen dat het een boom was en had ik nog steeds geloofd dat er iemand stond...

Waren er anderen bij mij geweest die tegen mij zeiden "rennen, daar staat een enge man", dan had ik dat meteen geloofd en was ik niet eens op onderzoek uitgegaan.

Hadden ze tegen mij gezegd "het is een boom", dan had ik dat geloofd en was ik ook niet op onderzoek uit gegaan.

Soms moet je de mensen die je vertrouwt en en gelooft even proberen los te laten. Alleen dan kan je kritisch nadenken en voor jezelf onderzoeken wat voor jou de waarheid is. Lachen

dus aan deze woorden moet ik dan uitmaken dat het mijn eigen verbeelding is en god niet bestaat?
Wonderen bestaan en niet alles is wetenschappelijk te verklaren.
Wij laten in deze tijd niks meer over aan toeval alles moet worden verklaard ookal is er geen verklaring willen we hem toch graag hebben.
Waarom denk je dat er in afrika bijvoorbeeld meer uitdrijvingen zijn dan in de rest van de wereld?
wij gooien snel iets met een stempel erop zodat het een naam heeft en dus tastbaar is :misschien omdat we bang zijn voor het niet tastbare?
Dingen gebeuren ik wil niet zeggen dat alles wat wetenschappelijk is ook niet zo is maar we zijn bang om te geloven dat het iets anders is.
zoals ik al zei heb ik het verhaal van het "bezeten meisje" was het makkelijk om te zeggen epelepsi? omdat we dan geen vragen meer hoeven te stellen?
Ik wil alleen maar zeggen niet alles is wat het lijkt ook al zijn alle feiten daar.

In mijn ogen geloven mensen in god, om op deze manier te verklaren wat ze anders niet kunnen verklaren. Lachen
Het geloof geeft een veilig gevoel, het gevoel dat je vergeving kunt vragen voor je slechte daden (zonden) en dat er iemand (mede) verantwoordelijk is voor wat er in jou leven gebeurt. Ook het feit dat je gelooft dat er een heel fijn plekje is waar je naartoe gaat als dit leven over is en waar er dan op je gepast wordt geeft een gevoel van veiligheid en zekerheid. Daarnaast is het vanuit de sociologie duidelijk gebleken dat de mens een sterke behoefte voelt om ergens bij te horen, bij een sociale groep. De kerkgemeenschap kan zo'n groep zijn.

En het bezeten meisje heeft; denk ik; of een psychose, een andere psychiatrische aandoening of inderdaad epelepsie. In mijn ogen is de duivel alleen bedacht als symbool voor 'het niet goede' en later om mensen bang te praten zodat ze naar de kerk zouden gaan... Ik geloof dus ook niet in 'bezeten zijn'.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:45

God is een fijn idee, 't stelt mensen gerust. Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:02

Inderdaad, en met dit topic willen we het Christelijk geloof helemaal niet onderuit halen, we willen dat beide partijen gaan nadenken over waar ze voor staan en waarom. Door het hier uit te leggen, krijg je je gedachten over deze materie nòg beter op een rijtje en weet je nog beter waar jij voor staat! Ik denk er liever zèlf over na, dan dat ik alles maar klakkeloos overneem van ouders, school, dominee etc. Lachen

Daarom; haal mijn ideeën maar onderuit en zet me aan het denken; ik nodig iedereen van harte uit: Graag zelfs!! Haha!

Ik ben dol op nadenken hoe het nu eigenlijk zit in het leven en daarna en ervoor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:14

Albert schreef:
spettic schreef:

Je loopt nog in je lendendoekje met een speer achter wild aan te rennen en hebt geen flauw idee van het bestaan van de rest van de wereld, laat staan van boeken of van het geloof....

En toen was daar de missionaris om zelfs in de verste uithoek de wereld tot het Christendom te bekeren en de mens, wild en volop in het leven als die was, te veranderen....

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:18

Moniek schreef:
dat iis met alle respect onzin,ik zal graag met jou een goed gesprek aan willen gaan om te laten zien dat dat een vooroordeel is die compleet onterecht is.
dit bedoel ik helemaal niet verkeerd maar is misschien leuk om de mens achter het geloof te leren kennen en wat ons eigenlijk beweegd.
maar dat is veelste moeilijk via het internet.

Moniek, ik ben gelovig opgevoed en heb op een zeer strenge protestants christelijke basisschool gezeten. Dus ik ken de beweegredenen van mensen die geloven. Ik heb moeten concluderen dat het geloof geen enkele toegevoegde waarde voor mijn leven heeft.

Eigenlijk ga ik met Yvonnelind mee..... zo denk ik er ook over

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:18

Als het dan maar niet zo afloopt als met Bonifatius... dan staat er over honderd jaar een standbeeld ...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:04

Goof schreef:
En toen was daar de missionaris om zelfs in de verste uithoek de wereld tot het Christendom te bekeren en de mens, wild en volop in het leven als die was, te veranderen....

Maar wat gebeurd er met de mensen die nooit een missionaris hebben gezien?????
En wat is er gebeurd met de zielen van de mensen die geboren zijn voor christus en dus bij voorbaat geen christenen waren?
Abraham en Mozes waren ook geen christenen Knipoog
Waar zijn de Noormannen en Batavieren gebleven naar hun dood?
De kerk heeft het voorgeborchte afgeschaft, zijn deze zielen nu dakloos of alsnog naar hemel of hel gestuurd???

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:20

Darwin en God zijn geen begrippen die elkaar uitsluiten, integendeel.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:11

Albert schreef:
Goof schreef:

Maar wat gebeurd er met de mensen die nooit een missionaris hebben gezien?????
En wat is er gebeurd met de zielen van de mensen die geboren zijn voor christus en dus bij voorbaat geen christenen waren?
Abraham en Mozes waren ook geen christenen Knipoog
Waar zijn de Noormannen en Batavieren gebleven naar hun dood?
De kerk heeft het voorgeborchte afgeschaft, zijn deze zielen nu dakloos of alsnog naar hemel of hel gestuurd???

Idd, de Joden zijn Gods uitverkoren volk.
Abraham is door God zelf geroepen en hij kreeg de belofte dat Jezus uit zijn nageslacht zou geboren worden. Mozes is ook uit het geslacht van Abraham. Dat zijn alle Joden.( toen heetten ze Israëlieten)
Dat Jezus pas eeuwen later zou sterven maakt niets uit.
En de naam Christenen betekend niets anders als volgelingen van Christus.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:20

Albert schreef:
spettic schreef:

Erg herkenbaar, deze opmerking, en ook terecht gemaakt Knipoog ; al staat er volgens mij nergens in de bijbel dat als je niet over God hebt gehoord en je dus je geloof niet belijdt; je in de hel komt (heb sowieso al twijfels aan die hel)..

Zou idd niet echt rechtvaardig zijn!
Mijn pa is predikant en ik kan je de andere kant vertellen; als ik me vroeger niet christelijk gedroeg was de zonde nog groter, ik moest toch beter weten met zo'n pappie! Koe Ook hoorde ik de bijbelboeken uit mijn hoofd te kennen vanwege hem! Zei ik onnozel tegen de juf:"ja, maar er zit toch een inhoudsopgave in?"..

God is voor mij een verzamelnaam, Jaweh, Mohammed, weet-ik-veel- volgens mij komt het uitdeindelijk in verschillende religien op hetzelfde neer en zou het gezonder zijn elkaar daarin te respecteren; de bijbel letterlijk nemen geeft nog steeds verschillende interpretaties; nou en?...Waarom zouden we elkaar moeten beleren? Staat dat dan ook in de bijbel?... Clown

Als we ons nou eens allemaal aan de 10 geboden hielden zou de wereld er al een stuk prettiger uitzien! Zelfs al zou je atheist zijn...En laten we dan anders in het dagelijks leven ons geloof praktiseren en niet omdat er een enkeltje hemel of hel aan vast zit..Maar omdat de bijbel een wijs boek is, God liefde, en omdat we een hoop goede dingen naar elkaar kunnen uitdragen. (zegt nog net geen "amen" Knipoog ..