Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kitag1rl

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:26

Nee nee wij bepalen dat niet, wij vinden dat. als een hartje klopt, leeft het. Of het nou al ter wereld is of niet. En dan is het moord in mijn ogen. Mensen die abortus laten plegen moeten dat helemaal zelf weten en in sommige situaties begrijp ik het ook echt wel. Maar ik kan er gewoon niet achter staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:30

AikePeer schreef:
Helemaal mee eens Vanessa24!
Iedereen die hier tegen abortus is denkt dat mensen die abortus laten plegen er maar heel gemakzuchtig over denken!
Hoe weten jullie dat in hemelsnaam?
Ik geloof er heilig in dat mensen bij zo'n belsissing echt wel een goed overwogen hebben!
En dat die keuze in jullie ogen niet goed is kan ik me voorstellen als dat je standpunt is, maar hoe kun je voor een ander bepalen dat het een slechte keus is?

Klopt het dat jij denkt dat ik tegen abortus ben??? Ik denk niet dat iedereen die abortus laat doen gemakzuchtig denkt, hoor. Een van mijn beste vriendinnen heeft het meegemaakt en ik heb het van dichtbij meegemaakt. Vanaf de zwangerschapstest, tot het bellen naar de kliniek en uiteindelijk hoe ze het nu na jaren ervaren heeft. Ze vond en vindt het vreselijk, maar de situatie was echt beroerd. Ze had amper een keus, zal ik maar zeggen. En dat vind ik een heel ander verhaal, dan dat ik hier lees 'ik laat het weghalen, tot zoveel weken is het nog geen echt mens en blablabla'. Als het je overkomt en je moet die beslissing nemen, dan is het heel heftig, dat weet ik maar al te goed. Het gaat me erom dat je nadenkt over wat je doet en dat je een leven afbreekt. DAT vind ik een hele heftige beslissing en dat gemakzucht van sommigen, daar heb ik geen begrip voor, nee.......

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:35

als je het van dicht bij hebt meegemaakt Nadya moet je ook weten
dat een kliniek/ziekenhuis wat de abortus betrefd ook niet over één nacht ijs gaat.
en dat er wel met je word gesproken en je bedenk tijd krijgt, je ook een optie zoals adoptie hebt.
en het dus niet zo is, dat je op maandag bij de dokter zit en op dinsdag de abortus al gepleegd word

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:38

Ok maar nu heb je het iets beter uitgelegd hoe je erover denkt!
MAAR ik denk dat mensen die voor zo'n beslissing staan zich uit schaamte misschien groot houden, zoiezo kun je op internet moeilijk opmaken hoe iemand er werkelijk over denkt.

Gemakzucht is nooit goed! Gemakzucht is ook niet juist bij de keuze om het kind te houden. Want het wordt wel een mens dat afhankelijk is van je! de rest van zijn leven! Daar beslis je niet even over na ik ben er wel klaar voor dus ik laat het komen!
Je moet allebei de keuzes goed overwegen.
Nogmaals ik ga ervan uit dat iedereen weet wat de beste beslissing is aan hun situatie.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:40

Ik ken persoonlijk trouwens niemand die abortus heeft gepleegd (dat ik weet) Voor de mensen die ze wel kennen.....Hebben veel mensen het er lang moeilijk mee? En zijn er ook veel mensen voor wie het leven binnen een paar weken weer normaal is?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:45

Ik vind dit echt heel erg moeilijk, hoor. Volgens mij denken veel mensen er zo "makkelijk" over omdat ze zich geen beeld kunnen schetsen. Maar wie van iedereen die hier nu reageert, zou een zwangerschap kunnen beëindigen als je het hartje hebt horen kloppen of je kind voelen schoppen? Is het dan nog steeds "iets" wat buiten de baarmoeder niet kan leven of zou je het dan al meer als "je kind" zien?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:45

@AikePeer: als je besluit tot een abortus laat in de zwangerschap, dan beslis je toch ook voor een ander?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:46

ik

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:48

@Terorita: echt waar? Nu word ik wel heel erg persoonlijk, hoor, maar mag ik vragen waarom? Ik snap het prima als je geen antwoord wilt geven!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:49

nee hoor vraag maar wat wil je weten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:52

Ik ben wel heel benieuwd hoe je het ervaren hebt, of je momenten hebt gehad dat je er spijt van had.

BTW. Erg tof dat je er zo open over durft te praten alvast Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:56

terorita schreef:
als je het van dicht bij hebt meegemaakt Nadya moet je ook weten
dat een kliniek/ziekenhuis wat de abortus betrefd ook niet over één nacht ijs gaat.
en dat er wel met je word gesproken en je bedenk tijd krijgt, je ook een optie zoals adoptie hebt.
en het dus niet zo is, dat je op maandag bij de dokter zit en op dinsdag de abortus al gepleegd word

Dat weet ik inderdaad, Terorita. Maar als ik sommige reacties hier lees, wordt er wel heel makkelijk over gedaan. Bijvoorbeeld naar aanleiding van die foto's, jee, wat een kille reacties. Nou, mijn vriendin heeft dagenlang gepiekerd en nachtenlang wakker gelegen. We hebben die week amper geslapen door alle gesprekken. Ze is dol op kinderen, wilde ze ook heel graag. Maar (en ik ga niet in detail treden) deze zwangerschap kon echt niet, dus adoptie al helemaal niet. Nog steeds vindt ze het heel moeilijk, na al die jaren. Ze is verder gegaan met haar leven, maar denkt er nog regelmatig aan terug. Gelukkig heeft ze nu een nieuwe stabiele, fijne relatie en heeft ze me van de week verteld dat ze er binnenkort voor gaan Haha! Haha!

Ik wil verder niemand tegen het hoofd stoten die wel in deze situatie gezeten heeft en het wel gedaan heeft. In vele situaties heb ik er alle begrip voor. Maar als ik lees dat ze het rustig doen met 21 of 22 weken of in Spanje met 31 weken, dat gaat me echt te ver. En IK ben een ongewenst kind, heb alle ellende meegemaakt in mijn jeugd. Maar NU ben ik wel heel happy gelukkig. En ik ben nu echt blij dat ik op deze wereld mijn leven nu als mijzelf (over reincarnatie gesproken) mag leven. En mijn kind is gelukkig zeer gewenst bij ons.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:04

chevax schreef:
@AikePeer: als je besluit tot een abortus laat in de zwangerschap, dan beslis je toch ook voor een ander?

Ja precies maar die persoon beslist over het leven van een persoon die van jou afhankelijk gaat worden.
In mijn ogen weet je dan alle in en outs en wat dus de "beste" keus is.
Als je permanent! tegen abortus bent, beslis ongeacht de situatie wat de "beste" keus is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:08

@AikePeer: ik ben vóór abortus als het kind een dusdanige handicaps/afwijkingen heeft, dat het geen menswaardig leven zal hebben of dat al vaststaat dat het kort na de geboorte zal overlijden. In dat geval is het een goede "keus".
Ik ben tégen abortus als het wordt toegepast omdat mensen simpelweg zeggen "er niet klaar voor te zijn" of "er niet voor te kunnen zorgen". Dan zorg je er maar voor dat je dat wél kunt. Want laten we eerlijk zijn: er zijn maar weinig situaties waarin je écht niet voor een kind kúnt zorgen. Er zijn wel een heleboel situaties waarin mensen niet voor een kind wíllen zorgen. En dat vind ik een wezenlijk verschil.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:12

Persoonlijk vind ik niet voor een kind willen zorgen minstens net zo erg als niet voor een kind kunnen zorgen!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:14

Maar als je zegt "ik wíl er niet voor zorgen" dan kies je toch de makkelijkste weg?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:16

Absoluut, maar wel een weg waar je achterstaat! Als kind kan je beter in een gezin terecht komen waar weinig geld is dan in een gezin waar je niet gewenst bent (en dan bedoel ik niet de zwangerschap niet gewenst, maar het kind niet gewenst)

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:18

heb het laten doen 13 maart 2002 (hoe ik de datum nog zo goed weet volgt uit het verhaal hier onder)

heb overigens een zoon die 13 nov 8 jaar wordd, daar ben ik heel blij mee, is ook erg gewenst geweest en was toen ook bewust zwanger.
ik wilde het na max ook bij 1 laten, max is op vrijdag de 13de om 13.13 uur geboren
na 2 dagen zwoegen en veel pijn, ingescheurt in geknipt alles zat tegen
tis een gods wonder dat hij gezond geboren is.
ik wilde er zo ie zo maar 1 na deze helse bevalling werd dat alleen maar duidelijker voor ons.
2 dagen na de bevalling werd ik doodziek, en kreeg baarmoeder ontsekking.
toen dat grapje enigsinds over was kwam daar nog ff borst onsteking bij.
ik ben tot zeker 2 jaar na de bevalling niet in orde geweest.

ben ook weer aan de pil gegaan
maar toch ik werd dus zwanger en dat ondanks de pil. ik had het ook heel snel door.
eigenlijk al na een dag of 2, ik merkte aan mijn lichaam dat er iets was. na 5 dagen raapte ik al mijn moed bijelkaar en haalde een test, dat ding gaf dus aan dat ik zwanger was.
ik heb ueren in mijn uppie jankent op de bank gezeten,
waar ik met de test van max nog blij en vrolijk en gelukkig was, nu was alles anders, echt mijn wereld storte in.
bang, erg bang was ik.
mijn man was bij een vriend van hem, die heb ik gebeld en hij kwam naar huis.
hij zag me zitten als een zielig hoopje mens, en zijn eerste woorden waren dan ook.
peet dit is niet wat je wil, nee zeker niet.
dan moeten we het niet doen. klaar, jij word hier niet gelukkig van, ik ben niet gelukkig als jij dat niet bent.
dus samen naar de dokter, deze zag eigenlijk ook meteen dat we er niet blij mee waren.
binnen een week zat ik bij de gynocoloog, dezelfde die bij de bevalling van max was.
daar krijg je dan de optie's te horen,
zwangerschap voldragen, adoptie,of abortus.
adoptie was voor ons beide zeker geen optie. eigenlijk waren wij er al uit, abortus.
we kregen nog een week bedenk tijd.
dit is de langste week van mijn leven geweest.
na een week weer terug. toen kreeg ik een inwendige echo.
ik was toen meen ik een week of 4 heen.
heb het mogen zien, hartje gehoord. ik kreeg er totaal geen gevoelens bij
ik weet heel goed de andere kant, bij max, eerste echo, eerste keer hartje. ppfff wat wask gelukkig.
en nu zag ik het eigenijk alleen maar als een last.
goed we hadden onze beslissing dus gemaakt.
maar eerst weer een week bedenk tijd.
weer terug en toen werd de afspraak gemaakt
en die kwam uit op 13 maart.
en dat voelde goed, kan niet echt uitleggen waarom
maar sinds max is geboren, gebeuren er altijd goede dngen op de 13de.
ik moest me s'morgens om 9 uur melde in het ziekenhuis, nog een gesprk gehad met de gynecoloog.
en toen ging ik de operatie kamer in. mijn man mocht mee tot de deur. hij zei nog ti's goed
ik ging onder algehele narcose,
een half uurtje later, lag ik in de bijkom kamer,
s'middags mocht ik naar huis. ik voelde me zoo goed toen ik naar buiten liep, alsof er een zware last van me schouders was afgevallen.
spijt heb ik nooit gehad, tot de dag van vandaag nog niet.
het is een wel overwogen beslissing geweest van mijn man en mij samen.
tja inderdaad we hebben alles, huis, goede leefomstandigheid. hadden het misschien alles kunnen geven. en toch ook niet
ik weet zeker dat het niet had gekregen wat max wel krijgt.
en ja ondanks de pil werd ik zwanger.
wat later ook bleek, ding werkt dus niet goed bij mij.
ben een soort van alergisch tegen de hormonen van de pil.
wat dus ook een oorzaak schijnt te zijn van de bevalling van max
slik de pil dus ook al een aantal jaren niet meer.
weet je wat het wel teweeg heft gebracht, dat ik tijden al de dood was om intiem te zijn met mijn man
want stel dat ik weer zwanger zou zijn.
pppfff dat maalde alleen maar door me kop. jjaa doei wil niet nog een keer.
dus weer naar de dokter want ik wilde me laten stereliseren.
nu gaat mijn man dit binnenkort na veel zeiken bij de dokter laten doen.
want die condoom's ben ik meer dan spuug zat

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:19

chevax schreef:
@AikePeer: ik ben vóór abortus als het kind een dusdanige handicaps/afwijkingen heeft, dat het geen menswaardig leven zal hebben of dat al vaststaat dat het kort na de geboorte zal overlijden. In dat geval is het een goede "keus".
Ik ben tégen abortus als het wordt toegepast omdat mensen simpelweg zeggen "er niet klaar voor te zijn" of "er niet voor te kunnen zorgen". Dan zorg je er maar voor dat je dat wél kunt. Want laten we eerlijk zijn: er zijn maar weinig situaties waarin je écht niet voor een kind kúnt zorgen. Er zijn wel een heleboel situaties waarin mensen niet voor een kind wíllen zorgen. En dat vind ik een wezenlijk verschil.

Ja maar zorgen dat je voor het kind kunt/wil zorgen is wel makkelijker gezegd dan gedaan!
Een persoon die dat niet in zich heeft, kan niet even zijn karakter veranderen omdat ze een kind verwacht.
Ik vind dat iemand die absoluut niet van kinderen houdt, er absoluut niet om geeft dat die beter bij ongewenste zwangerschap abortus kunnen plegen dan het kind te laten komen en het vervolgens bij een pleeggezin "dumpen".
Dat vind ik pas onder je verantwoordelijkheid uit lopen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:21

waarom was adoptie geen optie

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:24

Omdat ze ervaring heeft met een helse bevalling lijkt me Knipoog

Bedankt voor je verhaal terorita! Ik waardeer je openheid en oprechtheid en kan me je keuze heel goed voorstellen! OK dan!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:24

kan ik ook niet uitleggen.
was echt een gevoel.
we hebben het er wel samen over gehad.
maar dat wilde we niet.
kind krijgt op een bepaalde leeftijd ook vragen.
en wil ook zijn achterban weten.
en dan krijgt het te horen jaaa de ene was wel welkom maar jij niet.
nee dat kan je een kind niet aandoen'

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:26

@Terorita: wat een verhaal, zeg! Ik vind wel dat je goed doordachte en onderbouwde beslissing hebt genomen. Dit is niet te vergelijken met mensen die er op voorhand al vanuit gaan dat als ze zwanger raken er toch altijd nog abortus is en dus minder voorzichtig zijn. Maar ik heb de andere kant meegemaakt: ik heb een chemokuur gehad juist om een zwangrschap af te breken. En het vruchtje was zo ongelooflijk sterk, dat ik meerdere kuren/spuiten heb gehad voor het uiteindelijk "de strijd" opgaf en afkwam, zoals dat dan wordt gezegd. En dat vond ik verschrikkelijk, dat dat vruchtje zelf alle zeilen bijzette om maar te overleven.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:26

odetteke schreef:

Bedankt voor je verhaal terorita! Ik waardeer je openheid en oprechtheid en kan me je keuze heel goed voorstellen! OK dan!

helemaal mee eens!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:27

odetteke schreef:

ja en nee de helse bevalling had er wel mee temaken, maar was niet de druppel.
ook daar hebben we het met de gynecoloog over gehad, die kwam daar meteen mee.
optie keizersnede, ruggeprik alles is besproken geweest.

dat ik er zo makkleijk over praat, tja het is een keuze van mij en mijn man,
die zeker niet over 1 nacht ijs is gegaan.
want wat als mijn man het wel wilde houden.