Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 14:20

Ik werk in de verslavingszorg, dus dat het moeilijk is absoluut maar het is altijd mogelijk. Je kunt nicotine (het verslavende bestanddeel) zelfs vervangen door pleisters ed.

En medische redenen zijn onzin. Soms moet je aanpassingen doen, dat klopt. Medicatie kan anders gaan werken als je plots meer of minder rookt. Maar dit is allemaal op te vangen.

Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat roken geen stress verminderd, maar juist stress oplevert.

Nu wil ik geen pleidooi houden over stoppen met roken, bedoel moet iedereen zelf weten, maaar jou argumenten zijn onzin.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 14:24

Tjsa babsjie neem jij mijn motorische problemen en pijn over? Zodat ik met het niet bestaande en peperdure ov kan of weer kan fietsen? -O- ik wilde dat ik minder kon rijden

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 14:30

Babsiej schreef:
Ik zeg niet stoppen met autorijden.
Minder rijden.

Dat alles veel langer duurt is lastig en vervelend maar betekent niet dat het niet kan.

Behalve als... je chronisch ziek bent, in een dorp woont waar geen OV komt, noem maar op. Soms KAN het niet, ook niet als Babsiej vindt van wel.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 14:42

Ik zie weinig waardoor het niet kan.

En ja Babsiej woont ook in een dorp, zonder fatsoenlijk OV, is ook chronisch ziek, chronisch pijn, een schoonmoeder 200km verderop met (uitbehandelde) kanker, en een moeder die ook ongeneeslijk ziek is.

En nog een keer, je hoeft niet te stoppen met rijden, minderen. En als dit zo doorgaat zal het wel moeten want dan is er geen brandstof meer.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 14:44

Jester_ schreef:
Ik werk in de verslavingszorg, dus dat het moeilijk is absoluut maar het is altijd mogelijk. Je kunt nicotine (het verslavende bestanddeel) zelfs vervangen door pleisters ed.

En medische redenen zijn onzin. Soms moet je aanpassingen doen, dat klopt. Medicatie kan anders gaan werken als je plots meer of minder rookt. Maar dit is allemaal op te vangen.

Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat roken geen stress verminderd, maar juist stress oplevert.

Nu wil ik geen pleidooi houden over stoppen met roken, bedoel moet iedereen zelf weten, maaar jou argumenten zijn onzin.

Klinkt toch een stuk lastiger dan wat minder autorijden.

En jouw mening is dat mijn redenen onzin zijn, dat betekent niet de waarheid.

Als het is zoals jij schetst, zou er toch niemand meer roken? Of verslaafd zijn aan wat dan ook?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 14:48

Ik snap wel wat Babsiej zegt. Je leest hier in het topic toch ook veel mensen die erachter komen dat ze nog wat economischer om kunnen gaan met autorijden, bijvoorbeeld door het combineren van ritjes. Of je boodschappen laten bezorgen. Of toch wel een keer met het OV naar werk. Het merendeel van de mensen kan de auto als het moet echt wel wat minder gebruiken. Wellicht niet voor werk maar wel privé.

En iedereen kan stoppen met roken. Roken is een luxe en geen noodzaak. Het is wel moeilijk ja maar als je moet kiezen tussen vreten op tafel voor je kinderen of een pak sigaretten kan het echt. Dat het met bv heroine anders.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 15:09

Babsiej schreef:
Jester_ schreef:

Klinkt toch een stuk lastiger dan wat minder autorijden.

En jouw mening is dat mijn redenen onzin zijn, dat betekent niet de waarheid.

Als het is zoals jij schetst, zou er toch niemand meer roken? Of verslaafd zijn aan wat dan ook?

Wat ik schrijf ik wetenschappelijk bewezen, dus dat lijkt me dan vrij de waarheid.

Een verslaving kies je niet voor. Niemand bedenkt om verslaafd te worden aan wat dan ook. Maar het is nooit onmogelijk om er mee te stoppen. Waar ik nergens beweer dat dat makkelijk is, en bij sommige verslavingen is zelf zomaar stoppen zelfs gevaarlijk. Maar roken is er daar niet 1 van (enkel in combinatie met hele enkele medicatie).

En sommige verslaafden vinden het oke om verslaafd te zijn (zoals bij roken bij veel mensen)

En het is niet lastiger om te stoppen met roken voor 95% van de bevolking, net als voor heel veel mensen wat minder rijden ook niet onmogelijk is

Kaitlyn

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 15:28

Nu worden er gevallen bij gehaald waar geen OV beschikbaar is of chronisch zieken. Maar ik denk dat er bedoeld wordt dat het gros van de mensen wél kunnen minderen met auto rijden, en dat is natuurlijk ook zo.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 15:34

Wij gingen 's avonds nog weleens met de auto naar de winkel voor 2 of 3 dingetjes. Een winkel waar je op de fiets zowat sneller bent dan met de auto. Wij hebben wel gezegd dat we die ritjes niet meer doen tenzij het heel hard regent.
Vrijwel alles binnen de stad is te doen met de fiets, dus als het kan doen we dat.

Het merendeel van de mensen kan de auto echt wel vaker laten staan.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 16:01

Overigens geldt dat misschien ook voor chronisch zieken en mensen met slechte Ov verbinding. Je kan al besparen als je wat dingen combineert met elkaar ipv voor alles apart op een ander tijdstip de auto pakken. Zal vast niet altijd mogelijk zijn, maar er zijn echt wel mogelijkheden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 16:33

Ik heb vandaag 6 liter bespaard want ik heb thuisgewerkt :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 16:37

Ipsilonka schreef:
Ik heb vandaag 6 liter bespaard want ik heb thuisgewerkt :D

Wat je kwijt zou zijn aan benzine in een potje apart zetten. Spaar je tegelijk ook nog een beetje

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 16:45

Hier gisteren voor 2,19 mn slag geslagen voor een volle tank *D Debiel dat dit goedkoop voelt haha.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 18:11

Auto staat op de zaak, dus gaat niet om de privé portemonnee. Maar om de liters besparen *\%/*

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 18:26

Ik ben benieuwd wat mensen gaan doen wanneer de brandstof echt op dreigt te raken en op rantsoen gaat.

Ik las dat vorige week in Frankrijk daadwerkelijk een (regionaal?) te kort was.

Hoe loste men dat daar op?

Als er geen brandstof is kun je wel verder willen rijden, maar dan kan het simpelweg niet.

We zijn in Nederland niet gewend dat er schaarste is en een mogelijk "op" zal zijn.
Er is hier nagenoeg altijd stroom, drinkwater uit de kraan en benzine/diesel bij het tankstation.

Maar schaarste los je gewoon niet op met accijnzen verlagen. Er komt niet ineens meer olie beschikbaar bij het verlagen van de accijnzen, de rem om zuinig te zijn gaat wel weer ietsje losser.
Dus imo maak je de kans op een daadwerkelijk te kort vooral groter, ondanks dat je de pijn aanvankelijk wat verlicht voor mensen in hun portemonnee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 18:33

Het peobleem zat bij total energie. Die heeft de prijzen stevig verlaagd met als gevolg dat er rijen staan/stonden om daar te tanken. En er met een wachttijd van pakweg meer dan een uur de vooraad zo leeg was. Sneller leeg dan weer aangevuld De overige stations in deze regio hebben voldoende brandstof.

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 18:39

Nu zat het probleem daarin ja, gelukkig maar.

Ik ben echt benieuwd hoe men gaat reageren als er echt schaarste dreigt. Wat ik hier lees is het toch vooral dat mensen niks willen opgeven en zolang ze het kunnen betalen dat het geen probleem is.

Ik ben echt beduidend minder gaan rijden door alles te combineren, en niet omdat ik het niet kan betalen maar omdat ik wel echt oprecht zorg heb dat er straks een schaarste komt en dat het er dan dus gewoon niet is
Wij overwegen zelfs onze autovakantie naar Zuid Frankrijk om te boeken naar iets dichterbij.
Ik ben echt oprecht verbaasd dat er zo weinig mensen bij stil staan dat het ook op kan raken (en niet alleen brandstof maar ook andere zaken).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 18:43

Polly schreef:
Nu zat het probleem daarin ja, gelukkig maar.

Ik ben echt benieuwd hoe men gaat reageren als er echt schaarste dreigt. Wat ik hier lees is het toch vooral dat mensen niks willen opgeven en zolang ze het kunnen betalen dat het geen probleem is.

Ik ben echt beduidend minder gaan rijden door alles te combineren, en niet omdat ik het niet kan betalen maar omdat ik wel echt oprecht zorg heb dat er straks een schaarste komt en dat het er dan dus gewoon niet is
Wij overwegen zelfs onze autovakantie naar Zuid Frankrijk om te boeken naar iets dichterbij.
Ik ben echt oprecht verbaasd dat er zo weinig mensen bij stil staan dat het ook op kan raken (en niet alleen brandstof maar ook andere zaken).

Als 20 - 30% van de olie daar vandaan komt, komt er dus 70 - 80% van de olie ergens anders vandaan.

Er komt geen te kort aan olie. Wat denk je zelf: als olieboer kun je zonder extra kosten 3x zoveel voor je olie krijgen. Waarom zou je de produktie dan opvoeren waardoor je minder voor je olie krijgt??

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 19:17

Net voor de oorlog begon gestart met conditie opbouwen met fietsen. Waardoor ik al minder rij, pak nu naar stal de fiets.

Dus mocht er een te kort komen, hoop ik dat dat nog even op zich laat wachten tot m'n conditie genoeg is om naar werk en weer terug te fietsen (zonder al een tomaat op werk rond te lopen). 25km enkele reis, waarvan heel stuk langs weiland/water dus veel wind. Op een transportfiets, niet de meest ideale combinatie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 19:28

@ikke: zolang het nog geen echte derde wereld oorlog is zul je gelijk hebben.
Maar de ontwikkelingen zijn nog niet ten einde, dus dat niet niet nog groter wordt dan het nu is, daar ben ik niet zo zeker van. En dus hou ik wel degelijk rekening met een mogelijk echt te kort.

@Polly: ik sta er net zo in als jij.
Er wordt hier wel degelijk gekeken naar wat er gecombineerd kan worden of op de fiets gedaan kan worden.
Ik rijd notabene (grotendeels) elektrisch en lease met vaste km-vergoeding voor privé gereden kilometers.
Maar we denken idd wel na of we wel tegelijk weg moeten, of dat het na elkaar kan.
Dan hoeft de eigen dieselauto minder gebruikt te worden.
Of dat we kunnen fietsen ipv met de auto.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 19:29

Ik rij gewoon minder hard, dat scheelt ook echt. Blijf nu netjes op de 100 op de snelweg, dan haal ik makkelijk de 1 op 20 :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 19:49

Ik combineer al jaren en jaren ritten zoveel als kan en in nl alles binnen een km of 10 gaat alzeker 10/15 jaar met de scootmobiel als het weer meewerkt. Daardoor heb ik al heel lang alle ritten tot een minimum beperkt. Afgelopen weekend even rust gepakt en een enorme 100 km gereden in 3 dagen en twee overnachtingen. Verre vakanties is al lang niet meer. En gek genoeg hoewel ik regelmatig pendel ben ik kwa km een stuk minder uit nu zonder honden en paarden. Met alle voertuigen zitten we met twee mensen op nog geen 15000 per jaar met zijn tweeen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 20:12

Als je buiten het dorp woont en de winkels een aantal kilometers verderop zijn dan doe je altijd al ritjes combineren om niet voor ieder dingetje de auto te moeten pakken. Dan doe je ook niet elke dag je boodschappen maar 2x per week.
Tenminste, zo doe ik het al 10 jaar ver voor deze idiote prijsstijging.
Mijn bejaarde moeder woont 45km verderop.
Die zie ik ook maar 1x maand omdat we thuis druk zijn met werken. Dat vind ik al best wel klote want die heeft ook het eeuwige leven niet.

Zou niet weten hoe ik nog minder moet rijden en ga daar ook niet aan beginnen. Zie al zo weinig anders dan mn erf!
Heb ook behoefte aan sociale contacten.

De regering hier kan best wat accijns verlagen net als Duitsland doet. Want daar gaat de brandstof ook op nu of wat??

Dan maar ff de oorlogen wat minder financieren want daar hebben wij geen reet aan namelijk!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 20:14

Nee Duitsland trekt gewoon aan de bel en vindt dat mensen betaalbaarder moeten kunnen tanken. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 20:16

Popstra schreef:
Als je buiten het dorp woont en de winkels een aantal kilometers verderop zijn dan doe je altijd al ritjes combineren om niet voor ieder dingetje de auto te moeten pakken. Dan doe je ook niet elke dag je boodschappen maar 2x per week.
Tenminste, zo doe ik het al 10 jaar ver voor deze idiote prijsstijging.
Mijn bejaarde moeder woont 45km verderop.
Die zie ik ook maar 1x maand omdat we thuis druk zijn met werken. Dat vind ik al best wel klote want die heeft ook het eeuwige leven niet.

Zou niet weten hoe ik nog minder moet rijden en ga daar ook niet aan beginnen. Zie al zo weinig anders dan mn erf!
Heb ook behoefte aan sociale contacten.

Jij doet dat. Maar er zijn er ook veel buitenaf die dagelijks boodschappen doen.

Wie de schoen past trekke hem aan, jij kan niet minder rijden. Een ander leest dit topic en denkt misschien; wat een slim idee om 1 a 2x per week boodschappen te doen.