Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
24 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
97 (17%)
CDA
37 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
38 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 554

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 23:53

BigOne schreef:
Ook pvv programma is doorberekend door een gepensioneerde cbp er.

Ja, hij doet iedere week een partijprogramma doorrekenen, ik dacht bij Sven Kockelmann.

JudithGigi

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:56

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 11:31

Maar GL/PvdA wil minder uitgeven aan sociale zekerheid??? :=

Echt, zorg en sociale zekerheid zijn soort eisen voor mij dus wordt nog uitgebreid lezen en kijken wat er gestemd is want dit overzicht is niet zo geruststellend terwijl ik dacht een beetje een richting te weten.

De vvders zouden zelf eens moeten meemaken hoe het is om uitkering te krijgen. Dan zouden ze niet eens nadenken over niet, of minder, mee laten stijgen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:05

Ik mis een stukje uitleg bij de grafieken, meer of minder ten opzicht van wat? Van hun eigen plannen vorige verkiezingen? Ten opzichte van wat er nu wordt uitgegeven?

En de getallen die erbij staan, zijn dat percentages?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:12

Ten opzichte van de huidige situatie zonder maatregelen. De getallen zijn in miljarden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:17

s1993 schreef:
Ik mis een stukje uitleg bij de grafieken, meer of minder ten opzicht van wat? Van hun eigen plannen vorige verkiezingen? Ten opzichte van wat er nu wordt uitgegeven?

En de getallen die erbij staan, zijn dat percentages?

Ik heb de link naar de grafieken al eerder gedeeld , heleboel pagina’s met uitleg erbij.
In ander topic, excuus bij deze
https://www.cpb.nl/system/files/cpbmedi ... 0Kaart.pdf

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:06

Electra63 schreef:
BigOne schreef:
Ook pvv programma is doorberekend door een gepensioneerde cbp er.

Ja, hij doet iedere week een partijprogramma doorrekenen, ik dacht bij Sven Kockelmann.

Standpuntnl

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:02

MarlindeRooz schreef:
germie schreef:

links achter een betaalmuur mogen niet op Bokt.

Want?

Heb ik al eens een pb over gehad. Dus tja, als ik het niet mag, dan een ander ook niet immers. Dus ik meld het alleen maar.

Dat doorrekenen vind ik eigenlijk helemaal niet boeiend. Er is nog nooit een kabinet geweest wat beloftes is nagekomen. En de laatste kabinetten waren helemaal 1 grote farce, een leugen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:05

En toch ga je die richting weer op stemmen ?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:07

Als het daadwerkelijk niet mag, dan horen we het vanzelf van de modjes hier.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:16

BigOne schreef:

Jij weet helemaal niet waar ik exact op ga stemmen, dat heb ik helemaal niet geopenbaard. En zoals al eerder gezegd, ik ga deze ronde niet eens stemmen omdat ik niet in de gelegenheid ben om te stemmen. Dus makkelijk om mij dan iets in de schoenen te schuiven wat ik niet eens ga doen. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik ga wel een machtiging geven, dat klopt. Maar ik stem zelf NIET. :D

Dus je hoeft mij niet in een hokje te drukken, dat gaat in deze niet. :Y)

Maar ik ben wel heel eerlijk, ik heb weinig vertrouwen in de politiek, net als vele andere Nederlanders. Veel kabinetten vallen, niet alleen de laatste.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:22

IMANDRA schreef:
Als het daadwerkelijk niet mag, dan horen we het vanzelf van de modjes hier.

Het is gewoon onzin.
Artikelen achter een betaalmuur kun je redelijk lezen via archive.is.
Je mag niet alleen een link plaatsen.
Je moet even kort vermelden, waar het artikel over gaat.

Zo gaat het in bijna ieder topic.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:25

germie schreef:
BigOne schreef:

Jij weet helemaal niet waar ik exact op ga stemmen, dat heb ik helemaal niet geopenbaard. En zoals al eerder gezegd, ik ga deze ronde niet eens stemmen omdat ik niet in de gelegenheid ben om te stemmen. Dus makkelijk om mij dan iets in de schoenen te schuiven wat ik niet eens ga doen. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Maar ik ben wel heel eerlijk, ik heb weinig vertrouwen in de politiek, net als vele andere Nederlanders. Veel kabinetten vallen, niet alleen de laatste.

Potato potato.

Vorige keer overwoog je Van Haga volgens mij. Dus, en ja dat is een aanname, zal je nog wel in die rechtse hoek zitten?

@Electra: haha I know, maar als het inderdaad niet mag, horen we het vanzelf :))

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:42

germie schreef:
BigOne schreef:

Zeg ik waarop? Ik geef alleen de richting aan en gezien al je politieke berichten is dit een normale vraag, iemand machtigen en vertellen waar ze op moeten stemmen is gewoon zelf stemmen dus spring niet meteen zo uit je vel.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:30

Ik was er bijna uit dat ik op GL-PVDA wilde stemmen (en dan op Elke Slagt, zij zit op onderwerpen die ik belangrijk vind en ik heb haar een keer live ontmoet en vond haar een fijn persoon). Maar nu heeft Timmermans gezegd dat hij alleen als premier in een nieuw kabinet wil en dat vind ik dan weer helemaal niks. Ben niet zo'n fan van timmermans, maar de partij past wel het meest bij mijn visie. Manman wat is het toch ingewikkeld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:33

s1993 schreef:
Ik was er bijna uit dat ik op GL-PVDA wilde stemmen (en dan op Elke Slagt, zij zit op onderwerpen die ik belangrijk vind en ik heb haar een keer live ontmoet en vond haar een fijn persoon). Maar nu heeft Timmermans gezegd dat hij alleen als premier in een nieuw kabinet wil en dat vind ik dan weer helemaal niks. Ben niet zo'n fan van timmermans, maar de partij past wel het meest bij mijn visie. Manman wat is het toch ingewikkeld.

Hij gaat dan in de Kamer zitten, niet als minister.
Dat gebeurt vaker, sterker nog, bij de laatste regering, zaten alle fractievoorzitters in de Kamer.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:44

s1993 schreef:

Heeft hij dat echt gezegd? Hij heeft ook ergens gezegd dat hij bepaalde financiële problemen wel in het tweede kabinet Timmermans zal afhandelen. Het lijkt mij nogal ver vooruit gedacht en het kwam op mij niet zo verantwoord over. We weten niet of hij deze keer premier wordt en we weten nog minder of hij bij volgende verkiezingen die rol kan krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:47

Alleen wanneer grlinks/pvda de grootste in de te vormen coalitie is wil hij mp worden. Niet zo’n rare opmerking toch?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:07

s1993 schreef:

Hmmm, bijna iedereen sluit PVV uit... En VVD gaat liever niet met gl/PvdA om de tafel. Ja21 zegt niemand bij voorhand uit te sluiten, maar ziet wel bijna onoverkomelijke verschillen met gl/pvda en D66. De heer timmermans wil alleen in een kabinet als premier, wat nog wel eens een probleem kan worden als CDA gelijk of groter zou worden...

Het zou mij niet verbazen als PVV weer de grootste wordt, alhoewel met een stuk minder zetels. En voor CDA en gl/PvdA kan het best een strijd worden om de 2e plaats. Dan D66, Ja21 en VVD die elkaar waarschijnlijk niet heel veel zullen ontlopen. En dan nog en flink aantal kleinere partijen die nog met 4-5 zetels kunnen eindigen? Dit wordt een gebed zonder end. %) Als partijen zich op deze manier blijven op stellen, zou het me ook niets verbazen als dit het kabinet wordt met de meeste partijen ooit, als een coalitie vormen überhaupt gaat lukken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:11

BigOne schreef:
Alleen wanneer grlinks/pvda de grootste in de te vormen coalitie is wil hij mp worden. Niet zo’n rare opmerking toch?

Normaal gesproken levert de grootste coalitiepartij de MP.
Stel dat CDA groter is dan GL/PvdA, dan zal Bontebal de MP worden.
En Timmermans blijft dan in de Kamer. Maakt toch verder niet uit?

CDA, PvdA/GL, D66 en Ja21, zou rond de 80 kunnen worden.
Van alles een beetje :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:20

Dit stond op NOS dat hij heeft gezegd: https://nos.nl/collectie/14002/liveblog ... E-89431676

En ik snap dat als hij de grootste wordt hij premier wil worden, dat vind ik logisch. Maar om dan gelijk te zeggen dat je niet in het kabinet wil als je niet de grootste wordt vind ik jammer. Dat gaat het formeren ook niet bepaald makkelijker maken. En wat jij zegt inderdaad Journee, het is al zo moeilijk in de politiek en nu zijn er vooraf al zoveel uitsluitingen en voorwaarden.

Ik stem liever op een partij die zegt 'wij willen mee bouwen aan een mooi Nederland en stabiliteit leveren'. En je hebt gelijk Electra, bij het afgelopen kabinet zaten alle fractievoorzitters in de kamer, maar vond dat ook precies een voorbeeld van hoe je het niet wil hebben. En misschien maakt het niet uit als Timmermans dat doet, maar het voelt voor mij toch als iets waar ik niet achter sta.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:27

Het staat er toch letterlijk, dat hij zelf liever in de kamer blijft zitten, maar dat er dan iemand anders namens PvdA/GrL vise premier wil worden?
Dan sluit hij toch mee regeren niet uit als partij, alleen als persoon zegt hij te bedanken voor een "gewone" ministerspost.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:32

Het kan maar duidelijk zijn.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 23:03

germie schreef:
Heb ik al eens een pb over gehad. Dus tja, als ik het niet mag, dan een ander ook niet immers. Dus ik meld het alleen maar.

Dat doorrekenen vind ik eigenlijk helemaal niet boeiend. Er is nog nooit een kabinet geweest wat beloftes is nagekomen. En de laatste kabinetten waren helemaal 1 grote farce, een leugen.

Melden dat je een PB gehad hebt kan, maar er was toch ook iets met het openbaar maken van inhoud van PB's? :D

Maar dan schrijf je toch wat jij uit dat artikel hebt gehaald, kan een ieder dat met archive.io ook lezen, als die dat wil. "Ik las afgelopen maandag in de Telegraaf....enz" Soms staan artikelen wel eens in de shownotes bij podcasts, artikelen die een lid cadeau kan geven aan zijn luisteraars. Ik krijg soms artikelen doorgestuurd te lezen, maar zitten inderdaad achter paywall voor anderen.

Anders verschraalt de discussie inhoudelijk enorm, qua input, zeker over actualiteiten.

"Waar staat dat dan? Waar heb je dat vandaan?"

Dat doorrekenen vind ik ook niet heel zinnig. Is ook bijzonder lastig te doorgronden welke methode's nou eigenlijk toereikend zijn, als je daarin niet goed thuis bent.

Rekenkamer rekent het beleid achteraf door. En men is altijd weer opgelucht als er geen fraude geconstateerd is. Nederland heeft in het verleden wel veel commentaar gehad op de Europese Rekenkamer.

Deze nog van de Nederlandse Rekenkamer, van de 'derde woensdag van mei' (democratische feestdag in NL) dit jaar over het vorige kabinet:

https://www.rekenkamer.nl/actueel/nieuw ... ijksbeleid

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 23:13

Electra63 schreef:
BigOne schreef:

Normaal gesproken levert de grootste coalitiepartij de MP.
Stel dat CDA groter is dan GL/PvdA, dan zal Bontebal de MP worden.
En Timmermans blijft dan in de Kamer. Maakt toch verder niet uit?

CDA, PvdA/GL, D66 en Ja21, zou rond de 80 kunnen worden.
Van alles een beetje :D

Een mogelijke coalitie als partijen naar elkaar toe kunnen komen, maar daar heeft Joost Eerdmans duidelijk twijfels bij...

https://www.ad.nl/politiek/joost-eerdmans-ziet-ja21-niet-met-d66-en-groenlinks-pvda-in-kabinet-zij-willen-een-heel-andere-kant-op~a401c683/