Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:19

germie schreef:
Ik koop niet op vinted. De app is slecht en lastig zoeken. Kleding ruilen prima, maar ik koop geen gebruikte kleding. Spullen soms wel.

Temu is vaak goedkoper dan vinted en dus duurzaam voor de portemonnee. Niet iedereen kan alles betalen. Sowieso koop je exact hetzelfde hier maar dan 4 keer zo duur. Dus temu is prima en duurzaam. Niet slechter dan hier duurder exact hetzelfde kopen. Veel mensen moeten nadenken over elke uitgave. Dan is vinted duurder.

Temu is vaak namaak, van slechte kwaliteit, met mogelijk gevaarlijke stoffen en geproduceerd door kinderarbeid. Is dat duurzaam?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:22

germie schreef:
Ik koop niet op vinted. De app is slecht en lastig zoeken. Kleding ruilen prima, maar ik koop geen gebruikte kleding. Spullen soms wel.

Temu is vaak goedkoper dan vinted en dus duurzaam voor de portemonnee. Niet iedereen kan alles betalen. Sowieso koop je exact hetzelfde hier maar dan 4 keer zo duur. Dus temu is prima en duurzaam. Niet slechter dan hier duurder exact hetzelfde kopen. Veel mensen moeten nadenken over elke uitgave. Dan is vinted duurder.

Er is onvoldoende transparantie in de keten om dit statement te maken. Weten we bijvoorbeeld of de mensen daar eerlijk loon hebben gehad?

Verder is duurzaamheid een spectrum. Met de tijd, komen er vanuit verschillende aspecten (gedrag, financieel, maatschappelijk, milieu, etc) alternatieven die beter zijn. Iets als duurzaam bestempelen, kan het beeld scheppen dat het prima is. Terwijl dat niet het geval. Zeker als we kijken naar de bodem-, lucht en wateranalyses en waardoor dit veroorzaakt wordt.

Daarmee zeg ik overigens niet dat iets op temu aanschaffen de duivel is. Want ik snap in zekere zin wat je zegt. En gedeeltelijk mee eens, duurzaam is ook, doen wat je kunt soms.
Persoonlijk zou het voor mij onvoldoende zijn. Maar er is zeker sprake van perceptie en menselijk gedrag, dus ik zou mijn visie hierop niet extrapoleren naar anderen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:31

JudithGigi schreef:
germie schreef:

Temu is vaak namaak, van slechte kwaliteit, met mogelijk gevaarlijke stoffen en geproduceerd door kinderarbeid. Is dat duurzaam?

En dat is niethet geval bij primark, zarah of action?

verootjoo

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:33

Jawel.

Hoewel die iig getest zijn op schadelijke stoffen.

Ik koop daar idd niet. Ben heel selectief in wat ik koop.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:58

Je hebt minder risico van namaak en gevaarlijke stoffen, maar verder is het vergelijkbaar inderdaad.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:08

germie schreef:

Prima als jij het om wat voor reden dan ook ethisch verantwoord vindt om bij Temu te bestellen, maar je moet geen misinformatie gaan verspreiden. Temu is feitelijk verre van duurzaam. Het zit barstesvol gifstoffen, wordt gemaakt door slaven en kinderen, het gros van de spullen die er verkocht worden eindigt op een afvalberg, om maar niet te spreken over hoeveel water het kost en hoeveel CO2 er bij het maken vrijkomt.

Een kleine greep:

https://www.elle.com/nl/mode/mode-nieuw ... emicalien/

https://circulaireconsumptiegoederen.nl ... n-de-deur/

En inderdaad; bij h&m, zara, enzovoort is het even erg. Daar moet je dus ook niet kopen. Maar er zijn genóeg goede alternatieven die even weinig kosten als Temu, waarmee je véél verantwoordelijker koopt. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is je een klein beetje inspannen. Als je dat niet wil, even goede vrienden, maar dan moet je niet verkondigen dat jij duurzaam bezig bent. Dat ben je namelijk niet.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 02-04-25 12:14, in het totaal 3 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:12

“duurzaam voor de portemonnee” _O- Die uitspraak had ik nog niet gehoord. Hoe verzin je het.
Germie, het ene moment klaag je over eten dat verpakt zit in een dun plastic folietje.. en het volgende moment noem je prullen uit China die met het vliegtuig naar Nederland komen en verpakt zitten in vijf verschillende soorten plastic ineens duurzaam.
Weet je wel wat het woord betekent?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:05

8nnemiek schreef:
“duurzaam voor de portemonnee” _O- Die uitspraak had ik nog niet gehoord. Hoe verzin je het.
Germie, het ene moment klaag je over eten dat verpakt zit in een dun plastic folietje.. en het volgende moment noem je prullen uit China die met het vliegtuig naar Nederland komen en verpakt zitten in vijf verschillende soorten plastic ineens duurzaam.
Weet je wel wat het woord betekent?

Zeker weet ik dat. En ik krijg toch steeds vaker verpakt in karton. Maar vind ook dat ook in verpakkingen in het algemeen minder plastic gebruikt kan worden.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:24

germie schreef:
Ik ben juist enorm duurzaam. Meer dan de meeste mensen. Niet heilig, wel extreem duurzaam. Ben kindervrij. Dus kan nu elke keuze maken, alles is bij mij extreem duurzaam.

Aparte beredenering :D Waarschijnlijk ook niet bewust voor gekozen om kindvrij te zijn (of mag ik dat niet zeggen?).

Vind dat altijd zo’n dooddoener als mensen gaan gooien met: “Ja, maar ik heb tenminste geen kinderen. En dus lekker duurzaam”. Kinderen geven veel meer dan dat en houden echt veel meer in dat een bron van CO2 uitstoot te zijn.

Andere discussie, maar kan het niet laten er op in te haken ;)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:51

Ik denk dat we het beste kunnen beseffen en accepteren dat Germie een andere manier van duurzaamheid bedoelt.
Dus deels wel voor het milieu, maar grotendeels hoe ze zoveel mogelijk kan besparen op haar uitgaven.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:53

Dat, en dat Germie ieder argument wat niet in lijn is met diens overtuiging links laat liggen. "Temu is duurzaam want gaat lang mee." Is goed joh.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:55

Polar schreef:
Ik denk dat we het beste kunnen beseffen en accepteren dat Germie een andere manier van duurzaamheid bedoelt.
Dus deels wel voor het milieu, maar grotendeels hoe ze zoveel mogelijk kan besparen op haar uitgaven.

Maar eerlijk, geef haar eens ongelijk in de dure tijden waarin we leven.
Of haar keuzes duurzaam zijn op de manier die jij bedoelt of niet, een mens mag ook keuzes maken die goed, en in haar geval duurzaam, zijn als je het financieel bekijkt.

Ik koop zelf niets bij Temu, Ali etc, maar mijn man is wel groot fan. Snap ik, het is goed koop en de kwaliteit van de producten die hij bestelt is prima. Ik doe zogenaamd goed, maar koop mijn kleding dan weer wel bij een Zara, Only en dat soort winkels (alleen shop ik zeer weinig, ik haat shoppen), ik heb wel recent Vinted ontdekt, ook top.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:57

Ik vind het niet helemaal terecht dat je die opmerking naar mij maakt, terwijl ik degene ben die meerdere keren in dit topic heeft benadrukt dat het lang niet altijd een keuze is om duurzaam te kopen.
Mijn opmerking over Germie is ook niet anders bedoeld dan dat het er staat, niet sarcastisch ofzo.
In tegenstelling tot wat je ook wel op Bokt ziet, heb ik niet het idee dat zij bewust reacties plaatst om reacties uit te lokken.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:30

Polar schreef:

Tja, duurzaam voor de portemonnee is uiteindelijk eigenbelang denk ik dan. En duurzaam om de wereld te verbeteren is weer een heel ander verhaal. En discussie :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:37

Ik denk dat als je eerlijk naar jezelf kijkt dat iedereen keuzes maakt die het beste bij je passen. Eigenlijk is iedereen op dat punt toch wel een klein beetje egoistisch.
Niet vliegen, want vervuilt zegt een persoon die weinig vliegt, en of er geen behoefte aan heeft.
Ik ben inderdaad bewust kindervrij, wist al voor mn 10e dat ik geen kids wilde. Voor mij verrijken kinderen het leven niet, maar beperken je. Natuurlijk mag je wel voor kinderen kiezen, maar ga niet prediken dat ik dan ook wel minder kan vliegen. Dat kan ik niet, want ik heb gekozen voor vrijheid en niet voor kids. Jij kunt dat mogelijk wel, want met kids vliegen is omslachtig en duur. Ik verrijk graag mijn kijk op de wereld door kennis te maken met andere culturen. Vorige week stond ik nog in korte broek en tshirt in een moskee biddende moslims te fotograferen. Een unieke belevenis waarbij ik netjes gevraagd heb of het mocht en of mijn korte broek boven de knieen een probleem was ( was het niet, anders had ik de pijpen er aan geritst).
Dat vind ik fijne ervaringen, ervaringen die ik nooit zou ervaren als ik niet zou vliegen. Het draagt ook bij aan je visie op de wereld, het is daar veel armoediger dan hier, geluk komt daar uit andere dingen.
Geld kun je maar 1 keer uitgeven. En ook met geld wil je graag lang doen en dus duurzaam uitgeven. Aan het einde van de maand nog een stukje geld overhebben i.p.v. aan het einde van je geld nog een stukje maand over hebben. Ik koop eigenlijk nooit iets waarvan ik niet 10 keer gevraagd heb of het wel echt nodig is. Dus een emotionele koper ben ik niet. Dit is natuurlijk een karaktereigenschap, maar het is ook duurzaam.
Kleding draag ik echt af
Gaatje in tshirt? Kan nog in de winter onder een trui. Voor een vakantie kijk ik of ik een nieuw tshirt mag kopen van mezelf, en bij een nee doe ik het niet. Ik kijk tevens naar de reclamewaarde. Ik betaal geen 25 euro voor een shirt uit China waar de hotelnaam waar je verbleef op staat. Veel toeristen doen dat wel.
Mijn hardlooplampje komt van temu, exact dezelfde is hier 32 euro duurder. Dan koop ik inderdaad niet in Nederland. Bij een verschil van 3 of 4 euro zou ik dat wel doen.

Af en toe eetik geen vlees. Dit is inderdaad meer een kostenaspect dan ideologie. Maar wil je mij een keer extra vleesloos krijgen, dan moet de smaak wel goed zijn. Laatst had ik Thaise schijfjes van Vivera, met veel eiwit stond er bij. Nou, je kunt beter een bakje kwark eten, krijg je meer eiwit binnen. De schijfjes smaakten wel ok, maar zou er geen 3.50 voor over hebben wat de normale prijs is.
In een too good to go pakket ( duurzaam voor milieu en portemonnee) was ik er dus blij mee.

Hier geen elektrische fiets of ev met cobaltaccu gedolven door kinderen. Maar wel een mobiele telefoon, met natuurlijk ook cobalt in de accu.

Maar is kinderarbeid niet duurzaam? Kijk, ik sta er niet achter, maar feitelijk gaat het om goedkope arbeid. Het maakt velen niet uit wie die goedkope arbeid verricht, de prijs is doorslaggevend. Maar voor het milieu maakt het feitelijk niet uit wie jouw produkt delft of in elkaar zet. Wil je dit niet meer, dan heb je inzicht nodig in het produktieproces. En dat komt er wel meer, maar nog niet overal. En dan komt het volgende probleem , het kostenplaatje, en of het gebrek aan andere opties om het te laten maken. Je kunt wel willen, maar je moet het ook betalen.

Waar voor de 1 100 euro uitgeven voor iets te doen is, is dat voor een ander niet. Ook maakt iedereen andere keuzes waaraan dan die laten we zeggen 100 euro die een keer over is aan uitgegeven wordt. En uiteindelijk is die keuze altijd weer een min of meer egoistische keuze waar een ander geen mening over kan hebben.

Het probleem is dus dat je altijd jezelf trots op de borst slaat, met kijk eens hoe goed en duurzaam ik ben, en je ondertussen beter voelen dan een ander die in jouw ogen minder goedekeuzes maakt, en zelf weer vindt de beste keuze gemaakt te hebben.

Met geld is veel te koop en het maakt sommige meer duurzame keuzes gemakkelijker.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:43

Je ziet het wel met elektrisch rijden en zonnepanelen.
De subsidie is er af en ineens zijn er 80% van mensen die de verduurzaming ineens niet meer belangrijk vinden.
En het gewoon voor de portemonnee gedaan hebben.
Maar het bekt toch zoveel fijner als je kunt zeggen hoe goed je voor de wereld bent en de toekomst van de kinderen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:47

Tsja ik heb én geen kinderen én ik ben ontzettend gek op reizen, maar kies er toch voor om privé niet te vliegen vanwege duurzaamheid. En uiteraard kan iemand anders weer anders beslissen, maar als puntje bij paaltje komt is vliegen gewoon niet duurzaam en is het geen wedstrijd. En natuurlijk maak ik ik niet-duurzame keuzes. Maar qua vliegen vind ik het voor mezelf ook gewoon niet goed te verantwoorden dat ik meehelp aan het vernietigen van de aarde en de mooie plekken waar ik dan zo nodig heen moet vliegen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:58

Sheran schreef:
Tsja ik heb én geen kinderen én ik ben ontzettend gek op reizen, maar kies er toch voor om privé niet te vliegen vanwege duurzaamheid. En uiteraard kan iemand anders weer anders beslissen, maar als puntje bij paaltje komt is vliegen gewoon niet duurzaam en is het geen wedstrijd. En natuurlijk maak ik ik niet-duurzame keuzes. Maar qua vliegen vind ik het voor mezelf ook gewoon niet goed te verantwoorden dat ik meehelp aan het vernietigen van de aarde en de mooie plekken waar ik dan zo nodig heen moet vliegen.

En ik kan het dus wel perfect verantwoorden en voel 0.0 vliegschaamte. Zo is iedereen anders en maakt andere keuzes.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-04-25 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:59

Hier juist begonnen aan de zonnepanelen toen de regeling eraf ging.
Natuurlijk hadden we het liever eerder gedaan, maar ik ben vooralsnog heel blij dat we ze hebben kunnen laten leggen.

Als ik naar mezelf kijk; ik vind het heel erg fijn dat ik de mogelijkheid heb om bepaalde duurzame keuzes te kunnen maken, maar ik besef tegelijkertijd ook dat dat gewoon erg persoonlijk is.
Er zijn genoeg mensen die financieel bijvoorbeeld wel duurzamere keuzes zouden kunnen maken, maar het alsnog niet doen, en dat is gewoon hun keuze.
Ik vind er pas wat van als iemand bewust spullen gaat kopen die d.m.v kinderarbeid zijn gemaakt of bijvoorbeeld enorm aan 'littering' doet, door afval uit de auto te gooien, etc.

Daarnaast zou wat mij betreft iedereen de keuze moeten hebben om een keuze te kúnnen maken, maar goed, dat is een andere discussie. :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:27

Heb trouwens mijn eigen kippen voor eieren en vlees. Eieren in geblust kalk liggen en hierdoor 2 jaar houdbaar.

Nadeel van scharrel kippen vlees van de poten en dijen is iets taaier, maar prima voor stoofpotje.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:32

Grappig dat je benoemt dat kinderen je beperken, terwijl je geen ervaring er mee hebt.

Je zou het ook zo kunnen zien: als je de mogelijkheid niet hebt om voor alles te kunnen kiezen word je inderdaad beperkt om bijvoorbeeld geen kinderen te “nemen” of wel/niet vliegen en moet je inderdaad keuzes maken om te verduurzamen voor je portemonnee.

En er zijn ook mensen die juist puur verduurzamen door de wereld stukje bij stukje te willen “beteren” in alle opzichten. Kijken wat je koopt, zonnepanelen aanschaffen, elektrisch rijden, minder vlees eten (en je kinderen verkopen, grapje :D)

Voor mij is dát bewust omgaan met duurzaamheid. Of de theorie daarachter ook juist is (elektrisch rijden duurzaam ?) is een andere discussie.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:14

DuoPenotti schreef:
De subsidie is er af en ineens zijn er 80% van mensen die de verduurzaming ineens niet meer belangrijk vinden.
Maar het bekt toch zoveel fijner als je kunt zeggen hoe goed je voor de wereld bent en de toekomst van de kinderen.

Exact, snap niet dat Germie zo wordt afgeschoten dat ze óók aan haar portemonnee denkt. Is gewoon eerlijk, en de realiteit. Ben het niet eens met haar redeneringen, maar iedereen heeft gewoon een andere drijfveer. That's life.

Zelfs ik, met een achtergrond in milieuwetenschappen en scheikunde, werkzaam in dit gebied neemt ook het financiële aspect mee in de afweging
:= kunnen er om heen l*llen, maar vind het juist respectvol in een discussie eerlijk te zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:36

Mee eens, ik denk dat alleen de echt rijke mensen de keuze hebben om volledig duurzaam te leven, maar die doen het vaak juist niet.
Het is ieder z'n eigen keuze.

Ik denk trouwens dat onderstaande opmerking bij sommige mensen anders over is gekomen dan ik hem bedoelde.
Er wordt elke keer tegenin gegaan als Germie iets plaatst dat alleen duurzaam is in financieel opzicht, dat het naar mijn idee verstandig is om te beseffen dat zij een andere vorm van duurzaamheid bedoelt.
Niet om aan te geven dat haar manier om te besparen slecht is, maar juist om wat meer begrip te krijgen voor hoe zij redeneert.
Maar goed... lees het hoe je wil. :)

Polar schreef:

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:03

Ik denk dat je mij dan niet begrijpt of niet begrijpen wilt. Ik ben niet anders dan anderen, maar geef het gewoon eerlijk toe hoe het werkt. Rijk ben ik niet, maar ik kan gelukkig wel een beetje leven. Ik kan echter niet zomaar even een warmtepomp of een elektrische auto ofzo aanschaffen. Ik ben iemand die net als velen dus ook duurzaam voor de eigen portemonnee moet zijn. Maar ik geef het gewoon eerlijk toe. Het milieu waar het kan, maar toch gaan de eigen financiën voor. En dat kan ook niet anders, want je kunt elke euro maar 1 keer uitgeven. Je kunt dus niet alle keuzes zo maken als dat je ze zou maken als het geld oneindig zou zijn. Ik wil niet aan het einde van m'n geld nog een stukje maand over hebben, en dat gebeurt helaas toch wel af en toe.

Hier geeft nog iemand het toe dat er echt keuzes gemaakt moeten worden die financieel passen.
Raineri schreef:
DuoPenotti schreef:

Exact, snap niet dat Germie zo wordt afgeschoten dat ze óók aan haar portemonnee denkt. Is gewoon eerlijk, en de realiteit. Ben het niet eens met haar redeneringen, maar iedereen heeft gewoon een andere drijfveer. That's life.

Zelfs ik, met een achtergrond in milieuwetenschappen en scheikunde, werkzaam in dit gebied neemt ook het financiële aspect mee in de afweging
:= kunnen er om heen l*llen, maar vind het juist respectvol in een discussie eerlijk te zijn.

En wees eerlijk, de zonnepanelenboeren hebben het niet voor niets zo slecht. Want al die mensen die beweren het voor het milieu te doen geven niet meer thuis als het ze zelf geld gaat kosten. Ik ontken het gewoon niet. Voel me inderdaad bekocht met de zonnepanelen, want ga het niet terugverdienen meer. Ik lever een 1500kwh per jaar terug.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-04-25 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:06

Er is helemaal nies mis mee om streng gebudgetteerd te leven, zuinig zijn. Maar noem dat niet duurzaam, want dat is het niet.