Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:34

Die UV-5R van Boafeng zijn wel populair en kosten ongeveer 4 a 5 tientjes voor een set van twee. Alleen mag je deze eigenlijk niet in je bezit hebben. := Dat komt door het grotere vermogen en de verwisselbare antenne. Moet je er al bijna een zendlicentie voor zien te halen. Zolang je er maar niet op de verkeerde frequenties mee zendt zal het vast niet zo een probleem zijn en als het dan toch nood is...

Je kunt ze via allerlei sites vinden. Onder andere via Amazon.

Ann

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:38

Ik ben nog op zoek naar een goed waterfilter, wat raden jullie aan?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:47

Bedenk met die walkietalkies wel dat sommige verboden zijn met een reden: o.a. dat je er de frequentie die bijvoorbeeld hulpdiensten gebruiken mee kan verstoren. En persoonlijk vind ik het wel fijn als die hulpdiensten met elkaar kunnen blijven communiceren, zeker in crisistijd :roll: En dan voor mensen die dan zeggen "pff, het zijn er maar twee hoor, daar stort geen helikopter van neer"; ook 'maar' twee walkietalkies kunnen invloed hebben en elke seconde storing op de lijn is er één te veel voor hulpdiensten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:39

Wij hebben 2 walkietalkies voor hier op het terrein, gebruik ze heel af en toe.

Met mijn motor communicatie setje was het af en toe wel grappig, blijkbaar had die dezelfde frequentie als sommige babyfoons, dat was wat verwarrend voor de mensen waar we voorbij reden blijkbaar :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:56

Wij hebben inmiddels ook 60 liter brandstof staan. Dan is er altijd een volle tank mocht het nodig zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:39

Hier nog steeds niets gekocht of wat dan ook. Zou niet weten waar ik het moet laten, geen ruimte voor. En het kost ook nog eens geld. Als iemand vindt dat je een noodpakket voor 72 uur in huis moet hebben, dan mogen ze het ook financieren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:47

germie schreef:
Hier nog steeds niets gekocht of wat dan ook. Zou niet weten waar ik het moet laten, geen ruimte voor. En het kost ook nog eens geld. Als iemand vindt dat je een noodpakket voor 72 uur in huis moet hebben, dan mogen ze het ook financieren.

:')

Niemand verplicht jou het hé… het wordt aanbevolen.
Maar gewoon eten kost ook geld dus als je steeds een beetje meer koopt heb je vanzelf een voorraadje .

En als je het gewoon niet nodig vindt krijg je geen boete. Je hoeft je er niet zo druk om te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:49

germie schreef:

Niemand vindt dat jij dat moet, hoor.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:04

'Wij raden aan om voor 72 uur genoeg in huis het hebben om jezelf te kunnen redden' dat klinkt vooral niet mega negatief, terwijl imo de boodschap eigenlijk dit is: "wij kunnen niet garanderen dat wij/de hulpdiensten in geval van nood iedereen binnen 72 uur van stroom, verwarming, voeding, drinkbaar water, of wat dan ook kunnen voorzien'.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:16

Drinkwater is de 1e 24 uur al je eigen verantwoordelijkheid. Overheid heeft tijd nodig om van de kont te komen.
Kan je dat niet? Voedselbank om hulp vragen, want daar zit je dan qua financien wel aan.
Plek? Voor 6x 1.5L water, 3 blikken 800ml soep en 3 rookworsten? Want sec is dat een simpel gebruik het en vervang het noodvoorraadje voor 1 persoon (zonder dieet beperkingen, dat wel) wat enkel een schaar en een lepel nodig heeft, ook al smaakt het warm beter. En dan praten we met aldi prijzen over 15 euro pp. Ja, heel minimaal, saai, slechts 2 maaltijden, etc. maar die 3 dagen kom je er wel mee door.
Niks hiervan is verplicht, maar er begint een eerlijkheid vanuit de overheid te komen die toegeeft dat het groot genoeg mis kan gaan dat je zeker tijdelijk op jezelf en je directe omgeving aangewezen zal zijn. Dus dit schoppen tegen die overheid heb je jezelf mee en ben je afhankelijk van je buren voor 1e hulp bij grootschalig plat. En als je daar bij nood met dit soort reacties aankomt ben je mogelijk niet welkom. Stop dus met jezelf knel te zetten en wordt meer zelfredzaam. Bericht van de overheid is geen onwil maar overmacht qua tijd nodig. Maakt de boodschap dat als je hulp wil je genoeg in huis moet hebben om nog te helpen te zijn als die hulp eenmaal bij je kan komen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:30

Ik zou echt niet zo snel mijn voorraad gaan delen met wie dan ook. En je hoeft voor die paar dagen echt niet te denken aan uitgebreid en gevarieerd eten. Het moet voedzaam en vullend zijn. En inderdaad het liefste inderdaad ook koud te eten.

Maar niets moet maar verwacht dan ook niet dat iemand anders het voor jouw doet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:37

Ik begrijp eigenlijk sowieso niet dat er mensen zijn die geen paar dagen aan eten in huis hebben. Wat als je een paar dagen flink ziek bent? Iedereen heeft toch wel wat drinken en bv ontbijtgranen of pasta of eieren of fruit/groente of crackers/koekjes/mueslirepen op voorraad?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 00:16

Koop er ook niks voor, maar eten en drinken heb ik genoeg op voorraad (ook gewoon water).

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 01:04

Ik ben het ergens wel met Germie eens...

Want niet alleen wordt er gevraagd om water en eten in huis te hebben, eigenlijk wordt er óók van je verwacht dat je een noodradio op batterijen,zaklamp met batterijen en kaarsen en lucifers in huis hebt.

Dit zijn toch wel dingen die zeker niet ieder huishouden standaard heeft, zeker een noodradio niet.

Ik had van de week even naar z'n noodradio gekeken en die zijn toch minimaal €30-€50. Niet iedereen vindt het tof z'n bedrag uit te moeten geven voor "het minimale geval dat" tis toch geld wat je in een tas propt en er niks meer mee kan....

Een goede zaklamp op batterijen is ookal niet vanzelfsprekend dat iemand dat in huis heeft. Ik heb een paar "kinder" zaklampen van minimaal 15 jaar oud, maar echt een goede zaklamp waar een beetje fatsoenlijk licht uit komt heb ik niet. Voor het "dagelijkse" gebruik van een "zaklamp" heb ik een usb oplaadbaar hoofdlampje. Prima als er gewoon stroom voor handen is, binnen 1 dag leeg (en zeer waarschijnlijk geen stroom voorzieningen ten tijde noodgeval) dus onbruikbaar voor in het noodpakket.

Een beetje fatsoenlijk zaklamp met zwengel kost tegenwoordig €20-€30

Daarnaast dan kaarsen en lucifers, welke ik absoluut nooit in huis heb, want ik heb een godsgruwelijke bloedhekel aan kaarsen en lucifers krijg ik nooit aan de gang (slechte motoriek, die dingen breken bij mij altijd of na 10x zachtjes langs doosje halen is de kop "op".) Dus die zou ik óók moeten aanschaffen

Al met al, alleen voor deze paar dingen ben je al z'n €60 kwijt.

Ik vind dus inderdaad dat onze overheid z'n burgers hierin best tegemoet mag komen door het landelijk verstrekken van een aantal strikt noodzakelijke artikelen zoals dus een noodradio, zaklamp, watertabletten/filter en dat soort dingen.

Voorlopig heb ik dus maar een heel klein stukje van een noodpakket in huis en Voorlopig óók niet van plan om een +- €100 uit te gaan geven aan alle artikelen die op de lijst van "noodzakelijke artikelen" staat...

Tis namelijk behoorlijk paniekvoetbal op het moment en geld wat er niet is.. is er niet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 06:53

Dan doe je het toch lekker niet?

Als je je kop in het zand wil steken, be my guest.

Je kunt ook omdenken en op Marktplaats kijken voor een oude gratis radio, die ontvangt ook gewoon alle frequenties. Voor mijn part ga je een keer naar de milieustraat en vraag je daar of ze toevallig nog wat binnen hebben gekregen.

De voedselbank of af en toe een too good to go pakket scoren. Pak een grote pan met deksel en een handdoek op de bodem, wat bewaarde lege (hak) potten en Wecken maar. Kost je weinig tot niks en toch wat voorraad. Zet daarbij wat van diezelfde gratis potjes (vraag ze op Facebook of zet een doos met de vraag bij de glasbak als je ze nooit gebruikt) met water erin, en je hebt water dat lang prima te bewaren is.
Even in een glas een paar keer op en neer gieten en goed te drinken.

Een beetje zelfredzaamheid is goed voor je, wordt je sterker van. Slachtoffer spelen is nog nooit iemand beter van geworden.

Dus hou op met mekkeren en de overheid overal voor laten zorgen want dat is nergens voor nodig en kost alleen maar IEDEREEN belastinggeld. En anders, punt 1.

Mij niet bellen in ieder geval. Want mijn voorraad ga ik met dat soort mensen niet delen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 06:59

8nnemiek schreef:
Ik begrijp eigenlijk sowieso niet dat er mensen zijn die geen paar dagen aan eten in huis hebben. Wat als je een paar dagen flink ziek bent? Iedereen heeft toch wel wat drinken en bv ontbijtgranen of pasta of eieren of fruit/groente of crackers/koekjes/mueslirepen op voorraad?

Ja, dat verbaast mij ook wel. Ik ben absoluut geen koningin Voorraad, maar ik heb wel voor twee weken aan eten in huis. Is het gevarieerd? Nee. Maar het is wel eten :=. En ik deel het ook met mensen die niks hebben.

Ik word ook een beetje moe van mensen die zeggen dingen te 'moeten' om vervolgens over geld te gaan klagen. Je moet niks. Het wordt je aangeraden bepaalde dingen te hebben mocht er iets gebeuren. Het is aan jou wat je ermee doet. Iets of niets.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 07:37

Ik denk ook dat je beter nu wat voorraad aan kan leggen dan dat er echt wat gebeurd en er bijna niks meer te koop is of tegen woekerprijzen.

Wij zijn met een gezin van 5 en de overheid adviseert 3 liter water per persoon per dag aan te houden. Persoonlijk vind ik dit wel erg veel, wij hebben ook genoeg frisdrank etc in huis.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 08:08

Laatst van het paard gedonderd en dagen niet kunnen lopen, heel blij geweest met de voorraad :j

Overheid heeft de taak om te adviseren hierin en raad het aan. Die is niet verantwoordelijk voor t in leven houden van een persoon. Dat ben je altijd zelf. Al zou het me niet verbazen dat er in geval van nood na een tijdje wel dingen uitgedeeld gaan worden, maar daar zou ik niet van afhankelijk willen zijn :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 08:10

3 liter is weinig hoor, in theorie drink je er 2 per dag, stel dat je nog een halve liter frisdrank doet, dan nog is het handig.

Het is ook om te kunnen schoonmaken, je simpel te wassen en dan hebben we het nog niet over het toilet bijvoorbeeld :) Dat zou natuurlijk ook met regenwater kunnen als je een regenton hebt staan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 08:14

De wekpotten (soms krijg je die met snoep er in) heb ik net weggedaan wegens ruimtegebrek. Ik heb in huis momenteel 3 blikken soep staan en dan een kg rijst en een kg macaroni. Er zit altijd wat vlees in mijn minivriezer, maar daar kan ik geen brood in kwijt, te klein. Maar an sich valt het dus best mee.
Water heb ik niet zo in huis, dat komt uit de kraan. Als jullie dus cola ofzo onder drinken scharen, dan heb ik er wel 3 liter staan (staan nog fles wijn, paar blikjes radler, wat cola, en paar blikjes monster voor grotduiken). Dus dan valt het mee.
Een radio heb ik niet, ik luister alleen naar de radio in de auto, dus zou niet weten wat ik er mee in huis moet. Heb echt totaal geen behoefte aan muziek luisteren thuis.
Zaklampen op een accu heb ik genoeg. Daar kom je misschien niet zo ver mee als de accu leeg is, maar ik red me eerst wel een paar uur.
Kaarsen heb ik toevallig wel in huis. Geen lucifers, maar nog wel een aansteker.
Dus dan valt het als je eens kijkt best mee en is extra aanschaffen niet nodig.

Een to good to go pakket halen gaat om produktie die die dag vaak nog op moeten, de uiterste verkoopdag is dan de dag waarop je het ophaalt en je kunt pas na 7 uur 's avonds ophalen. Dat betekent dat je vlees e.d. direct moet invriezen. Ik heb toevallig laatst voor het eerst sinds jaren weer eens zo'n pakket gehaald en in de koelkast ligt nu zo'n 1.5 week later nog een zak sla en een zak andijvie. Ik moet kijken of dat nog eetbaar is als ik er zin in heb en anders gaat het dan alsnog weg. Was toevallig een pakket met wat dingen waar ik niet tegen kon eten (meerdere zakjes sla). Maar vlees heb ik ingevroren, de salades voor op brood heb ik opgegeten, die zijn wel wat langer houdbaar, ik heb een deel van de sla opgegeten. Maar zoals gezegd zit daar niets in wat je dus voor een noodpakket kunt gebruiken.

Ik denk sowieso dat als er wat gebeurt dat het al heel snel ieder voor zich wordt, dat men dan mijn voortuin met groenten leegrooft bijvoorbeeld. Dat dus dan een ander vindt dat die meer recht heeft op wat er groeit dan degene van wie het is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 08:31

Ik neem tegenwoordig elke keer als ik boodschappen doe een blik soep of een pot groente mee. Dat staat in een krat in de schuur. Geen grote uitgave in 1x, maar zo verspreid. En dan heb je dus ook altijd iets in huis.
Zelfde met sixpacks is water.
Dit is niet zo ingewikkeld en zo spreid je de kosten.

Ik las net ergens de bbq om op te warmen. Dat is nog eel een goeie, kolen of briketten in de schuur zetten. Dan kun je ook altijd iets opwarmen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:54

Die hebben we hier van het kerstpakket achter gehouden. Samen met een campingkooktoestel. Een bbq kun je ook altijd nog met hout stoken :j

Het hoeft de kop niet te kosten kwa voedsel. Water neemt iets meer ruimte in, desnoods onder de bank/bed/stoel/tafel. Bij mensen (ik ken er genoeg) die uitgaan van er gebeurd toch niks en water komt uit de kraan.

Het water heeft hier wel bewezen in de regio dat dat snel over is. Besmet water verplicht 3 minuten koken en binnen notime was er geen water meer te krijgen. Tandenpoetsen mocht ook niet uit de kraan.Stroom storingen ook voldoende. Als dat samenvalt in de winter ben je de sjaak, koud, water koken zonder stroom of gasfornuis dat electrisch vonkt -O-

Mij niet bellen om hulp bij hardnekkig kop in het zand steken. :+ Mensen die ivm leeftijd of gezondheid niet kunnen voorbereiden kunnen hulp krijgen. Eigenwijzen zullen het zelf moeten oplossen :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:13

Brood kan je ook wecken en cake. Of het smaakt weet ik nog niet, maar dat zie ik dan wel weer.

Vlees kan je ook wecken.

Water heb ik ook geweckt staan.

Gevarieerd eten ook geen probleem.

Moet alleen denk ik nog extra vergrendeling voor mijn deuren doen. :+

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:01

De mensen die zeggen geen ruimte te hebben, hoe klein wonen jullie dan? Ik woon op 45m3 met 2 personen en 2 katten en heb een krat met water en een krat met kaarsen/voedsel staan. Nemen amper ruimte in beslag. Ik heb toen het in de aanbieding was 5 pakken dubbelfris gehaald (was 5 halen, 2 betalen)Een doos met 6 pakken 2 liter water wat makkelijk te stapelen is, en koop vaak 1+1 gratis. Blikjes knakworst, wraps, blikken soep, ect. 1+1 gratis voel ik niet zo in mijn portomenee. Het water was de enige grote uitgave, dat zou je ook elke week edn fles of pak kunnen kopen.

Een radio heb ik niet, die vind ik behoorlijk prijzig, maar ik hoop er dan maar op dat een vd buren een radio heeft en me op de hoogte kan houden. Eventueel in ruil voor eten en drinken. Daarnaast denk ik niet dat er hier oorlog komt. In de jaren 80 zongen we al over de bom. Maar ik denk wel dat er een grote kans bestaat dat er op een dag geen (drinkbaar) water meer uit de kraan komt of dat er een langdurige stroomuitval gaat zijn. Daar ben ik dan graag een beetje op voorbereid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:10

Ik woon op 54 vierkante meter met 3 katten.