Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:41

Als je er dan al klaar mee bent, wat fascineert jou dan om daar een topic over te beginnen?
[/quote]
Het feit dat je je dit afvraagt zegt voldoende.[/quote]
Ik ben eigenlijk ook wel benoemd waarom “anders denkenden” je zo bezig houden en zie dat antwoord niet in de vraag van OleJon?

Dat andersdenkenden je lijken te triggeren herinner ik me ook nog van de corona topics, komt regelmatig voorbij in het politiek topic en nu open je een heel topic speciaal over het onderwerp. Is het fascinatie, angst of iets anders dat het je zo bezighoudt? Wat is het doel van dit topic?[/quote]

Dit dus

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:53

nps schreef:
Het is een interessante vraag, maar ik denk dat een belangrijk verschil tussen geloof en een complottheorie is dat bij een complottheorie er uit wordt gegaan van een kwaadwillende groep (big pharma, eu, buitenlanders, de elite, de machthebbenden) en dat er een complot tegen de mens, het volk is. Het geloof heeft dat niet.

En toch is geloof heel erg de oorzaak of onderdeel van vele oorlogen. Dat is bij complottheorieën volgens mij een stuk minder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 09:54

99…. Fascinatie en proberen te begrijpen hoe redelijke mensen zich zo onderdompelen in bepaalde stromingen door onderbuikgevoelens. Zowel mbt een virusziekte alsook politiek.
Wat betreft coronatopics, ik heb je daar aangesproken op het feit dat je je nog niet liet vaccineren ondanks bepaalde omstandigheden. Dat aanspreken heeft blijkbaar zoveel kwaad bloed gezet dat je nu, vier jaar later onder het laagje vernis nog steeds probeert om mij onderuit te halen. Dat mag, heb een brede rug maar heb je al vaker verteld dat er een blokkendoos op Bokt zit, maak er gebruik van dan hoef je geen moeite te doen om weer iets te bedenken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:09

Sinds wanneer moet iemand zich verantwoorden over het openen van een topic?
Volgens mij is de aanleiding de recente rechtzaak i.v.m. de kinderen van Bodegraven.
Ik vind het een interessant onderwerp. Ik heb vorig jaar ook de serie van Filemon over dit onderwerp (complotgekkies) gekeken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:11

Mooi gezegd Germie, mensen kunnen inderdaad zo snel oordelen (zeker online, ook op bokt) terwijl men niet het hele verhaal kent. Ik denk ook dat de (online) wereld waarin we leven een stuk vriendelijker zou kunnen zijn, o.a. door oprechte interesse te hebben in een ander, door vragen te stellen, en om ook te blijven beseffen dat er altijd een ander levend persoon met gevoelens aan de andere kant zit. De wereld is van zichzelf al hard genoeg, soms snap ik ook niet waarom we het elkaar onderling dan nog moeilijker willen maken. En met 'we' bedoel ik dan in algemene vorm, ik denk dat iedereen wel eens online iets zegt of doet wat niet per se vriendelijk is en daar ben ik zelf ook prima schuldig aan. En regelmatig vraag ik mij dan af, waarom zijn we eigenlijk zo, waarom zit dat in ons gedrag zo ingebakken dat we lelijk naar elkaar gaan doen wanneer we online iets of iemand tegen komen waarmee we het niet eens zijn?

@Nps
Dankjewel voor het delen, interessant stuk!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:24

BigOne schreef:
99…. Fascinatie en proberen te begrijpen hoe redelijke mensen zich zo onderdompelen in bepaalde stromingen door onderbuikgevoelens. Zowel mbt een virusziekte alsook politiek.
Wat betreft coronatopics, ik heb je daar aangesproken op het feit dat je je nog niet liet vaccineren ondanks bepaalde omstandigheden. Dat aanspreken heeft blijkbaar zoveel kwaad bloed gezet dat je nu, vier jaar later onder het laagje vernis nog steeds probeert om mij onderuit te halen. Dat mag, heb een brede rug maar heb je al vaker verteld dat er een blokkendoos op Bokt zit, maak er gebruik van dan hoef je geen moeite te doen om weer iets te bedenken.

Uh wat? Ik probeer je onderuit te halen? Jammer dat je dat gevoel hebt. Dat is namelijk echt niet zo. Wat me wel opvalt is dat je een heel uitgesproken mening hebt en die niet altijd onderbouwd. Ik ben dan benieuwd waar dat vandaan komt. Ik heb bij jou het beeld dat alles wat net afwijkt van de norm, of van wat jij zou doen/kiezen, fout is. Wellicht heb ik dat fout, maar dat idee krijg ik steeds. Dat zwart/wit denken fascineert me net zo als complotdenken.

En ja, dat jij meende te bepalen wie zich wel/niet zou moeten enten en welke afweging iemand daarmee wel/niet moet of mag maken intrigeert me ook. Het was al heel vroeg duidelijk dat enten voor corona vooral ernstig ziektebeeld voorkomt. Op basis van de cijfers kun je best een analyse maken hoe groot je de kans inschat voor jezelf ernstig ziek te worden. Heb je het dan altijd bij het rechte eind? Nee natuurlijk niet. Maar ik vind het een groot goed in nl dat we die afweging zelf mogen maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:25

Electra63 schreef:
Volgens mij is de aanleiding de recente rechtzaak i.v.m. de kinderen van Bodegraven.
Ik vind het een interessant onderwerp. Ik heb vorig jaar ook de serie van Filemon over dit onderwerp (complotgekkies) gekeken.

Ergens naar vragen is toch niet hetzelfde als ter verantwoording roepen? Volgens mij gaat het juist vaak fout doordat we te weinig vragen. Dat lees je ook in het stuk dat nps deelde

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:27

Electra63 schreef:

Normaal reageren kun je niet.
Het is gekkies voor en wappies na.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:30

Renee schreef:
nps schreef:
Het is een interessante vraag, maar ik denk dat een belangrijk verschil tussen geloof en een complottheorie is dat bij een complottheorie er uit wordt gegaan van een kwaadwillende groep (big pharma, eu, buitenlanders, de elite, de machthebbenden) en dat er een complot tegen de mens, het volk is. Het geloof heeft dat niet.

En toch is geloof heel erg de oorzaak of onderdeel van vele oorlogen. Dat is bij complottheorieën volgens mij een stuk minder.

Deels eens. Maar even vaak is geloof de kapstok voor machtswellust.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:33

Wat betreft een uitgesproken mening hebben en dat niet altijd (kunnen) onderbouwen; als ik voor mijzelf spreek kan ik ook niet altijd mijn mening onderbouwen.
Soms is er een gevoel "dit klopt niet" en dan is de onderbouwing "ik voel dat zo". Daar wordt in deze wereld vaak geen genoegen mee genomen.
Vaak heb ik het bij mensen. Ik word voorgesteld aan iemand, schud de hand en heb meteen zoiets van "oh nee, van jou moet ik grote afstand bewaren". Waarom? Omdat ik dat voel, ik heb geen enkele andere onderbouwing dan dat. Vaak komt het vroeg of laat uit. Dan blijkt dat meneer of mevrouw gewoon nare dingen doet, niet te vertrouwen is of wat dan ook.
Dus nee, niet alles wat je vind of voelt is te onderbouwen. En dat maakt het communiceren op een forum lastig. Het is dus van het grootste belang dat we met zorg onze woorden kiezen en met duideijke taal spreken. Soms met voorbeelden, dat vind ik erg fijn.
En, laat het verschil tussen "het is" en "ik vind" duidelijk zijn :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:34

Het valt mij wel op, dat sommige bokkers kritischer zijn op berichten van bepaalde bokkers.
Of alleen maar vragen stellen op berichten van bepaalde bokkers.
En sommigen zijn heel goed in steken onder water geven.

Zo lijkt het dan soms toch op een vete of conflict.

@OleJon,
Voel jij je aangesproken?

De naam van het programma was Filemon en de complotdenkers en helaas waren dat toch veel gekkies. Persoonlijk vind ik dat triest, dat je leven zo beïnvloed wordt door waanideeën.

Ik heb in dit topic geen enkele keer het woord wappie gebruikt en net 1 keer het woord complotgekkies.
Je moet toch eens beter lezen ;)
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 30-08-24 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:37

Herinneren jullie je die uitzending van (naar ik meen) het programma Paradijsvogels nog? Een mevrouw in Friesland had haar hele huis met aluminiumfolie behangen, ze had zelfs een hoedje gemaakt van folie. Dit alles om zich te beschermen tegen stralingen.
Ik geloof ook dat ze overal elektriciteitskabels had lopen. In ieder geval klopte er iets niet aan het huis.
Zij was echt geestesziek. En dat word nu eenmaal een wappie of een gekkie genoemd. Hele trieste bedoening.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:40

nps schreef:

Nou ik denk eigenlijk dat je dat bij geloof ook wel toe kan passen?

Ongeacht of er iets van een hogere macht is. Kunnen mensen daar natuurlijk wel een eigen draai aan geven en er iets "lelijks" van maken. Door het in een bepaald vat te gieten om het volk onder controle te houden / te manipuleren. Stel dat er een soort God bestaat die alleen maar het beste met de mensheid voor heeft.... dan is het op zich vrij simpel om dat verhaal te verdraaien tot iets met allerlei voorwaarden en dreigingen om mensen d.m.v. angst te beïnvloeden om te doen wat je als "machthebber" wilt.

Citaat:
IMANDRA schreef:
Dan zou ik er maar eens op letten, best interessant gebeuren (nouja, als het niet zo'n impact had).
Dat van wantrouwen wat je noemt dat geloof ik zo. Maar juist die mensen kijken dus heel kritisch naar zo'n bron (gedeeld door de overheid, onderzoekscentra's die de overheid aanhaalt of simpelweg 'mainstream') maar dus totaal niet kritisch naar bronnen die dat wantrouwen bevestigen (Maurice, ongehoord nederland etc).
Dus eigenlijk een beetje hypocriet.

Mensen die wantrouwend zijn of een beetje in complotten geloven zijn dus niet vatbaar voor argumenten of de ratio. En die is in mijn hoofd dus heel lastig. Alles wat niet bevestigend is voor hun beeld wordt aan de kant geschoven (en jij discussieert ook al een tijdje - inhoudelijk - mee op bokt, dus zal geen verrassing voor je zijn ;)).

Ik zie het uiteraard ook vaak dat mensen zich heel makkelijk tegen mainstream informatie keren, en dan wel super goedgelovig zijn wat betreft allerlei dubieuze bronnen. Maar.... ik denk dat het ook goed is om te beseffen dat het niet voor iedereen zo werkt, en dat er ook allerlei gradaties in zitten.

Zo stond en sta ik eigenlijk 100% achter de strenge Corona-maatregelen. We moesten nu eenmaal proberen zo veel mogelijk besmettingen te voorkomen omdat de ziekenhuizen het niet meer aan dreigden te kunnen. Dat belang gaat wat mij betreft echt boven alles :j Heel jammer dat je dan even niet allerlei leuke dingen kan doen, maar als het alternatief is dat mensen (kan jou zelf ook overkomen!) liggen te creperen op straat omdat ze niet geholpen kunnen worden :n

En ik vind het intrigerend hoe het kan dat zo'n overduidelijk slecht mens als een Trump en meer van dit soort types, mensen kunnen laten denken dat anderen de slechteriken zijn en zij juist de goede....terwijl het overduidelijk andersom is en alles waar ze de anderen van beschuldigen, exact is wat juist ZIJ doen :=

Maar wat betreft "Big Pharma" en ander bedrijvengebeuren ben ik niet zo naïef dat ik denk dat alles wel goed geregeld zal zijn.... daar spelen te veel vieze belangen mee om zomaar alles te geloven dat zogezegd goed onderzocht zal zijn. Dat er met een bias gewerkt wordt. Dingen die niet goed uitkomen onder het matje geveegd worden. Als metingen / cijfers niet voldoen dat er dan mee gesjoemeld wordt of grenswaardes gewoon maar aangepast worden zodat het toch nog "okee" lijkt. Bah.

En ik snap dat dat kan klinken als complotdenken. Maar dat wegzetten als "niet vatbaar zijn voor argumenten of ratio" vind ik veel te simpel gesteld. Want de argumenten en ratio wijzen er nou juist op dat de kans behoorlijk aanwezig is dat dat soort zaken vol zit met allerlei beerputjes door de belangen die er spelen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:41

Ik vind het altijd wel grappig dat de info die je hebt uit wetenschappelijke onderzoeken niet waar is, maar Pietje van TikTok weet echt hoe het zit en die geloven we wel zonder twijfel...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:45

Qimm schreef:
Ik vind het altijd wel grappig dat de info die je hebt uit wetenschappelijke onderzoeken niet waar is, maar Pietje van TikTok weet echt hoe het zit en die geloven we wel zonder twijfel...

En dat snap ik dus echt niet. Dat gaat er bij mij niet in. Hoe werkt je brein dan? Wat zie of hoor je dan wat ik niet zie, niet snap.
Ergens in de hersenen gaat er een afslag mis, maar hoe, wat, waarom?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:48

Omdat Pietje van Tiktok handig gebruik maakt van de onzekerheid die er soms heerst bij mensen, ze dan aanpraat "zie je wel het klopt niet!", met wat vage bewijsjes van zijn theorie komt en zo het idee geeft dat hij aan jouw kant staat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:50

rien10 schreef:
Qimm schreef:

En dat snap ik dus echt niet. Dat gaat er bij mij niet in. Hoe werkt je brein dan? Wat zie of hoor je dan wat ik niet zie, niet snap.
Ergens in de hersenen gaat er een afslag mis, maar hoe, wat, waarom?

Confirmation bias. Daarbij is het denk ik hoe vaker en harder je iets hebt geroepen moeilijker erop terug te komen en zeggen “ik had ongelijk”.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:00

Of Pietje van TikTok vertelt een eigen ervaring die mensen herkennen, waardoor het overkomt of er inderdaad iets niet klopt / er door "de experts" iets gemist wordt. Dat kan ook hè :)

Het is toch best vaak dat als iets van medicatie of een behandeling of iets als asbest of lekkende implantaten ofzo, dat vervelende gevolgen heeft, in het begin besproken wordt door Pietjes die dat ervaren hebben en daar over praten / voor willen waarschuwen. Terwijl het officieel dan nog niet erkent wordt. Pas als er heel veel Pietjes hetzelfde melden komt men er eindelijk "officieel" achter dat het "oeps" inderdaad wel een verband lijkt te hebben.

Dus ik kan me best voorstellen dat mensen de mogelijkheid open houden dat het wel eens waar zou kunnen zijn wat Pietje zegt. Maar om nou meteen maar te denken dat bvb. iets als ivermectine dè oplossing is tegen Covid en pissig te worden dat het niet meteen grootschalig ingezet wordt, is natuurlijk weer het andere uiterste :=

Maar eerlijk gezegd vind ik zo'n reactie vergelijkbaar extreem met de mensen die direct roepen dat het dikke onzin is en echt niet kan kloppen. Ook al is dat mijn eerste reactie ook, dat ik er direct een andere theorie over heb. Maar dan kan je nog wel de mogelijkheid openhouden dat iemand nu iets vertelt dat in de toekomst misschien wel (deels) erkent gaat worden op 1 of andere rare manier.... denk ik dan :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:04

OleJon schreef:
Normaal reageren kun je niet.
Het is gekkies voor en wappies na.

Dat is een aanname geen feit :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:05

Ja maar ja, als men vragen ergens over gaat interpreteren als steken onder water dan is het einde natuurlijk zoek. Want mensen menen dan te weten wat een ander drijft.

Als ik zie hoe altijd dezelfde op mijn berichten reageren (omdat zij daar voor zichzelf een goede reden voor hebben) zouden zij kunnen denken dat ik altijd op hun berichten reageer en dan ontstaat het idee van een vete wat geen vete is, maar gewoon mensen die het op dezelfde onderwerpen niet met elkaar eens zijn.. en die elkaar dus in dezelfde soort topics tegenkomen omdat het onderwerp ze wel interesseert..
mij zal je niet zien in kindertopics, paarden aan huis, verhuizen naar het buitenland etc

Over op de inhoud ingaan, dit soort zinnen gaan bij mij niet om inhoudt:
En ja ik vind het nog steeds walgelijk dat jij bepaalde
Zeldzaam egoïstisch, inderdaad
Volgens mij moet je eens met een professional praten
het misschien toch een idee om professionele hulp in te schakelen
Germie ik denk echt dat je baat hebt bij hul
p
dit is helemaal een pareltje
Jij bent wel bereid iemand te redden maar zoiets simpels als afstand houden is dan te veel gevraagd voor je, want daarmee maak je geen indruk

Dan schrijft NPS "vertel" vervolgens doet Germie een heel verhaal uit de doeken en dan zegt NPS "Wat wil je bereiken nu, door dit allemaal weer zo te delen?".. vraag er dan niet naar.
En we doen nog even een diagnose over internet "Mijn broer is precies zoals Germie,"
Ik vind het dan weer knap dat Germie dat allemaal langs zich heen kan laten glijden..

Citaat:
@cer, hoe zou jij graag zien dat er gereageerd wordt?

In principe ga ik ook niet over wat mensen wel of niet op moeten of mogen schrijven hoor. Maar als ik het idee heb dat 1 iemand iets doet, en daar moeten dan 7 mensen precies hetzelfde over zeggen, denk ik zelf niet dat het heel veel toevoegt. Aan de andere kant, die persoon kan dan prima voor zichzelf opkomen dus ik hoef me er natuurlijk niet mee te bemoeien. Dat ik dat wel doe maakt mij weer irritant (maar ik doe het al minder, kan je nagaan :D ) Maar ik vind het wel interessant. Wat maakt dan dat daar op gereageerd blijft worden. Kijk ik doe dat zelf ook, dus dat is waarschijnlijk dezelfde reden. Alleen ik doe het met vragen "waarom reageer je nou zo?" in plaats van "je moet professionele hulp zoeken" omdat ik geinteresseerd ben in wat mensen drijft. Daarom kijk ik rechtzaken, docu's en dat soort dingen. Alles behalve man bijt hond en de rijdende rechter want dat trek ik echt niet :+
En toch is het steeds "je doet het om steken onder water uit te delen, om te stoken, en zoek dingen zelf maar op" Ik vind dat gek, ik denk dat ik het beste weet waarom ik iets vraag, vaak ook om een andere kant te bekijken, en dat gebeurt inderdaad bij mensen die heel stellig 1 kant op zijn (en die zijn ook vaak het meest geirriteerd door zo'n vraag).

Als ik een domme vraag stel (ik heb wel eens geleerd dat die niet bestaan, maar het tegendeel is waar) dan zou een antwoord kunnen zijn: "nee dat klopt niet, want hier staat dit en dat" , in plaats van dat het antwoord is "oh dus jij vind het zeker normaal dat dit en dat gebeurt!!!"
Dat soort reacties snap ik gewoon niet..

Maar goed, verder over de complot theorieen.. althans, de dame uit de OP is veroordeeld, dus daar is dan alles wel over gezegd? En Covid mijden we (daar komen we echt niet uit ook denk), maar ik hoorde vanochtend iets over Anunnaki, hebben we dat al besproken :D
De gods from the sky, tijdreizigers die de aarde als test hebben (een soort terrarium) waar ze proefballonnetjes oplaten om te kijken hoe wij het probleem van hun planeet oplossen... Daarom heb je soms glitches 'in de matrix" (als je daar video's van kijkt, ben je ook een poosje bezig). Geloof ik het? Nee. Vind ik het interessant? ja enorm!

Citaat:
Maar dan kan je nog wel de mogelijkheid openhouden dat iemand nu iets vertelt dat in de toekomst misschien wel (deels) erkent gaat worden op 1 of andere rare manier.... denk ik dan

en dit :j
Als iemand zegt "nou ik weet niet of dat vaccin nou zo handig was" is de reactie "oh jij denkt zeker dat er robotjes inzitten! Idioot! pak je aluminium hoedje lekker" is dan wat overdreven misschien :') (als voorbeeld)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:17

rien10 schreef:
Herinneren jullie je die uitzending van (naar ik meen) het programma Paradijsvogels nog? Een mevrouw in Friesland had haar hele huis met aluminiumfolie behangen, ze had zelfs een hoedje gemaakt van folie. Dit alles om zich te beschermen tegen stralingen.
Ik geloof ook dat ze overal elektriciteitskabels had lopen. In ieder geval klopte er iets niet aan het huis.
Zij was echt geestesziek. En dat word nu eenmaal een wappie of een gekkie genoemd. Hele trieste bedoening.

Dat programma heb ik niet gezien.Maar iets als electromagnetische velden en dergelijke onzichtbare stralingen bestaan wel degelijk. Er is apparatuur waarmee je die kunt meten. En deze stralingen kunnen zeker schadelijke invloed op je lichaam hebben. De ene persoon is er gevoeliger voor dan de ander.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:18

Nu gaat het weer over corona. Maar goed, wat vinden jullie dan van Ronald Meester
https://vu.nl/nl/nieuws/2024/docent-uit ... ld-meester

Deze persoon is ook kritisch over de coronatijd. Is het dus een complot of niet? Is dit een gekkie, een complotdenker, of een afwijkend persoon? Of zelfs een dombo en nitwit?
Citaat:
Welke kwestie binnen uw vakgebied heeft de laatst tijd uw speciale aandacht?
Sinds het uitbreken van de pandemie heb ik me verdiept in het coronabeleid. Corona heeft op verschillende fronten verbindingen met mijn vakgebied. Veel voorspellingen en scenario's van instanties zoals het RIVM waren gebaseerd op wiskundige modellen, die vaak onkritisch werden geaccepteerd zonder begrip van hoe modellen werken. Ik heb me snel uitgesproken tegen het onkritisch gebruik van deze modellen, vooral bij de invoering van QR-codes. Daarnaast ben ik kritisch geweest over de statistische onderbouwing van vaccinwerkzaamheid, waarbij ik aandacht heb besteed aan twijfelachtige veiligheidsanalyses. Mijn betrokkenheid bij corona is dus ontstaan vanuit mijn expertise in modellen, statistiek en kritisch denken.

En dan is er een podcast:
https://www.nporadio1.nl/nieuws/podcast ... -nederland

Ze hebben het echt over een afwijkend patroon in de oversterfte. Is de voorspelling van het CBS dan fout, of is er wat anders aan de hand?
Citaat:
Ronald Meester: "Onze conclusies gaan veel verder dan alle resultaten van eerdere onderzoeken in Nederland. We zijn echt bezorgd, en daar hebben we goede redenen voor. We tonen dit aan met microdata, macro-analyses, literatuurstudies en zelfs in een medische paragraaf die mogelijke biologische redenen bespreekt waarom een vaccin op deze manier zou kunnen werken."

Mij lijkt dat dit toch beslist een persoon is die wel iets meer kennis van zaken heeft dan de gemiddelde persoon die pro of contra coronavaccins is. Wordt deze persoon wel geloofd?

Neem je PowNed wel of niet serieus? Vind je het onder de MSM vallen of niet?
Laatst bijgewerkt door germie op 30-08-24 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:22

Hij is kritisch over de gehanteerde modellen in Coronatijd, en dat een wiskundige zoals hij dat is snap ik volkomen. Maar hij heeft geen medische kennis, dat is nou juist weer het gevaar van dit soort "kritisch zijn", een virus en een vaccin laten zich niet alleen maar in modellen vangen. Precies waar Verootjoo terecht steeds op terug komt, het is niet één aspect maar een veelheid aan factoren die elkaar kunnen versterken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:26

prompter schreef:
Hij is kritisch over de gehanteerde modellen in Coronatijd, en dat een wiskundige zoals hij dat is snap ik volkomen. Maar hij heeft geen medische kennis, dat is nou juist weer het gevaar van dit soort "kritisch zijn", een virus en een vaccin laten zich niet alleen maar in modellen vangen. Precies waar Verootjoo terecht steeds op terug komt, het is niet één aspect maar een veelheid aan factoren die elkaar kunnen versterken.

Maar het lijkt er op dat dan de medici het rapport negeren. Waarom?
Is dit dan hetzelfde als direct zeggen dat een Maurice het altijd fout heeft, terwijl die bijvoorbeeld verwijst naar zo'n rapport?
Oversterfte is gewoon data, je kunt er op verschillende manieren naar kijken. Maar is er altijd maar 1 manier om ergens naar te kijken juist? Is het niet goed dat mensen soms anders kijken om zo juist dingen te ontdekken?

Ben je dan meteen een complotdenker of gekkie als je ergens anders naar kijkt dan de meeste mensen? Hebben die mensen het altijd fout?
Laatst bijgewerkt door germie op 30-08-24 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:26

Ik lees dat hij “waarschijnlijkheidsrekening” doet, dat ga ik eerst googlen.. :D
Het is ook een getuigen expert bij rechtszaken dus in eerste instantie zou ik zijn ideeën niet afwijzen, denk ik. Hoogleraar op de VU, daar nemen ze ook niet zomaar de eerste de beste denk?

Ik heb de analyse van Maurice vluchtig gelezen maar ik zou dat liever van iemand ander lezen..
Laatst bijgewerkt door Cer op 30-08-24 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt