Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nps schreef:Het is een interessante vraag, maar ik denk dat een belangrijk verschil tussen geloof en een complottheorie is dat bij een complottheorie er uit wordt gegaan van een kwaadwillende groep (big pharma, eu, buitenlanders, de elite, de machthebbenden) en dat er een complot tegen de mens, het volk is. Het geloof heeft dat niet.
BigOne schreef:99…. Fascinatie en proberen te begrijpen hoe redelijke mensen zich zo onderdompelen in bepaalde stromingen door onderbuikgevoelens. Zowel mbt een virusziekte alsook politiek.
Wat betreft coronatopics, ik heb je daar aangesproken op het feit dat je je nog niet liet vaccineren ondanks bepaalde omstandigheden. Dat aanspreken heeft blijkbaar zoveel kwaad bloed gezet dat je nu, vier jaar later onder het laagje vernis nog steeds probeert om mij onderuit te halen. Dat mag, heb een brede rug maar heb je al vaker verteld dat er een blokkendoos op Bokt zit, maak er gebruik van dan hoef je geen moeite te doen om weer iets te bedenken.
Electra63 schreef:Sinds wanneer moet iemand zich verantwoorden over het openen van een topic?
Volgens mij is de aanleiding de recente rechtzaak i.v.m. de kinderen van Bodegraven.
Ik vind het een interessant onderwerp. Ik heb vorig jaar ook de serie van Filemon over dit onderwerp (complotgekkies) gekeken.
Electra63 schreef:Sinds wanneer moet iemand zich verantwoorden over het openen van een topic?
Volgens mij is de aanleiding de recente rechtzaak i.v.m. de kinderen van Bodegraven.
Ik vind het een interessant onderwerp. Ik heb vorig jaar ook de serie van Filemon over dit onderwerp (complotgekkies) gekeken.
Renee schreef:nps schreef:Het is een interessante vraag, maar ik denk dat een belangrijk verschil tussen geloof en een complottheorie is dat bij een complottheorie er uit wordt gegaan van een kwaadwillende groep (big pharma, eu, buitenlanders, de elite, de machthebbenden) en dat er een complot tegen de mens, het volk is. Het geloof heeft dat niet.
En toch is geloof heel erg de oorzaak of onderdeel van vele oorlogen. Dat is bij complottheorieën volgens mij een stuk minder.
nps schreef:Het is een interessante vraag, maar ik denk dat een belangrijk verschil tussen geloof en een complottheorie is dat bij een complottheorie er uit wordt gegaan van een kwaadwillende groep (big pharma, eu, buitenlanders, de elite, de machthebbenden) en dat er een complot tegen de mens, het volk is. Het geloof heeft dat niet.
Citaat:IMANDRA schreef:Dan zou ik er maar eens op letten, best interessant gebeuren (nouja, als het niet zo'n impact had).
Dat van wantrouwen wat je noemt dat geloof ik zo. Maar juist die mensen kijken dus heel kritisch naar zo'n bron (gedeeld door de overheid, onderzoekscentra's die de overheid aanhaalt of simpelweg 'mainstream') maar dus totaal niet kritisch naar bronnen die dat wantrouwen bevestigen (Maurice, ongehoord nederland etc).
Dus eigenlijk een beetje hypocriet.
Mensen die wantrouwend zijn of een beetje in complotten geloven zijn dus niet vatbaar voor argumenten of de ratio. En die is in mijn hoofd dus heel lastig. Alles wat niet bevestigend is voor hun beeld wordt aan de kant geschoven (en jij discussieert ook al een tijdje - inhoudelijk - mee op bokt, dus zal geen verrassing voor je zijn).
Qimm schreef:Ik vind het altijd wel grappig dat de info die je hebt uit wetenschappelijke onderzoeken niet waar is, maar Pietje van TikTok weet echt hoe het zit en die geloven we wel zonder twijfel...
rien10 schreef:Qimm schreef:Ik vind het altijd wel grappig dat de info die je hebt uit wetenschappelijke onderzoeken niet waar is, maar Pietje van TikTok weet echt hoe het zit en die geloven we wel zonder twijfel...
En dat snap ik dus echt niet. Dat gaat er bij mij niet in. Hoe werkt je brein dan? Wat zie of hoor je dan wat ik niet zie, niet snap.
Ergens in de hersenen gaat er een afslag mis, maar hoe, wat, waarom?
Citaat:@cer, hoe zou jij graag zien dat er gereageerd wordt?
Citaat:Maar dan kan je nog wel de mogelijkheid openhouden dat iemand nu iets vertelt dat in de toekomst misschien wel (deels) erkent gaat worden op 1 of andere rare manier.... denk ik dan
rien10 schreef:Herinneren jullie je die uitzending van (naar ik meen) het programma Paradijsvogels nog? Een mevrouw in Friesland had haar hele huis met aluminiumfolie behangen, ze had zelfs een hoedje gemaakt van folie. Dit alles om zich te beschermen tegen stralingen.
Ik geloof ook dat ze overal elektriciteitskabels had lopen. In ieder geval klopte er iets niet aan het huis.
Zij was echt geestesziek. En dat word nu eenmaal een wappie of een gekkie genoemd. Hele trieste bedoening.
Citaat:Welke kwestie binnen uw vakgebied heeft de laatst tijd uw speciale aandacht?
Sinds het uitbreken van de pandemie heb ik me verdiept in het coronabeleid. Corona heeft op verschillende fronten verbindingen met mijn vakgebied. Veel voorspellingen en scenario's van instanties zoals het RIVM waren gebaseerd op wiskundige modellen, die vaak onkritisch werden geaccepteerd zonder begrip van hoe modellen werken. Ik heb me snel uitgesproken tegen het onkritisch gebruik van deze modellen, vooral bij de invoering van QR-codes. Daarnaast ben ik kritisch geweest over de statistische onderbouwing van vaccinwerkzaamheid, waarbij ik aandacht heb besteed aan twijfelachtige veiligheidsanalyses. Mijn betrokkenheid bij corona is dus ontstaan vanuit mijn expertise in modellen, statistiek en kritisch denken.
Citaat:Ronald Meester: "Onze conclusies gaan veel verder dan alle resultaten van eerdere onderzoeken in Nederland. We zijn echt bezorgd, en daar hebben we goede redenen voor. We tonen dit aan met microdata, macro-analyses, literatuurstudies en zelfs in een medische paragraaf die mogelijke biologische redenen bespreekt waarom een vaccin op deze manier zou kunnen werken."
prompter schreef:Hij is kritisch over de gehanteerde modellen in Coronatijd, en dat een wiskundige zoals hij dat is snap ik volkomen. Maar hij heeft geen medische kennis, dat is nou juist weer het gevaar van dit soort "kritisch zijn", een virus en een vaccin laten zich niet alleen maar in modellen vangen. Precies waar Verootjoo terecht steeds op terug komt, het is niet één aspect maar een veelheid aan factoren die elkaar kunnen versterken.