[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

nps

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:29

De hele vlees- en agroindustrie kan simpelweg niet bestaan zonder goedkope (oost-europese) arbeidsmigranten. Dus lijkt me sterk dat BBB anti arbeids-immigratie is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 10:37

BBB is ook niet tegen arbeidsmigratie.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:40

Zijn we niet allemaal gelukszoekers??
Ik vind het altijd zo'n raar woord.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:44

josien_m_ schreef:

Ja idem. Waarom zou je niet gelukkig willen zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:49

juval schreef:

Klopt, geen probleem met 700.000 arbeidsmigranten maar wel met 20.000 asielzoekers.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 11:11

BigOne schreef:
juval schreef:

Klopt, geen probleem met 700.000 arbeidsmigranten maar wel met 20.000 asielzoekers.

20.000?

Aantal asielzoekers in 2024 in lijn met eerdere verwachting
Nieuwsbericht | 05-04-2024 | 14:30

Het aantal mensen dat naar verwachting in Nederland asiel aanvraagt dit jaar, is in lijn met de prognose van november 2023. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Van der Burg van asiel en migratie aan de Tweede Kamer. Bij ongewijzigd beleid komen er dit jaar naar verwachting tussen de 32.000 en 63.000 nieuwe asielzoekers naar Nederland. De totale asielinstroom komt dan mogelijk uit tussen de 49.800 en 78.500. Het gaat dan bijvoorbeeld ook om mensen die opnieuw asiel aanvragen en nareizigers door gezinshereniging

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 11:37

Wanneer je van het hoogste uitgaat is dat nog maar 10%

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 11:42

denisesilver schreef:
josien_m_ schreef:

Ja idem. Waarom zou je niet gelukkig willen zijn?

En waarom mogen anderen dat geluk niet zoeken, en jij wel? :o?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:41

BigOne schreef:

Maar die moeten wel allemaal een huis, uitkering etc! De arbeidsparticipatie is 27% bij asielzoekers. Terwijl arbeidsmigranten hier komen om te werken en (vaak) gehuisvest worden door de werkgever.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:45

janderegelaa schreef:
BigOne schreef:

Maar die moeten wel allemaal een huis, uitkering etc! De arbeidsparticipatie is 27% bij asielzoekers. Terwijl arbeidsmigranten hier komen om te werken en (vaak) gehuisvest worden door de werkgever.

Maar is dit niet ook gevolg van slecht beleid? Staat me bij dat asielzoekers tot vorig jaar niet eens mochten werken tot ze een bepaalde status hadden verkregen/minimaal een half jaar in Nederland waren?

Zo geef je ze toch niet eens een eerlijke kans om volledig te participeren en integreren?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:58

Maren schreef:
janderegelaa schreef:

Maar is dit niet ook gevolg van slecht beleid? Staat me bij dat asielzoekers tot vorig jaar niet eens mochten werken tot ze een bepaalde status hadden verkregen/minimaal een half jaar in Nederland waren?

Zo geef je ze toch niet eens een eerlijke kans om volledig te participeren en integreren?

Die arbeidsparticipatie van 27% is van de asielzoekers die mogen werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:07

Jan, er komen elk jaar ongeveer 200.000 corporatie woningen vrij, daarvan gaan er 5 tot max 10 procent naar statushouders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:10

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:19

Citaat:
Die arbeidsparticipatie van 27% is van de asielzoekers die mogen werken.

Eerst even twee open deuren intrappen.
1) Onbekend maakt onbemind.
2) Taal doet er toe.
...en zoals een cabaretier ooit opmerkte:
"Onbemind maakt onbekend".

Bovenstaand citaat spreekt over 'mogen werken'.
Please mind dat daar meestal vele jaren aan vooraf zijn gegaan
(... slecht beleid...)
waarbij mensen niet mochten werken,
geen vrijwilligerswerk doen,
taallessen zijn heel erg lang een kwestie geweest van vrijwilligers.
(En ik herinner mij louche bureaus.)
Onder Rita Verdonk was het verboden.

Dus tegen de tijd dat iemand qua juridische status "mag werken",
is het diploma oeroud, de kennis vervlogen in jaren gedwongen niets doen,
de integratie 'zo zijn onze manieren' heeft stilgestaan (met tijdige taallessen en vrijwilligerswerk was dat gewoon op te lossen geweest)
en dan hebben we het nog niet over trauma's en vormen van discriminatie op de arbeidsmarkt waar Nederlanders ook mee te maken hebben: geen kruiwagen/netwerk en dan een carrière switch met 40, herintreden met 50.

Dit wat betreft onbekend en/of onbemind.

Qua taal doet er toe: dat deze 27% toch een baan heeft bemachtigd vind ik een prestatie van formaat.
(Vergelijk met: slechts een kwart van wie mag werken doet dit ook.)

Uiteraard mag het percentage van mij omhoog, maar ik zoek dat in beter beleid, als in oa. zo snel mogelijk fatsoenlijke taallessen en zaken als vrijwilligerswerk doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:21

Ik snap niet dat mensen niet begrijpen dat Nederland een zorgstaat is maar dat om dat overeind te houden wel de verhoudingen goed moeten blijven. Iedereen zoekt geluk en dat is prima, maar Nederland kan niet de hele wereld gelukkig maken. Dat gaat juist ten koste van de welvaart en zorgstaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:24

BigOne schreef:
FvD wordt vaak beschuldigd van het niet open zijn over financiën, ik las dit net, misschien ook geen zuivere koffie :
https://threadreaderapp.com/thread/1800 ... 85083.html

Ik heb dat inderdaad van de week gelezen.
Het verbaasd mij niets, als het waar is.

Maar ik denk, dat het de gemiddelde BBB-stemmer niet uitmaakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:25

Elisa2 schreef:
Ik snap niet dat mensen niet begrijpen dat Nederland een zorgstaat is maar dat om dat overeind te houden wel de verhoudingen goed moeten blijven. Iedereen zoekt geluk en dat is prima, maar Nederland kan niet de hele wereld gelukkig maken. Dat gaat juist ten koste van de welvaart en zorgstaat.

10% asielzoekers max, dus 78k, is nog niet misschien de hele wereld.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:37

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

10% asielzoekers max, dus 78k, is nog niet misschien de hele wereld.

En er zijn asielzoekers die bijdragen (lazen we net niet dat er heel veel vacatures zijn?) en asielzoekers die niet bijdragen. Net als dat er Nederlanders zijn die bijdragen, en Nederlanders die niet bijdragen. Het zijn net mensen, die gekke buitenlanders.

En, om maar weer eens een misvatting te ontkrachten: statushouders hebben nauwelijks invloed op wachttijd voor woningen en zijn op geen enkele manier verantwoordelijk voor de woningcrisis.

https://pointer.kro-ncrv.nl/nee-wachtli ... s-voorgaan

pointer schreef:
Het oordeel
De uitspraak van Nanninga klopt niet: wachtlijsten voor woningen bestaan niet omdat statushouders voorrang krijgen. Gemiddeld gaat een op de tien woningen naar een statushouder. Elke 10 maanden wachttijd zou daardoor met één maand afnemen. Wel kan het daarbij oneerlijk voelen als statushouders de wachtrij passeren en direct een woning krijgen, maar dat gebeurt alleen tijdelijk en in noodgevallen.

De echte oplossing zit daarom in het bijbouwen van woningen. Om aan de totale vraag in Nederland te voldoen, zou het percentage sociale woningen op 30 procent moeten liggen, stelt minister Hugo de Jonge van volkshuisvesting. Omgerekend zijn dat zo’n 100.000 sociale huurwoningen die extra nodig zijn.
.

Zucht, alweer over immigratie.

https://nos.nl/collectie/13972/artikel/ ... sere-koers

Helaas Jan (voor jou), geen rechtsere koers in de EU, de middenpartijen blijven in de meerderheid.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:40

Elisa2 schreef:

Niet waar. Om dat overeind te houden moet er sociaal worden gestemd, waarbij er goed naar de kosten worden gekeken, maar er minder marktwerking is in de zorg en het werken in de zorg aantrekkelijk wordt gemaakt. Vluchtelingen en migranten hebben echt geen invloed op ons zorgstelsel hoor.

Echt, het is heel makkelijk om vluchtelingen verantwoordelijk te maken voor al onze problemen, maar ze kunnen er echt niks aan doen hoor. We moeten dingen oplossen met beter beleid, niet met het weren van mensen. Maar dat zei je zelf ook al.

@Edit - wat San87 hieronder zegt. Asielzoekers hebben echt geen hol te maken met het functioneren van ons zorgstelsel.
Laatst bijgewerkt door nps op 11-06-24 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:43

Ons zorgstelsel is door marktwerking naar de knoppen. En door bureaucratie overbelast.

De situatie zou precies hetzelfde zijn wanneer er geen asielzoekers zouden zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:47

_San87_ schreef:
Ons zorgstelsel is door marktwerking naar de knoppen. En door bureaucratie overbelast.

De situatie zou precies hetzelfde zijn wanneer er geen asielzoekers zouden zijn.

Welke partijen zijn ook alweer voor marktwerking ?
;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:51

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

;)

Niet de partij waar ik op stemde. Ik mocht net naar de stembus toen dat in werking werd gesteld.

Maar bedankt voor je denigrerend commentaar +:)+.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:57

Elisa2 schreef:

"Zorg staat" is een nieuw woord voor mij, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Helaas is het Nederlandse sociale stelsel niet ingericht op geluk.
In Bhutan richt de regering zich, naast andere zaken, op het verhogen van het bruto nationaal geluk.
... dat mag van mij meteen hier worden ingevoerd.

Ik hoor tot diegenen die snappen dat je, als je het sociale zorgstelsel overeind wil houden,
"de verhoudingen moeten kloppen".
De zorg wordt onbetaalbaar, zeg ik al een jaartje of tien.
Er is vergrijzing.
En er komen veel mooie, maar dure technieken en medicijnen bij.

Wij mogen best proberen de hele wereld gelukkig te maken. (Ipv dat soort trieste zaken als stemmen tegen een staakt het vuren in Gaza.)

En als gezegd: graag zag ik beleid dat maakt dat vluchtelingen aan het werk kunnen.

(Instroom beperken geloof ik niet in. De woestijnen rukken al tientallen jaren op en als de Nijl droogvalt moeten we tachtig miljoen Egyptenaren 'herplaatsen'. Reken maar op tien miljoen mensen voor Europa.)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 14:03

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

;)

Die kun jij vast wel voor ons opnoemen ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 14:10

Elisa2 schreef:

Dat is je gevoel, maar klopt dat ook met de feiten?
Wie moet de verzorging van ouderen en noem zo maar veel meer op zorgen wanneer er te weinig (jongere) Nederlanders zijn daarvoor?