Annienke schreef:IMANDRA schreef:@Germie; waarom is rekeningrijden zo'n verkeerd iets dan? Voor zover ik lees betaal je naar hoeveel je rijdt. Lijkt me best een eerlijke methode. Meer rijden = meer betalen. Rijdt je een gemiddeld aantal km per jaar (13.000) dan ga je erop vooruit..
Waar komt in vredesnaam die 13000 vandaan? Als ik ga rekenen met het meest gunstige tarief voor benzine (7 cent) ga ik na 5000 km per jaar toch echt duurder uit zijn.
Goede vraag, ik kom vanaf 3771km / jaar duurder uit. En dan rekening voor het gemak 22 euro wegenbelasting/maand en 7 cent/km. Geen bushalte meer, een heup die (langer) fietsen ook niet zo leuk meer vindt, supermarkt in volgende dorp die aardig duur is en niet genoeg tuin om groot deel groentes en vers zelf te kunnen verbouwen. Extra vriezer is ook niet praktisch qua minder vaak hoeven hier en terug naar drukte van de stad is funest voor mijn geestelijke gesteldheid (wordt mij hier al te druk eigenlijk). Eerst maar eens goed OV terug.
Qua aanpassen wegenbelasting en/of rekeningrijden ben ik ook eerder voor steek maar in de brandstofprijs, dan belast je idd ook gebruik ipv bezit, toeristen betalen ook mee en er zit geen administratie, volgsystemen en andere grondstoffen, energie, afval, milieuschade, privacy en tijd vretende problemen aan vast. Zit je inderdaad nog met de electrische kant van het verhaal, daar zou je dan juist wel naar wegenbelasting terug moeten, of bv een rekening over je gereden km's vastgesteld bij jaarlijks onderhoud door de garage.