verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:53

Gisteren weer een stemwijzer ingevuld. Zoals bijna altijd kwam daar pvv uit. Nooit eerder op gestemd, omdat ik die partij véél te extreem vond. Andere keren altijd SP gestemd, maar die komen nooit in een kabinet terecht op één of andere manier. Gisteren het verkiezingsprogramma van de pvv doorgelezen en daarin stond deze keer niets over een Nexit, gulden terug of andere extreme dingen. Sommige punten gaan nog steeds wat ver: verbod op islamitisch onderwijs hoeft van mij niet en een volledige asielstop gaat toch ook niet gebeuren. Maar met veel punten ben ik het wél eens: tandarts terug in het basispakket, minimumloon en uitkeringen omhoog, geen rekeningrijden, salderingsregeling behouden, huurtoeslag omhoog, véél minder asielinstroom en uitgeprocedeerde asielzoekers geen bedbadbrood, maar terug naar land van herkomst enz. Vluchtelingen opvangen in de eigen regio.

Dus besloten vandaag wel op de pvv te gaan stemmen. Vooral omdat de SP toch nooit wat te zeggen heeft en gl/PvdA mijn portemonnee héél erg pijn willen gaan doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:54

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1848716 ... iale-media

Deze vind ik wel heel erg grappig eigenlijk. Ik heb dat plaatje ook gezien, en sorry, als je daar in trapt, dan zouden ze het stemrecht moeten afnemen. Het was overduidelijk een geintje. Het was zeker geen desinformatie, maar gewoon een geintje.

PVV lijkt overigens de grootste te zijn. De stemmers komen echt uit alle hoeken hoor, niet alleen lager opgeleid of hoger opgeleid.

Doubtless

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:59

Wat een trieste dag. Ik schaam me kapot (plaatsvervangend).

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:01

Doubtless schreef:

Same here. Ongelofelijk

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:01

Loretta schreef:
fransje23 schreef:
Het gaat al heel lang helemaal niet links. Dus dat zou nu juist een andere wind zijn.

PVV is erg zoals VVD met een meer uitgesproken mening over immigratie en bizarre ideeën als Nexit.

Mannen met bijzondere kapsels zijn meestal niet positief voor een land.

De meeste PVV stemmers gaan er nog wel heel veel spijt van krijgen.

Wat een vreemde uitspraak...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:04

Tja, we kunnen er van alles van vinden, maar als ruim 2 miljoen mensen in ons land dit de beste keuze vinden dan moeten we daar als land ook echt wat mee.

Ik ben geen fan, maar ergens hoop ik dat hij echt een stuk milder gaat worden en dat hij echt kan gaan zorgen dat de mensen meer geld in de portemonnee krijgen en de ouderenzorg weer hersteld kan worden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:05

Ik ben ook wel benieuwd naar wat dit nieuws in het buitenland zal doen, dan denk ik vooral aan islamitische landen. Hoe gaat hij op staatsbezoek met zijn historie, zoals die prenten wedstrijd over de profeet Mohammed en de vele uitspraken die hij heeft gemaakt over o.a. Marokkanen

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:06

DuoPenotti schreef:
Palmera schreef:
Zoveel ontevredenheid, al zolang, de huidige politici luisteren niet, gaan nog harder plukken van toch al kale kippen. Echt, ik snap het zojuist gemaakte statement maar al te goed.
Of het ideaal is is een tweede, de tijd zal het leren. Maar al waait er maar tijdelijk eens een andere wind hè

Precies. Niet iedereen zit in de linkse bokt bubble.

Teveel mensen zijn het echt al jaren beu hoe het gaat.
Zie je ook wel aan het verliest van VVD.

Gaat dit ideaal zijn.. Nee.
Maar dit signaal moet door gaan dringen bij ver van de bed show De Haag

Ik zit in een linkse bubbel, en deze mensen zijn ook al jaren beu met hoe het gaat.

Maar het antwoord ligt niet bij iemand die vanuit een geprivilegieerde stoel zit te roeptoeteren over de oh zo arme Nederlanders. Terwijl hij het klimaat ondermijnt, tegen diversiteit is, het belang van racisme en discriminatie bestrijden niet inziet (terwijl dat ten grondslag ligt aan de toeslagen affaire en heel veel andere zaken waar Nederlanders de dupe van zijn) en hij niet erkent welke rol Nederland speelt in onderdrukking door de geschiedenis heen en nog steeds.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:07

DuoPenotti schreef:
Vvd is op heel veel punten juist flink links geweest. En laatste jaar helemaal. Daar zijn ze u op afgestraft.

Vind pvv ook best wat sociale standpunten hebben? Voor Nederlanders althans.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:07

Heel eerlijk vind ik het zwaar tegenvallen hoe jullie allemaal af geven op de PVV. Dit is een heel duidelijk teken van NL dat we er toch echt wel klaar mee zijn nu. En nee daar is niet iedereen het mee eens, maar ik lees hier toch echt dingen die ik nooit gezegd zou hebben als links gewonnen had. En die ik ook nooit gezegd heb toen VVD voor de zoveelste keer won terwijl ik toen ook PVV gestemd had. Jullie laten je wel kennen zeg! En nee ik heb me nooit geschaamd voor mijn stem voor de pVV want dit is niet de eerste keer dat ik daar op stem. Maar als je dat zegt word je kop er bijna afgebeten. Ik blijf het bijzonder vinden

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:08

Mooie speech van Omtzigt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:09

Raineri schreef:
DuoPenotti schreef:
Vvd is op heel veel punten juist flink links geweest. En laatste jaar helemaal. Daar zijn ze u op afgestraft.

Vind pvv ook best wat sociale standpunten hebben? Voor Nederlanders althans.

Tsja, sociale huur verlagen en huurtoeslag verhogen zal de gemiddelde PVV stemmer wel goed uitkomen denk ik inderdaad.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:10

Ik noem gewoon punten op die hij zelf in zijn programma heeft staan, dus ik zie dat niet als af geven, Siersma.
Overigens vind ik de meeste mensen in de politiek geprivilegieerde roeptoeters, zowel rechts als links. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:11

PSvanLot schreef:
Tja, we kunnen er van alles van vinden, maar als ruim 2 miljoen mensen in ons land dit de beste keuze vinden dan moeten we daar als land ook echt wat mee.

Ik ben geen fan, maar ergens hoop ik dat hij echt een stuk milder gaat worden en dat hij echt kan gaan zorgen dat de mensen meer geld in de portemonnee krijgen en de ouderenzorg weer hersteld kan worden.

Ja, dat idd. Wilders kan het niet alleen, in zijn speech gaf hij ook aan binnen de kaders van de grondwet te willen werken.

Ik denk dat de partijen in de coalitie wel remmend gaan werken.

Maar goed, wie zal het zeggen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:12

Wauw.. ik vind het heel bijzonder hoe er gedacht en getypt wordt over mensen die PVV zouden hebben gestemd. Wat een opmerkingen worden hier gemaakt zeg...

Bah.

Ibbel

Siersma schreef:
Heel eerlijk vind ik het zwaar tegenvallen hoe jullie allemaal af geven op de PVV. Dit is een heel duidelijk teken van NL dat we er toch echt wel klaar mee zijn nu. En nee daar is niet iedereen het mee eens, maar ik lees hier toch echt dingen die ik nooit gezegd zou hebben als links gewonnen had. En die ik ook nooit gezegd heb toen VVD voor de zoveelste keer won terwijl ik toen ook PVV gestemd had. Jullie laten je wel kennen zeg! En nee ik heb me nooit geschaamd voor mijn stem voor de pVV want dit is niet de eerste keer dat ik daar op stem. Maar als je dat zegt word je kop er bijna afgebeten. Ik blijf het bijzonder vinden

PVV is begonnen met enorme buitenlandershaat te verkondigen. "Kopvoddentaks' vergeten? 'Alle Marokkanen het uit land' vergeten?
Hij heeft jarenlang minderheden grof geschoffeerd.
En een hoop mensen werden en worden daar niet blij van.

En een hoop mensen vonden en vinden dat prachtig, omdat ze denken dat alle criminaliteit verdwenen is als de laatste Marokkaan het land uit is gezet.

Tiggs

Doubtless schreef:

Ik maak me vooral heel veel zorgen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:13

_San87_ schreef:
PSvanLot schreef:

Ja, dat idd. Wilders kan het niet alleen, in zijn speech gaf hij ook aan binnen de kaders van de grondwet te willen werken.

Hij moet wel natuurlijk, ook Wilders mag de grondwet niet negeren.

En verder maar gewoon zien. Veranderingen zijn nodig en welkom.

fransje23

Het punt is m.i. niet zo zeer dat er meer in de portemonnee moet komen, netto zijn veel mensen erop vooruit gegaan, maar dat de kosten (te) hoog zijn.
Een stijging van lonen veranderd niets aan de kosten kant. Sterker nog als de loonkosten hoger worden, wordt dat doorberekend.

De tarieven voor de inkomstenbelasting zijn de afgelopen jaren trouwens gedaald.

germie

https://www.ad.nl/politiek/grote-vreugd ... ~a29ddfb5/

Hier mist de FVD in ieder geval.
En verder staat er in dat partijen vinden dat ze 'slachtoffer' worden van strategisch stemmen. Hoe kun je dan slachtoffer zijn? Ga je dan zielig een slachtofferrol aannemen?

Ik denk persoonlijk dat de PVV het nu goed doet en als ze gaan regeren dan is dat prima. Maar 4 jaar vol maken lukt niet verwacht ik, dus dan gaan we over 2 jaar weer naar de stembus.
Maar dat de PVV nu zo groot geworden is geeft wel aan dat men gewoon minder immigratie wil, geen CO2 budget, geen lastenverhogingen meer, enz. Het geeft gewoon aan dat Rutte er een puinhoop van gemaakt heeft, en dat wil men niet weer.
Garantie is het natuurlijk nooit.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:14

_San87_ schreef:
PSvanLot schreef:

Ik sta er toch nog niet zo enorm negatief tegenover, ondanks dat ik links stem.
Ik den dat Wilders heel goed weet dat hij 'water bij de wijn' zal moeten doen als hij echt premier wil worden en wie weet brengt het toch wat goeds.

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:15

Koran verbieden, hele groepen beledigen en uitsluiten, pro-Poetin, uit de EU, asielstop…

Het is niet raar dat Wilders veel weerstand oproept.

Ook al was ik het met de rest van zijn standpunten eens…bovenstaande ideeën zijn voor mij reden genoeg om er ver van weg te blijven. Het stelt mij erg teleur dat anderen dit gewoon goed vinden of op de koop toe nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:16

Telpeva schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat dit nieuws in het buitenland zal doen, dan denk ik vooral aan islamitische landen. Hoe gaat hij op staatsbezoek met zijn historie, zoals die prenten wedstrijd over de profeet Mohammed en de vele uitspraken die hij heeft gemaakt over o.a. Marokkanen

Ik heb wat nieuws hier en daar gelezen en vandaag meerdere nieuwsuitzendingen gehoord, en ze waren eh niet zo opgewekt. Bij het luxemburgse radio nieuws verstond ik Hayder en le Penn.

En ik vraag me af in hoeverre is zijn leven nu nog meer in gevaar nu hij internationaal rondgaat als anti islam en hoever dat gevaar gaat opleveren in zijn werkomgeving -O- %)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:17

_San87_ schreef:
.

Maar eerlijk. Het is toch wel triest dat een partij dat moet benoemen.

Vind ik heftig.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:19

Waar ik vooral bang voor ben, als Wilders premier zou worden, hoe gaan ze de veiligheid van deze man garanderen?