Nikass schreef:Dat mensen daar iets van vinden is prima, maar het rechtvaardigt niet het anders en onvriendelijk bejegenen van een bevolkingsgroep.
Als ik midden in de nacht in mijn korte rokje door de stad fiets en vervolgens verkracht wordt, heb ik het dan over mezelf afgeroepen?
Dat een volk dat door de eeuwen heen zoveel te lijden heeft, zich tot de tanden bewapend om zich te kunnen verdedigen, muren om het land zet uit angst voor aanvallen, dat vind ik heel goed te begrijpen.
Dat de leiders van dat volk vervolgens zelf verworden tot wat ze altijd verafschuwt hebben: een land dat een ander volk structureel tegenwerkt, opsluit en ontziet van elk perspectief, dát vind ik treurig, moeilijk te begrijpen en te allen tijde onacceptabel.
Het is een verklaring, geen rechtvaardiging.
En het is ‘des mensen’ om ergens bij te willen horen. Een groep die zich zo duidelijk overal buiten plaatst, dragen die daar zelf wel of niet verantwoordelijkheid voor?
Als ik mijn auto niet afsluit en hij wordt gepikt, draag ik dan zelf verantwoordelijkheid? Als ik om middernacht kortgerokt door het stadspark wandel, draag ik dan zelf verantwoordelijkheid als ik aangerand word? Als ik met een regenboogvlag tussen de neonazi’s ga staan en ik word bij elkaar geslagen, in hoever ben ik verantwoordelijkheid?
Dat is een discussie waard toch?
We leven niet in een idealistische wereld waar diefstal, geweld etc. niet bestaat. Dat is een realiteit die erkend moet worden.
Elke burger draagt een stuk eigen verantwoordelijkheid om zichzelf en zijn eigendom te beschermen. Net zo weten we dat andere mensen een stuk integratie verwachten. Dat is overal zo in de wereld. Als je je daar tegen afzet, hoeveel verantwoordelijkheid draag je dan zelf als je ‘er niet bij hoort’?