Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:01

Luckystory schreef:
Anti-semitisme wordt vaak toch ook wel uitgelokt door de joden zelf. Bijvoorbeeld in Antwerpen tijdens de corona-crisis, moest de politie de ene na de andere bruiloft met groot vertoon gaan stilleggen. De chassidische gemeenschap had gewoon sch*t aan de corona-maatregelen. Terwijl de hele stad in lockdown was en mensen boetes kregen voor iemand die op bezoek kwam of een autoritje.
Zoiets roept weerstand op he. Dat en gemeenschap zichzelf boven/buiten de maatschappij plaatst.

Huh????

Weerstand is toch even iets totaal anders dan anti-semitisme. Anti semitisme = haat jegens alle Semieten !!
Sorry hoor maar dit soort vergelijkingen kun je echt niet maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:23

Overal en al eeuwen lang kennen we de Jodenvervolging. Op dit moment lees ik een boek over Rusland en tot mijn verbazing (ik wist dat echt niet) werden de Joden in het verleden in Rusland ook al vermoord door de Kozakken en andere groeperingen, maar ook de boeren wilden de Joodse mensen niet in hun dorpen. En ook daar kwam dat verschijnsel iedere keer terug. Dus anti semitisme wereldwijd gaat al heel lang terug in de geschiedenis.
Dus dat die kaart wel of niet terecht getrokken wordt heeft wel degelijk al eeuwen lang een achtergrond van opgejaagd, verjaagd, uitgemoord zijn.
Tijdens de holocaust gebeurde het alweer. Dus het komt wel ergens vandaan dat die kaart getrokken wordt.

Met voorbeelden komen waarom mensen met een Joodse achtergrond het over zich zelf afroepen is natuurlijk onzin en ook bizar. Zelfs als het nare mensen zouden zijn (dat vind ik dus totaal niet) vragen ze niet om zo'n geschiedenis cq toekomst.
Het zou wat wezen....dat dit met nare mensen wel gedaan zou mogen. Dan houden we niemand meer over op deze aardbol := _O-
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-10-23 15:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:24

Hezbollah herhaalt nog weer eens dat ze klaar staan om Hamas te steunen.

https://www.volkskrant.nl/aanval-op-isr ... ~b7f806fb/

Als Hezbollah die woorden waar gaat maken dan wordt de ellende nog groter. Want de Amerikanen hebben hun 6e vloot ook al klaar liggen voor het geval dat.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:41

@Pien: in heel Oost Europa vonden door de eeuwen heen pogroms plaats.

Maar ook tijdens de kruistochten werden de joden vervolgd. En uit Spanje werden alle joden verdreven door de inquisitie.

Tijdens de pestepidemiën dacht men dat de joden de waterputten hadden vergiftigd en ook daarop volgden gewelddadigheden.

In west Europa kregen de joden pas in de 18e eeuw burgerrechten.

Dus idd, het gaat echt niet alleen om de holocaust. En ik vind het reuze jammer dat een topic dat best beschaafd begon, nu lijkt te verzanden in vingerwijzen.
Wat mij betreft gaat dit conflict tussen extremen binnen Israël (die nu helaas aan de macht zijn) en om extremen binnen de Palestijnse gemeenschap en in sommige andere landen in het Midden Oosten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:52

mysa schreef:
.

Dus idd, het gaat echt niet alleen om de holocaust. En ik vind het reuze jammer dat een topic dat best beschaafd begon, nu lijkt te verzanden in vingerwijzen.

Dat is nu de valstrik van haat. Het is oppassen dat je niet een hele bevolkingsgroep gaat haten om wat sommigen doen.
Haat maakt zoveel kapot.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:57

Loretta schreef:
mysa schreef:
.

Dat is nu de valstrik van haat. Het is oppassen dat je niet een hele bevolkingsgroep gaat haten om wat sommigen doen.
Haat maakt zoveel kapot.

Nou ja, je merkt al hoe diep het antisemitisme hier zit bij sommigen. Het is jammer dat het topic er mee vergiftigd wordt, maar er wordt niet op gemod.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:20

Citaat:
Rutte: 'Zelfverdediging moet samengaan met humanitair oorlogsrecht'
Demissionair premier Mark Rutte heft vandaag met de koning van Jordanië gesproken over de situatie in Israël, Gaza en de Westelijke Jordaanoever, meldt hij op X. Daarbij bespraken ze de "noodzaak van het voorkomen van regionale escalatie en van humanitaire toegang tot Gaza".

Rutte zegt dat het van groot belang is dat "onschuldige inwoners van Gaza toegang krijgen tot voedsel, water en medische zorg". Volgens de premier heeft Israël het volste recht zich te verdedigen en op te treden tegen "de verschrikkelijke terreur van Hamas". Hij benadrukt dat die zelfverdediging samengaat met "proportionaliteit en humanitair oorlogsrecht".

Betere woorden van Rutte dan die ik eerder deze week las

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:26

Pareltjes schreef:
Luckystory schreef:
Anti-semitisme wordt vaak toch ook wel uitgelokt door de joden zelf. Bijvoorbeeld in Antwerpen tijdens de corona-crisis, moest de politie de ene na de andere bruiloft met groot vertoon gaan stilleggen. De chassidische gemeenschap had gewoon sch*t aan de corona-maatregelen. Terwijl de hele stad in lockdown was en mensen boetes kregen voor iemand die op bezoek kwam of een autoritje.
Zoiets roept weerstand op he. Dat en gemeenschap zichzelf boven/buiten de maatschappij plaatst.

Huh????

Weerstand is toch even iets totaal anders dan anti-semitisme. Anti semitisme = haat jegens alle Semieten !!
Sorry hoor maar dit soort vergelijkingen kun je echt niet maken.

Het is nochtans de grootste verklaring voor anti-semitisme doorheen de eeuwen.
Mensen zetten zich altijd af tegen ‘de andere’ en ze zoeken de schuld van dingen bij iedereen die anders is dan henzelf.
Als je dan een bevolkingsgroep hebt die zich zo duidelijk afkeert van de gewone maatschappij, zich erbuiten plaatst of zelfs erboven. Dan is het voor de mainstream bevolking een gemakkelijk doelwit.
Dat geldt niet alleen voor joden maar bijvoorbeeld ook voor zigeuners en zelfs voor moslims. Maar joden in een stad als Antwerpen zijn zeer op zichzelf. Ze hebben hun eigen wijken en gemeenschappen waar vaak zeer weinig interactie is met buitenstaanders. Ze kleden zich anders, ze spreken een andere taal. En blijven daar ook aan vasthouden. ( Dus niet als onderdeel van een integratieproces)
De corona-crisis bracht dat verschil in opvatting echt heel sterk naar voor.
In Antwerpen ( waar ik toen woonde) was dat zo enorm duidelijk.
De Belgiëlei werd elk weekend belegerd door politie om weer een feest stil te leggen. Zo’n dingen zijn zichtbaar. En ja, mensen vinden daar wat van…

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:31

Zich er buiten of zelfs erboven plaatst? Serieus: nooit iets van gemerkt onder de mij bekende joden. Of heb je het over de chassidim? Zeg dat er dan bij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:32

mysa schreef:

Maar ook tijdens de kruistochten werden de joden vervolgd. En uit Spanje werden alle joden verdreven door de inquisitie.

Tijdens de pestepidemiën dacht men dat de joden de waterputten hadden vergiftigd en ook daarop volgden gewelddadigheden.

Wat mij betreft gaat dit conflict tussen extremen binnen Israël (die nu helaas aan de macht zijn) en om extremen binnen de Palestijnse gemeenschap en in sommige andere landen in het Midden Oosten.

Dat weet ik mysa, dat dit in heel Oost Europa plaatsvond. Dat is wat ik schreef in mijn post en dat ik dit geleerd heb vanwege het boek dat ik nu lees, waarin het iedere keer weer terugkomt . De rest van je verhaal wist ik, maar zelfs in oost Europa kwam dus zoveel antisemitisme eeuwenlang voor en dat was nieuw voor mij.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-10-23 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:32

Exitium schreef:
Citaat:
Rutte: 'Zelfverdediging moet samengaan met humanitair oorlogsrecht'
Demissionair premier Mark Rutte heft vandaag met de koning van Jordanië gesproken over de situatie in Israël, Gaza en de Westelijke Jordaanoever, meldt hij op X. Daarbij bespraken ze de "noodzaak van het voorkomen van regionale escalatie en van humanitaire toegang tot Gaza".

Rutte zegt dat het van groot belang is dat "onschuldige inwoners van Gaza toegang krijgen tot voedsel, water en medische zorg". Volgens de premier heeft Israël het volste recht zich te verdedigen en op te treden tegen "de verschrikkelijke terreur van Hamas". Hij benadrukt dat die zelfverdediging samengaat met "proportionaliteit en humanitair oorlogsrecht".

Betere woorden van Rutte dan die ik eerder deze week las

Inderdaad. Hij zal wel 'bijgepraat' zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:37

pien_2010 schreef:
mysa schreef:

Dat weet ik mysa, dat dit in heel Oost Europa plaatsvond. Dat is wat ik schreef in mijn post en dat ik dit geleerd heb vanwege het boek dat ik nu lees, waarin het iedere keer weer terugkomt . De rest van je verhaal wist ik, maar zelfs in oost Europa kwam dus zoveel antisemitisme eeuwenlang voor en dat was nieuw voor mij.

En weet je wat het ergste was: die mensen vluchtten vaak voor de pogroms naar West Europa. Maar daar waren ze niet bepaald gewenst. Zelfs niet door de joden die daar al woonden. De zogenaamde Ost Jude waren overal en voor iedereen ongewenst.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:41

mysa schreef:
Zich er buiten of zelfs erboven plaatst? Serieus: nooit iets van gemerkt onder de mij bekende joden. Of heb je het over de chassidim? Zeg dat er dan bij.

Ja, ik spreek nu over de zeer grote chassidische gemeenschap in Antwerpen in mijn voorbeeld van de coronacrisis.
Waarvan trouwens ook bekend is dat veel jongens in het Israëlische leger gaan dienen. Dus er zijn ook veel zionisten onder hen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:22

Loretta schreef:
mysa schreef:
.

Haat maakt zoveel kapot.

Terechte opmerking. Je zag het deze week ook aan de talkshowtafels weer gebeuren en dan vooral bij Op1. Wie dit niet gezien heeft, raad ik echt aan om alle afleveringen sinds zaterdag terug te kijken.
Antisemitisme zit heel diep geworteld en is zo oud als de mensheid zelf. Wij hebben als enige diersoort zoiets als een geweten ontwikkeld en dat hebben we nu harder nodig dan ooit. Er staan met z'n allen aan de vooravond van weer een genocide en voor de mensen die denken dat dat alleen lang geleden en ver weg gebeurde, de lijst is lang en er komt telkens toch weer iets bij. Rwanda werd terecht al genoemd in dit topic, maar vergeet ook niet Joegoslavië en Congo niet. Rusland had dit ook als doel in het huidige conflict met Oekraïne.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:29

Luckystory schreef:
Het is nochtans de grootste verklaring voor anti-semitisme doorheen de eeuwen.
Mensen zetten zich altijd af tegen ‘de andere’ en ze zoeken de schuld van dingen bij iedereen die anders is dan henzelf.
Als je dan een bevolkingsgroep hebt die zich zo duidelijk afkeert van de gewone maatschappij, zich erbuiten plaatst of zelfs erboven. Dan is het voor de mainstream bevolking een gemakkelijk doelwit.
Dat geldt niet alleen voor joden maar bijvoorbeeld ook voor zigeuners en zelfs voor moslims. Maar joden in een stad als Antwerpen zijn zeer op zichzelf. Ze hebben hun eigen wijken en gemeenschappen waar vaak zeer weinig interactie is met buitenstaanders. Ze kleden zich anders, ze spreken een andere taal. En blijven daar ook aan vasthouden. ( Dus niet als onderdeel van een integratieproces)
De corona-crisis bracht dat verschil in opvatting echt heel sterk naar voor.
In Antwerpen ( waar ik toen woonde) was dat zo enorm duidelijk.
De Belgiëlei werd elk weekend belegerd door politie om weer een feest stil te leggen. Zo’n dingen zijn zichtbaar. En ja, mensen vinden daar wat van…

Dat mensen daar iets van vinden is prima, maar het rechtvaardigt niet het anders en onvriendelijk bejegenen van een bevolkingsgroep.
Als ik midden in de nacht in mijn korte rokje door de stad fiets en vervolgens verkracht wordt, heb ik het dan over mezelf afgeroepen?

Dat een volk dat door de eeuwen heen zoveel te lijden heeft, zich tot de tanden bewapend om zich te kunnen verdedigen, muren om het land zet uit angst voor aanvallen, dat vind ik heel goed te begrijpen.

Dat de leiders van dat volk vervolgens zelf verworden tot wat ze altijd verafschuwt hebben: een land dat een ander volk structureel tegenwerkt, opsluit en ontziet van elk perspectief, dát vind ik treurig, moeilijk te begrijpen en te allen tijde onacceptabel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:34

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:43

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:44

Nikass schreef:
Dat mensen daar iets van vinden is prima, maar het rechtvaardigt niet het anders en onvriendelijk bejegenen van een bevolkingsgroep.
Als ik midden in de nacht in mijn korte rokje door de stad fiets en vervolgens verkracht wordt, heb ik het dan over mezelf afgeroepen?

Dat een volk dat door de eeuwen heen zoveel te lijden heeft, zich tot de tanden bewapend om zich te kunnen verdedigen, muren om het land zet uit angst voor aanvallen, dat vind ik heel goed te begrijpen.

Dat de leiders van dat volk vervolgens zelf verworden tot wat ze altijd verafschuwt hebben: een land dat een ander volk structureel tegenwerkt, opsluit en ontziet van elk perspectief, dát vind ik treurig, moeilijk te begrijpen en te allen tijde onacceptabel.

Het is een verklaring, geen rechtvaardiging.
En het is ‘des mensen’ om ergens bij te willen horen. Een groep die zich zo duidelijk overal buiten plaatst, dragen die daar zelf wel of niet verantwoordelijkheid voor?
Als ik mijn auto niet afsluit en hij wordt gepikt, draag ik dan zelf verantwoordelijkheid? Als ik om middernacht kortgerokt door het stadspark wandel, draag ik dan zelf verantwoordelijkheid als ik aangerand word? Als ik met een regenboogvlag tussen de neonazi’s ga staan en ik word bij elkaar geslagen, in hoever ben ik verantwoordelijkheid?
Dat is een discussie waard toch?
We leven niet in een idealistische wereld waar diefstal, geweld etc. niet bestaat. Dat is een realiteit die erkend moet worden.
Elke burger draagt een stuk eigen verantwoordelijkheid om zichzelf en zijn eigendom te beschermen. Net zo weten we dat andere mensen een stuk integratie verwachten. Dat is overal zo in de wereld. Als je je daar tegen afzet, hoeveel verantwoordelijkheid draag je dan zelf als je ‘er niet bij hoort’?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:47

Nou wat betreft de auto, het rokje en de regenboog vlag: nee je bent niet verantwoordelijk.

Is het jouw verklaring voor antisemitisme, of heb je dat ergens vandaan?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:51

Luckystory schreef:
Gisteren werd ik 's nachts opgebeld door Palestijnse vrienden. 'Of ik kon komen om te babysitten' zodat ze naar het ziekenhuis konden. De emotie was teveel geworden voor de vrouw van het koppel en ze moesten langs spoed. Ze is ondertussen ook al familieleden kwijt.
Ze vindt het moeilijker hier dan als ze zelf daar zou zijn, zegt ze.

Ex is ook een wrak. Die heeft er zich precies al bij neergelegd dat hij minstens een deel van zijn vrienden en familie gaat verliezen. Eén zus gaat inderdaad nu zuidwaarts met haar gezin maar dat is omdat ze daar beschikking hebben over een woning. ( rijk volk)
De ouders zitten met de andere zus en haar gezin bij buren in Gaza stad. Hun eigen huis ligt over een politie bureau aan een grotere weg. Bij de buren meer achterin zou het veiliger zijn.
Ze gaan niet vertrekken. En dat blijkt de gedachte van veel mensen te zijn.
Ik bel hem en probeer er te zijn. ( ook al zou ik dat beter niet doen misschien, wegens recente breuk) maar soit... Hij heeft natuurlijk gelijk dat hij veel mensen gaat verliezen... En ik vind het niet ok dat hij daar alleen zit.
Ik vrees ook een beetje voor de gevolgen achteraf. Als zoveel mensen hun familie verliezen en iedereen kijkt gewoon toe. De mentale tol op de mensen hier is ook immens.

Heftig dit! ik ging vandaag bijspringen op mijn vorig werk (PostNL België) en sprak met een Palestijnse chauffeur. Hij heeft nog een moeder en zus in Gaza. Ik wou vragen of ze op een veilige plaats waren, tot ik besefte dat er daar geen veilige plaatsen zijn, wat hij direct bevestigde. Ik kreeg tranen in mijn ogen van onmacht en medeleven.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:54

Nikass schreef:
Nou wat betreft de auto, het rokje en de regenboog vlag: nee je bent niet verantwoordelijk.

Is het jouw verklaring voor antisemitisme, of heb je dat ergens vandaan?

Nochtans is het de huidige politiek en publieke opinie dat je wel verantwoordelijkheid draagt.
Het is een moderne tendens om verantwoordelijkheid van veiligheid bij iedere burger te leggen.
Dit is zo in het rechtssysteem en in de huidige aanpak van criminaliteit. En dat gaat alleen maar meer worden.
( en hier heb ik wel een bron voor: D. Garland)

Er zijn meer redenen voor anti-semitisme ( vele ook vanuit de geschiedenis, zoals het feit dat joden met geld/ goud mochten werken maar dat dit voor moslims bijvoorbeeld haram was.)
En heb ik dat ergens van? Ongetwijfeld ;) Maar ik kan je nu niet direct bronnen noemen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:57

Luckystory schreef:
Nikass schreef:

Het is een verklaring, geen rechtvaardiging.
En het is ‘des mensen’ om ergens bij te willen horen. Een groep die zich zo duidelijk overal buiten plaatst, dragen die daar zelf wel of niet verantwoordelijkheid voor?
Als ik mijn auto niet afsluit en hij wordt gepikt, draag ik dan zelf verantwoordelijkheid? Als ik om middernacht kortgerokt door het stadspark wandel, draag ik dan zelf verantwoordelijkheid als ik aangerand word? Als ik met een regenboogvlag tussen de neonazi’s ga staan en ik word bij elkaar geslagen, in hoever ben ik verantwoordelijkheid?
Dat is een discussie waard toch?
We leven niet in een idealistische wereld waar diefstal, geweld etc. niet bestaat. Dat is een realiteit die erkend moet worden.
Elke burger draagt een stuk eigen verantwoordelijkheid om zichzelf en zijn eigendom te beschermen. Net zo weten we dat andere mensen een stuk integratie verwachten. Dat is overal zo in de wereld. Als je je daar tegen afzet, hoeveel verantwoordelijkheid draag je dan zelf als je ‘er niet bij hoort’?

Uhm wat?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:59

Pro-Palestijnse demonstranten gaan in verschillende landen de straat op - https://nos.nl/l/2493953

Ik ben blij dat veel mensen de Palestijnse bevolking willen steunen.
Ik hoop dat het leidt tot vredesbesprekingen/bemoeienis van de VN.
Als het maar niet leidt tot meer oorlog en meer geweld.

In ons rechtssysteem wordt gelukkig niet op je "verantwoordelijkheid" gewezen als je een kort rokje droeg toen je verkracht werd. De dader wordt veroordeeld, en krijgt geen strafvermindering omdat het slachtoffer het "over zichzelf af riep"

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:02

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:05

Nikass schreef:
mysa schreef:
Een heel mooi draadje over dat kleine stukje grond en haar geschiedenis:

https://x.com/tomaspueyo/status/1712518 ... 89121?s=20

Het gaat zo snel dat ik niet kan zien wat er bedoeld wordt.

Snap ik, gaat ook veel te snel. Maar als je door scrollt naar onderen, krijg je alles in losse berichten met tekst en kaartjes te zien.
Laatst bijgewerkt door mysa op 13-10-23 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt