Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BigOne schreef:In de vrije natuur zal een wolf kuddes met hond gewoon mijden, in een afgesloten gebied krijg je gevechten. Dus rondtrekkende schaapskudde met hond zou kunnen maar niet een hectare weiland. En lang niet elke boer kan met honden overweg, deze vereisen een specifieke training. Gebeurd dat niet heb je een probleem.
Tancreda4 schreef:Ik ga er vanuit dat er naar honden wordt gewezen als afschrik middel. En niet zozeer omdat die wolven kunnen ombrengen, of uit te schakelen. Maar net als een wolfwerend hek zal het wellicht iets kunnen afschrikken, de kans op een aanval iets verkleinen, maar niet kunnen voorkomen. En dan zit je met die confrontaties die kunnen ontstaan, en dat is iets wat je niet zou willen mag ik hopen.... voor zowel hond als wolf.
Zeker in gebieden waar wilde prooien zo schaars zijn, zullen ondanks afschrikmiddelen aanvallen op vee blijven gebeuren zolang er wolven zitten, want die zullen toch moeten eten. Ik ben geen wolven expert, maar als je alles zo zou afschrikken dat ze geen vee meer uit weides kunnen plukken vraag ik me af of zo'n gevestigde roedel nog zou wegtrekken, of dat er dan andere problemen gaan ontstaan.
Kinke schreef:ze zijn geweldig, maar om ze echt als veebewaker te laten fungeren is wel iets heel anders dan als huisdier. En je tovert ze ook niet zo even om tot veebewaker. De pups leren van de volwassen honden. Het is ook totaal onrealistisch om op de kleine Nederlandse postzegelweides en gebieden je vee zo te laten bewaken.
Dit is de onze, ik denk dat hij er snel vandoor gaat als hij een wolf zou tegenkomen
[ [url=m/GfWWtZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vp2ssV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tancreda4 schreef:Ik ga er vanuit dat er naar honden wordt gewezen als afschrik middel. En niet zozeer omdat die wolven kunnen ombrengen, of uit te schakelen. Maar net als een wolfwerend hek zal het wellicht iets kunnen afschrikken, de kans op een aanval iets verkleinen, maar niet kunnen voorkomen. En dan zit je met die confrontaties die kunnen ontstaan, en dat is iets wat je niet zou willen mag ik hopen.... voor zowel hond als wolf.
Zeker in gebieden waar wilde prooien zo schaars zijn, zullen ondanks afschrikmiddelen aanvallen op vee blijven gebeuren zolang er wolven zitten, want die zullen toch moeten eten. Ik ben geen wolven expert, maar als je alles zo zou afschrikken dat ze geen vee meer uit weides kunnen plukken vraag ik me af of zo'n gevestigde roedel nog zou wegtrekken, of dat er dan andere problemen gaan ontstaan.
Wintu schreef:_San87_ schreef:Ik snap sowieso niet dat dierenvrienden het okay vinden honden de kuddes te laten bewaken. Wolf-hond confrontaties zijn echt gruwelijk, zowel voor de hond als voor de wolf.
Want? Schapen kun je beter laten verscheuren dan een hond?
_San87_ schreef:Wintu schreef:
Want? Schapen kun je beter laten verscheuren dan een hond?
Dat is de enige optie, ja?
Als je tegen gebruik van honden bent, betekent dat dat je vindt dat schapen wel verscheurd mogen worden?
Probeer het nog eens, zonder debiele conclusies.
anjali schreef:Kinke schreef:ze zijn geweldig, maar om ze echt als veebewaker te laten fungeren is wel iets heel anders dan als huisdier. En je tovert ze ook niet zo even om tot veebewaker. De pups leren van de volwassen honden. Het is ook totaal onrealistisch om op de kleine Nederlandse postzegelweides en gebieden je vee zo te laten bewaken.
Dit is de onze, ik denk dat hij er snel vandoor gaat als hij een wolf zou tegenkomen
[ [url=m/GfWWtZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vp2ssV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die honden die ik in het nos-journaal zag waren andere. Die waren wit en wollig ,leken heel veel zelf op schapen.
Wintu schreef:_San87_ schreef:
Dat is de enige optie, ja?
Als je tegen gebruik van honden bent, betekent dat dat je vindt dat schapen wel verscheurd mogen worden?
Probeer het nog eens, zonder debiele conclusies.
Dat is geen debiele conclusie, dat is wat er nu gaande is. Kuddes worden doorgaans niet bewaakt door een kvh, dus nu worden de kudde gedood. Wolfwerend raster is niet afdoende en afschieten of verjagen mag niet, dus welke optie blijft we volgems jou over?
Gini schreef:Zo ging het verhaaltje wel niet. San87 zegt dat ze het niet snapt dat dierenvrienden vinden dat een hond de kudde maar moet bewaken. Dat is haar stelling en die klopt, want honden het maar laten uitvechten met een wolf is niet diervriendelijk, voor geen van beide dieren.
San87 zegt verder niets over 'laat schapen maar verscheurd worden'.
_San87_ schreef:Wintu schreef:
Dat is geen debiele conclusie, dat is wat er nu gaande is. Kuddes worden doorgaans niet bewaakt door een kvh, dus nu worden de kudde gedood. Wolfwerend raster is niet afdoende en afschieten of verjagen mag niet, dus welke optie blijft we volgems jou over?
Jawel, want volgens jou vind ik het prima dat schapen verscheurd worden. En guess what, dat vind ik niet.
Daarentegen vind ik het ook geen optie andere dieren in te zetten om de kuddes te bewaken. Om de reden die Gini (en ik al eerder) noemt, dus.
Zoals ik hier in het topic al zei, lijkt mij de beste optie de wolven die het voorzien hebben op vee, af te schieten. Leuk? Nee. Maar wel noodzakelijk, imo. Dat het niet mag in NL is een ander verhaal en puur een kwestie van wetgeving aanpassen. De Europese wet laat afschieten namelijk wel open als optie.
Wintu schreef:_San87_ schreef:
Jawel, want volgens jou vind ik het prima dat schapen verscheurd worden. En guess what, dat vind ik niet.
Daarentegen vind ik het ook geen optie andere dieren in te zetten om de kuddes te bewaken. Om de reden die Gini (en ik al eerder) noemt, dus.
Zoals ik hier in het topic al zei, lijkt mij de beste optie de wolven die het voorzien hebben op vee, af te schieten. Leuk? Nee. Maar wel noodzakelijk, imo. Dat het niet mag in NL is een ander verhaal en puur een kwestie van wetgeving aanpassen. De Europese wet laat afschieten namelijk wel open als optie.
Ja en dat mag dus niet,kun je zien wat voor hetze er van komt als men dat doet, dus dat is momenteel geen oplossing. Als dat de oplossing was hoefde men geen tegenstander van de wolf in een kudde schapen te plaatsen, die enigzins nog kan afschrikken. Gevolg is dus dat de schapen verscheurd worden.