Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:13

Dat dacht ik dus ook. Dat het van een confrontatie komt is eerder een uitzondering. Het zal de wolf eerder doen besluiten een andere kudde te zoeken. Nou is NL ook te klein voor veel schapenboeren voor zo'n hond, maar ook voor de wolf. Daarbij is er te weinig eten voor de wolf hier in NL en vind ik dat er gewoon geen ruimte voor is. Niet dat ze afgemaakt moeten worden, maar wel herplaatst.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:18

BigOne schreef:
In de vrije natuur zal een wolf kuddes met hond gewoon mijden, in een afgesloten gebied krijg je gevechten. Dus rondtrekkende schaapskudde met hond zou kunnen maar niet een hectare weiland. En lang niet elke boer kan met honden overweg, deze vereisen een specifieke training. Gebeurd dat niet heb je een probleem.

Turkije en verder oostelijk hebben de kuddes amper tot geen omheiningen, maar zonder wild wordt vee aantrekkelijk voor de wolf. Die honden zijn er al eeuwen en niet zonder reden, anders waren ze niet meer gefokt. Kazachstan's nationale dier de saiga antilope is vrijwel uitgeroeid door wolven, dan blijft vee ook weer als voedsel over. Siberie waar al geen mensen of vee was is door wolf (en rest beer) leeg gejaagd en hoewel de wolven daar uiteindelijk vertrokken zijn, is die wild stand decennia later nog steeds ergens richting de 0.06/km2, waar al snel 2-3/km2 normaal is als de wolfaantallen 0 tot laag zijn al dan niet door menselijk ingrijpen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:23

Ik ga er vanuit dat er naar honden wordt gewezen als afschrik middel. En niet zozeer omdat die wolven kunnen ombrengen, of uit te schakelen. Maar net als een wolfwerend hek zal het wellicht iets kunnen afschrikken, de kans op een aanval iets verkleinen, maar niet kunnen voorkomen. En dan zit je met die confrontaties die kunnen ontstaan, en dat is iets wat je niet zou willen mag ik hopen.... voor zowel hond als wolf.
Zeker in gebieden waar wilde prooien zo schaars zijn, zullen ondanks afschrikmiddelen aanvallen op vee blijven gebeuren zolang er wolven zitten, want die zullen toch moeten eten. Ik ben geen wolven expert, maar als je alles zo zou afschrikken dat ze geen vee meer uit weides kunnen plukken vraag ik me af of zo'n gevestigde roedel nog zou wegtrekken, of dat er dan andere problemen gaan ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:42

Tancreda4 schreef:
Ik ga er vanuit dat er naar honden wordt gewezen als afschrik middel. En niet zozeer omdat die wolven kunnen ombrengen, of uit te schakelen. Maar net als een wolfwerend hek zal het wellicht iets kunnen afschrikken, de kans op een aanval iets verkleinen, maar niet kunnen voorkomen. En dan zit je met die confrontaties die kunnen ontstaan, en dat is iets wat je niet zou willen mag ik hopen.... voor zowel hond als wolf.
Zeker in gebieden waar wilde prooien zo schaars zijn, zullen ondanks afschrikmiddelen aanvallen op vee blijven gebeuren zolang er wolven zitten, want die zullen toch moeten eten. Ik ben geen wolven expert, maar als je alles zo zou afschrikken dat ze geen vee meer uit weides kunnen plukken vraag ik me af of zo'n gevestigde roedel nog zou wegtrekken, of dat er dan andere problemen gaan ontstaan.

Een hongerige wolf gaat dan op zoek naar een andere prooi.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:50

Hondengevechten zijn verboden en dan wel dit als oplossing aanvoeren? Echte dierenvriend ben je dan :')

anjali

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:57

Ik heb op het nos-journaal die honden gezien.Vooral de puppies zien er superschattig uit. Ik wil ook niet dat mijn honden door wolven zouden worden aangevallen.Zelfs al zouden ze een gevecht winnen dan heb je toch een gewonde hond.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:36

ze zijn geweldig, maar om ze echt als veebewaker te laten fungeren is wel iets heel anders dan als huisdier. En je tovert ze ook niet zo even om tot veebewaker. De pups leren van de volwassen honden. Het is ook totaal onrealistisch om op de kleine Nederlandse postzegelweides en gebieden je vee zo te laten bewaken.
Dit is de onze, ik denk dat hij er snel vandoor gaat als hij een wolf zou tegenkomen
Afbeelding

Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:44

Sorry, offtopic, maar wat een knapperd <3

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:11

dat vinden wij ook :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:53

Kinke schreef:
ze zijn geweldig, maar om ze echt als veebewaker te laten fungeren is wel iets heel anders dan als huisdier. En je tovert ze ook niet zo even om tot veebewaker. De pups leren van de volwassen honden. Het is ook totaal onrealistisch om op de kleine Nederlandse postzegelweides en gebieden je vee zo te laten bewaken.
Dit is de onze, ik denk dat hij er snel vandoor gaat als hij een wolf zou tegenkomen
[ [url=m/GfWWtZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vp2ssV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die honden die ik in het nos-journaal zag waren andere. Die waren wit en wollig ,leken heel veel zelf op schapen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:56

Er zijn meerdere hondenrassen die gebruikt worden om kuddes te bewaken, naast Kangals o.a. berghonden van de Maremmen, Pyreneese berghond en Owcharka's bijv..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:24

klopt San. die van ons is een Mastin Espanol

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:24

Tancreda4 schreef:

de enige manier waarop dat werkt is wanneer iemand 24/7 bij de dieren zit en indien de wolf niet afgeschrokken ordt, die persoon de wolf kan doden. Maar nu laten de ze honden vechten want "daar zijn ze voor". Nee, dáár zijn ze niet voor, het zijn wakers. En dan ook nog vaal 1 hond hebben lopen, die wordt gewoon levend op gegeten door een roedel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:39

_San87_ schreef:
Ik snap sowieso niet dat dierenvrienden het okay vinden honden de kuddes te laten bewaken. Wolf-hond confrontaties zijn echt gruwelijk, zowel voor de hond als voor de wolf :x.

Want? Schapen kun je beter laten verscheuren dan een hond?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:41

_San87_ schreef:
Kangals zijn wat dat betreft een groter gevaar :=...

Kangals en Anatolische herders lopen hier los in het bos helaas. Mijn hond heeft het er gelukkig goed afgebracht. Maar die honden moet je ook niet hebben onder een nonchalante baas, ook al heeft die een hondenschool.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:43

gillian schreef:
Hondengevechten zijn verboden en dan wel dit als oplossing aanvoeren? Echte dierenvriend ben je dan :')

Wat heeft het te maken met of je een dierenvriend bent of niet. Het alternatief is dat schapen een vreselijk ellendige dood tegemoet gaan is dan wel ok? Want dat gebeurt nu

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:51

Wintu schreef:
_San87_ schreef:
Ik snap sowieso niet dat dierenvrienden het okay vinden honden de kuddes te laten bewaken. Wolf-hond confrontaties zijn echt gruwelijk, zowel voor de hond als voor de wolf :x.

Dat is de enige optie, ja?

Als je tegen gebruik van honden bent, betekent dat dat je vindt dat schapen wel verscheurd mogen worden?

Probeer het nog eens, zonder debiele conclusies.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:02

Tjee, wat wordt dit allemaal heftig. Is gewoon de kogel voor de wolf niet het beste? Als wolven kuddes beginnen aanvallen komen ze te dicht in de buurt van de mens. Een reden om ze gewoon af te schieten. Veel vriendelijker voor wolf, hond en schaap/ander vee. Hopelijk veranderen zie die (achterlijke) wet snel. Welke gek heeft de wolf zo'n status gegeven...

@ kinke, wat een lieve hond met een mooie en zachte uitstraling. <3 Zo erg dat deze dieren voor zo iets gruwelijks worden gebruikt. -O-

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:33

_San87_ schreef:
Wintu schreef:

Als je tegen gebruik van honden bent, betekent dat dat je vindt dat schapen wel verscheurd mogen worden?

Dat is geen debiele conclusie, dat is wat er nu gaande is. Kuddes worden doorgaans niet bewaakt door een kvh, dus nu worden de kudde gedood. Wolfwerend raster is niet afdoende en afschieten of verjagen mag niet, dus welke optie blijft we volgems jou over?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:37

Zo ging het verhaaltje wel niet. San87 zegt dat ze het niet snapt dat dierenvrienden vinden dat een hond de kudde maar moet bewaken. Dat is haar stelling en die klopt, want honden het maar laten uitvechten met een wolf is niet diervriendelijk, voor geen van beide dieren.
San87 zegt verder niets over 'laat schapen maar verscheurd worden'.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:41

anjali schreef:
Kinke schreef:
[ [url=m/GfWWtZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vp2ssV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die honden die ik in het nos-journaal zag waren andere. Die waren wit en wollig ,leken heel veel zelf op schapen.

Dat zijn Pyrenese berghonden die geboren worden in de schapen kudde en van pup af aan met de kudde opgroeien. Het zijn zeer lieve honden voor de mens en zijn niet bang voor wolven.
Doordat ze altijd bij de kudde zijn vertrouwen de schapen hun en de honden zien de schapen als hun roedel. Bij aanwezigheid wolf of wolven slaan ze aan en gaan voor de schapen staan met als gevolg dat de slapen niet vluchten. Winst 1.
De honden zijn zo groot en stevig dat de wolf, wolven liever elders gaan daar ze ontzag hebben voor ze. In veel streken van Frankrijk werkt het goed. Dat werd ook verwoord op het journaal door de boer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:45

Wintu schreef:
_San87_ schreef:

Dat is geen debiele conclusie, dat is wat er nu gaande is. Kuddes worden doorgaans niet bewaakt door een kvh, dus nu worden de kudde gedood. Wolfwerend raster is niet afdoende en afschieten of verjagen mag niet, dus welke optie blijft we volgems jou over?

Jawel, want volgens jou vind ik het prima dat schapen verscheurd worden. En guess what, dat vind ik niet :)* .

Daarentegen vind ik het ook geen optie andere dieren in te zetten om de kuddes te bewaken. Om de reden die Gini (en ik al eerder) noemt, dus.

Zoals ik hier in het topic al zei, lijkt mij de beste optie de wolven die het voorzien hebben op vee, af te schieten. Leuk? Nee. Maar wel noodzakelijk, imo. Dat het niet mag in NL is een ander verhaal en puur een kwestie van wetgeving aanpassen. De Europese wet laat afschieten namelijk wel open als optie :).

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:46

Gini schreef:
Zo ging het verhaaltje wel niet. San87 zegt dat ze het niet snapt dat dierenvrienden vinden dat een hond de kudde maar moet bewaken. Dat is haar stelling en die klopt, want honden het maar laten uitvechten met een wolf is niet diervriendelijk, voor geen van beide dieren.
San87 zegt verder niets over 'laat schapen maar verscheurd worden'.

Ik snap wat je bedoelt, maar dat is wel wat er gebeurd, dat schapen verscheurd worden.
Er is hier geen diervriendelijke oplossing ;)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:49

_San87_ schreef:
Wintu schreef:

Jawel, want volgens jou vind ik het prima dat schapen verscheurd worden. En guess what, dat vind ik niet :)* .

Daarentegen vind ik het ook geen optie andere dieren in te zetten om de kuddes te bewaken. Om de reden die Gini (en ik al eerder) noemt, dus.

Zoals ik hier in het topic al zei, lijkt mij de beste optie de wolven die het voorzien hebben op vee, af te schieten. Leuk? Nee. Maar wel noodzakelijk, imo. Dat het niet mag in NL is een ander verhaal en puur een kwestie van wetgeving aanpassen. De Europese wet laat afschieten namelijk wel open als optie :).

Ja en dat mag dus niet,kun je zien wat voor hetze er van komt als men dat doet, dus dat is momenteel geen oplossing. Als dat de oplossing was hoefde men geen tegenstander van de wolf in een kudde schapen te plaatsen, die enigzins nog kan afschrikken. Gevolg is dus dat de schapen verscheurd worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:52

Wintu schreef:
_San87_ schreef:

Ja en dat mag dus niet,kun je zien wat voor hetze er van komt als men dat doet, dus dat is momenteel geen oplossing. Als dat de oplossing was hoefde men geen tegenstander van de wolf in een kudde schapen te plaatsen, die enigzins nog kan afschrikken. Gevolg is dus dat de schapen verscheurd worden.

Ik geef het op. Het is te warm.