Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:47

Hartstikke gebruikelijk in Spanje, want bord leeg is bord weg, zodat jij niet met een vies, leeg bord voor je neus zit. Vaak zeggen ze ook dat ze het alvast weghalen, zodat je ruimte hebt. In Spanje kan je ook gewoon lekker lang natafelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:50

Dat zou ik juist alleen maar fijn vinden dat bord weg.
Precies omdat je dan niet dat bord nog voor je neus hebt :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:51

Ik denk dat best veel mensen denken dat wat zij normaal vinden, normaal is voor iedereen :j En als dat niet soms hele nare gevolgen zou hebben zou dat heel grappig zijn :D

MoniqueT schreef:
Hartstikke gebruikelijk in Spanje, want bord leeg is bord weg, zodat jij niet met een vies, leeg bord voor je neus zit. Vaak zeggen ze ook dat ze het alvast weghalen, zodat je ruimte hebt. In Spanje kan je ook gewoon lekker lang natafelen.

Hey wat cool. Eigenlijk super fijn wel want idd, geen vies, leeg bord voor je neus is heel prettig :j ik zet zelf ook zo snel mogelijk mijn bord weg als het leeg is :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:54

Hoe gaat dat dan met culturen of stromingen waarbij andere dingen normaal zijn zoals kindbruiden, uithuwelijken, bestialiteit, polygamie etc..
Welk raamwerk leggen we dan waaroverheen?

En hoe zit het dan bij Ter Apel, voelen de dorpsbewoners zich daar wel of niet terecht onveilig (ik weet niet precies wat daar aan de hand is hoor, maar er is wat over te doen)

Ik heb het idee dat het “normaal doen” ook niet echt over lege borden gaat.. ?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:03

In Budel voelen ze zich terecht onveilig.
Want diefstallen, berovingen en aanrandingen, dagelijks intimidatie enz zal neem ik aan nergens oke zijn toch? In geen enkel land.
Dat is maar een handjevol die dat doet.
Maar het handje is wel zo groot dat er voortaan permanent beveiligers op het station staan, ja daarvoor.
Winkeliers beveiligers hebben voor de diestallen maar ook voor de grote smoelen enz.
En ja die verpesten de goede naam voor de andere.
Oppakken, wegwezen, maar dat gebeurt niet.

Maar goed heb je onderhand 3e generatie mensen hier, dan mag je ook verwachten dat ze een beetje weten hoe het werkt hier?
Zoals dat toeteren maar vooral het gevaarlijk rijgedrag niet gewenst is bij een bruiloft?

Werkende bij de SEH dat een wachtkamer niet is ingericht voor 70! familieleden omdat er een ongeval is gebeurt.
En ze deden verder niets verkeerd hoor, gewoon beleefd en netjes.
En dan is het even kijken dat je ziet wie het daar voor het zeggen heeft, die spreek je dan aan en vraag je of ze buiten willen wachten.
Maar ook dat moet je wel eerst observeren, spreek je de verkeerde aan heb je de hele groep tegen je, spreek je de goede aan luisteren ze daarnaar.
Moeten we dat oke vinden dan?
De ziekenhuizen hier zijn er niet op ingericht.
Ja misschien een grote in Rotterdam wel, geen idee, maar hier streekziekenhuis niet.

En weet je, ik vind het oprecht mooi hoe ze begaan zijn met de familie. :j
Echt zoveel beter dan de gemiddelde Nederlander. waar je blij moet zijn dat er bezoek is.
Dus ja ik zie wel waar het uit voortkomt. En dat vind ik mooi, echt mooi.
Maar toch kan het hier niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:07

Cer schreef:
Hoe gaat dat dan met culturen of stromingen waarbij andere dingen normaal zijn zoals kindbruiden, uithuwelijken, bestialiteit, polygamie etc..

En hoe zit het dan bij Ter Apel, voelen de dorpsbewoners zich daar wel of niet terecht onveilig (ik weet niet precies wat daar aan de hand is hoor, maar er is wat over te doen)

Maar dan ben je "normaal" met "moreel acceptabel" aan het verwarren, en op een nogal Eurocentrische manier.
't Is niet omdat wij iets normaal vinden, dat het ook ethisch is. En ook de westerse moraal is nogal stevig veranderd, zeker in de laatste 60 jaar.
DuoPenotti schreef:
Oppakken, wegwezen, maar dat gebeurt niet.

Grappig, ben je net zo streng wanneer het blanke jongens zijn?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:07

ja hoor, alleen dat wegwezen kan alleen niet.
Maar ja van mij mogen er opvoedkampen komen. Als ouders het blijkbaar niet lukt.

En zoiets dus zeggen is iets wat jij dus denkt, niet ik.
Nivea

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:10

Is niet iets wat ik denk, ik vraag dat. Want op de een of andere manier wordt de opmerking: die verpesten het voor de rest, alleen maar gemaakt als het om mensen met niet westerse achtergrond gemaakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:13

Avalanche schreef:
Maar dan ben je "normaal" met "moreel acceptabel" aan het verwarren, en op een nogal Eurocentrische manier.
't Is niet omdat wij iets normaal vinden, dat het ook ethisch is. En ook de westerse moraal is nogal stevig veranderd, zeker in de laatste 60 jaar.

Ja en dat is dus precies de vraag die ik stel, hoe ga je daar mee om? :)

Wie bepaalt wat moreel acceptabel is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:14

In Budel en ter Apel zijn het de kansloze asielzoekers die rotzooi schoppen en niet zo’n klein beetje ook, voornamelijk Marokkaanse mannen/jongens. Marokko neemt ze inmiddels terug maar de consul moet ze eerst bekijken in het uitzetcentrum om te bevestigen wie ze zijn. Daar blijken ze bij bezoek van consul zich te verstoppen onder dekens zodat ze niet geïdentificeerd kunnen worden. En daar mag wettelijk niet tegen opgetreden worden, hoe simpel kan het zijn om duidelijke foto’s te tonen ?? Dit is toch van de zotte die fluwelen handschoenen en rare afspraken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:15

Avalanche schreef:
Is niet iets wat ik denk, ik vraag dat. Want op de een of andere manier wordt de opmerking: die verpesten het voor de rest, alleen maar gemaakt als het om mensen met niet westerse achtergrond gemaakt.

Ja ik schreef over het azc Budel.
Daar staan nu in Budel en Maarheeze de hele dag beveiligers voor bij de winnkels. Bij het treinstation de hele dag beveiligers.
Voor een handje vol die het verpesten. Verpesten voor mensen die hier als echte nette vluchteling komen.
Dan is het toch logisch dat ik het niet over de blanke heb die hier is geboren, ook niet over de Marokkaan die hier is geboren. Want die zitten niet in de AZC.
Maar dat ik het heb over de vluchtelingen in het AZC in Budel. En een handjevol veilig anders die het idd verpesten voor de rest. En zo de naam vluchteling een verkeerde naam en ascoiatie geeft.

Wat is er dan verkeerd aan wat ik zeg.

Ik benoem de overlastgevers, niet iedereen over 1 kam...weer niet goed.
Soms is het erg moeilijk goed doen voor mensen zoals hoe jij reageert en verdraait
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-07-23 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:16

Avalanche schreef:

Dat wordt ondertussen ook over voetbalfans en demonstranten gezegd volgens mij.. ?

Buiten dat daarnaast mensen met een niet westerse achtergrond het soms ook zeggen over andere mensen met een niet westerse achtergrond..
Maar dit wordt voor mijn gevoel een iets te lastige discussie .. ik kan me niet altijd goed uitdrukken en wil niet verkeerd begrepen worden.. :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:22

Dit is een ontzettend lastige ethische kwestie waar wetenschappers zich meer en meer over buigen en we gaan er hier in dit topic dus ook niet uit komen. Dat is oké, het is goed om hierover te blijven praten!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:28

Cer schreef:
Avalanche schreef:

Ja en dat is dus precies de vraag die ik stel, hoe ga je daar mee om? :)

Wie bepaalt wat moreel acceptabel is?

Jij snapt 'm.
Ik vind persoonlijk de verklaring voor de rechten van de mens (en van het kind) wel een mooie.
DuoPenotti schreef:
Avalanche schreef:

Ja ik schreef over het azc Budel.
Daar staan nu in Budel en Maarheeze de hele dag beveiligers voor bij de winnkels. Bij het treinstation de hele dag beveiligers.
Voor een handje vol die het verpesten. Verpesten voor mensen die hier als echte nette vluchteling komen.
Dan is het toch logisch dat ik het niet over de blanke heb die hier is geboren, ook niet over de Marokkaan die hier is geboren. Want die zitten niet in de AZC.
Maar dat ik het heb over de vluchtelingen in het AZC in Budel. En een handjevol veilig anders die het idd verpesten voor de rest. En zo de naam vluchteling een verkeerde naam en ascoiatie geeft.

Wat is er dan verkeerd aan wat ik zeg.

Ik benoem de overlastgevers, niet iedereen over 1 kam...weer niet goed.
Soms is het erg moeilijk goed doen voor mensen zoals hoe jij reageert en verdraait

Ik verdraai helemaal niets, ik stel gewoon een vraag. Het is alleen omdat jij blijkbaar een dubbele standaard hebt, dat je daar niet uitkomt. Het punt is namelijk dat dat voor mij niet logisch is dat je het wel over de een hebt, maar niet over de ander.

Want voor de ene groep laat je je mening niet beïnvloeden door een klein groepje, voor de andere groep wel. Maar als veel mensen zo denken, leidt dat in de praktijk tot minder kansen voor bepaalde groepen en dus discriminatie. En dat heeft méér probleemgedrag tot gevolg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:32

Ik begrijp jou echt niet!
Ik heb het over een azc maar jij haalt er andere groepen/dingen bij, maar ik ben degene met de dubbele standaard??
Dat jij er meer bijsleept dan waar ik het over heb ligt toch echt bij jou...

Hier laat ik het bij want tegen zoveel rare gedachtes valt niet in te typen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:33

Maar ik lees hier steeds generalisaties en het alleen benoemen van bepaalde groepen.. ?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:36

Als ik een dubbele standaard wil aantonen, moet ik er meer groepen bijhalen, dat lukt namelijk niet met 1 groep :) dat is gewoon hoe logica werkt.

Cer schreef:
Maar ik lees hier steeds generalisaties en het alleen benoemen van bepaalde groepen.. ?

En daar reageer ik idd op. Waarbij ik blijf zeggen dat gevoel valide is, maar niet allesbepalend mag zijn, want dat moet gebaseerd zijn op feiten en op individuen imo. Ik vind dat je niet een hele groep mag wegschrijven op het gedrag van een paar mensen. Ik denk dat je daarmee grote problemen creëert.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:38

Edit: niet meer van toepassing
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 02-07-23 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:38

Cer schreef:

jij vraagt dit Cer
Ter apel ken ik niet, Budel wel

Cer schreef:

Daar reageer ik dus op.
Ja daar zit Henk niet, en Mohammed derde generatie ook niet. Daar kan ik het dan toch ook niet over hebben dan?

Ali en zijn gezin wel, die ook neergestoken worden door de Veiliglander die zich misdraagt,

En dan zeg ik, oppakken en wegwezen.
Niet over Ali, wel over de veiliglander.

Wat is daar zo verkeerd aan?
Voor wie zou dat rot zijn?
Voor omgeving Budel niet.
Voor de andere medebewoners in Budel niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:41

Voor de statushouders die zich niet misdragen en hun best doen zo snel mogelijk te integreren. Het probleem is namelijk dat jij zegt:

DuoPenotti schreef:

Want dat is oneerlijk naar de mensen die zich wel goed gedragen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:48

Avalanche schreef:
Voor de statushouders die zich niet misdragen en hun best doen zo snel mogelijk te integreren. Het probleem is namelijk dat jij zegt:

DuoPenotti schreef:

Want dat is oneerlijk naar de mensen die zich wel goed gedragen.

wat zeg ik hier dan verkeerd? Dat begrijp ik niet. Het is juist niet oneerlijk naar de mensen van goede wil.

Doordat die veilig landers een hoop uitspoken wat niet deugt zijn er mensen, niet ik, mensen die alle asielzoekers en daarna statushouders op 1 hoop gooien.
We moeten geen mensen meer hierheen, ze moeten allemaal maar oprotten enz. Al die asielzoekers geven overlast enz. Zonder nuance.

Als we nu overlast gevende mensen eens oppakken, de mensen zich daardoor veiliger voelen, zien dat de andere vluchtelingen zo niet zijn. Dan denk ik dat het beeld positief gaat veranderen. Tenminste dat is mijn hoop dan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:51

Ok ik snap jouw gedachte. En het zou kunnen dat het zo werkt, maar waar ik bang voor ben is dat mensen dat gaan generaliseren naar alle statushouders.

Maar ik vind dat wel een interessante invalshoek, en als dat echt individueel is, lijkt het me een goed ding. Dan trek je de groep uit elkaar, ook in het hoofd van mensen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:55

fijn dat het eindelijk duidelijk is :)
Misschien is het ook wel wishful thinking van mij hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:02

Avalanche schreef:
En daar reageer ik idd op. Waarbij ik blijf zeggen dat gevoel valide is, maar niet allesbepalend mag zijn, want dat moet gebaseerd zijn op feiten en op individuen imo. Ik vind dat je niet een hele groep mag wegschrijven op het gedrag van een paar mensen. Ik denk dat je daarmee grote problemen creëert.

Dan las ik het bericht waarin gesproken werd over “alle Nederlanders” en “iedereen kijkt je met de nek aan” waarschijnlijk verkeerd .. ?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:07

Ik vind het een boeiende discussie. Ik vraag soms ook door omdat ik de bedoeling achter de uitspraak wil weten. Ik denk namelijk dat heel veel mensen wel echt goed willen :)

Cer schreef:
Avalanche schreef:

Dan las ik het bericht waarin gesproken werd over “alle Nederlanders” en “iedereen kijkt je met de nek aan” waarschijnlijk verkeerd .. ?

Ik heb dat bericht niet geplaatst. Maar dat gaat over gevoel. Gevoelens zijn over het algemeen niet genuanceerd. Dat betekent niet dat ze niet valide zijn, het betekent wel dat je op basis van gevoel geen beslissingen of beleid moet gaan maken.
Maar dat gevoel zorgt er wel voor dat iemand zich op een bepaalde manier gedraagt, en we moeten het wel serieus nemen.