Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:38

Mysa, mee eens. Ik dacht dat het een grootmoeder was van 80++ of zo→ een grootmoedertje dus. Maar ze is nog jonger als ik ben. Bizar. Deze vrouw wist heel goed wat ze deed en zij is het gewoon zat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:40

mysa schreef:
Irritant bericht. Ten eerste: waarom 'grootmoeder'? Is vrouw niet genoeg?
Ten tweede: ik heb meerdere foto's van dat briefje gezien dus of die zijn fake, of de autoriteiten willen niet vertellen wat erop stond.

Dat stoort mij ook. Waarom grootmoeder?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:47

Duitsland gaat ook opschalen en sneller leveren
https://mobile.twitter.com/nexta_tv/sta ... 8405748736
Citaat:
#Ukraine will receive more "MARS II" multiple rocket launchers and "Panzerhaubitze 2000" self-propelled artillery systems from #Germany than previously planned. The German Ministry of Defense specified that they would make deliveries "in the next few weeks."

Mbv Deepl vertaald
Citaat:
Oekraïne zal meer "MARS II" meervoudige raketwerpers en "Panzerhaubitze 2000" zelfrijdende artilleriesystemen van #Duitsland ontvangen dan eerder was gepland. Het Duitse ministerie van Defensie heeft aangegeven dat de leveringen "in de komende weken" zullen plaatsvinden.

Dat is goed nieuws

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:49

pien_2010 schreef:
Mysa, mee eens. Ik dacht dat het een grootmoeder was van 80++ of zo→ een grootmoedertje dus. Maar ze is nog jonger als ik ben. Bizar. Deze vrouw wist heel goed wat ze deed en zij is het gewoon zat.

Gezien de levensverwachting in Rusland is het weinig zinvol om mensen grootmoeder/vader te noemen als ze 80+ zijn…
Dat doet verder weinig af aan de rest overigens.. ik vind naar mensen verwijzen als moeder, grootmoeder etc meestal vreemd in dit soort berichten..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:02

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... n-oekraine

Ook Nederland levert extra raketten aan Oekraïne ter waarde van 15 miljoen.

Citaat:
Nederland schenkt Oekraïne luchtverdedigingsraketten, ter waarde van 15 miljoen euro. Dat zegt defensieminister Ollongren bij een NAVO-overleg in Brussel. Volgens de minister is deze levering het antwoord op de 'laffe aanvallen op verschillende steden in Oekraïne'.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:33

elnienjo schreef:
mysa schreef:
Ten tweede: ik heb meerdere foto's van dat briefje gezien dus of die zijn fake, of de autoriteiten willen niet vertellen wat erop stond.

Beeldvorming, grootmoeder benadrukt het beeld van een onschuldig en ongevaarlijk persoon.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:39

Ja maar dat vind ik dus zo irritant. Sentiment opwekken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:28

elnienjo schreef:
mysa schreef:

Waarom zou ze geen grootmoeder zijn?
In NL wordt je toch ook al vanaf 60+ als bejaarde gezien en dan hebben we het hier nog goed.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-10-22 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:31

Een ander bericht van vandaag met een andere manier van persoonsduiding, voel het verschil :)

Citaat:
In St. Petersburg, Rusland een gepensioneerde met de woorden 'Glorie aan Oekraïne!' probeerde het lokale filiaal van Sberbank (een aan de regering gelieerde bank) in brand te steken.

De vrouw is door de politie aangehouden. Ze kan worden aangeklaagd voor brandstichting (5 jaar gevangenis) + anti-oorlogsagitatie (15 jaar).
https://twitter.com/officejjsmart/statu ... 4377717760

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:32

@Babootje: Je mist ons punt. Het is volstrekt irrelevant of ze grootmoeder is of niet.
Nou moet ik wel zeggen dat het woord baboesjka daar te pas en te onpas wordt gebruikt. Maar dan nog.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:34

Nou nee ik voel het verschil niet zo.
Gepensioneerd is toch al vaak oma of je moet echt geen kinderen willen. Het is gewoon een oudere vrouw en dan maakt oma of gepensioneerde wat mij betreft niet zoveel uit. Maar mss komt het door mn leeftijd :D
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-10-22 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:36

Okay, dan kunnen we ook zeggen: Russische grootvader schiet raketten af op buurland.

Edit: er zijn echt wel mensen die gewoon geen grootouder zijn op hun zestigste. Bovendien ben je dan nog lang niet gepensioneerd want je moet nog ruim zeven jaar werken.
Laatst bijgewerkt door mysa op 12-10-22 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:37

Babootje schreef:
Nou nee ik voel het verschil niet zo.
Gepensioneerd is toch al vaak oma of je moet echt geen kinderen willen.

Of kunnen krijgen, of verloren hebben voordat die zelf kinderen hebben, of kinderen hebben die geen kinderen willen, of...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:37

mysa schreef:
Okay, dan kunnen we ook zeggen: Russische grootvader schiet raketten af op buurland.

Ja wat mij betreft. Dat geldt voor de hele Doema volgens mij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:38

irmaz schreef:
Een ander bericht van vandaag met een andere manier van persoonsduiding, voel het verschil :)

Citaat:
In St. Petersburg, Rusland een gepensioneerde met de woorden 'Glorie aan Oekraïne!' probeerde het lokale filiaal van Sberbank (een aan de regering gelieerde bank) in brand te steken.

De vrouw is door de politie aangehouden. Ze kan worden aangeklaagd voor brandstichting (5 jaar gevangenis) + anti-oorlogsagitatie (15 jaar).

Het 1ste bericht is een oma(atje), het 2de bericht een sterke dappere vrouw!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:41

Ik was al de mening toegedaan dat het een dappere vrouw is. Of het nu een oma is of niet.
Het laat zien dat niet alle Russische ouderen zich door de propaganda laten beinvloeden

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:51

pien_2010 schreef:
irmaz schreef:

Het 1ste bericht is een oma(atje), het 2de bericht een sterke dappere vrouw!

Ja, dat :j
Ik was nog veel erger, mijn eerste beeld bij het lezen van 'een gepensioneerde' was een man :oo

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:35

Ja, maar dit bericht gaat wel over een andere oudere vrouw. De eerste is oma en de 2e gepensioneerd.
2 verschillende vergrijpen ook. Dus we hebben hier al 2 verschillende Russische "ouderen" die zich niet laten inpakken door propaganda van Vlad en zelfs bereid zijn tot actie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:38

Bron SkyNews

VN veroordeelt Ruslands 'poging tot illegale annexatie' van delen van Oekraïne

De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties heeft de Russische "poging tot illegale annexatie" van vier gedeeltelijk bezette regio's in Oekraïne veroordeeld en heeft alle landen opgeroepen de stap niet te erkennen.

Driekwart van de 193 leden tellende Algemene Vergadering - 143 landen - stemde voor een resolutie die ook de soevereiniteit, onafhankelijkheid, eenheid en territoriale integriteit van Oekraïne binnen zijn internationaal erkende grenzen herbevestigde.

Ondertussen stemden slechts vier landen met Rusland tegen de resolutie - Syrië, Nicaragua, Noord-Korea en Wit-Rusland.

Nog eens 35 landen onthielden zich van stemming, waaronder Ruslands strategische partner China, terwijl de rest niet stemde.

Vorige week ondertekende Vladimir Poetin wetten die vier Oekraïense regio's in Rusland opslorpen, waarmee de annexatie van de bezette gebieden werd voltooid, ondanks internationale verontwaardiging.

Het volgde op de zogenaamde referenda in Donetsk, Loehansk, Cherson en Zaporizja, die door Oekraïne en het Westen als een schijnvertoning werden afgewezen.

Samen met de Krim, die Rusland in 2014 annexeerde, bedraagt ​​de totale claim van Poetin meer dan 22% van het Oekraïense grondgebied, hoewel de exacte grenzen van de vier regio's die hij annexeert nog steeds definitief moeten worden opgehelderd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:03

Toch zijn er nog teveel landen die zich onthouden van stemmen in de VN en ik. Het is een instituut dat moet blijven maar ook wel heel heel log imo.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:19

Rusland kan gewoon lekker doorgaan met de verkiezingsstrategie en lapt gewoon lekker alles aan zijn laars.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:39

pien_2010 schreef:
Toch zijn er nog teveel landen die zich onthouden van stemmen in de VN en ik. Het is een instituut dat moet blijven maar ook wel heel heel log imo.

Wat voor belang hebben die landen erbij om zich nu keihard uit te spreken tegen Rusland? Vooralsnog lijkt dit een conflict te zijn wat nog wel even kan duren. Dan is het voor veel landen een stuk gunstiger om met beide kampen de banden niet volledig te verbreken en verder af te wachten hoe het zich ontwikkelt toch?
Mocht één van de partijen duidelijk lijken te gaan 'winnen', dan kan bijvoorbeeld China ook op een later moment nog wel besluiten om een keuze te maken die dan voor hen het nuttigst is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:08

Veel landen zijn compleet afhankelijk van bijv. hun voedselvoorziening energiebevoorrading afhankelijk van Rusland en nog veel meer als Oekraïne wegvalt als leverancier van voedsel.
Dit is gewoon een economisch pressiemiddel van Rusland in de trant van: als je tegenstemt dan volgen er represailles.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:14

nikkel schreef:
Veel landen zijn compleet afhankelijk van bijv. hun voedselvoorziening energiebevoorrading afhankelijk van Rusland en nog veel meer als Oekraïne wegvalt als leverancier van voedsel.
Dit is gewoon een economisch pressiemiddel van Rusland in de trant van: als je tegenstemt dan volgen er represailles.

Precies en ook wat oomens zegt. Dat is altijd zo en ondanks dat ik vind dat de VN moet blijven, maakt het zo'n apparaat ook log daardoor en moeilijk om veroordelingen te krijgen. Alhoewel de meerderheid de veroordeling heeft gedaan PLUS geen gehoor heeft gegeven aan Ruslands wens om dit niet naar buiten toe te communiceren→ en dat is natuurlijk een goede zaak.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:21

Volgende week is er een grote NAVO oefening vanaf Kleine Brogel.
Ik dacht, ik gooi het er maar even in voor moesten er mensen in de wijde omgeving één en ander aan gevechtsvliegtuigen zien passeren :P

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221013_93465214