Leven om te werken of werken om te leven? :
Citaat:
De rijke man en de visser
Een rijke man vierde zijn vakantie op een exotisch eiland.
Op een dag raakte hij in gesprek met een visser. Hij had opgemerkt dat de visser meer op het land dan op het water was. Hij zag hem spelen met zijn kinderen, ‘s middags een siësta houden, ‘s avonds naar het café gaan om wat te drinken en muziek te spelen en te dansen met zijn vrouw.
Toen hij de visser weer lui op het strand lag spelen, sprak hij hem aan:
‘Waarom ben je niet aan het vissen?’.
‘Omdat ik genoeg vis heb gevangen voor vandaag. Genoeg om mijn gezin ermee te kunnen onderhouden’ zei de visser.
‘Waarom vang je er niet nog een paar?’
‘Wat zou ik ermee moeten?’
‘Dan kun je extra geld verdienen en sparen en er op een dag een grotere boot van kopen. ’ luidde het antwoord. Een boot met een motor, zodat je verder de zee op kunt en meer vis kunt vangen. Als je hard werkt kun je sparen voor nog een boot, meerdere zelfs, misschien wel een hele vloot!
En dan verkoop je je vis niet meer op de lokale markt, maar aan groothandels. Dan kun je dit dorp verlaten en in de stad je eigen bedrijf starten. Dan zorg je voor de verwerking van de vis tot een mooi product waar je meer aan kunt verdienen. Zie je het voor je?!’
‘Hoe lang gaat dat duren?’ vraagt de visser.
‘Nou, dan zal zo’n twintig á vijfentwintig jaar duren, maar dan heb je ook wat. Want als je bedrijf succesvol is, ga je naar de beurs, verkoop je aandelen en wordt je miljonair, net als ik!’
‘Miljonair? Echt? En dan?’
‘Nou, dan kun je het er lekker van nemen! Dan koop je een huisje ergens op een exotisch eiland, heb je alle tijd om met je vrouw en kinderen van het weer te genieten, muziek te maken, te dansen... Dan kun je werkelijk van het leven gaan genieten!’
‘En wat denk je dat ik nu aan het doen ben?’ antwoordde de visser.
https://gewoonmarleen.blogspot.com/2020/01/de-rijke-man-en-de-visser.html
Denk niet dat die 2 zienswijzes elkaar ooit snappen.