Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:57

En dat is precies het probleem van de sportbonden, wijzen naar de "negatieve buitenwereld" maar niet naar binnen willen kijken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:58

Ah sorry, dan moet ik duidelijker zijn. We bespreken hier inderdaad 2 maten.
Wat de buitenwereld er van vind. Maar ook wat 'we' er zelf van vinden.

En dan komt er vanuit de bokkers hier zelf ook vaak een heel negatief beeld over (top)ruiters. Oa de springsport kreeg er even flink van langs.

Of springpaarden braver zijn weet ik trouwens niet zo goed.
Ik heb daar een andere theorie over: die mogen zich wel gewoon uiten. Die mogen een keer hard en explosief. Die mogen met hun kop gooien. De ruiters die er op zitten zetten wat minder snel een 'geluidsdemper' op hun paard. Worden op al die elementen minder 'afgestraft' (door ruiter en of door jury). Daardoor kun je over en weer ook meer van elkaar hebben.

Het perfectionisme in de dressuur maakt misschien dat alles net wat minder kan hebben denk ik wel eens. Iedere vorm van communicatie van het paard is 'fout'. Mond open, hoofd even omhoog. (ik kreeg zelfs ooit aantekening op het protocol omdat het paard met zijn hoofd schudde vanwege een daas) Dan ga je dat eerder proberen te voorkomen ipv dat je er gewoon naar luistert. Ik weet niet of dat altijd positief is. Voelt een beetje als een relatie waarin er geen onvoltogen woord mag vallen.

In de ideale wereld valt er misschien nooit een onvoltogen woord. Maar ideaal bestaat niet. (zie de daas)
Of zoals ik laatst las: 'perfect is de grootste vijand van goed'.

Maar goed, dan dwaal ik af.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:59

maar hier valt zo weinig naar binnen te kijken bij dit rondje...

Ja dan kunnen we geheel stoppen met rijden.
Want dan is gewoon op een paard zitten al een misdaad.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:13

Cer schreef:
Ik vind dit een bijzonder statement:
"Maar ik begrijp dat de mensen die alles graag negatief zien hier een negatief rondje in kunnen zien."

Die mensen kunnen het ook gewoon anders zien, en niet perse 'graag negatief'. Ik vind dat een beetje getuigen van tunnelvisie 'ik vind dat er niks mis mee is, dus er is niks mis mee' ..

Nou ja, ik snap die uitspraak wel een beetje.
Want je kunt in zo'n rondje zien dat het paard graag wil. Ze hoeft niet serieus gas te geven zeg maar.
Je ziet haar wel een keer 1 galopsprong flink terug rijden om de afstand te krijgen.

Dan kun je denken:
1. na al die jaren op dit niveau heeft het paard overall nog zin in dit spelletjes
2. hij vlucht naar de hindernis toe
3. het is oneerlijk om het paard in een situatie te brengen waarbij je hem pijn* doet in zijn mond

Het is wel duidelijk welke kant ik op nijg. Maar ik kan er met de beste wil van de wereld niet punt 2 in herkennen.
En voor mij komt punt 3 weer terug naar punt 1.
Uiteraard kun je er alleen punt 3 in zien. Maar ik vind dat dus echt een onvolledig beeld. Daarom deelde ik de iets langere variant ook.

pol013

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:25

Cer: ik weet niet zo goed hoe ik dit netjes moet zeggen. Maar jou post doet toch exact hetzelfde. Het gesprek doodslaan?

"Maar gewoon proberen om iets van een andere kant te zien schijnt al heel lastig te zijn..."

Ik stel toch juist een vraag. Heb nog geprobeerd het uit elkaar te houden. Het kijken door de ogen van een ander. Maar daarnaast heb ik inderdaad ook een eigen mening. En die laat ik ook aan bod komen. Wil niet zeggen dat ik er niet over nadenk of iets in me opneem.

Daarbij is er zoveel 'negatiefs' gezegd dat ik daarom inderdaad juist zoek naar: wat is dan wel positief. Omdat ik liever bouw vanuit positief en van daar uit verder ga. Dan aanwijs hoe het niet moet en me daar op te focussen.
Dus ik zoek voorbeelden waar ik van denk: wauw! Zo wil ik dat het er uit ziet. Staaf of ik 'beroepsblind' ben. En wil dan kijken hoe we daar meer naartoe kunnen opschuiven.

Niet als argument 'alles is goed' .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:32

Dat het paard graag wil (en het ook makkelijk kan) is voor een insider goed zichtbaar, mijn visie gaat over de buitenwereld die dat minder herkent, maar wel de correcties ziet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:36

prompter schreef:
Dat het paard graag wil (en het ook makkelijk kan) is voor een insider goed zichtbaar, mijn visie gaat over de buitenwereld die dat minder herkent, maar wel de correcties ziet.

Maar je kan dan ook een outsider uitleggen wat er te zien is?

Kijk en dan die peta en dier en recht gevallen zullen 100 keer uitleg kunnen krijgen en blijven het negatief zien.
Tja... daar maak ik me niet zo druk om. Die zijn zo... ""Maar ik begrijp dat de mensen die alles graag negatief zien hier een negatief rondje in kunnen zien."

Maar de buurman, collega enz die gewoon normaal denkend is ipv extremist is wel uit te leggen hoe dat rondje gaat.
Waarom het paard ook even harder terug genomen word, maar zelf dus ook graag voluit gaat. Anders ook niet terug genomen hoefde te worden.
Max moet ook remmen voor de bocht...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:39

Maar als Max remt doet dat de auto geen zeer ;). Ik zit zelf in de drafsport, als er nou ergens vooroordelen over zijn... maar ook daar zijn dingen die beter kunnen die ik vroeger zelf OK vond, daar moet ik mijn ogen niet voor sluiten en dat zou zo in elke discipline moeten zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:42

maar als dat paard zelf niet voorwaarts zou zijn hoeft hij niet geremd te worden, dan zou hij uit zichzelf stilvallen.
Want hij word vast gedwongen voorwaarts te gaan, dus hoezo moet je dan remmen? Die redenatie...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:49

DuoPenotti schreef:
maar als dat paard zelf niet voorwaarts zou zijn hoeft hij niet geremd te worden, dan zou hij uit zichzelf stilvallen.
Want hij word vast gedwongen voorwaarts te gaan, dus hoezo moet je dan remmen? Die redenatie...

Mijn paard is koel die krijg je niet zo gek maar spring gefokt zegt wel wat natuurlijk.
Neemt niet weg dat er als er aan de mondhoeken getrokken wordt dat dat alles behalve prettig is. Sta er even bij stil dat jij een bit in je mond hebt en iemand trekt het naar achteren want je rent een moment even te hard. Waarom zou dat bij het paard minder onprettig zijn dan bij een mens. Zo kijken steeds meer mensen er naar, ik vind dat niet gek

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:54

Minder prettig staat niet gelijk aan pijn bij mij.
(mijn paard heeft een graasmasker, dat vind hij ook niet prettig :P )

Het is een duidelijke hulp, duidelijk omdat het paard zelf ook graag wil.
Zou hij zelf minder graag over de sprong gaan zou een mini hulpje hem al op de rem doen staan.

En dan heb ik het dus over wat we hier in dat rondje zagen he.
Niet over andere paarden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:00

prompter schreef:
Maar als Max remt doet dat de auto geen zeer ;). Ik zit zelf in de drafsport, als er nou ergens vooroordelen over zijn... maar ook daar zijn dingen die beter kunnen die ik vroeger zelf OK vond, daar moet ik mijn ogen niet voor sluiten en dat zou zo in elke discipline moeten zijn.

Idem hier maar dan vanuit de endurance. Al heb ik daar inmiddels wel afscheid van genomen aangezien de sport kapot is gemaakt door oliedollars.

Kritiek vanuit de eigen gelederen wordt te snel afgedaan als gezeur in plaats van serieus genomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:07

pol013 schreef:
Dat is ook mijn antwoord op het fragment waarbij de bondscoach de paarden niet bedankt. Dat zal de paarden aan hun kont oxideren of ze op beeld bedankt worden (de wc dame daarentegen precies wel). De paarden hebben meer aan deze vorm van waardering.

Maar het punt is niet dat het paard dat hoort maar dat degene zonder wie de presentatie überhaupt niet mogelijk was niet genoemd wordt.

Het paard is een levend wezen en geen materiaal zoals een auto.
Enerzijds worden ze genoemd als partner maar ze worden bij het bedanken vergeten?
In hoeverre is het dan daadwerkelijk een partner en geen materiaal?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:10

De mensen hierboven leggen het beter uit dan ik :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:13

Er word wel degelijk gekeken naar de paarden, we hebben het hier over dit rondje.
Tenminste ik
Niet over de oliedollars of de excessen.

Ja paard word een keer steviger terug genomen, maar pijn...daar geloof ik niet in. Zo heftig was het niet.
Dus wat moet er dan nog naar gekeken worden, afgekraakt over dat specifieke rondje?

Ja als dat al als mishandeling gezien word is de discussie wel klaar...dat klopt.
En nee daar ga ik dan niet in mee....

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:14

DuoPenotti schreef:
Minder prettig staat niet gelijk aan pijn bij mij.
(mijn paard heeft een graasmasker, dat vind hij ook niet prettig :P )

Het is een duidelijke hulp, duidelijk omdat het paard zelf ook graag wil.
Zou hij zelf minder graag over de sprong gaan zou een mini hulpje hem al op de rem doen staan.

En dan heb ik het dus over wat we hier in dat rondje zagen he.
Niet over andere paarden.

Dat moet wel ja door de drive die er in gefokt is.

Of het pijn doet weten we niet omdat wij dit druk op onze mondhoeken nog nooit ervaren hebben

Graasmasker, daar ga ik ook graag een stapje verder in. Mijn paard zou eigenlijk ook een graasmasker op moeten, op Engels raaigras/flink bemeste grond/klokje rond gras, maar dat wil ik niet, onprettig inderdaad. Dus staat hij op een plek waar goed gekeken wordt naar voeding (zonder dat ik mijn paard beperkt in beweging) zodat een graasmasker niet nodig is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:17

Hier ook paardenmensgsel als gras. Maar dat is niet voldoende.
Anders word het grote paddock met hooi. En ik merk dat hij dat weer vervelender vind dan het graasmasker maar toch gras.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:26

DuoPenotti schreef:
Hier ook paardenmensgsel als gras. Maar dat is niet voldoende.
Anders word het grote paddock met hooi. En ik merk dat hij dat weer vervelender vind dan het graasmasker maar toch gras.

Alleen een paddock is ook saai ja

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:28

klopt
maar paddock pp gaat het voor hem ook niet worden, dat bedoel ik meer.
Hij wil gras, hapje stapje eten.
Anders hangt hij aan de hooibak, ook al staat die op een track.
En hij wil gewoon grasjes en dat kan zo.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:49

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van een track. Er wordt behoorlijk wat gelopen op een goed ingerichte track met stukjes bos en heuvels. Heb er wel eens lang over gedaan om mijn paard te vinden en dan stond hij waar ik begon met zoeken. :))

In Juni uitgebloeid gras uurtje opbouwend naar 5 uur per dag, afwisselen van weides, tot eind Oktober. En dat gaat gewoon goed met mijn paard die snel dik wordt. Ik vind bepaalde voeding minder tot heel veel minder geven geen probleem. Ik kan helaas ook niet veel eten zonder aan te komen. In de winter krijgt hij elke keer een mandarijntje, zijn lekkerste lekkernij, net voor de lente stop ik daar weer mee omdat hij licht zomereczeem heeft, doet het daar door die goede voeding goed zonder eczeemdeken, ook wat waard.

Maar ik/wij gaan een beetje een zijweg in, niet de bedoeling denk

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:50

Ik ken hem... Die gaat niet wandelen in een track.
Die wandelt hapje stapje meer.

Maar of topic hier.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:18

Eigenlijk hebben we het er over of dit rondje er voor een willekeurige leek er vriendelijk uit ziet, toch?
En dan vooral na de huidige commotie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:12

Ik ben daar wel heel benieuwd naar. Of er verschuiving is tov de laatste keer dat er onderzoek gedaan is naar wat niet-paardenmensen vinden van de paardensport. (toen was het in ieder geval nog vooral positief of ongeïnteresseerd)

Want niet-paardenmensen lezen ook het bericht dat bericht over die 2 jarige wat nu op voorpagina staat.
En de meeste mensen vinden paarden 'stoer en groot' of 'stom'. Waarbij stom vaak terug te herleiden is naar angst (er als kind ooit afgevallen/gebeten etc).
Vonden maar meer mensen het gevoelige kwetsbare wezens. Dan was het veel minder spannend in het verkeer met een paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:43

pol013 schreef:
Oke nog 1 dan: Omdat ook de springsport het er van langs kreeg.
https://www.facebook.com/GCTofficialpag ... 7762211068

Ik krijg hier kippenvel van. Op een positieve manier.
Dit is dan die extreme toppaardensport? En er wordt hier ook een keer echt ingegrepen met een behoorlijk bit. Op die snelheid met die hoogte zou ik zeggen: prima want je moet elkaar helpen. En hier moet zij bepalen waar het paard uitkomt.
maar voor mij is het geheel is er toch echt 1 van absoluut samenwerking.

Dit filmpje moet je in de juiste context zien denk ik, het is een barrage en gaat op snelheid en dat is goed terug te zien. Daarom komt het paard niet altijd even goed uit en wordt er soms flink gecorrigeerd met een bit met hefboom werking.Ik zou kunnen zeggen, met iets meer rust en dressuur basis zouden die correcties niet nodig zijn geweest. Maar dat is precies het pijnpunt denk ik, die rust is er niet in barrages. Tegelijk vind ik het ook niet schokkend om te zien, het hoofd omhoog tussendoor is volgens mij geen reactie op het bit.

Ik vind de meeste springpaarden wel braver trouwens, niet allemaal..maar over het algemeen een stuk cooler. Ik heb ervaring met beide (dressuur& spring) in dezelfde omstandigheden. Waarbij dan de springpaarden soms ook gewoon echt wat intelligenter waren. :o

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:55

pol013 schreef:
Ik ben daar wel heel benieuwd naar. Of er verschuiving is tov de laatste keer dat er onderzoek gedaan is naar wat niet-paardenmensen vinden van de paardensport. (toen was het in ieder geval nog vooral positief of ongeïnteresseerd)

Want niet-paardenmensen lezen ook het bericht dat bericht over die 2 jarige wat nu op voorpagina staat.
En de meeste mensen vinden paarden 'stoer en groot' of 'stom'. Waarbij stom vaak terug te herleiden is naar angst (er als kind ooit afgevallen/gebeten etc).
Vonden maar meer mensen het gevoelige kwetsbare wezens. Dan was het veel minder spannend in het verkeer met een paard.

Die verschuiving is er denk ik (ook onder mensen met paard(en))

Als je soms ziet hoe automobilisten langs jonge fietsende kinderen rijden dan zijn die ook niet bezig met dat kinderen in het verkeer kwetsbaar zijn.