Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:40

Ik hoorde net op het nieuws dat Turkije deze inval ook heeft veroordeeld.
En dat er nagedacht wordt over het afsluiten van de Zwarte Zee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:40

moonsparkle schreef:
_San87_ schreef:
Ik denk dat veel Nederlanders nog niet helemaal beseffen wat er aan de hand is.

Dat idee heb ik ook

maar als je dat wel beseft.. wat kan je dan doen?

Ik lees veel "rustig blijven.. niet panieken... niet gaan hamsteren.."

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:45

Cloud dingen op een harde schijf zetten en starten met inzamelen van voedsel en spullen om naar Polen te brengen, ze daar helpen bij de opvang van de vluchtelingen..
Ik zou daar graag heen willen rijden met een bus vol dekens, voedsel, kleding, luiers en medicijnen.
Ik denk zelf meer aan daar dan aan hier hoor voor de komende dagen/misschien weken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:46

Cer schreef:
moonsparkle schreef:

Dat idee heb ik ook

maar als je dat wel beseft.. wat kan je dan doen?

Ik lees veel "rustig blijven.. niet panieken... niet gaan hamsteren.."

Niks... Dat is het verneukeratieve, je kunt niks doen, al zou je willen. Behalve het beste ervan maken, letten op jezelf en je naasten wat financien betreft, want het leven gaat duur worden de komende maanden.

Marigold schreef:
Cloud dingen op een harde schijf zetten en starten met inzamelen van voedsel en spullen om naar Polen te brengen, ze daar helpen bij de opvang van de vluchtelingen..
Ik zou daar graag heen willen rijden met een bus vol dekens, voedsel, kleding, luiers en medicijnen.
Ik denk zelf meer aan daar dan aan hier hoor voor de komende dagen/misschien weken.

En dit, als je wat wil betekenen voor Oekraïners.

Is er eigenlijk vanuit het Rode Kruis al wat opgezet?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:51

Anna79 schreef:
Quir schreef:

Wat is telegram? Ben ook wel benieuwd naar achtergrond/uitleg en dergelijke.

Telegram is een soort berichten kanaal, chatkanaal zeg maar. Je kan op hem abonneren. Google er maar eens op dan krijg je wel informatie over wat het precies is.

Telegram is ook het toevluchtsoord van allerlei extremisten die bij andere chatdiensten vanwege hun overtuigingen niet meer welkom waren. Ook wel goed om erbij te vermelden. Kijk uit met de "info" die je daar vandaan haalt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:00

Boras schreef:
Anna79 schreef:
Telegram is een soort berichten kanaal, chatkanaal zeg maar. Je kan op hem abonneren. Google er maar eens op dan krijg je wel informatie over wat het precies is.

Telegram is ook het toevluchtsoord van allerlei extremisten die bij andere chatdiensten vanwege hun overtuigingen niet meer welkom waren. Ook wel goed om erbij te vermelden. Kijk uit met de "info" die je daar vandaan haalt.

En even belangrijk, wat je er op zet. Het wordt zwaar gevolgd door politie en al dan niet vage overheden waar onder rusland zelf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:04

_San87_ schreef:
Ik denk dat veel Nederlanders nog niet helemaal beseffen wat er aan de hand is.

Wie begrijpt het wel vraag ik me af. Je kunt op dit moment onmogelijk voorspellen hoe erg dit uit de hand gaat lopen.

Dat er een hele zware economische crisis aan komt is wel duidelijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:06

Benzz schreef:
Precies, dat was toen ik de inval vanochtend hoorde het eerste wat ik dacht: Waar is Merkel......die kon wat met die mafklapper.

Eens. Daar hadden we t hier thuis ook al over.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:09

Er komen heeeeeeel veeeeeeeeel vluchtelingen deze kant op. Echt heeeeeeel veeeeeel

https://nos.nl/artikel/2418686-vluchtel ... m=referral

En de opvang hier wordt weer eens zoals altijd een chaos waarbij het een eeuwigheid duurt voordat het COA de capaciteit op orde heeft. En uiteraard vergeten ze weer om huizen te bouwen.
Of beter gezegd. Het gebeurt gewoon niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:13

Die economische crisis zat/zit er al langer aan te komen. Ook zonder pandemie of oorlog.
We lopen tegen de grenzen van onze grondstoffen aan en dat heeft consequenties :
https://gwynnedyer.com/2015/peak-everything/

Niet verbazend dat na de komst van vervuilende nieuwe mijnen als die lithium mijn in Servie nu ook de oorlogen om grondstoffen in Europa arriveren. Afrika is al vrijwel door China overgenomen en verder is er niks onverdeeld nog waar je met een zak geld en voor de aanbieder gunstige leningen welkom bent/was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:13

Dit zijn wel echte vluchtelingen. Heel wat anders dan het gros wat hier de boel nu op stelten zet.
Tijd om die eens plaats te laten maken voor deze mensen die onze hulp echt nodig hebben.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:14

:(:) Zo erg voor al die onschuldige mensen, echt vreselijk, mijn maag
draait er van om.... !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:16

Merkel wordt in alle opzichten toch wel gemist. Dat wordt nu ook weer duidelijk.

Ik hoorde dat de militaire luchthaven gebombardeerd is. De russen controleren dus ook al het luchtruim in Ukraïne.
Ook een dam zou beschadigd zijn waardoor er grote kans op een vloedgolf is.
Te triest dit :x

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:16

DuoPenotti schreef:
Dit zijn wel echte vluchtelingen. Heel wat anders dan het gros wat hier de boel nu op stelten zet.
Tijd om die eens plaats te laten maken voor deze mensen die onze hulp echt nodig hebben.

En omdertussen houden die klaplopers ook nog de capaciteit bezet. Waardoor de chaos bij het COA nog groter wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:17

Electra63 schreef:
Ik hoorde net op het nieuws dat Turkije deze inval ook heeft veroordeeld.
En dat er nagedacht wordt over het afsluiten van de Zwarte Zee.

Dat zou wel een enorme hulp zijn voor Oekraïne, niet?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:21

Eerdogan heeft in elk geval de inval veroordeeld. Trouwens ook de Tsjechische president. Redelijk verbazingwekkend.
Meer dan honderd publieke figuren in Rusland, waaronder journalisten en televisiemakers, hebben ook een brief ondertekend maar momenteel worden er in heel Rusland mensen opgepakt dus van binnenuit is er niet veel aan te doen...
Laatst bijgewerkt door mysa op 24-02-22 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:22

DuoPenotti schreef:

Vind ik ook. Mag toch hopen dat de vluchtelingen uit Oekraine en wie weet gaandeweg meer landen daar, eigen vorm van opvang krijgen en niet tussen de huidige asielzoekers komen.
En laten we direct kijken naar de potentie van die mensen, ze niet jaren in de wacht zetten.
Zorgen, als het even lukt, ze op te leiden / hun opleiding voort te zetten, kinderen goed te scholen, ze ervaring laten opdoen zodat ze hopelijk ooit hun thuisland ten goede kunnen heropbouwen.

Ik zie nog geen acties van Rode Kruis.

Sebastiaan Vetell boycot de race in Rusland als die doorgaat.

Edit: wat net te horen is op BNR:

Als Oekraïne leger ondersteuning vraagt van andere landen en Amerika zou dat doen dan komen twee tot de tanden gewapende grootmachten rechtstreeks tegenover elkaar te staan met alle gevolgen van dien.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:29

Ik ben zelf echt doodsbang dat alles hier ook wordt platgebombardeerd... en dat het hier er ook echt uit ziet als oorlogsland. Economisch ben ik juist minder bang...
Sommigen zullen vinden dat ik mij aanstel, anderen begrijpen mij misschien wel.
Is er toevallig iemand hier op bokt die meer kennis heeft van dit onderwerp en die mij misschien (hopelijk) gerust kan stellen? Ik slaap er zelfs slecht van....

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:29

Weidemaatje schreef:
De benzineprijs is al met 0,25 cent gestegen hoor ik om mij heen. Heb geen bronnen maar schrok daar wel van. Geen idee of het waar is. Mensen zijn in ieder geval wel onrust aan het stoken omtrent dat onderwerp.

Edit, bron gevonden;

https://www.destentor.nl/auto/benzinepr ... ~a3e3af44/

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:37

Juttertje, waarschijnlijk heeft Rusland niet genoeg geld om oorlog tegen Amerika/het westen vol te houden. En wil het westen niet beginnen. Maar Poetin daagt het wel uit. Vooralsnog is het Rusland tegen Oekraïne. De landen rondom krijgen vluchtelingen en vanuit daar kan dan ontwrichting komen.
Ons richten op helpen is denk ik de meest positieve en doeltreffende houding.
Ik denk dat Nederland wel 1 van de laatste landen wordt waar echt grondoorlog uitbreekt.
Hier zit het meer in hoge prijzen, schaarste, daardoor ontwrichting mogelijk maar anders dan grondoorlog met bombardementen.
Meer richting overleven, een duidelijke verstoring van hoe we het leven gewend zijn.

Maar ja, het kan ook altijd nog dat Rusland het bij Oekraïne houdt en andere landen niet militair reageren en het ‘daar blijft’.
Dan nog wel de inflatie hier.

Tenminste zo denk ik.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 24-02-22 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:38

Ik krijg net een filmpje te zien waarin letterlijk woonhuizen gebombardeerd worden ;(.

Mochten mensen nog denken dat het alleen om regeringsgebouwen gaat en burgers gespaard worden, nee. Dat worden ze niet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:38

Juttertje88 schreef:
Ik ben zelf echt doodsbang dat alles hier ook wordt platgebombardeerd... en dat het hier er ook echt uit ziet als oorlogsland. Economisch ben ik juist minder bang...
Is er toevallig iemand hier op bokt die meer kennis heeft van dit onderwerp en die mij misschien (hopelijk) gerust kan stellen? Ik slaap er zelfs slecht van....

Niet doen! Je bent jezelf gek aan het maken. Vooralsnog hier echt geen bomardementen. Doe jezelf een plezier en kijk smorgen en savonds het NOS journaal om op de hoogte te blijven en vermijdt schreeuwende socialmedia en ga vooral door met je leven. Ga carnaval vieren, een pintje drinken, lekker paardrijden en geniet van je vrijheid! Je ziet hoe kostbaar het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:39

Je kan maar van die vervelende burgers af zijn straks.. meer ruimte voor russen die je reet wel likken..

Walgelijk :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:39

Juttertje88 schreef:

De kans is er, maar is momenteel klein omdat Oekraïne geen EU-lid is.

Verder, wat Pareltje zegt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:45

_San87_ schreef:
Ik krijg net een filmpje te zien waarin letterlijk woonhuizen gebombardeerd worden ;(.

Mochten mensen nog denken dat het alleen om regeringsgebouwen gaat en burgers gespaard worden, nee. Dat worden ze niet.

Ik had net een Russische vriendin aan de telefoon, die inderdaad vertelde dat ze alleen publieke gebouwen bombarderen (alsof dat wel oké zou zijn) en Rusland zou begonnen zijn omdat Oekraïne geprovoceerd heeft (alsof het dan oké zou zijn om daar op deze manier op in te gaan). Russische propoganda lijkt echt zn werk te doen