Klimaatverandering

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:14

De elektrische auto is wat dat betreft al een flinke verbetering. Een brandstofmotor is te duur om te vervangen na 300.000km. Een accupakket is bij de meeste auto's zo gemaakt dat het vrij gemakkelijk kan worden omgewisseld als na 300.000/500.000 km de capaciteit te ver afneemt.
Het zou me ook echt niet verbazen als er Chinese merkloze accu's voor de populaire automerken op de markt komen waarmee je voor een paar duizend euro een nieuw accupakket onder je auto hebt hangen.
Elektromotoren gaan sowieso enorm lang mee. En de rest van de auto is natuurlijk gewoon te repareren. Het zou mooi zijn als elektrische auto's daardoor waardevaster worden.

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:33

Haha ja dat niet zodra je van de autozaak wegrijdt je auto ineens 20% minder waard is :))

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:53

Haha dat ja, en dat ie na een jaar niet nog maar de helft waard is :+

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:01

mysa schreef:
@Nikass, je kunt de tekst knippen en plakken in Google translate of DeepL. Dan gaat er eea fout maar dat is wel overkomelijk.


Dank je :)

Janneke2

Berichten: 23088
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:04

Cer schreef:
Vee uit nl… Nja, een aantal posters oa in dit (en andere) topics lijken, maar ik kan me vergissen, een hardgrondige hekel aan boeren te hebben ..


Tja, ooit riep iemand van D'66 iets over het halveren van de veestapel - en toen las ik 'vee uit Nederland'.
Dat is nog eens 50% minder.

En de partij die vindt dat boeren een steviger onderhandelingspositie moeten krijgen tov de supermarkten, door de kartelwaakhond anders in te stellen - die kan per definitie geen goed doen.

En het CDA dat jarenlang alle problemen heeft ontkend en gebagatelliseerd 'dat is nou echt een partij die er voor de boeren is', volgens sommigen.

(Ik vind het maar een rare bedoening, zo...)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:07

Ik begrijp wel dat DP zegt dat het te vroeg is om de electrische auto's te promoten als je op dit moment nog niet in staat blijkt om ze op een humane manier te produceren.
Ik deel haar mening dan. :j

Hoe denken jullie over windmolens?
Die dingen zijn niet echt mooi en veroorzaken door hun lawaai slapeloze nachten bij mensen die in hun omgeving wonen.

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:10

Heb je het dan over het kobalt dat erin zit? Of wat bedoel je met de humane manier?

Ik heb geen problemen met windmolens. Het is niet ideaal, maar op het moment het beste uit een aantal kwaden. Je hoort ze niet tenzij je er echt onder woont, en het hard waait. We hebben ze op 2km afstand van het huis staan, die zie je zelfs bijna niet. En vanuit de haven waar onze boot ligt staan ze op een kilometer afstand. Daar zijn ze net bezig met bijbouwen, pas nog gaan kijken, ik vind het erg interessant. Wel vind ik dat ze op z'n minst kleine verbeteringen zo snel mogelijk bij alle molens moeten toepassen zoals de tips zwart verven zodat vogels ze herkennen, dat schijnt veel te schelen, en andere innovaties uitrollen zoals een vogelzwerm-herken-systeem, waar ze op meerdere plekken al met succes mee bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-08-21 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:11

Precies heel veel ik denk dat in de toekomst dit kan, verwacht dat dat kan. Mooi :j
Maar het is 2021 waar dat nog niet kan.
En daarmee zeg ik niet dat de makers stil moeten zitten.
Maar waarom tot die tijd misschien meer blauwe diesel maken oid?

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:12

Imandra jij vroeg naar de bron over China maar dat was gewoon op het nieuws begin deze week.

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:16

Popstra schreef:
Imandra jij vroeg naar de bron over China maar dat was gewoon op het nieuws begin deze week.


Bij gebrek aan een betrouwbare bron neem ik dan bij deze aan dat je het fout hebt geïnterpreteerd. ;) vind er zo niks over.


DuoPenotti schreef:
Precies heel veel ik denk dat in de toekomst dit kan, verwacht dat dat kan. Mooi :j
Maar het is 2021 waar dat nog niet kan.
En daarmee zeg ik niet dat de makers stil moeten zitten.
Maar waarom tot die tijd misschien meer blauwe diesel maken oid?


Hoe moeten de makers bezig blijven als ze geen inkomen hebben met de verkoop?
Sure, recyclen kan beter, maar het gehele proces is nog altijd beter dan een diesel of benzine auto.

Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:18

Nikass schreef:
Ik begrijp wel dat DP zegt dat het te vroeg is om de electrische auto's te promoten als je op dit moment nog niet in staat blijkt om ze op een humane manier te produceren.
Ik deel haar mening dan. :j

Hoe denken jullie over windmolens?
Die dingen zijn niet echt mooi en veroorzaken door hun lawaai slapeloze nachten bij mensen die in hun omgeving wonen.


Ik lees nu het stukje over de auto! Maar, worden reguliere auto’s wel eerlijk geproduceerd? En alle andere producten die ik bezit hebben? Laten we niet vallen over de elektrische auto als we bij de rest van de producten daar ook geen erg in zien. Weliswaar ben ik wel voor een verbetering can de werkomstandigheden


Dat het mensen wakker hield wist ik niet eigenlijk? Vind het lastig. Waren die huizen er eerder of de windmolens? Is het niet een kwestie zoals bouwen buiten de Winterdijk en het overstroomt? Ik heb werkelijk geen idee overigens.
Wat betreft het uitzicht: veel mensen komen normaliter ook niet op die plek omdat ze met hun derriere op de bank zitten dus moeten ze ook niet miepen over die ene keer dat ze natuur intrekken en een windmolen tegenkomen.
Het is niet schitterend, dat toegegeven

Toch maar nucleaire energie? Ik weet nog steeds niet wat ik daar van vind

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:22

Hier in de buurt staan er sinds kort. Net een heli plus bromtoon als je er onder staat. Geen idee hoe ver dat geluid draagt.
Plus veel dode vogels. Ongelooflijk bij een vogel natuur gebied waar ik woon.

Imandra voor dat er mensen electrisch reden was er ook geld.
En nee teveel tegen berichten dat het nog niet beter is dan gewone brandstof.

mysa

Berichten: 10651
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:23

Die windmolens worden vaak gebouwd vlakbij plekken waar al (lang) huizen staan. Kan ook haast niet anders in een klein land. Maar kan me goed voorstellen dat het een crime is voor de bewoners. Ze zoemen, verpesten je uitzicht en geven slagschaduw.

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:28

Het is toch echt al lang en breed bewezen dat elektrische auto's beter zijn voor het milieu. Er zijn inderdaad veel tegenberichten, maar stuk voor stuk zijn die ontkracht. Geen idee waar dat soort berichten oorspronkelijk vandaan komen. Er zijn veel tegenstanders van elektrisch, niet vanwege het milieu maar omdat er bv veel meer geld te verdienen is in de olie-industrie, of omdat 'een auto herrie moet maken, en elektrisch rijden doen we op de kermis, hurrr hurrr'.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:32

Danique_G schreef:
Nikass schreef:
Ik begrijp wel dat DP zegt dat het te vroeg is om de electrische auto's te promoten als je op dit moment nog niet in staat blijkt om ze op een humane manier te produceren.
Ik deel haar mening dan. :j

Hoe denken jullie over windmolens?
Die dingen zijn niet echt mooi en veroorzaken door hun lawaai slapeloze nachten bij mensen die in hun omgeving wonen.


Ik lees nu het stukje over de auto! Maar, worden reguliere auto’s wel eerlijk geproduceerd? En alle andere producten die ik bezit hebben? Laten we niet vallen over de elektrische auto als we bij de rest van de producten daar ook geen erg in zien. Weliswaar ben ik wel voor een verbetering can de werkomstandigheden


Dat het mensen wakker hield wist ik niet eigenlijk? Vind het lastig. Waren die huizen er eerder of de windmolens? Is het niet een kwestie zoals bouwen buiten de Winterdijk en het overstroomt? Ik heb werkelijk geen idee overigens.
Wat betreft het uitzicht: veel mensen komen normaliter ook niet op die plek omdat ze met hun derriere op de bank zitten dus moeten ze ook niet miepen over die ene keer dat ze natuur intrekken en een windmolen tegenkomen.
Het is niet schitterend, dat toegegeven

Toch maar nucleaire energie? Ik weet nog steeds niet wat ik daar van vind


De windmolens is voor mij geen probleem want ik woon er niet in de buurt. Maar ik begrijp wel dat als ze ineens in je achtertuin worden geplaatst dat je horizon er even anders uit ziet als normaal...
Ik heb overigens mensen niet echt over dat uitzicht horen klagen, maar wel over het geluid.

Ik weet niet hoe het zit met de productie van gewone auto's. Het gaat er mij om dat als je wéét van de arbeid in die kobalt mijnen, dat je daar dan toch niet aan mee kan doen?

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:33

mysa schreef:
Die windmolens worden vaak gebouwd vlakbij plekken waar al (lang) huizen staan. Kan ook haast niet anders in een klein land. Maar kan me goed voorstellen dat het een crime is voor de bewoners. Ze zoemen, verpesten je uitzicht en geven slagschaduw.

Om ze te kunnen horen en vooral om slagschaduw te geven moeten ze écht heel dichtbij staan, letterlijk in je achtertuin zo'n beetje. De schaduwen zijn langer in de winter, dan staat de zon langer op een laag punt natuurlijk, maar daar wordt wel rekening mee gehouden en buurtbewoners kunnen (bij moderne molens iig) via een app aangeven dat ze last hebben van de schaduw waarna de molen een tijdje wordt uitgeschakeld.

Een molen op 100 meter afstand lijkt me ook niet fijn nee. De molens die bij ons in de buurt worden gebouwd staan behoorlijk ver van de dichtstbijzijnde boerderij af.

Janneke2

Berichten: 23088
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:35

Nucleaire energie is niet kooldioxide neutraal.

Men denke aan de enorme hoeveelheid beton die nodig is om ons te beschermen tegen het afval en het eigenlijke proces.
Het proces duurt een jaar of veertig,
de afvalproblematiek vele honderden tot duizenden jaren.

Verder is het gigantisch duur: die malle centale in Borsele werkt nog 'omdat sluiten te duur is'.
Die electra is dus ver onder de kostprijs verkocht.

De snelle kweekreactor in Kalkar is er nooit gekomen (dat is nu een soort speeltuin).
De centrale in Dodewaard is gelukkig dicht, maar wordt tot op de huidige dag bewaakt.
Ontmanteling kan nog niet.

En de belofte van Torium horen we al zo'n veertig, vijftig jaar.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-08-21 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:36

Nikass schreef:
Ik weet niet hoe het zit met de productie van gewone auto's. Het gaat er mij om dat als je wéét van de arbeid in die kobalt mijnen, dat je daar dan toch niet aan mee kan doen?

Over kobalt heeft imandra vandaag nog een post geplaatst. Het overgrote deel van die kobalt wordt gebruikt in laptops en mobiele telefoons. Zelfs voor het raffineren van benzine is kobalt nodig.
In de oude accu's van elektrische auto's zit nog redelijk veel kobalt, maar in de nieuwe al nauwelijks meer, en Elon Musk is volop bezig met het ontwikkelen van volledig kobaltvrije accu's.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:44

8nnemiek schreef:
Nikass schreef:
Ik weet niet hoe het zit met de productie van gewone auto's. Het gaat er mij om dat als je wéét van de arbeid in die kobalt mijnen, dat je daar dan toch niet aan mee kan doen?

Over kobalt heeft imandra vandaag nog een post geplaatst. Het overgrote deel van die kobalt wordt gebruikt in laptops en mobiele telefoons. Zelfs voor het raffineren van benzine is kobalt nodig.
In de oude accu's van elektrische auto's zit nog redelijk veel kobalt, maar in de nieuwe al nauwelijks meer, en Elon Musk is volop bezig met het ontwikkelen van volledig kobaltvrije accu's.


Ik heb niet gezegd dat ik voorstander ben van het gebruik van laptops en mobieltjes op die manier :D
Ik ben van mening dat als die auto's niet op een humane manier geproduceerd kunnen worden dat je ze niet moet promoten. Als het inmiddels wel kan is het een ander verhaal.

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:50

Om betere en milieuvriendelijke accu's te ontwerpen is een hoop onderzoek nodig, en om dat onderzoek mogelijk te maken moet er genoeg vraag zijn naar elektrische auto's. Daarom is het toch belangrijk dat ze worden gepromoot, ook al zijn de batterijen nog niet geperfectioneerd.
Als Tesla niet zo populair zou zijn en niet zo veel auto's had verkocht dan hadden ze nooit die kobaltvrije accu's kunnen ontwikkelen natuurlijk.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:51

IMANDRA schreef:
Popstra schreef:
Imandra jij vroeg naar de bron over China maar dat was gewoon op het nieuws begin deze week.


Bij gebrek aan een betrouwbare bron neem ik dan bij deze aan dat je het fout hebt geïnterpreteerd. ;) vind er zo niks over.


Er werd gezegd dat verschillende landen maatregelen gingen nemen maar dat China al gereageerd had niks verder te veranderen na hun aanpassingen die ze in 2016 al gedaan hebben.
Ik verzin dit niet, en weet ook niet wat je daar anders aan zou moeten interpreteren.

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:54

mysa schreef:
Die windmolens worden vaak gebouwd vlakbij plekken waar al (lang) huizen staan. Kan ook haast niet anders in een klein land. Maar kan me goed voorstellen dat het een crime is voor de bewoners. Ze zoemen, verpesten je uitzicht en geven slagschaduw.


Dat klopt. In onze regio staan heel veel windmolens.
Ik heb er persoonlijk geen last van.
Maar er zijn hier wat huizen in de polder waar ze vlakbij zijn geplaatst.
De slagschaduw is vervelend, maar vooral het geluid. Al staan ze niet heel dicht bij het huis, maar als je buiten op het land bezig bent, is het echt vervelend.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:34

8nnemiek schreef:
Om betere en milieuvriendelijke accu's te ontwerpen is een hoop onderzoek nodig, en om dat onderzoek mogelijk te maken moet er genoeg vraag zijn naar elektrische auto's. Daarom is het toch belangrijk dat ze worden gepromoot, ook al zijn de batterijen nog niet geperfectioneerd.
Als Tesla niet zo populair zou zijn en niet zo veel auto's had verkocht dan hadden ze nooit die kobaltvrije accu's kunnen ontwikkelen natuurlijk.


Dat kan zijn, maar ik vind nou eenmaal niet dat kinderen de prijs moeten betalen. Het gaat mij niet om "nog niet geperfectioneerd", het gaat mij om mensen die hier een hele hoge prijs voor moeten betalen; namelijk hun gezondheid en soms hun leven.

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:48

Maar de nieuwste accu’s hebben dus geen kobalt meer.

Je gebruikt dan ook geen laptops en mobiele telefoon? Want ook daar zijn die zelfde mensen voor ingezet.

Natuurlijk moeten de werkomstandigheden gewoon goed zijn, maar het zijn niet de autofabrikanten die de mijnen runnen.

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 23:33

DuoPenotti schreef:
Hier in de buurt staan er sinds kort. Net een heli plus bromtoon als je er onder staat. Geen idee hoe ver dat geluid draagt.
Plus veel dode vogels. Ongelooflijk bij een vogel natuur gebied waar ik woon.

Imandra voor dat er mensen electrisch reden was er ook geld.
En nee teveel tegen berichten dat het nog niet beter is dan gewone brandstof.


Onderzoeken tonen echter aan van wel. Die geloof ik liever dan wat ongefundeerde berichten hier en daar.

Nikass schreef:
Ik weet niet hoe het zit met de productie van gewone auto's. Het gaat er mij om dat als je wéét van de arbeid in die kobalt mijnen, dat je daar dan toch niet aan mee kan doen?
8nnemiek schreef:
Over kobalt heeft imandra vandaag nog een post geplaatst. Het overgrote deel van die kobalt wordt gebruikt in laptops en mobiele telefoons. Zelfs voor het raffineren van benzine is kobalt nodig.
In de oude accu's van elektrische auto's zit nog redelijk veel kobalt, maar in de nieuwe al nauwelijks meer, en Elon Musk is volop bezig met het ontwikkelen van volledig kobaltvrije accu's.


Ik heb niet gezegd dat ik voorstander ben van het gebruik van laptops en mobieltjes op die manier :D
Ik ben van mening dat als die auto's niet op een humane manier geproduceerd kunnen worden dat je ze niet moet promoten. Als het inmiddels wel kan is het een ander verhaal.


Zie mijn eerdere reactie en 8nnemiek's reactie. Bovendien wordt veel kobalt juist op een betere manier gesourced door de grote producenten (bmw, volkswagen, tesla in ieder geval). Dus je kan beter naar je laptop/smartphone/etc etc kijken. Qua elektrische auto's wordt er aan alle kanten echt al veel aan gedaan om ze minder vervuilend te maken, en dat lukt aardig.

8nnemiek schreef:
Om betere en milieuvriendelijke accu's te ontwerpen is een hoop onderzoek nodig, en om dat onderzoek mogelijk te maken moet er genoeg vraag zijn naar elektrische auto's. Daarom is het toch belangrijk dat ze worden gepromoot, ook al zijn de batterijen nog niet geperfectioneerd.
Als Tesla niet zo populair zou zijn en niet zo veel auto's had verkocht dan hadden ze nooit die kobaltvrije accu's kunnen ontwikkelen natuurlijk.


Precies dit ja. En daar bovenop dus het feit dat ze een stuk minder vervuilend zijn in vergelijking met benzine/diezelauto's als je kijkt naar de gehele levensduur inclusief productie én recycling.

Popstra schreef:
IMANDRA schreef:
Bij gebrek aan een betrouwbare bron neem ik dan bij deze aan dat je het fout hebt geïnterpreteerd. ;) vind er zo niks over.


Er werd gezegd dat verschillende landen maatregelen gingen nemen maar dat China al gereageerd had niks verder te veranderen na hun aanpassingen die ze in 2016 al gedaan hebben.
Ik verzin dit niet, en weet ook niet wat je daar anders aan zou moeten interpreteren.

Sorry maar aan jouw woord dat zoiets gezegd is heb ik niks. Als het op het nieuws was is er vast een artikel over. Welke zender zag je dat op? Welk journaal?

En blijkbaar interpreteer je het wél fout. Want 'we gaan niks verder veranderen dan dat we in 2016 hebben gezegd' is eigenlijk hetzelfde als 'we houden ons voor nu aan de doelen die we ons in 2016 hebben gezet', en dat is een positief iets. Dat is niet 'we gaan lekker toch veel meer uitstoot produceren'.

https://www.carbonbrief.org/chinas-2060 ... tudy-finds

Citaat:
New research has found that China’s pledge to achieve “carbon neutrality” before 2060 is “largely consistent” with the Paris Agreement’s aim of limiting global warming to 1.5C.


Citaat:
President Xi Jinping has vowed his country will reach peak emissions before 2030 and become carbon neutral by 2060.

https://www.courthousenews.com/is-china ... -promises/

Ik lees wel dat ze koolcentrales hebben (her)opgestart om power shortages te voorkomen, maar niet dat ze zijn afgestapt van de doelen die ze hadden. Ik beweer ook nergens dat ze perfect bezig zijn en niet meer of beter kunnen handelen, maar ze zijn wél bezig met verduurzamen. Nog steeds.

Nikass schreef:
8nnemiek schreef:
Om betere en milieuvriendelijke accu's te ontwerpen is een hoop onderzoek nodig, en om dat onderzoek mogelijk te maken moet er genoeg vraag zijn naar elektrische auto's. Daarom is het toch belangrijk dat ze worden gepromoot, ook al zijn de batterijen nog niet geperfectioneerd.
Als Tesla niet zo populair zou zijn en niet zo veel auto's had verkocht dan hadden ze nooit die kobaltvrije accu's kunnen ontwikkelen natuurlijk.


Dat kan zijn, maar ik vind nou eenmaal niet dat kinderen de prijs moeten betalen. Het gaat mij niet om "nog niet geperfectioneerd", het gaat mij om mensen die hier een hele hoge prijs voor moeten betalen; namelijk hun gezondheid en soms hun leven.

Maar vind je dat dan niet een beetje hypocriet? Elektrische auto's niet 'toestaan' omdat ze kobalt bevatten (weliswaar steeds minder en ergens in de komende jaren waarschijnlijk niets meer) en de accu's uiteindelijk lastiger te recyclen zijn (die overigens nog een tweede en derde leven elders zullen genieten), terwijl benzineauto's en dieselauto's nog steeds gemaakt worden? Terwijl, als iedereen op een EV over zou stappen, we echt een deuk kunnen maken in de uitstoot die ieder individu doet? Bovendien wordt kobalt voor zover ik kan lezen ook hergebruikt, het is niet dat het steeds nieuw aangekocht moet worden.

Volgens mij heeft iemand een heel goed filmpje over EV's gepost enkele pagina's geleden, dat is wel echt een aanrader om te kijken.