Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:50

het vermissing-doden aantal in oa DL vind ik ook echt schokkend en zo vreselijk verdrietig :( Hier in zuid-limburg begint het op sommige plaatsen wat bij te trekken bij de geul, maar verdrietig om te zien dat de ellende zich nu verplaatst heeft naar Midden/Noord limburg. Hopelijk gaat het alsnog meevallen voor iedereen die daar moe(s)t evacueren :( We leven zo onwijs mee met iedereen die geraakt wordt - ook alle mensen in BE en DL natuurlijk. Dit is gewoon echt vreselijk |(.

Hier blijft ook het aanbod staan;
Als ik ook maar IETS kan doen... Laat het me weten.
Zit in Heerlen, ben goed bekend met de omgeving en heb een station wagen tot beschikking (waar oa een grote hond tot 50kg zoiets in kan in de kennel achterin, mocht ik dieren moeten vervoeren of materialen) + eventueel extra makracht/hulp.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-07-21 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:56

bigone schreef:
Die 3765 verwachtten ze al en ik hoop dat de dijken het houden.

De burgemeester gaf gisteren aan in het ergste scenario 3700.. maar t is nu al meer en nog stijgend.. op waterinfo.rws.nl is ook te zijn dat we inmiddels boven de verwachting uit steken helaas.. ik hoop vooral dat de dijken bij de stad t gaan houden.. en dat de stad en dorpen er om heen gespaard zullen blijven..

De dijk bij Luik is inderdaad ook nog spannend.. in Maaseik mag niemand nog terug naar huis..

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:02

Oehlala schreef:
dat is bij Erfstadt, daar zijn inderdaad hele huizen en percelen weggeslagen door het ondergrondse eater. ze kunnen de mensen die nog in de huizen zijn niet redden.

Pff dit is maar 50km verder op hier, water komt deze kant op. Zelf geen gevaar, ook familie en paard niet. Wel veel kennissen en vrienden die betroffen zijn. Wat een enorme ellende ;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:03

Op WDR Aktuell wordt gezegd dat ze in de buurt van Euskirchen bang zijn voor doorbraak van een dam.
Steinbachtal -dam
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 16-07-21 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:04

Overigens stijgt het water bij ons nog... maar dat is water van de Geul wat de Maas in moet stromen.. (dat lukt dus niet heel erg goed... ondanks dat de piek van de Maas voorbij zou moeten zijn...)

Duitsland is echt verschrikkelijk hè :(

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:12

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:14

Van die foto hierboven. Waren daar zoveel mogelijk mensen al geëvacueerd?

Ik zag op beelden ook mensen die weten waar hun familie zit en er echt niet bij kunnen komen, maar voor hun neus de ellende zien.

Licor

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:17

Wateroverlast Maaseik Update 16/7/2021 11:00 - toestand nog altijd kritiek op enkele plaatsen - gemeentelijke fase in voege gezet - crisisoverleg bezig - leger en civiele bescherming worden ingezet - nog altijd raadzaam om Maaseik even te verlaten - een dijkbreuk is niet waarschijnlijk maar kan nog altijd

Lijkt voorzichtig de goede kant op te gaan hier

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:19

Het water is in sommige Duitse dorpen zo dramatisch snel gekomen dat mensen en bvb brandweer er compleet door verrast werden. Daarom zijn er ook doden gevallen in kelders, mensen willen de spullen eruit halen en worden compleet verrast. En wanneer er dan ook nog stroomvoorziening is die overstroomd krijg je kortsluiting en word je geëlektrificeerd.
Er zijn ooggetuigen die zeggen dat het niet af te kijken was. En in Duitsland hebben heel veel huizen een kelder.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:19

Neon schreef:
Overigens stijgt het water bij ons nog... maar dat is water van de Geul wat de Maas in moet stromen.. (dat lukt dus niet heel erg goed... ondanks dat de piek van de Maas voorbij zou moeten zijn...)

Duitsland is echt verschrikkelijk hè :(

Neon waar zat jij ergens ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:21

Lees nu dat er bij Roermond koeien staan ingesloten door het water.. Hoe kan dat nou? Je zou toch denken dat er de afgelopen dagen wel een alarmbel af ging bij zo'n boer?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:23

tienus63 schreef:
Op WDR Aktuell wordt gezegd dat ze in de buurt van Euskirchen bang zijn voor doorbraak van een dam.
Steinbachtal -dam

Dat is dus precies het gebied waar onze vrienden zitten.

Net beelden gezien van een doorbraak in Düren, werd ik ook niet blij van.
Heb ik nogal wat collega's wonen.

De materiele schade is een ding, de zorgen om familie, vrienden of collega's, dat is een ander verhaal.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:26

Heel venstertje sansevieria, hopen op het beste.

Heel heftig experiment en uitleg waarom er zoveel slachtoffers in kelders vallen.
Duits filmpje.

Elektrocutiegevaar
Deur kan al bij klein laagje water niet geopend worden
Vallen door waterdruk via kelderraam
Geraakt worden door voorwerpen in de kelder
Chemicaliën

https://www1.wdr.de/nachrichten/unwette ... e-102.html

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:28

Relaxed schreef:
Lees nu dat er bij Roermond koeien staan ingesloten door het water.. Hoe kan dat nou? Je zou toch denken dat er de afgelopen dagen wel een alarmbel af ging bij zo'n boer?

Las het inderdaad ook net. Gaat om een enorme kudde. Er stond in de comments dat de boer het grootste gedeelte weg had gebracht maar dat wat er nu nog staat zich niet liet vangen. Echt heel erg.

Hier in Buggenum hebben ze gister al het vee al verplaatst, weide naast de dijk staat nu onder water. Duimen dat het mee gaat vallen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:28

Ik vind het echt heel heftig om te zien. Ik woon zelf op Goeree-Overflakkee waar elk jaar nog uitgebreid wordt stilgestaan bij de watersnoodramp van 1953. Ik vind het vooral verschrikkelijk om over de mensen in o.a. Erftstadt te lezen. Wel het noodnummer gebeld, maar veel mensen waren niet meer bereikbaar voor hulptroepen.

Ik las ook ergens dat het Limburgs landschap niet alle grote grazers heeft kunnen evacueren. Ze hopen nu dat ze zelf hoger gelegen plekken opzoeken om het zakken van het water af te wachten.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lau07 op 16-07-21 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:30

Relaxed schreef:

Misschien weet ik hier het antwoord op. Zijn dat galowe (verkeerde spelling wellicht?) koeien? Iemand bij ons had weide aangeboden, maar eigenaar deed moeilijk dat zd niet zomaar ieder gras konden eten. Dus toen was ze uiteindelijk te laat.

Nu staan onze paarden daar, preventief heen gelopen voor als het dicht zou moeten.

Maar hier js verwachting nu naar beneden gesteld water kan niet binnen komen met huidige verwachtingen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:36

Op dit moment kan ook niets anders als leger met groot geschut wat doen voor de runderen, ook FDF wat non stop bezig is met vee weghalen kan al niks meer doen voor ze, dus ik zie het heel zwaar in :( Echt vreselijk. Hopelijk kan er via brandweer, politie nog wat gedaan worden met behulp van leger. Echt afschuwelijk telkens die updates te zien en er kan eigenlijk niet echt meer wat gedaan worden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-07-21 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:37

Op fb worden ook dieren gedeeld die gevonden zijn. Ik denk dat als alles straks droog is, je de beelden ook echt niet wil zien.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:44

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:47

ingedebruijn schreef:
Cowboy55 schreef:

Het gehucht Schweiberg bij Mechelen bedoel je?

Klopt

Als de Geul zich ter hoogte van Schin op Geul weer gedraagt dan zal ie stroomopwaarts ook wel OK zijn. Dus zul je er via Heerlen-Bocholtz-Vijlen wel kunnen komen. Via M’tricht-Gulpen zou lastiger kunnen zijn.

Hoe het eruit ziet nu? Geen idee. Maar flinke berg en veel water…..geen fijne combinatie, zeker niet onderaan de berg.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:47

Die 1300 vermisten in Duitsland, wat ze op het nieuws zeiden, was omdat er geen netwerk meer was in die gemeente, en men er dus niemand meer kan bereiken. Zijn dus niet allemaal mensen die meegsleurd zijn door water of verdronken oid (kleine nuancering).

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:50

In Bocholtz zou ik wel ook eerst even checken hoe het is momenteel, want daar stond eerder ook een groot deel onder water - mocht er via Bocholtz gereden worden. Vanuit Heerlen kun je momenteel wel zonder problemen die kant op via de autosnelweg, maar hoe het daar zelf is bij Bocholtz weet ik even niet. Al loopt die weg langs Bocholtz en niet er doorheen, dus ik denk dat de problemen op de hoofdweg daar wel meevallen tot in Vaals.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-07-21 11:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:50

Lau07, ik ben van schouwen, ik krijg ook echt kippenvel van deze '53 achtige toestanden. Verschrikkelijk om te zien hoe het water ons zoveel jaar later toch weer kan overvallen... Mijn gedachten zijn bij iedereen die er nog middenin zit, en hun dieren. Ik vind het wel mooi om te zien hoe iedereen hulp aanbied!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:53

cursebreaker schreef:
In Bocholtz zou ik wel ook eerst even checken hoe het is momenteel, want daar stond eerder ook een groot deel onder water - mocht er via Bocholtz gereden worden. Vanuit Heerlen kun je momenteel wel zonder problemen die kant op via de autosnelweg, maar hoe het daar zelf is bij Bocholtz weet ik even niet. Al loopt die weg langs Bocholtz en niet er doorheen, dus ik denk dat de problemen op de hoofdweg daar wel meevallen tot in Vaals.

Precies, snelweg langs Bocholtz, bergaf richting Vaals en dan zou ik via Vijlen gaan en niet via Mechelen want dan ga je het dal weer in. Ik zou ‘hoog’ blijven.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:54

Ja inderdaad, dan zou ik het ook via die weg wat jij zegt proberen!