US Capitol bestormd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:14

IMANDRA schreef:
Exitium schreef:
Zoals gezegd, dat kan hij niet :)
Technisch gezien is er nog geen regelgeving of precedent voor toch? Bedoel, hoogstwaarschijnlijk gaat de justitie van amerika er niet mee akkoord of zou het meteen aanvechten/terugdraaien (want dat zou een horrible precedent geven), maar heel technisch gezien zou het vooralsnog wel mogelijk zijn.

Er is naar aanleiding van Nixon / Ford wat ik eerder noemde destijds uitspraak gedaan door justitie in de VS dat de president dat niet kan. Dat is ook de reden geweest dat Ford (die vicepresident was en president werd toen Nixon aftrad) Nixon toen gratie verleend heeft.

Exitium

Re: US Capitol bestormd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:19

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:59

Exitium schreef:
IMANDRA schreef:

Er is naar aanleiding van Nixon / Ford wat ik eerder noemde destijds uitspraak gedaan door justitie in de VS dat de president dat niet kan. Dat is ook de reden geweest dat Ford (die vicepresident was en president werd toen Nixon aftrad) Nixon toen gratie verleend heeft.

Is die uitspraak toen officieel gedaan? Ik dacht dat het aangevraagd was en dat de justitie van mening was dat het niet zo was, maar dat was geen officieel precedent dacht ik.

Maar idd, alles wijst erop dat iig justitie er niet mee akkoord zou gaan :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:10

Exitium schreef:

Daar is nooit een uitspraak door het hooggerechtshof over gedaan en dus weten we niet of zo'n gratie rechtsgeldig is. De constitutie verbiedt het niet en met een meerderheid van de rechters in het hooggerechtshof die literalist zijn, kan je zomaar een uitspraak krijgen dat als het niet verboden is in de constitutie, dat het dus mag. Het is dus helemaal niet zeker dat hij dat niet kan.

Het probleem voor Trump is dat het ook niet zeker is dat hij het wel kan en dat hij dus het risico loopt dat het teruggedraaid wordt.

Het is trouwens niet te hopen dat hij via het 25th amendement uit zijn functie ontheven wordt. Hij wordt dan ontheven omdat hij dan niet meer de geestelijke vermogens heeft om verantwoordelijk te worden gehouden voor zijn beslissingen. En als hij niet meer verantwoordelijk kan worden gehouden, dan kan hij dus ook niet berecht worden...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:14

Karl66 schreef:
Daar is nooit een uitspraak door het hooggerechtshof over gedaan en dus weten we niet of zo'n gratie rechtsgeldig is. De constitutie verbiedt het niet en met een meerderheid van de rechters in het hooggerechtshof die literalist zijn, kan je zomaar een uitspraak krijgen dat als het niet verboden is in de constitutie, dat het dus mag. Het is dus helemaal niet zeker dat hij dat niet kan.

Het probleem voor Trump is dat het ook niet zeker is dat hij het wel kan en dat hij dus het risico loopt dat het teruggedraaid wordt.

Het is trouwens niet te hopen dat hij via het 25th amendement uit zijn functie ontheven wordt. Hij wordt dan ontheven omdat hij dan niet meer de geestelijke vermogens heeft om verantwoordelijk te worden gehouden voor zijn beslissingen. En als hij niet meer verantwoordelijk kan worden gehouden, dan kan hij dus ook niet berecht worden...

Wat zou hij de laatste 14 dagen nog allemaal voor ellende kunnen vrroorzaken?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:39

Gezien het filmpje wat hij heeft moeten maken, staat hij op dit moment behoorlijk onder curatele.

Hij heeft nou trouwens aangegeven dat hij, als niet bepaald sportieve verliezer, niet bij de inauguratie van Biden aanwezig zal zijn.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:56

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:03

Exitium schreef:
[ [url=m/fRowFp.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O-

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:03

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:32

Exitium schreef:
[ [url=m/fRowFp.jpg]Afbeelding[/url] ]

_/-\o_ *\o/* zo jammer dat kerst al voorbij is. Anders stond dit zeker op mijn verlanglijstje :+

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:06

Leven volgens de stand van de maan, natuurlijk, compleet logisch!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:13

Doe ik ook.

Als de maan ondergaat, sta ik op.
Als de maan opkomt, wordt het tijd om naar bed te gaan...

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:18

Femke_Tweety schreef:
Doe ik ook.

Als de maan ondergaat, sta ik op.
Als de maan opkomt, wordt het tijd om naar bed te gaan...

Oeh, dan heb je lekker veel uren slaap in de winter! Lijkt me heerlijk!
En in de zomer heel weinig slapen zeker?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:19

Ja ach, ik smokkel wel eens een beetje met maanlicht...
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 08-01-21 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:32

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:39

Hahaha geweldig

Edit: wel een beetje jammer dat al zijn tweets nu ook weg zijn, dat maakt het moeilijker om die te gebruiken in rechtszaken :))

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:42

Stel je voor. Je bent eigenaar of 1 van de hoogste medewerkers binnen Twitter... en je moet het besluit nemen om dé president van Amerika te bannen :oo Dan weet je dat die president het bont heeft gemaakt :=

Mooie actie wel! Geef twitter groot gelijk.

@imandra, die zijn vast nog wel ergens opgeslagen of te achterhalen ;)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:47

Daar is ongetwijfeld rekening mee gehouden denk ik zo.
Het account is namelijk nog wel te zoeken en te vinden. Dus het is er nog. Maar voor alles en iedereen afgesloten.
Ik verwacht dat ze de tweets en dergelijke wel hebben opgeslagen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:53

Kookaburra schreef:
Stel je voor. Je bent eigenaar of 1 van de hoogste medewerkers binnen Twitter... en je moet het besluit nemen om dé president van Amerika te bannen :oo Dan weet je dat die president het bont heeft gemaakt :=

Mooie actie wel! Geef twitter groot gelijk.

@imandra, die zijn vast nog wel ergens opgeslagen of te achterhalen ;)

Oh dit is een discussie geweest waar een flink aantal hoge piefen samen voor hebben vergaderd hoor. Was vorige keer volgens mij ook, toen ze flags gingen gebruiken.

Oh zeker! Ik zeg alleen dat het minder makkelijk is, dus dat je er wat meer moeite voor moet doen. Niet dat ze weg zijn (printscreens genoeg lol)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:44

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:01

Hmm gezien zijn laatste 2 tweets, ben ik nog niet gerust op die zgn 'orderly' machtsoverdracht.

Over het definitief bannen van zijn twitteraccount; ik blijf het dubbel vinden. Ik snap de onderbouwing als het een tijdelijke ban voor de komende 2 weken was geweest. Maar definitief bannen in het licht van vrijheid van meningsuiting vind ik lastig nu. Hij heeft tenslotte nu niet aangezet tot geweld oid gisteren.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:12

Dan moet je dat artikel lezen. Twitter vind van wel.

"Zijn afwezigheid bij de inauguratie bewijst volgens Twitter dat Trump helemaal niet van plan is mee te werken aan een soepele overgang naar de nieuwe regering, zoals hij beloofde. Bovendien zou dat aanhangers het signaal kunnen geven dat de ceremonie een doelwit is, omdat Trump er toch niet is."

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:33

Eh ik heb het artikel gelezen. Dat betekent nog niet dat ik het er mee eens hoef te zijn?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:33

En hij ging vervolgend op het officiële presidentiële account gewoon weer verder met die opruiing. Groot gelijk voor Twitter.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:35

Twitter is ook gewoon een bedrijf he. Wanneer je je aanmeld ga je akkoord met voorwaarden tot het gebruik van Twitter.
1 daarvan is dat er niet aangezet mag worden tot geweld, geen opruiing etc.

Wat Trump doet is gewoon schending van de regels van Twitter. Heeft niet met vrijheid van meningsuiting te maken.