Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:24

Als de dealer uit dat huis gehaald wordt is er 0,0 risico voor de omgeving.

Magrathea: niet voor een paar pilletjes, wel voor handelsvoorraad.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:29

Magrathea schreef:
Worden er hele huizen gesloten als kindlief een paar pilletjes op zijn kamer heeft?

Daar kan de burgemeester toe besluiten doormiddel van de wet Damoucles. Het is aan de burgemeester hoe ver hij of zij daar in gaat.

Edit:

Een voorbeeld van een dergelijke situatie
https://www.tubantia.nl/haaksbergen/zoo ... ~a17cb8d1/

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:36

@janderegelaar

Ja dat weet ik inderdaad. Bedankt voor je reactie :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:42

Magrathea schreef:
Worden er hele huizen gesloten als kindlief een paar pilletjes op zijn kamer heeft?

Hier nog een voorbeeld. Zoonlief van 19 heeft een handeltje en moeder staat met 3 minderjarige kinderen op straat.

https://www.ad.nl/rotterdam/lorenzo-19- ... gle.com%2F

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:44

Rytir schreef:
Nou als ik de rechterlijke stukken lees claimt ze dat ze haar moeder hielp (met huishoudelijke taken? Dat wordt niet duidelijk) en gecompenseerd werd met boodschappen. Als de moeder hulpbehoevend is (puur speculatief) zou dat gezien kunnen worden als mantelzorg toch? Had zelfs een pgb voor kunnen komen.

Die hoge lasten worden ook niet duidelijk uit de stukken. Wat je zegt speelt dat lijkt mij ook best mee in een oordeel. De huizenmarkt is al jaren best rot. Al zou ik nu in de bijstand komen kom ik ook pas over een jaar of 7/8 in aanmerking voor een sociale huurwoning of een woning waarvoor toeslag mogelijk is.

Oftewel; deze casus blijft te vaag om een mening over te vormen :=

Onze gemeente geeft de mantelzorger €100 per jaar en een uit eten bon en 36 uur op jaarbasis huishoudelijk hulp waarbij je zelf een deel van moet betalen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:46

Loretta schreef:
Magrathea schreef:

Daar kan de burgemeester toe besluiten doormiddel van de wet Damoucles. Het is aan de burgemeester hoe ver hij of zij daar in gaat.

Edit:

Een voorbeeld van een dergelijke situatie
https://www.tubantia.nl/haaksbergen/zoo ... ~a17cb8d1/

Dat waren ook niet een paar pilletjes. Dat was een klein huftertje die geen echte baan wil en wel snel geld. Hij heeft er voor gezorgd dat ze op straat staan, risicovan het vak zeg maar. En moeders had misschien wat beter haar best moeten doen met moederen, maar dat zal vast ook niet aardig gevonden worden....

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:47

In het eerste artikel wat je deelde staat ook dat de gemeente hulp biedt bij het zoeken naar nieuwe woonruimte en dat dit ook een plicht is van de gemeente. Lijkt mij dat dit dus prima geregeld is.

Maar het Damocles beleid staat helemaal los van de bijstand of participatiewet. Damocles komt voort uit de opiumwet.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:48

smit_ilse schreef:
Rytir schreef:
Nou als ik de rechterlijke stukken lees claimt ze dat ze haar moeder hielp (met huishoudelijke taken? Dat wordt niet duidelijk) en gecompenseerd werd met boodschappen. Als de moeder hulpbehoevend is (puur speculatief) zou dat gezien kunnen worden als mantelzorg toch? Had zelfs een pgb voor kunnen komen.

Die hoge lasten worden ook niet duidelijk uit de stukken. Wat je zegt speelt dat lijkt mij ook best mee in een oordeel. De huizenmarkt is al jaren best rot. Al zou ik nu in de bijstand komen kom ik ook pas over een jaar of 7/8 in aanmerking voor een sociale huurwoning of een woning waarvoor toeslag mogelijk is.

Oftewel; deze casus blijft te vaag om een mening over te vormen :=

Onze gemeente geeft de mantelzorger €100 per jaar en een uit eten bon en 36 uur op jaarbasis huishoudelijk hulp waarbij je zelf een deel van moet betalen.

Is die huishoudelijke hulp dan voor de mantelzorger of voor degene die hulp krijgt?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:50

Devic schreef:
Maar het Damocles beleid staat helemaal los van de bijstand of participatiewet. Damocles komt voort uit de opiumwet.

Dat komt dat ik een opsomming gaf van verschillende wetgeving die 20 jaar geleden ondenkbaar geweest zou zijn. Daar werd toen de Damoucleswet uitgepakt.

Devic

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:51

Klopt, maar zoals je zelf al zei: dat is misschien een discussie voor een ander topic

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:53

Loretta schreef:
Magrathea schreef:

Hier nog een voorbeeld. Zoonlief van 19 heeft een handeltje en moeder staat met 3 minderjarige kinderen op straat.

https://www.ad.nl/rotterdam/lorenzo-19- ... gle.com%2F

Eerlijk? Als je als moeder niet doorhebt dat je inwonende zoon zich op het verkeerde pad begeeft ben je ook niet heel scherp.

Hij woont notabene in je huis. Je hebt zicht op het werk wat hij (al dan niet) doet en welke uitgaven daarbij passend zijn. Als hij geen officieel werk heeft maar wel geld uitgeeft kun je er gif op innemen dat er iets niet klopt. Daarnaast zijn zulke jongens vaak buiten kantoortijden op pad. Dat moet opvallen.

De moeder schiet hier in eerste instantie al tekort een veilige leefomgeving voor haar minderjarige kinderen te creëren. Er is immers drugs in huis. Stellen dat de gemeente hier niet juist handelt is dus heel kort door de bocht. Het begint en eindigt echt met eigen verantwoordelijkheid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:56

Devic schreef:
Ja maar is dit per definitie een slechte wet dan? Weet je wat drugshandel/productie voor gevaren met zich mee kan brengen? Ik noem brandgevaar, chemicaliën die rondslingeren in een omgeving waar kinderen spelen, aanloop van klanten, overlast van auto’s, geluidsoverlast. Bedenk je eens hoe je het zelf zou vinden om naast zo’n pand te wonen met je bloedjes van kinderen.

Niet alle verandering is slecht.

Klopt, de buren van mijn zus hadden hun huis onderverhuurd.
Bleek op 3 verdiepingen helemaal vol te staan met mooie plantjes.
Illegaal werd nog eens elektriciteit afgetapt.
Was levensgevaarlijk, dan ben je blij dat de bewoners eruit zijn gezet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:59

Devic schreef:
Verschillende mensen hebben hier al aangegeven wat een goed sociaal stelsel nederland heeft. Blijkbaar is zelfs dat voor sommigen hier niet genoeg. Maar je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten

Dat sociaal stelsel geeft heel vaak niet thuis, om volstrekt willekeurige redenen. Bijvoorbeeld een kind hebben dat dealt, waar jij niets aan kunt doen omdat je het huis rondgemept wordt. Maar ja, er wordt gedeald.

Je hebt toevallig net een kind gekregen en en bijstandsuitkering. Met je toeslagen kom je net boven de bijzondere bijstand. Feitelijk moet je alles wat je aan geboortekadootjes krijgt opgeven. Elk pak luiers dat je krijgt. Dat kan afgetrokken worden van je uitkering, terwijl je je babyuitzet nog moet betalen, en je kraamzorg. Niks mee te maken. Het is een minimumregeling. Zo help je mensen die toch al niks hebben net over het randje.

Dat heeft niet te maken met dat dubbeltje op de eerste rang, dat heeft met sociaal beleid te maken. Maar ook met het realiseren dat het minder kost om mensen op dat randje daar te houden, dan ze eroverheen te laten donderen en ze dan, met kinderen en al, weer moet helpen de boel weer op de rails te krijgen.

Dus ja. Het evenredigheidsbeginsel is wat mij betreft net zo sterk als het legaliteitsbeginsel. Niet zwaarder, maar wel even zwaar. En zo werkt dat op dit moment in de uitvoering volstrekt niet zo. Of de uitspraak van de Raad van State van eind vorig jaar daar nou zoveel verandering in aan gaat brengen, dat vraag ik me af. Aan de reacties van de mensen die in dit topic reageren die in de uitvoering zitten, zie ik toch vooral een grote gehechtheid aan het correct uitvoeren van de wet zoals die in de beleidsregels is geïnterpreteerd, en vooral mondeling beleden maatwerk - maar weinig praktische uitvoering daarvan. En dat matcht wel met de ervaringen die ik in de praktijk heb.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 02:05

Ik weet echt niet waar jij het idee vandaan hebt dat we kraam- en verjaardagscadeaus gaan korten op de uitkering. Daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord. Dit is weer een aanname die je zelf doet, maar die nergens op gebaseerd is. Er is zelfs al verschillende keren aangegeven dat een cadeautje echt niet gekort gaaf worden op de uitkering. Mits binnen het redelijke: als ze auto’s en juwelen gaan schenken wordt het een ander verhaal. Zo is er al verschillende keren gesproken over individualisering. Misschien heb je zelf wat last van een tunnelvisie

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 02:09

Prrrr schreef:
Devic schreef:
Verschillende mensen hebben hier al aangegeven wat een goed sociaal stelsel nederland heeft. Blijkbaar is zelfs dat voor sommigen hier niet genoeg. Maar je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten

Dat sociaal stelsel geeft heel vaak niet thuis, om volstrekt willekeurige redenen. Bijvoorbeeld een kind hebben dat dealt, waar jij niets aan kunt doen omdat je het huis rondgemept wordt. Maar ja, er wordt gedeald.

Je hebt toevallig net een kind gekregen en en bijstandsuitkering. Met je toeslagen kom je net boven de bijzondere bijstand. Feitelijk moet je alles wat je aan geboortekadootjes krijgt opgeven. Elk pak luiers dat je krijgt. Dat kan afgetrokken worden van je uitkering, terwijl je je babyuitzet nog moet betalen, en je kraamzorg. Niks mee te maken. Het is een minimumregeling. Zo help je mensen die toch al niks hebben net over het randje.

Dat heeft niet te maken met dat dubbeltje op de eerste rang, dat heeft met sociaal beleid te maken. Maar ook met het realiseren dat het minder kost om mensen op dat randje daar te houden, dan ze eroverheen te laten donderen en ze dan, met kinderen en al, weer moet helpen de boel weer op de rails te krijgen.

Dus ja. Het evenredigheidsbeginsel is wat mij betreft net zo sterk als het legaliteitsbeginsel. Niet zwaarder, maar wel even zwaar. En zo werkt dat op dit moment in de uitvoering volstrekt niet zo. Of de uitspraak van de Raad van State van eind vorig jaar daar nou zoveel verandering in aan gaat brengen, dat vraag ik me af. Aan de reacties van de mensen die in dit topic reageren die in de uitvoering zitten, zie ik toch vooral een grote gehechtheid aan het correct uitvoeren van de wet zoals die in de beleidsregels is geïnterpreteerd, en vooral mondeling beleden maatwerk - maar weinig praktische uitvoering daarvan. En dat matcht wel met de ervaringen die ik in de praktijk heb.

Hoezo kun je er niets aan doen als je kind dealt en je het huis rondmept? Is er dan eerder in jouw opvoeding van dat kind niet iets gruwelijk misgegaan???
En toevallig een kind en een bijstandsuitkering, het kan natuurlijk, maar het is verre van ideaal. Sowieso toevallig een kind klinkt vreemd. En nog steeds hangen er regels aan die uitkering. Als jij wekelijks eten en luiers krijgt, dan moet je dat gewoon netjes aangeven.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 02:11

Devic schreef:
Ik weet echt niet waar jij het idee vandaan hebt dat we kraam- en verjaardagscadeaus gaan korten op de uitkering. Daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord. Dit is weer een aanname die je zelf doet, maar die nergens op gebaseerd is. Er is zelfs al verschillende keren aangegeven dat een cadeautje echt niet gekort gaaf worden op de uitkering. Mits binnen het redelijke: als ze auto’s en juwelen gaan schenken wordt het een ander verhaal. Zo is er al verschillende keren gesproken over individualisering. Misschien heb je zelf wat last van een tunnelvisie

"We" bestaat niet. Wat jullie niet doen, wordt in andere gemeentes kennelijk wel gedaan. Ik heb niet zo'n last van tunnelvisie, dank je. Werken met verschillende gemeentes leert je dat wel af. Ik heb wel, vanuit mijn positie als individuele belangenbehartiger, een wat ander beeld van 'individualisering' dan de gemiddelde ambtenaar.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 02:12

Ja maar blijkbaar niet per definitie een meer realistisch beeld

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 02:13

Abiola schreef:
Hoezo kun je er niets aan doen als je kind dealt en je het huis rondmept? Is er dan eerder in jouw opvoeding van dat kind niet iets gruwelijk misgegaan???
En toevallig een kind en een bijstandsuitkering, het kan natuurlijk, maar het is verre van ideaal.

Wat verkeer jij in gezegende omstandigheden als je hier niet mee te maken hebt. Ik hoop dat je je dat realiseert. Er zijn een heleboel mensen daarbuiten die wel in zo'n situatie zitten - daar is dat sociale vangnet eigenlijk voor bedoeld. Niet voor de mensen die een vrij vlakke weg voor zich hebben en niet met dit soort uitdagingen te maken krijgen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 02:13

Devic schreef:
Ja maar blijkbaar niet per definitie een meer realistisch beeld

Wat bedoel je daarmee?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 02:19

Prrrr schreef:
Abiola schreef:
En toevallig een kind en een bijstandsuitkering, het kan natuurlijk, maar het is verre van ideaal.

Wat verkeer jij in gezegende omstandigheden als je hier niet mee te maken hebt. Ik hoop dat je je dat realiseert. Er zijn een heleboel mensen daarbuiten die wel in zo'n situatie zitten - daar is dat sociale vangnet eigenlijk voor bedoeld. Niet voor de mensen die een vrij vlakke weg voor zich hebben en niet met dit soort uitdagingen te maken krijgen.

O, sorry ik wist niet dat jij alles van mij wist.
Het sociale vangnet is voor mensen die, al dan niet tijdelijk, niet voor zichzelf kunnen zorgen. Het is geen hangmat voor mensen die een (extra) bijdrage van de staat wel lekker makkelijk vinden.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 02:19

Zoals ik het zeg: geen realistisch beeld. Als jij zoveel ervaring hebt bij zoveel verschillende gemeentes, zou je begrijpen dat individualiseren kan, waar nodig, binnen de letter van de wet. Dat moet dan gesneden koek voor je zijn.

En als alle gemeentes waar je mee gewerkt hebt, zo vreselijk en onmenselijk zijn geweest in jouw ogen, kan je je afvragen in hoeverre jouw beeld van de wet en de hulpverlening realistisch is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 02:27

Devic schreef:
Zoals ik het zeg: geen realistisch beeld. Als jij zoveel ervaring hebt bij zoveel verschillende gemeentes, zou je begrijpen dat individualiseren kan, waar nodig, binnen de letter van de wet. Dat moet dan gesneden koek voor je zijn.

En als alle gemeentes waar je mee gewerkt hebt, zo vreselijk en onmenselijk zijn geweest in jouw ogen, kan je je afvragen in hoeverre jouw beeld van de wet en de hulpverlening realistisch is.

Ik heb zowel goede als slechte ervaringen met gemeentes. En realistisch, ja, als je daarmee bedoelt dat het gaat over de toepassing van de wet in de werkelijkheid van dag tot dag. Het is vooral verrassend hoe verschillend die gemeentes met in beginsel steeds dezelfde wet omgaan. Dat kan zelfs binnen één gemeente van ambtenaar tot ambtenaar verschillen. Waar al die ambtenaren zeggen dat ze de wet uitvoeren. Dezelfde wet. Maar dat is de realiteit van mijn kant. De enige realiteit waar ik iets over kan zeggen.

Waarom denk ik je dat mijn beeld van de wet en de hulpverlening niet realistisch zou zijn? Ik sta met mijn voetjes redelijk in de modder.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 02:39

Ten eerste: “we” bestaat wel, want de ambtenaar neemt altijd het besluit uit naam van de burgemeester en wethouders of in het geval van een gemeenschappelijke regeling het dagelijks bestuur.

Verder blijf je alleen maar hameren op hoe zielig het voor mensen is. En natuurlijk zijn situaties soms schrijnend en rot, maar daarvoor kan je geen hele wet op de schop gooien. Mensen hebben altijd nog een deel eigen verantwoordelijkheid, zoals bijvoorbeeld de drugsdealer die uit z’n woning gezet wordt met z’n kinderen. Natuurlijk rot voor die kinderen, maar altijd nog de verantwoordelijkheid van de ouder.

Als ik aangehouden wordt door de politie omdat ik 140 ga rijden waar ik 80 mag, ben ik ook niet blij als ze m’n rijbewijs innemen. Ik kan dan eens in snikken uitbarsten en een verhaal vertellen over mijn zieke oma waar ik zonder die auto niet voor kan zorgen, daar krijg ik dat rijbewijs niet mee terug.

De participatiewet geeft al mogelijkheden tot individualisering maar die zijn niet onuitputtelijk.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 06:01

Wat abiola zegt vind ik wel heel treffend; het is een sociaal vangnet en geen hangmat. Ik ben blij dat het er is, heel veel mensen zijn er mee gered of geholpen. Geen vetpot maar wel basisbehoeftes zoals een dak boven je hoofd, eten zorg etc. Dat er regels zijn (misschien veel en zeker omslachtig) ja. Maar eerlijk is vals, het zijn ook mijn centen uiteindelijk. En omdat ik mee betaal aan zo'n regeling vind ik het ook fijn dat er wordt gekeken naar rechtmatigheid. Er zijn excessen, waarbij de regels belachelijk sterk worden getrokken. Het rottige is dat die regels ergens zijn ontstaan. De goeden leiden onder de kwaden zeg maar. Wat ik tot nu toe heb gezien wordt er bijna altijd rekening gehouden met de menselijke maat. Maar het blijft mensenwerk, gelukkig in de meeste gevallen maar soms pakt het minder goed uit.

Devic, ik waardeer jouw bijdragen aan het topic trouwens enorm! Je krijgt best wat narigheid en zelfs opmerkingen op de man, dat is niet ok. Toch blijf je om wat duidelijkheid te geven om het waarom _/-\o_

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 09:40

Devic schreef:
Als je mij en m’n werk niet kent, en blijkbaar ook de wet niet, ben je niet de aangewezen persoon om te beweren dat ik bedrijfsblind ben.

Soms is er iemand van buitenaf nodig met een frisse kijk om de vinger op de zere plek te leggen. In het bedrijfsleven is dat heel normaal. In de ambtelijke molen ligt het misschien wat gevoeliger. De strekking is dat de organisaties de hand ook wel eens in eigen boezem mogen steken. En eens goed van buiten naar binnen kijken en objectief beoordelen of er niet teveel aan de menselijke maat voorbij wordt gegaan. Het verschuilen achter wetten maakt niet dat alles dus ok is binnen een organisatie.