Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 02:55

Electra63 schreef:
Mindim schreef:
Ik volg enkel de definitie uit het woordenboek.

Woordenboek? Is achterhaald :D

Racisme is als het ene ras zich superieur voelt boven een ander ras.
Hoeft dus niet met kleur te maken te hebben.

Definieer ras...Daar gaat het al manco. Lang niet altijd is van de buitenkant te zien tot welk ras iemand behoort. Maar het superieur voelen boven een andere groepering van mensen ....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:27

Electra63 schreef:
Mindim schreef:
Ik volg enkel de definitie uit het woordenboek.

Woordenboek? Is achterhaald :D

Racisme is als het ene ras zich superieur voelt boven een ander ras.
Hoeft dus niet met kleur te maken te hebben.

Je hoeft je niet superieur te voelen aan 'n ander ras, om niet met elkaar door één deur te kunnen.
Denk echt dat deze betekenis erg achterhaald is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:30

Pareltjes schreef:
Definieer ras...Daar gaat het al manco. Lang niet altijd is van de buitenkant te zien tot welk ras iemand behoort. Maar het superieur voelen boven een andere groepering van mensen ....

Ik heb me nog nooit superieur gevoeld aan andere mensen, maar kan er wel 'n enorme hekel aan hebben door vertoond gedrag door een groot deel van 'n bepaalde cultuurgroep. Met superieur wanen heeft dat echter niets te maken. Het heeft te maken met dat ik me prettiger voel tussen mensen die een vergelijkbare achtergrond en dezelfde normen en waarden hebben als ik.

Karl66

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 10:03

Man, ik wou dat alle problemen zo gemakkelijk opgelost konden worden. mensen worden gediscrimineerd op afkomst, maar racisme is discriminatie op kleur. Ergo we hebben geen last racisme, probleem opgelost. Dus waar klagen die negertjes eigenlijk over? En ja, negertjes mag je best zeggen, want dan heb je het over afkomst en niet over kleur, dus dan is het geen racisme als je ze zo noemt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 13:47

elnienjo schreef:
Het heeft te maken met dat ik me prettiger voel tussen mensen die een vergelijkbare achtergrond en dezelfde normen en waarden hebben als ik.
Dat zal voor meer mensen gelden. Het is alleen wel goed om je te realiseren dat het daardoor gemakkelijker wordt negatieve vooroordelen richting mensen met een andere achtergrond te ontwikkelen. Wat de boer niet kent ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:20

Askja,
wat is er mis met het feit dat ik graag ook de negatieve vooroordelen van de zwarte mens wat genuanceerder wil, acceptatie moet van beide kanten komen, er moet van beide kanten water bij de wijn gedaan worden

waarom valt alles van de blanke mens onder racisme en discriminatie, en de vluchteling - economich of politiek- hier alles vanuit zijn/haar eigen visie/mening wil doorvoeren, en dan het zielige verhaal van het verleden altijd voorop zet,

eerlijke kansen zijn er niet als je niet zelf die eerlijkheid kunt opbrengen, wie als maar naar het verleden kijkt ziet nooit de toekomst,

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:29

MCE schreef:
Askja,
wat is er mis met het feit dat ik graag ook de negatieve vooroordelen van de zwarte mens wat genuanceerder wil, acceptatie moet van beide kanten komen, er moet van beide kanten water bij de wijn gedaan worden

waarom valt alles van de blanke mens onder racisme en discriminatie, en de vluchteling - economich of politiek- hier alles vanuit zijn/haar eigen visie/mening wil doorvoeren, en dan het zielige verhaal van het verleden altijd voorop zet,

eerlijke kansen zijn er niet als je niet zelf die eerlijkheid kunt opbrengen, wie als maar naar het verleden kijkt ziet nooit de toekomst,

Waarom denk jij dat wat ik schrijf alleen bedoeld is voor de witte Nederlander, en niet universeel?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:38

Askja schreef:
elnienjo schreef:
Het heeft te maken met dat ik me prettiger voel tussen mensen die een vergelijkbare achtergrond en dezelfde normen en waarden hebben als ik.
Dat zal voor meer mensen gelden. Het is alleen wel goed om je te realiseren dat het daardoor gemakkelijker wordt negatieve vooroordelen richting mensen met een andere achtergrond te ontwikkelen. Wat de boer niet kent ...

Natuurlijk geldt dat voor alle mensen. Dat maakt niet dat ik er van wakker lig als een bepaalde groep een negatieve mening over blanke westerlingen heeft. Behalve als die mening als 'ach, het is hun cultuur' wordt afgedaan en de blanke westerling langs alle kanten verketterd mag worden en te pas en te onpas voor racist wordt uitgemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 15:04

Askja schreef:
MCE schreef:
Askja,

Waarom denk jij dat wat ik schrijf alleen bedoeld is voor de witte Nederlander, en niet universeel?

ik lees het niet als "universeel", kan het er ook niet altijd uithalen of het tussen de regels door lezen, sorry

wat de boer niet kent................ dat spreekwoord zal niet bij iedereen bekent zijn en dus ook niet voor iedereen toepasbaar

zou iemand uit "..." denken wat de boer niet kent..... dus laat ik het even verduidelijken en begrijpelijk maken voor de inwoners van het land waarin ik vertoef

de meeste hangen het op aan het slavernij verleden de manier waarop het ons opgedrongen wordt, ik kan er met de beste wil van de wereld niets aan veranderen en dat een groep zich niet geaccepteerd voelt, of je blank of zwart bent als je door je attitude niet binnen een groep mag vertoeven kun je twee dingen doen, of ik pas me aan en probeer er wat van te maken of je gaat met kracht en geweld iets proberen af te dwingen maar accepteer dan dat je daar niets mee bereikt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-20 15:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 15:14

elnienjo schreef:
Askja schreef:

Natuurlijk geldt dat voor alle mensen. Dat maakt niet dat ik er van wakker lig als een bepaalde groep een negatieve mening over blanke westerlingen heeft. Behalve als die mening als 'ach, het is hun cultuur' wordt afgedaan en de blanke westerling langs alle kanten verketterd mag worden en te pas en te onpas voor racist wordt uitgemaakt.

Dat is jouw subjectieve beleving. Ik voel me als blanke westerling totaal niet 'langs alle kanten verketterd'. Hoe dan, en door wie?
Hoe veel mensen nemen het bijvoorbeeld voor onbenul Akwasi? Ik heb de indruk dat die gast véél meer tegenstanders heeft dan medestanders. En ik heb bepaald níet de indruk dat 'de blanke westerling' in het defensief wordt gedrongen door types als Akwasi, eerder dat de meer nationalistisch gezinde blanke westerling types als Akwasi ziet als een dankbare stok om mee te slaan richting minderheden met een andere achtergrond in het algemeen. Juist omdat ze zich daar, net als jij, ongemakkelijk bij voelen, ook als dat ongemak niet per se gebaseerd is op negatieve ervaringen, maar eerder op angst voor/afkeer van het onbekende.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 15:54

Citaat:
Hoe veel mensen nemen het bijvoorbeeld voor onbenul Akwasi? Ik heb de indruk dat die gast véél meer tegenstanders heeft dan medestanders. En ik heb bepaald níet de indruk dat 'de blanke westerling' in het defensief wordt gedrongen door types als Akwasi, eerder dat de meer nationalistisch gezinde blanke westerling types als Akwasi ziet als een dankbare stok om mee te slaan richting minderheden met een andere achtergrond in het algemeen. Juist omdat ze zich daar, net als jij, ongemakkelijk bij voelen, ook als dat ongemak niet per se gebaseerd is op negatieve ervaringen, maar eerder op angst voor/afkeer van het onbekende.

Dit is iets dat ik me ook heb afgevraagd. Waarom krijgt die gast er zo vreselijk van langs? Bizar gewoon.
Ik Ben haar naam even kwijt maar het zelfde met het Amsterdamse raadslid die even op de lijst van denk heeft gestaan. Deze vrouw heeft uitgesproken meningen, maar zij krijgt zoveel haat over zich heen. Ik begrijp dat echt niet.
Zo indertijd ook met Ayaan (hopelijk spel ik de naam goed). Wouw die vrouw kreeg ook zoveel bagger over haar heen. Buiten proportioneel. Ik kan dat niet volgen en begrijp daar niets van.

Het zijn 3 mensen die ik hoog heb zitten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 16:26

Ayaan is juist het tegenovergestelde van de wokehype/cancelcultuur!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 17:28

MCE schreef:
de meeste hangen het op aan het slavernij verleden de manier waarop het ons opgedrongen wordt, ik kan er met de beste wil van de wereld niets aan veranderen en dat een groep zich niet geaccepteerd voelt, of je blank of zwart bent als je door je attitude niet binnen een groep mag vertoeven kun je twee dingen doen, of ik pas me aan en probeer er wat van te maken of je gaat met kracht en geweld iets proberen af te dwingen maar accepteer dan dat je daar niets mee bereikt

Ik begrijp persoonlijk ook echt niet dat mensen met het slavernijverleden van hun voorvaderen zitten. Mijn opa en oma hebben ook geleden onder het leven wat ze hadden, maar ik kan daar helaas niets aan veranderen. Het is gebeurd. Ik voel mij persoonlijk ook niet verantwoordelijk voor wat de blanke Nederlanders gedaan hebben overzees. Of alle Duitsers van nu verantwoordelijk houden voor de holocaust. Het heeft geen zin, het is geweest en hopelijk hebben we ervan geleerd.

Maar zo geforceerd proberen alles te veranderen in nl dat begrijp ik niet en de manier waarop dat opgedwongen wordt past me niet. Je bent toch vrij om te wonen waar je wilt en als gewoonten en gebruiken van een land je zo tegenstaan... wat doe je er dan nog?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 17:31

Het Amsterdamse raadslid was slivana Simons toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 17:35

Esperanza schreef:
MCE schreef:

Ik begrijp persoonlijk ook echt niet dat mensen met het slavernijverleden van hun voorvaderen zitten. Mijn opa en oma hebben ook geleden onder het leven wat ze hadden, maar ik kan daar helaas niets aan veranderen. Het is gebeurd. Ik voel mij persoonlijk ook niet verantwoordelijk voor wat de blanke Nederlanders gedaan hebben overzees. Of alle Duitsers van nu verantwoordelijk houden voor de holocaust. Het heeft geen zin, het is geweest en hopelijk hebben we ervan geleerd.

Maar zo geforceerd proberen alles te veranderen in nl dat begrijp ik niet en de manier waarop dat opgedwongen wordt past me niet. Je bent toch vrij om te wonen waar je wilt en als gewoonten en gebruiken van een land je zo tegenstaan... wat doe je er dan nog?

dat is wat ik me ook steeds afvraag, velen zijn hier de laatste jaren naar toe gekomen als economische vluchteling, misschien wel op foute informatie, zijn ontheemd en gaan zich nu gedragen als hebben zij het hier voor het zeggen, maar ja misschien zijn wij wel te soft en laten het gebeuren,

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 17:51

Ehm ja uit een soort bang zijn om te discrimineren is nl de verkeerde kant op geslagen. Als je mensen vraagt om zich aan te passen doe je niets verkeerd. Je wilt toch dat mensen integreren?

Ieder land heeft zo zijn dingetjes, positief en negatief. Ik woon nu in Oostenrijk en daar zijn mensen niet zo direct lees proberen problemen te negeren, zelfs als het niet meer gaat, dan nog doen ze het. Stel je toch voor dat je iets uitpraat en problemen oplost

Ik deal daarmee, omdat het gewoon zo is hier en ik het hele land niet kan (en wil) veranderen. Zelfs negatieve dingen maken een land wat het is en ook al stoot ik mijn neus wel eens... het is zo.

Dirndl aan en gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:08

Esperanza schreef:
Ehm ja uit een soort bang zijn om te discrimineren is nl de verkeerde kant op geslagen. Als je mensen vraagt om zich aan te passen doe je niets verkeerd. Je wilt toch dat mensen integreren?

Ieder land heeft zo zijn dingetjes, positief en negatief. Ik woon nu in Oostenrijk en daar zijn mensen niet zo direct lees proberen problemen te negeren, zelfs als het niet meer gaat, dan nog doen ze het. Stel je toch voor dat je iets uitpraat en problemen oplost

Ik deal daarmee, omdat het gewoon zo is hier en ik het hele land niet kan (en wil) veranderen. Zelfs negatieve dingen maken een land wat het is en ook al stoot ik mijn neus wel eens... het is zo.

Dirndl aan en gaan

een keuze die je maakt en het is aan jou om er wat van te maken, dan gaat integreren makkelijker dan je er tegen opzetten, mooi land Oostenrijk geniet ervan

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:35

Ik vind het normaal dat je aanpast aan het land waar je naartoe emigreert, althans in het openbare leven. Wat je achter de voordeur doet is natuurlijk vrij.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:36

elnienjo schreef:
Daar gaat het Pien volgens mij niet om. Het gaat erom dat Ayaan destijds ook een hoop bagger over zich heen kreeg, alleen vanuit een andere hoek. Van 'wokehype' en 'cancelcultuur' was toen overigens nog helemaal geen sprake.

Je kunt Ayaan en Akwasi misschien moeilijk vergelijken maar waar ik wat beiden betreft respect voor heb, is dat ze in ieder geval hun nek uit durfden/durven te steken, terwijl ze heel goed beseften dat ze daar als publiek figuur met een uitgesproken mening heel veel weerstand en agressie mee op zouden wekken.
Dat is meer dan je kunt zeggen van alle toetsenbordridders en twitteridioten die lekker anoniem ongeremd hun gal spuwen over zulke mensen, maar ondertussen te laf zijn om met naam en toenaam cq in het openbaar hun mening te verkondigen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:24

Askja schreef:
elnienjo schreef:
Daar gaat het Pien volgens mij niet om. Het gaat erom dat Ayaan destijds ook een hoop bagger over zich heen kreeg, alleen vanuit een andere hoek. Van 'wokehype' en 'cancelcultuur' was toen overigens nog helemaal geen sprake.

Je kunt Ayaan en Akwasi misschien moeilijk vergelijken maar waar ik wat beiden betreft respect voor heb, is dat ze in ieder geval hun nek uit durfden/durven te steken, terwijl ze heel goed beseften dat ze daar als publiek figuur met een uitgesproken mening heel veel weerstand en agressie mee op zouden wekken.
Dat is meer dan je kunt zeggen van alle toetsenbordridders en twitteridioten die lekker anoniem ongeremd hun gal spuwen over zulke mensen, maar ondertussen te laf zijn om met naam en toenaam cq in het openbaar hun mening te verkondigen.

Van Ayaan kan ik me geen bedreigingen herinneren. Alleen bedreigingen aan háár adres!
Ook toen keek Nederland weg, want ze is moeten vluchten omdat ze hier haar leven niet zeker was. Terwijl potentieel geweld uitlokkende klootzakjes als Akwasi de hand boven 't hoofd gehouden wordt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:28

Ik hoorde vanmiddag een bruin getinte man (hoe zeg je dat politiek correct? Negeroïde persoon? Zongebruind?) tegen een vrouw met een hoofddoek roepen “rustig aan hè Mocro!”. Ze zaten in de auto dus ik kon alleen in een soort shock zeggen “zo dan hey!” En voordat ik kon roepen “doe eens normaal” waren ze al weg.
Ik vond het wel een bizarre situatie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:33

xSCWx schreef:
Ik hoorde vanmiddag een bruin getinte man (hoe zeg je dat politiek correct? Negeroïde persoon? Zongebruind?) tegen een vrouw met een hoofddoek roepen “rustig aan hè Mocro!”. Ze zaten in de auto dus ik kon alleen in een soort shock zeggen “zo dan hey!” En voordat ik kon roepen “doe eens normaal” waren ze al weg.
Ik vond het wel een bizarre situatie.

Maar goed dat je dat niet geroepen hebt, in het huidige klimaat kan de agressie zich zomaar tegen jou keren als je je met andermans fittie bemoeit.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:38

Ja dat is zeker zo elnienjo. Maar het maakt wel dat ik het hele racisme verhaal toch minder serieus neem.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:25

Dus als 1 donkergetinte man 1 opmerking maakt richting een vrouw met een hoofddoek (ik wist niet dat mocro een vreselijk racistisch scheldwoord was, maargoed), neem jij 'het hele racisme verhaal' minder serieus? Sorry hoor, maar het klinkt meer alsof je het hele racismeverhaal sowieso al niet serieus neemt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:35

Ja dat klopt eigenlijk wel Askja. Ik denk dat zij zich snel dingen aantrekken die helemaal niet op die persoon gericht zijn.

Zo las ik eens (door een getint persoon); als ik een Douglas in loop kan ik niet rustig kijken. Ik ben een jonge vrouw, blond, blauwe ogen en ook ik kan niet rustig in de Douglas lopen zonder dat ze me in de gaten houden. Zonder het dan op racisme te gooien denk ik; ik zal vast in de categorie zitten die veel jatten ofzo.

#unpopulairupinion :+