Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:08

lenaa_tje schreef:
Maar om nou direct als burger Femke Halsema te willen afzetten is wel een ander uiterste...
Ik vind het terecht dat er vragen worden gesteld en dat Graperhaus ook hier vragen over beantwoord (en ik ben normaal echt geen Wilders aanhanger) maar als alle burgers hier toch al iets over vinden dan mag hij ook vragen beantwoorden over deze conversatie.
En aan de andere kant vind ik dat deze conversatie niet zo op straat had moeten liggen.

Vallen dergelijke gesprekken niet ook onder de WOB?

vur

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:10

Ze hield er wel rekening mee want ze dacht dat het uitgebreide appje van Grapperhaus bedoeld was voor het geval er een wob verzoek zou komen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:12

Tiggs schreef:
lenaa_tje schreef:
Maar om nou direct als burger Femke Halsema te willen afzetten is wel een ander uiterste...
Ik vind het terecht dat er vragen worden gesteld en dat Graperhaus ook hier vragen over beantwoord (en ik ben normaal echt geen Wilders aanhanger) maar als alle burgers hier toch al iets over vinden dan mag hij ook vragen beantwoorden over deze conversatie.
En aan de andere kant vind ik dat deze conversatie niet zo op straat had moeten liggen.

Vallen dergelijke gesprekken niet ook onder de WOB?

Geen idee het zal vast iets met openheid te maken hebben maar het voelt hier voor mij eerder als een soort soap dan over verstandige standpunten over bestuurlijke zaken :')
Dus deze discussie had prima gevoerd kunnen worden zonder deze gegevens op straat te gooien. Al was het misschien sowieso al wel een soap.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 04-06-20 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:14

Sunnda schreef:
Loretta schreef:
Burgemeester Bruls van Nijmegen is niet blij met het feit dat dit app gesprek op straat is komen te liggen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020060 ... en-halsema

Wel fijn dat hij voor alle mensen die het hier niet begrijpen nog even benoemd dat het niet de minister is die bepaald bij demonstraties, maar de driehoek. ;)

Verder ben ik voorstander van openheid van zaken.
Hier blijkt opnieuw dat notabene de burgemeester van de grootste stad van Nederland er voor om dit soort zaken liefst onder de pet te houden en als dat niet lukt de nationale politiek te vragen om haar in te dekken. (We hebben ruggenspraak gehad toch, verklaar jij dat even aan de pers?)
Als ze dat zo makkelijk vragen zal het vaker gebeuren..dus hoe meer openheid hoe beter.

Feitelijk had ze helemaal niet met Grapperhaus hierover hoeven appen. Als haar doel was geweest om rugdekking te krijgen van Grapperhaus heeft ze er niet aan gedacht dat Grapperhaus een ander politiek geluid vertegenwoordigt. Dus echt handig was het niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:27

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:43

Shadow0 schreef:
Eh, mensen? Jullie zijn hier wel erg enthousiast om allerlei grondrechten op te geven. Misschien toch even stilstaan bij wat je zegt als je vindt dat een staatshoofd demonstraties moet verbieden?

Je kunt echt beslist vinden dat die demonstraties een probleem kunnen vormen voor de verspreiding van corona, en tegelijkertijd kijken of er andere manieren zijn dan vanuit een autoritair machtsvertoon dat te verbieden... vooral omdat het demonstraties zijn die gaan om het bezwaar van autoritair machtsvertoon.

Misschien is dit zelfs wel een heel mooi moment om eens na te denken over dat soort lastige vragen: hoe doe je dat, belangen en grondrechten afwegen als ze in conflict zijn? Misschien kunnen we zelfs wel een keer oplopen tegen nuance.

Heel eerlijk, mij gaat het nog geeneens om evt besmetting met Corona gevaar want ik denk dat dit wel gaat mee vallen. Het gaat er mij om er mij ( ons) allerlij regels opgelegd werden sinds het hele Corona gebeuren en ik keurig mij aan deze regels gehouden heb en nog houd en daar best de balen van in had want ik heb al een hoop moeten missen daardoor en ga er nog heel wat door missen en dat al dit gewoon bij wijze van spreken van tafel geveegd word en je rustig met 5000 man kan gaan samen zijn wanneer je maar wil en waar je het maar wil omdat demonstreren een grondrecht is! En Weet je, je oude vader of/en moeder kunnen bezoeken in een verzorgingshuis is ook een grondrecht. Dat werd verboden..om maar even een voorbeeld te geven.
Dat kun je dus in mijn en vele anderen hun beleving niet maken. Ik blijf er ook bij dat er nooit is nagedacht over regels omtrent demonstraties in de chaos vd Corona tijd want welke imbeciel gaat er nu ook bedenken zich tussen 5000 man te voegen als ,,drukte vermijden,, al tijden word geadvisseerd?? Het is een groot zooitje nu en alles word per dag veranderd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:43

Loretta schreef:

Klopt als een bus , ze heeft een verkeerde inschatting gemaakt en dat kan gebeuren. Met excuses was ze hier mee weg gekomen. Maar ze heeft zich aan alle kanten in proberen te dekken en de schuld op anderen te schuiven en daar mag ze niet mee wegkomen, vind ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:51

Popstra schreef:
en dat al dit gewoon bij wijze van spreken van tafel geveegd word en je rustig met 5000 man kan gaan samen zijn wanneer je maar wil en waar je het maar wil omdat demonstreren een grondrecht is!

Als dat het geval is zou ik denken: mooi moment om na te denken over vrijheid, onvrijheid, wat eerlijk is en wat niet. Hoe je belangen afweegt (wanneer heeft welk recht voorrang? En waarom)

Citaat:
En Weet je, je oude vader of/en moeder kunnen bezoeken in een verzorgingshuis is ook een grondrecht. Dat werd verboden..om maar even een voorbeeld te geven.

Dit is absoluut een onderwerp dat veel en veel meer aandacht verdient! Ik vind de manier waarop we dat hebben gedaan als maatschappij heel erg.
Alleen. Je koppelt ze aan elkaar, maar ze staan los van elkaar. We zijn slecht met mensen in onder andere verzorgingstehuizen omgegaan, omdat we daar slecht mee omgegaan zijn en er niet (voldoende) mensen waren op de juiste plekken om daar aandacht voor te vragen.
Dat is erg, en dat vind ik ook echt een probleem.

Maar het staat los van de demonstratie. Het is niet dat de rechten van mensen in een verzorgingstehuis met terugwerkende kracht beter gewaarborgd zijn als de demonstraties niet plaatsvinden. Het is uiteindelijk juist andersom: alle vormen van onrecht groeien als niemand zich ertegen uitspreekt. Juist daarom is het recht op demonstratie belangrijk (ook als je individuele demonstraties niet per se onderschrijft.)

Citaat:
want welke imbeciel gaat er nu ook bedenken zich tussen 5000 man te voegen als ,,drukte vermijden,, al tijden word geadvisseerd??

Mensen die betrokken zijn bij de levens in Amerika wellicht. Van slachtoffers van politiegeweld. Je mag het oneens zijn met de demonstratie hoor, maar het is niet terecht om hun motivatie zo weg te zetten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:53

En dat mensen willen zien dat ze af treed is ook niet van gisteren. Ze heeft al eerder haar hachje moeten redden omdat haar zoontje met het pistool van zn vader rond liep. Toen werd er ook gedraaid en gelogen en omdat ze Amsterdam zoals we de stad al jaren kennen naar zn ,,klote,, helpt door van alles en nog wat te willen sluiten. Ik ben zelf Amsterdammer en neen, zij is vanaf dag 1 dat ze er zit niet zo geliefd en populair nee.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:55

Shadow0 schreef:
Mensen die betrokken zijn bij de levens in Amerika wellicht. Van slachtoffers van politiegeweld. Je mag het oneens zijn met de demonstratie hoor, maar het is niet terecht om hun motivatie zo weg te zetten.

Ik zie het als 'never waste a good crisis'. Misstanden overal op de wereld zijn aan de orde van de dag, ze hadden ook pré corona al een zaak kunnen uitkiezen. Dit is gewoon massaophitsing terwijl de hele wereld door een diepe crisis gaat en de gezondheidsrisico's zijn niet te onderschatten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:57

Oh en Shadow, ik ben ook begaan met die mensen in Amerika hoor maar heb nu niet bepaald de behoefte stad na stad af te gaan om te gaan demonstreren. Wellicht mijn leeftijd daar in mee bepaald, ik al jaren genoeg gezien heb om te weten het volkomen nutteloos is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:00

Popstra schreef:
Oh en Shadow, ik ben ook begaan met die mensen in Amerika hoor maar heb nu niet bepaald de behoefte stad na stad af te gaan om te gaan demonstreren.

Dat is toch prima? Niemand moet demonstreren. Maar anderen vinden het wel zo belangrijk, om een veelheid van redenen. Je kunt erkennen dat verschillende mensen verschillende motivaties hebben, verschillende afwegingen maken, en op verschillende manieren erbij betrokken kunnen zijn.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:13

Ik snap dat vaker demonstreren in verschillende steden misschien ook kan helpen, zo verklein je de kans dat mensen ov pakken om te reizen. Maar de demonstranten die nu naar elke demonstratie gaan terwijl ze bijvoorbeeld op de Dam geweest zijn gaat mij ook te boven. Welk deel van twee weken quarantaine snappen ze dan niet?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:29

Popstra schreef:
En dat mensen willen zien dat ze af treed is ook niet van gisteren. Ze heeft al eerder haar hachje moeten redden omdat haar zoontje met het pistool van zn vader rond liep. Toen werd er ook gedraaid en gelogen en omdat ze Amsterdam zoals we de stad al jaren kennen naar zn ,,klote,, helpt door van alles en nog wat te willen sluiten. Ik ben zelf Amsterdammer en neen, zij is vanaf dag 1 dat ze er zit niet zo geliefd en populair nee.

En toch was ze gekozen, wat betekend dat de meerderheid het er mee eens was dat ze burgemeester zou worden."Niet zo geliefd en populair" zal misschien wel zo zijn, maar dan zit je ook wel in een bepaalde bubbel ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:42

Mand schreef:
Ik snap dat vaker demonstreren in verschillende steden misschien ook kan helpen, zo verklein je de kans dat mensen ov pakken om te reizen. Maar de demonstranten die nu naar elke demonstratie gaan terwijl ze bijvoorbeeld op de Dam geweest zijn gaat mij ook te boven. Welk deel van twee weken quarantaine snappen ze dan niet?

In ieder geval fijn dat jij het wel goed snapt en daar ook naar handelt , zoals gezegd, ik heb niets tegen demonstreren maar wel veilig. En dat heb jij gedaan, top.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 04-06-20 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:43

Popstra schreef:

Als je het nou over een storm in een glas water had, dan was het dat verhaal wel. Puberende zoon loopt met filmrekwisiet op straat, nou nou nou. De wereld vergaat. Als het al een probleem is, dan is het dat guur rechts dat tot het einde der tijden blijft herhalen. Terwijl ze zo hypocriet als de neten zijn, want een groot deel van die dit veroordelen, zijn een groot voorstander van het recht op vuurwapengebruik door burgers voor zelfbescherming.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:47

bigone schreef:
Mand schreef:

In ieder geval fijn dat jij het wel goed snapt.

;) Fijn dat ik jullie hopelijk kan laten inzien dat niet elke demonstrant het totaal hersenloos doet. Ik geloof ook zeker dat niet iedereen daar staat voor het punt, maar ook om coole foto's te maken en te zeggen "kijk hoe goed! Ik was er bij!!". In mijn ogen mis je dan totaal de inzet. Net zoals alle mensen die de blackouttuesday deelde maar nog steeds "all lives matter" zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:53

bigone schreef:
Mand schreef:

In ieder geval fijn dat jij het wel goed snapt.

;) Fijn dat ik jullie hopelijk kan laten inzien dat niet elke demonstrant het totaal hersenloos doet. Ik geloof ook zeker dat niet iedereen daar staat voor het punt, maar ook om coole foto's te maken en te zeggen "kijk hoe goed! Ik was er bij!!". In mijn ogen mis je dan totaal de inzet. Net zoals alle mensen die de blackouttuesday deelde maar nog steeds "all lives matter" zeggen.[/quote]
Mand, ook een oprechte vraag van mijn kant . Hoe kijk jij tegen de uitspraak van Jerry Afryre aan die , nadat er kritiek kwam op het slecht organiseren op de Dam , iedereen die daar iets over zei een racist noemde ? Hij heeft het oorspronkelijke bericht iets gewijzigd maar dit neemt hij niet terug . Hoe kun je dialoog/verandering verwachten wanneer iemand zich zo opstelt?

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:59

bigone schreef:
Mand, ook een oprechte vraag van mijn kant . Hoe kijk jij tegen de uitspraak van Jerry Afryre aan die , nadat er kritiek kwam op het slecht organiseren op de Dam , iedereen die daar iets over zei een racist noemde ? Hij heeft het oorspronkelijke bericht iets gewijzigd maar dit neemt hij niet terug . Hoe kun je dialoog/verandering verwachten wanneer iemand zich zo opstelt?

Ik vind dat nergens op slaan. Ik snap ook echt ontzettend goed dat het een steek in de rug kan zijn van zorgpersoneel en mensen die zich ondanks bijvoorbeeld psychische problemen toch binnen hebben opgesloten en het hier erg moeilijk mee hebben. Er zit een groot tussen 'deel van het probleem' zijn (en daarmee doel ik op het probleem dat weinig mensen zich uitspreken en er eerst weer een moord nodig is voor er actie ondernomen word; niet op het probleem van racistische mensen) en iemand zo klakkeloos een racist noemen. Dat is simpelweg te kort door de bocht, en ik vind het heel dom dat ze iemand als hem, waarvan bekend is dat hij te erg in emotie gaat praten, het woord geven. Er staat een mooi interview met zanger Akwasi online, en hij vertelt heel rustig en duidelijk over zijn ervaringen. Ik vind het jammer dat dat geen aandacht en podium krijgt maar de gene met de grootste bek wel.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:25

Shadow0 schreef:

Maar waarom zouden wij ons daar hier mee moeten bemoeien? Of wil je nu werkelijk suggereren dat die 5000 mensen op de Dam of de Erasmusbrug daadwerkelijk betrokken zijn geweest bij politiegeweld in Amerika? Heeft de politie daar echt zo de pik op Nederlanders dat ruim 5000 landgenoten daar de afgelopen tijd mee te maken hebben gehad?
En als ze er geen partij in zijn geweest, waarom dan hier in Nederland dan die overdreven bemoeienis met wat er dáár plaatsvindt?

Er gebeurt overal wel iets waar we hier een mening over kunnen hebben. Moeten we dan ook ineens de straat op vanwege Oeigoeren, Koerden, Oost-Oekraïners, Catalanen, Russische homo's, Burmese moslims, Egyptische christenen, etc.?
En als we dat zouden doen, zou dat íets uitmaken voor die mensen? Dat er hier mensen met een spandoek op een plein staan te roepen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:44

Ik ben ook niet per se een fan van Femke en ik vind niet dat ze het heel goed heeft aangepakt hier, maar wat betreft haar populariteit: ze kreeg ook wel een paar schoenen te vullen. Van der Laan was zó ontzettend geliefd, daartussenin hebben alleen een paar waarnemers gezeten - dat was te verwachten, dat het niet zo mee zou vallen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:34

Blue_Eyes schreef:
Ik ben ook niet per se een fan van Femke en ik vind niet dat ze het heel goed heeft aangepakt hier, maar wat betreft haar populariteit: ze kreeg ook wel een paar schoenen te vullen. Van der Laan was zó ontzettend geliefd, daartussenin hebben alleen een paar waarnemers gezeten - dat was te verwachten, dat het niet zo mee zou vallen.

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat ze ook wel een aantal dingen goed heeft gedaan. Dat vergeten veel mensen. Ik vind aftreden te ver gaan. Ze heeft zich aan de andere kant wel hard gemaakt tegen racisme, dat is ook wat waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:43

Danique_G schreef:
Blue_Eyes schreef:

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat ze ook wel een aantal dingen goed heeft gedaan. Dat vergeten veel mensen. Ik vind aftreden te ver gaan. Ze heeft zich aan de andere kant wel hard gemaakt tegen racisme, dat is ook wat waard.

Kun je je nog afvragen of dat de taak is van een (onafhankelijke) burgemeester, je hard maken tegen racisme.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:48

Vraag me voornamelijk af wat je hiermee probeert te zeggen Joman?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:52

Dank voor je antwoord Mand.
Ik vind niet dat er een moord voor nodig moet zijn, zeker niet omdat er nu eentje gefilmd is. Want moord en doodslag door wit op zwart, nog heel veel meer zwart op zwart , daar word door de BLM totaal niet over gerept is daily business in de Usa . Ik snap de verontwaardiging maar vind ook dat het recht zijn beloop moet hebben, ook in de usa. Ondanks alles , deze twee mensen kenden elkaar van een bijbaan en het kan een moord zijn die ergens anders zijn oorsprong behalve racisme kan hebben . Wanneer deze man blank was geweest had de wereld er niet om gemaald. Ik probeer het netjes te zeggen want ik denk dat het zeer waarschijnlijk die politieagent een racist was. Maar zonder de aanleiding te weten voor de moord op deze man word wel meteen over de hele wereld de racismekaart getrokken . Logisch maar heel misschien niet terecht .
In Nederland word dan meteen 400 jaar onrecht erbij gehaald , mijn vader haatte de Duitsers om de tweede WO , ik neem de huidige generatie totaal niets kwalijk , niet helemaal te vergelijken want het is geen oorlog meer maar waarom word ik als racist betiteld puur omdat ik wit ben want zover gaat het al en dat is diep triest.