Baudets Marokkanentweet

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 10:47

enzino schreef:
De meeste mensen beschouwen dat ook zo met een land. Wij, en onze ouders, grootouders, etc, hebben dat gigantische bos dat hier een miljoen jaar geleden stond omgetoverd naar een welvarend land. Nu hebben we de opvatting dat het daarom van ons is.

De huidige natiestaten zijn een 19e-eeuwse uitvinding. Migratie is van alle tijden. Je kunt daarom niet zomaar stellen dat 'we' als Nederlanders op basis van het feit dat we hier geboren zijn en op basis van wat onze verre voorouders hier opgebouwd zouden hebben, recht hebben op dit land. Want die voorouders kwamen misschien wel heel ergens anders vandaan.
Daarbij,'we' hebben onze welvaart voor een niet onaanzienlijk deel te danken aan onze voormalige overzeese koloniën.
En dan nog, waarom zou je recht hebben op welvaart puur op basis van waar je wieg heeft gestaan. Wij hebben simpelweg vet veel geluk gehad dat we toevallig in Nederland geboren zijn. Meer niet, het is niet onze verdienste.
Dus op die opvatting van 'het is ons land' valt wel wat af te dingen.

In principe heeft ieder mens ongeacht afkomst en geboortegrond recht op het nastreven van geluk en welvaart. Dus in principe hebben economische vluchtelingen naar mijn idee het volste recht om hierheen te (willen) komen.
Dat wil alleen niet zeggen dat het in de praktijk realistisch en wenselijk is om de grenzen dan maar open te zetten. De huidige migratiestromen zijn zo omvangrijk en de mechanismen daarachter zo krachtig dat het onbelemmerd toelaten van gelukszoekers maatschappijontwrichtend zou werken.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:04

De uitspraak over nee zeggen door vrouwen wordt uitgelegd in het filmpje wat ik in een vorig bericht heb gedeeld. Het gaat niet over verkrachting. Het is gericht op dat je als man zijnde gewoon echt je best moet doen wil je de aandacht van een vrouw krijgen. Ik denk dat overmeesterd puur bedoeld is als iemand zo aantrekkelijk vinden dat je alleen nog maar aan die man denkt en tot over je oren verliefd bent. Dat je dan gewoon 'overmeesterd' bent. Dat het meer poëtisch bedoeld is. Het is immers een roman.

Over dat vrouwen meer links zijn klopt denk ik wel. Vrouwen zijn van nature zorgzamer dan mannen. Links is wat meer gericht op het zorgen voor anderen, rechts is meer gericht om op je eigen benen te staan.

Verder over de ambitie klopt ook in mijn optiek. Ik hoor het veel in mijn omgeving. Zelfs op mijn opleiding geven meiden aan liever thuis te blijven wanneer er kinderen komen. Sommige meiden geven zelfs aan dat ze de opleiding doen maar dit veel minder belangrijk is dan het gezin later. Zelf denk ik er ook zo over. Heel leuk die opleiding, maar komen er kinderen zou ik het super vinden als ik thuis kan blijven mocht dit financieel kunnen. Of eventueel parttime te gaan werken. Ik wil niet dat mijn kinderen later alleen maar op kinderdagverblijven zitten. Ik vind dat daar helemaal niets mis mee is, het ouderwetse beeld van de man die werkt en de vrouw die thuis zit. Of desnoods andersom. De man die thuis zit en de vrouw die werkt.
Wil natuurlijk niet zeggen dat er genoeg vrouwen zijn die carrière maken zeer belangrijk vinden. En ook daar is helemaal niks mis mee! Maar ik denk wel dat er waarheid in zit dat over het algemeen genomen vrouwen minder ambitie hebben dan mannen. Nu ben ik geen anti feminist, zeker niet. Ik geloof alleen niet in gelijkheid van mannen en vrouwen, vrouwen zijn bijvoorbeeld meestal zorgzamer en mannen zijn meestal fysiek sterker. Mannen en vrouwen zullen ook nooit gelijk zijn en ik denk dat dat goed is, zodat we elkaar juist kunnen aanvullen. Waar ik wel sterk in geloof is dat vrouwen gelijken kansen moeten krijgen als mannen. Dus dat er op een sollicitatie geen onderscheid wordt gemaakt tussen man en vrouw. Dat een vrouw net zo ver kan komen als een man, zonder dat vrouwen hier meer moeite voor moeten doen. Dat ik later zelf mag kiezen of ik fulltime wil gaan werken, of dat ik een huismoeder wil zijn...

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:04

enzino schreef:
Brainless schreef:
Ik snap niet dat iemand kan zeggen: het is ons land en jammer dan dat anderen het slechter getroffen hebben, hadden ze maar in Nederland geboren moeten worden.

Tuurlijk snap je dat wel, want om dezelfde reden vind jij het niet prettig als iemand op straat je geld of telefoon afpakt. Omdat jij het als jouw eigendom ziet vind jij dat jij er het alleenrecht op hebt. Ongeacht of die andere persoon jouw geld en telefoon beter kan gebruiken.

Nee dat snap ik dus niet.

Die vergelijking slaat nergens op.
Mijn telefoon is mijn persoonlijk bezit, net zoals mijn auto/huis enz.
Iemand die dat afpakt steelt, maar mensen die hier komen wonen stelen niet mijn spullen.
Ik heb absoluut niet het alleenrecht op het wonen/werken in Nederland.

Maar nu begrijp ik (denk ik wel) waarom mensen zeggen dat buitenlanders "onze" banen/huizen enz afpakken, omdat bepaalde mensen vinden het alleenrecht te hebben op alles wat binnen de grens is.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Baudets Marokkanentweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 11:31

Eens. Een land is geen gedeeld bezit. Het gaat om de samenleving waar je gezamelijk verantwoordelijkheid voor draagt. Niet puur om het materiële aspect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:37

Nobele instellingen, alleen niet heel praktisch ben ik bang.

"Wonen/werken" is meer dan een baan en het recht iets te huren, het is ook recht op gezondheidszorg, bijstand, veiligheid, onderwijs en hulp op je oude dag. Dat alles kost geld en dat is er niet onbeperkt.

Een oplossing zou zijn de grenzen open te zetten en alles in rekening te brengen. Kanker? 100k euro aftikken of sterven. Werkloos? Pech, ga maar op straat wonen. Kind naar basisschool? 5000 euro per jaar. Gehandicapt? Ik hoop dat je rijke ouders hebt.

BigOne
Berichten: 38687
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:46

Calixae schreef:
De uitspraak over nee zeggen door vrouwen wordt uitgelegd in het filmpje wat ik in een vorig bericht heb gedeeld. Het gaat niet over verkrachting. Het is gericht op dat je als man zijnde gewoon echt je best moet doen wil je de aandacht van een vrouw krijgen. Ik denk dat overmeesterd puur bedoeld is als iemand zo aantrekkelijk vinden dat je alleen nog maar aan die man denkt en tot over je oren verliefd bent. Dat je dan gewoon 'overmeesterd' bent. Dat het meer poëtisch bedoeld is. Het is immers een roman.

Over dat vrouwen meer links zijn klopt denk ik wel. Vrouwen zijn van nature zorgzamer dan mannen. Links is wat meer gericht op het zorgen voor anderen, rechts is meer gericht om op je eigen benen te staan.

Verder over de ambitie klopt ook in mijn optiek. Ik hoor het veel in mijn omgeving. Zelfs op mijn opleiding geven meiden aan liever thuis te blijven wanneer er kinderen komen. Sommige meiden geven zelfs aan dat ze de opleiding doen maar dit veel minder belangrijk is dan het gezin later. Zelf denk ik er ook zo over. Heel leuk die opleiding, maar komen er kinderen zou ik het super vinden als ik thuis kan blijven mocht dit financieel kunnen. Of eventueel parttime te gaan werken. Ik wil niet dat mijn kinderen later alleen maar op kinderdagverblijven zitten. Ik vind dat daar helemaal niets mis mee is, het ouderwetse beeld van de man die werkt en de vrouw die thuis zit. Of desnoods andersom. De man die thuis zit en de vrouw die werkt.
Wil natuurlijk niet zeggen dat er genoeg vrouwen zijn die carrière maken zeer belangrijk vinden. En ook daar is helemaal niks mis mee! Maar ik denk wel dat er waarheid in zit dat over het algemeen genomen vrouwen minder ambitie hebben dan mannen. Nu ben ik geen anti feminist, zeker niet. Ik geloof alleen niet in gelijkheid van mannen en vrouwen, vrouwen zijn bijvoorbeeld meestal zorgzamer en mannen zijn meestal fysiek sterker. Mannen en vrouwen zullen ook nooit gelijk zijn en ik denk dat dat goed is, zodat we elkaar juist kunnen aanvullen. Waar ik wel sterk in geloof is dat vrouwen gelijken kansen moeten krijgen als mannen. Dus dat er op een sollicitatie geen onderscheid wordt gemaakt tussen man en vrouw. Dat een vrouw net zo ver kan komen als een man, zonder dat vrouwen hier meer moeite voor moeten doen. Dat ik later zelf mag kiezen of ik fulltime wil gaan werken, of dat ik een huismoeder wil zijn...

Het eerste en laatste deel van het bericht spreekt elkaar aardig tegen, mannen moeten hun stinkende best doen om een vrouw te veroveren :') en dan verderop, vrouwen moeten dezelfde kansen krijgen als mannen.
Baudet is een meester in allerlei opmerkingen de wereld ingooien die op verschillende manieren uit te leggen zijn maar dubbelzinnig zijn ze allemaal. Ik vind dat een politicus, wat hij zeker niet is, niet op deze manier bezig moet zijn. Walgelijk.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Baudets Marokkanentweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:51

Exact Bigone.
Ik zie werkelijk niet in waarom een politicus met dusdanige macht zulke uitspraken zou moeten doen. Het voegt echt helemaal niks toe behalve nog meer anti Baudet. Doet ie goed.

mysa

Berichten: 10647
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Baudets Marokkanentweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:03

Ik geloof toch echt dat de vrouwen die alleen een studie volgen om te werken zolang er geen kinderen zijn, tegenwoordig sterk in de minderheid zijn.
Bovendien is dat heel onverstandig omdat het ze afhankelijk maakt van hun echtgenoot. Als het huwelijk spaak loopt zie je die vrouwen vaak in de bijstand komen. Dus dat is dan weggegooid studiegeld en afhankelijk worden van een uitkering.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:26

Bigone, ik snap je vergelijking niet helemaal. Ik leg iets uit over hoe het eerste stuk bedoeld wordt. In het laatste stuk geef ik mijn mening over hoe ik zelf denk over gelijke kansen, dat staat los van het interpreteren van opmerkingen van Baudet. Dus eigenlijk kan je dan juist de conclusie trekken dat ik het oneerlijk vind dat mannen zo hun best moeten doen een vrouw te versieren.
Hoezo is het onverstandig mysa? Dit is dus wat er bedoeld wordt met dat er ontzettend veel druk op vrouwen wordt gelegd. Je moet een opleiding doen en een goede baan hebben want je moet onafhankelijk zijn. Je moet er als vrouw voor zorgen dat wat er ook gebeurt, je niet afhankelijk bent van een man. Carrière maken als vrouw! Wie zegt dat ik dat wil? Wie zegt dat ik niet gewoon afhankelijk wil zijn? Wie zegt dat mijn studiegeld weggegooid geld is in het geval ik afhankelijk ben van een man? Stel ik ben afhankelijk van een man en wij gaan uit elkaar. Ik heb dan toch een opleiding? Ik kan dan alsnog er voor zorgen dat ik niet in de bijstand kom door uiteindelijk weer te gaan werken toch? Wie bepaald voor mij dat ik moet werken en niet afhankelijk mag zijn van een man?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Baudets Marokkanentweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:30

Maar Calixae, in je eerdere post laat je even zien wat Baudet écht bedoeld met zijn uitspraken. Geeft dat niet al aan hoe fout die man is? Seksisme ten top en dan nog niet eens goed uit kunnen leggen wat hij daadwerkelijk bedoeld met zijn uitspraken.

mysa

Berichten: 10647
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:49

Calixae schreef:
Hoezo is het onverstandig mysa? Dit is dus wat er bedoeld wordt met dat er ontzettend veel druk op vrouwen wordt gelegd. Je moet een opleiding doen en een goede baan hebben want je moet onafhankelijk zijn. Je moet er als vrouw voor zorgen dat wat er ook gebeurt, je niet afhankelijk bent van een man. Carrière maken als vrouw! Wie zegt dat ik dat wil? Wie zegt dat ik niet gewoon afhankelijk wil zijn? Wie zegt dat mijn studiegeld weggegooid geld is in het geval ik afhankelijk ben van een man? Stel ik ben afhankelijk van een man en wij gaan uit elkaar. Ik heb dan toch een opleiding? Ik kan dan alsnog er voor zorgen dat ik niet in de bijstand kom door uiteindelijk weer te gaan werken toch? Wie bepaald voor mij dat ik moet werken en niet afhankelijk mag zijn van een man?


Die druk om een opleiding te volgen en geld te verdienen zouden vrouwen zichzelf op moeten leggen.

En de zorg voor kinderen voor een evenredig deel op de schouders van de man moeten leggen.

Dat is het grootste euvel, dat het te vaak de vrouw is die verantwoordelijk is voor de zorgtaken in het gezin.

(zo'n veertig procent van de huwelijken eindigt in een scheiding en met zo'n gat op je CV en weinig werkervaring kom je moeilijk aan de bak).

pien_2010

Berichten: 44025
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:54

Calixae schreef:
Bigone, ik snap je vergelijking niet helemaal. Ik leg iets uit over hoe het eerste stuk bedoeld wordt. In het laatste stuk geef ik mijn mening over hoe ik zelf denk over gelijke kansen, dat staat los van het interpreteren van opmerkingen van Baudet. Dus eigenlijk kan je dan juist de conclusie trekken dat ik het oneerlijk vind dat mannen zo hun best moeten doen een vrouw te versieren.
Hoezo is het onverstandig mysa? Dit is dus wat er bedoeld wordt met dat er ontzettend veel druk op vrouwen wordt gelegd. Je moet een opleiding doen en een goede baan hebben want je moet onafhankelijk zijn. Je moet er als vrouw voor zorgen dat wat er ook gebeurt, je niet afhankelijk bent van een man. Carrière maken als vrouw! Wie zegt dat ik dat wil? Wie zegt dat ik niet gewoon afhankelijk wil zijn? Wie zegt dat mijn studiegeld weggegooid geld is in het geval ik afhankelijk ben van een man? Stel ik ben afhankelijk van een man en wij gaan uit elkaar. Ik heb dan toch een opleiding? Ik kan dan alsnog er voor zorgen dat ik niet in de bijstand kom door uiteindelijk weer te gaan werken toch? Wie bepaald voor mij dat ik moet werken en niet afhankelijk mag zijn van een man?



Die keuze kun je maken uiteraard alleen hebben mijn vader en moeder mij geleerd 40 jaar geleden (dat was toen hoogst uitzonderlijk), dat er dermate veel huwelijken kapot gaan (ouders ,zijn 60 jaar getrouwd geweest) dat je als vrouw moet zorgen dat je niet alleen studies moet hebben maar ook ervaring moet hebben in het arbeidsleven zodat je altijd onder alle omstandigheden jezelf en eventuele kinderen kunt onderhouden.
Ik heb ze bedankt voor die tip want ik had een geweldige man die na het baren van onze kinderen zich ontpopte tot een hele foute man. Ik heb mijn kinderen altijd goed kunnen onderhouden en ze een goede universitaire opleiding kunnen geven.

Het was zwaar met zo'n foute man, vader in mijn en hun leven, maar ik heb de schade beperkt kunnen houden ondanks zijn onverantwoorde gedrag op heel veel fronten( waaronder financieel). Ik heb altijd goede gaan gehad en door het hoge inkomen 32 uur kunnen werken zodat zorg en kinderen gecombineerd kon worden met hulp van goede vrienden.

Denk dus heel goed na voordat je jouw welzijn in handen van je partner legt.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Baudets Marokkanentweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:05

Ik dacht toch eigenlijk al wel dat we zo ver waren dat het een voorrecht is om als vrouw ook te kunnen studeren, te werken en onafhankelijk te zijn... -O-
Waarom zou je dat niet willen? Waarom jezelf degraderen?
En vooral; waarom niet de keuze bij iedereen zelf laten ipv te verkondigen dat vrouwen toch al minder ambitieus zijn dan mannen, dat ze toch beter thuis kunnen blijven?
Zo zonde van alle emancipatie.
Waarom wordt er over de vrouw geoordeeld als ze niet thuisblijft na het broeden of iig niet een flink stuk minder gaat werken, en wordt dit nou nooit aan mannen gevraagd :?

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:07

Citaat:
Maar dan blijft wel de vraag: wie kan claimen dat hij een land als 'eigendom' kan claimen? Hoe veel generaties van 'zuivere' Nederlanders moeten je voor zijn gegaan? Vanaf welk moment in de geschiedenis kun je Nederland, zoals we het nu kennen, definiëren?



Grappige, of nu ja, terechte vragen.
Een land claimen geeft mij associaties met 'manifest destiny' : "wij" ontdekten het Grote Schildpadeiland (nu bekend als Noord Amerika)
we vonden het vanzelfsprekend en 'manifest' dat dat land 'voor ons was'
en de oorspronkelijke bewoners (nicknamed 'Indianen') werden uitgemoord.

Naar internationaal recht mag het niet meer, maar het gebeurt vrees ik nog steeds. Rohinyas, Oeigoeren, om eens iets te noemen.

De oude stad Athene gold als democratie : je moest man zijn, geen slaaf en er 'al drie generaties' wonen. Wij zijn daar sneller mee: staatsburgerschap, bij de gemeente ingezetene is voldoende.

En idd: onze staten zijn uitgevonden in de 19e eeuw.
Een deel van die tijd waren we Frans en een deel van die tijd waren België, Luxemburg en Nederland een en hetzelfde land. (We hadden toen ook al drie hoofdsteden: alfabetisch: Amsterdam, Brussel en Luxemburg.) (Later werd dat Amsterdam Den Haag en Soestdijk. ;) )

BigOne
Berichten: 38687
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:12

Wanneer vrouwen huisvrouw willen zijn en daarnaast ook nog eens afhankelijk van een ander( kan man of vrouw zijn) dan moeten ze dat helemaal zelf weten maar verschuil je niet achter Baudet.
Net als Pien waren mijn ouders ook zo verstandig om te eisen dat ik voor mezelf moest kunnen zorgen. En onze kinderen hebben dezelfde boodschap meegekregen.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:15

Je zou denken dat een historicus als Baudet wel zou weten dat in de geschiedenis de standaard altijd is geweest dat beide partners werken en dat een vrouw die thuis zit en voor de kinderen zorgt de uitzondering is. Het was een teken van welvaart dat tijdens de industriële revolutie ontstond, "kijk eens hoe rijk ik ben, ik kan mijn vrouw thuis laten zitten zonder te werken". Maar ook in die tijd had het gros van de mensen die luxe niet en werkten zowel man als vrouw om het hoofd maar net boven water te houden.

Het hele idee van de vrouw, die de hele dag thuis zit en het huishouden doet, is gewoon een drogbeeld uit de romantiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:27

verootjoo schreef:
Ik dacht toch eigenlijk al wel dat we zo ver waren dat het een voorrecht is om als vrouw ook te kunnen studeren, te werken en onafhankelijk te zijn... -O-
Waarom zou je dat niet willen? Waarom jezelf degraderen?
En vooral; waarom niet de keuze bij iedereen zelf laten ipv te verkondigen dat vrouwen toch al minder ambitieus zijn dan mannen, dat ze toch beter thuis kunnen blijven?
Zo zonde van alle emancipatie.
Waarom wordt er over de vrouw geoordeeld als ze niet thuisblijft na het broeden of iig niet een flink stuk minder gaat werken, en wordt dit nou nooit aan mannen gevraagd :?




Met deze opmerking ben ik het dan weer niet eens. Jezelf degraderen als vrouw zolang je ergens voor KIEST, bestaat niet. Het mooie van de emancipatie en het feminisme is dat ze ervoor hebben gezorgd dat vrouwen evenveel KEUS hebben over wat ze met hun leven willen doen. Althans, hier in het westen. Ik vind het eigenlijk vervelender dat jij woorden als "broeden" enzo gebruikt voor een vrouw die ervoor kiest om thuis te blijven. Het is absoluut fantastisch dat wij vrouwen ervoor hebben gezorgd dat we het even ver kunnen schoppen als een man. Ik maak daar ook volledig gebruik van; ik werk keihard aan mijn carriére. Het is echter verschrikkelijk dat vrouwen andere vrouwen zo ontzettend betuttelen voor hun KEUZES. We zouden elkaar juist moeten ondersteunen, ongeacht de keuzes die we maken. Maar kennelijk hebben sommigen last van een superioriteitscomplex.

En nee, ik ben geen Baudet stemmer, ik verafschuw die vent.

mysa

Berichten: 10647
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Baudets Marokkanentweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:29

Punt is dat we denken dat we een keuze hebben. Maar de in mijn ogen verkeerde keuze kan heel vervelende gevolgen hebben.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:39

verootjoo schreef:
Ik dacht toch eigenlijk al wel dat we zo ver waren dat het een voorrecht is om als vrouw ook te kunnen studeren, te werken en onafhankelijk te zijn... -O-
Waarom zou je dat niet willen? Waarom jezelf degraderen?
En vooral; waarom niet de keuze bij iedereen zelf laten ipv te verkondigen dat vrouwen toch al minder ambitieus zijn dan mannen, dat ze toch beter thuis kunnen blijven?
Zo zonde van alle emancipatie.
Waarom wordt er over de vrouw geoordeeld als ze niet thuisblijft na het broeden of iig niet een flink stuk minder gaat werken, en wordt dit nou nooit aan mannen gevraagd :?


Je legt mij nu allerlei dingen in de mond die ik niet heb gezegd. En omdat het een voorrecht is moet je het willen? Ik vind het een voorrecht dat je mag kiezen wat je wil. Of dat nou studeren of huismoeder zijn is. Dat heeft niks met degraderen te maken. Dat ik een opleiding kan volgen, wil niet zeggen dat ik mezelf degradeer als ik er voor kies dat niet te doen. En ik heb nooit gezegd dat vrouwen maar thuis moeten blijven als ze minder ambitieus zijn. Daarnaast veroordeel ik geen vrouwen die wel carrière willen maken en mannen niet wanneer ze thuis blijven. Heb het er met mijn vent wel eens over gehad dat hij thuis blijft als er kinderen zijn. Ideaalste lijkt mij dat degene die het meest verdient werkt, en de ander thuis blijft. Ik ga later waarschijnlijk meer verdienen dan mijn vriend dus zou het in mijn ogen logisch zijn dat hij huisvader wordt als hij dat ziet zitten. Maar tegelijkertijd is mijn baan later makkelijker te combineren met kinderen. Dus dat is iets wat we tegen die tijd even moeten uitvogelen. Het gaat mij er om dat we het financieel kunnen redden en tegelijkertijd altijd iemand thuis is voor de kinderen.
Wil niet zeggen dat ik afhankelijk wil zijn trouwens wanneer ik wel huismoeder ben. Ook mijn ouders hebben mij opgevoed met dat ik voor mezelf kan zorgen en niet afhankelijk word. Ik doe een opleiding in de zorg, altijd werk in. Ook al zou ik straks 10 jaar niet werken. Ik doe mijn BIG opnieuw en daarna kan ik zo het werkveld weer in. Desnoods op een lager niveau dan waar ik voor studeer. Maar mijn vraag is waarom mogen vrouwen niet afhankelijk zijn als ze daar voor kiezen? Waarom moet een vrouw onafhankelijk zijn, studeren een een goede baan hebben? Het is toch juist een voorrecht om te mogen kiezen?

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:41

Resistance schreef:
verootjoo schreef:
Ik dacht toch eigenlijk al wel dat we zo ver waren dat het een voorrecht is om als vrouw ook te kunnen studeren, te werken en onafhankelijk te zijn... -O-
Waarom zou je dat niet willen? Waarom jezelf degraderen?
En vooral; waarom niet de keuze bij iedereen zelf laten ipv te verkondigen dat vrouwen toch al minder ambitieus zijn dan mannen, dat ze toch beter thuis kunnen blijven?
Zo zonde van alle emancipatie.
Waarom wordt er over de vrouw geoordeeld als ze niet thuisblijft na het broeden of iig niet een flink stuk minder gaat werken, en wordt dit nou nooit aan mannen gevraagd :?




Met deze opmerking ben ik het dan weer niet eens. Jezelf degraderen als vrouw zolang je ergens voor KIEST, bestaat niet. Het mooie van de emancipatie en het feminisme is dat ze ervoor hebben gezorgd dat vrouwen evenveel KEUS hebben over wat ze met hun leven willen doen. Althans, hier in het westen. Ik vind het eigenlijk vervelender dat jij woorden als "broeden" enzo gebruikt voor een vrouw die ervoor kiest om thuis te blijven. Het is absoluut fantastisch dat wij vrouwen ervoor hebben gezorgd dat we het even ver kunnen schoppen als een man. Ik maak daar ook volledig gebruik van; ik werk keihard aan mijn carriére. Het is echter verschrikkelijk dat vrouwen andere vrouwen zo ontzettend betuttelen voor hun KEUZES. We zouden elkaar juist moeten ondersteunen, ongeacht de keuzes die we maken. Maar kennelijk hebben sommigen last van een superioriteitscomplex.

En nee, ik ben geen Baudet stemmer, ik verafschuw die vent.


_/-\o_

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:44

Jij legt dus precies uit wat ik bedoel Calixae. Ik kan het alleen niet goed verwoorden.

Natuurlijk vind ik verkrachting niet oké, jemig zeg.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:46

Als je ervoor kiest vind ik het prima, ik oordeel ook nergens over.
Maar om dan te stellen dat vrouwen sowieso minder ambitieus zouden zijn en beter thuis kunnen zitten vind ik echt nonsens. Over mannen wordt dat nooit gezegd.
Hoe vaker dat gezegd wordt, hoe meer het waarheid wordt. En we beginnen er net een beetje af te komen.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:51

mysa schreef:
Punt is dat we denken dat we een keuze hebben. Maar de in mijn ogen verkeerde keuze kan heel vervelende gevolgen hebben.

Dat werkt beide kanten op.

Wat jij een verkeerde keuze vindt kan voor degene juist op dat moment een goede keuze zijn.
Wat je ook kiest, als je er maar achter staat met de goede en slechte dingen die daar uit voort kunnen vloeien.
Alles heeft voor en nadelen, zowel als je fulltime blijft werken als dat je thuis blijft voor de kinderen (en alles wat daar tussen zit).

Kies je om thuis te blijven en manlief vertrekt dan heb je een flinke uitdaging.
Maar andersom hoor ik ook; jeeh mijn relatie is nog goed nu de kinderen (bijna) zelfstandig zijn, had ik maar minder gewerkt om wat meer voor hun te kunnen zorgen.

Maar ook bv met het kopen van een huis; dan kun je ook problemen krijgen als je je baan kwijt raakt.
Was kopen dan een verkeerde keuze?

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Baudets Marokkanentweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:03

... en de keuze hoort in feite te zijn :
gesteld: 2 mensen voeden kinderen op,
hoe worden de zorgtaken verdeeld?


In de sexistische realiteit dat mannen meer verdienen voor hetzelfde werk snap ik de verdeling dat in een heterostel manlief hoogstens 1 werkdag 'inlevert' en 'de vrouw des huizes' 2 of 3 of etc. werkdagen inlevert.

Dat is triest, maar zegt nul, nada en noppes over deze vrouwen zelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:11

Alleen is dat geen realiteit en verdienen hoog-opgeleide vrouwen aan het begin van hun carriere zelfs vaak meer dan mannen. Dat verschil wordt na verloop van tijd kleiner, zo ongeveer rond de tijd dat ze zwangerschapsverlof nemen en zorgtaken prioriteit gaan geven (retorische vraag: zou er een verband zijn?).

Bovendien kiezen vrouwen er vaak voor een groter deel van de zorgtaken op zich te nemen. Heeft blijkbaar iets met de verschillen tussen mannen en vrouwen, evolutie en hormonen tijdens en na zwangerschap te maken.