steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:47

Loretta schreef:
Magrathea schreef:
Gisteren in de krant: het overgrote deel van de burgers heeft een positief beeld van boeren. En eerlijk, ik mis ook even waar boeren nou precies zo slecht worden afgeschilderd altijd? Wat er het dichtst in de buurt komt is onderzoek naar vervuiling van sectoren. Oprechte vraag dit want ik lees veel veel vaker "wij boeren worden altijd zo slecht neergezet " dan daadwerkelijk slechte praat over boeren :o

Bijvoorbeeld in boekjes in het onderwijs. Veehouders worden door dierenrechtenactivisten als heel slecht neergezet. Vanuit sommige politieke partijen worden boeren neergezet als vervuiler. Het overgrote deel van de bevolking heeft huist een positief beeld van de boeren. dat is gisteren wel gebleken. Alleen zijn dit niet de mensen die vooraan staan bij het publieke debat. Zeg maar de zwijgende meerderheid staan erg positief tegenover boeren. Maar die komen dan ook niet massaal naar een boerenbedrijf om dit met veel fanfare te verkondigen. dat doen enkel en alleen maar de tegenstanders van de veehouderij.

Ok maar heb je misschien voorbeelden van boekjes in het onderwijs? Ik kan je vertellen dat ik in de grote stad ben opgegroeid en wij hadden louter mooie verhalen over het boerderijleven in de klas, kan me niks negatiefs herinneren. (Dat vind ik zelf dan weer een ander probleem maar vooruit.)
Het is een feit dat de veehouderij in zijn huidige vorm een zeer vervuilende sector is, op veel verschillende gebieden. Daar kun je iets van vinden maar dat maakt het niet minder waar. Als Nederland niet per se de melkboer en de slager van de wereld zou willen zijn en de overconsumptie van dierlijke producten overal een flink stuk omlaag gaat (laat vlees maar weer een luxeproduct worden hoor) dan kun je het aantal dieren verminderen zonder verlies van inkomsten. En ook dat moet toch als muziek in de oren klinken? Meer tijd en ruimte voor de dieren die er wél zijn, meer aandacht voor natuur en milieu... dat lees ik dan weer overal, dat niemand zit te wachten op de gedwongen schaalvergroting, en dat snap ik heel goed.

En als je goed oplet zul je zien dat protesten binnen en buiten de politiek zich eigenlijk altijd richten op Straathof achtige figuren die echt met geen enkel goed fatsoen dierenliefhebbers genoemd kunnen worden. Daar kan de "gewone" veehouder het toch alleen maar mee eens zijn, dat zulke mensen zonder enige liefde voor het vak, de dieren of de natuur, op geen enkele manier met eerlijke hardwerkende boeren geassocieerd zouden moeten worden?

Ik denk echt dat ontzettend veel veehouders en dieren/milieuactivisten het op veel vlakken eigenlijk gewoon met elkaar eens zijn maar dat het debat zo gepolariseerd is dat dit gewoon niet meer gezien wordt. Ik las bijvoorbeeld dat er plannen zijn voor een Schipholdemonstratie - echt, bel Esther Ouwehand met een tijd en plaats en ze staat naast je, dat garandeer ik je.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:50

Jesse Klaver is vast ook een bondgenoot in de strijd tegen Schiphol :j

Fvd niet, die willen een uitbreiding van Schiphol in zee. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:50

Kinke schreef:
MarlindeRooz schreef:
Een paar uur? :=
Een paar dagen en honderden euro’s.

De weg is allang weer vrij hoor :D

Ik had het over Schiphol?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:10

Magrathea schreef:
Loretta schreef:

Bijvoorbeeld in boekjes in het onderwijs. Veehouders worden door dierenrechtenactivisten als heel slecht neergezet. Vanuit sommige politieke partijen worden boeren neergezet als vervuiler. Het overgrote deel van de bevolking heeft huist een positief beeld van de boeren. dat is gisteren wel gebleken. Alleen zijn dit niet de mensen die vooraan staan bij het publieke debat. Zeg maar de zwijgende meerderheid staan erg positief tegenover boeren. Maar die komen dan ook niet massaal naar een boerenbedrijf om dit met veel fanfare te verkondigen. dat doen enkel en alleen maar de tegenstanders van de veehouderij.

Ok maar heb je misschien voorbeelden van boekjes in het onderwijs? Ik kan je vertellen dat ik in de grote stad ben opgegroeid en wij hadden louter mooie verhalen over het boerderijleven in de klas, kan me niks negatiefs herinneren. (Dat vind ik zelf dan weer een ander probleem maar vooruit.)
Het is een feit dat de veehouderij in zijn huidige vorm een zeer vervuilende sector is, op veel verschillende gebieden. Daar kun je iets van vinden maar dat maakt het niet minder waar. Als Nederland niet per se de melkboer en de slager van de wereld zou willen zijn en de overconsumptie van dierlijke producten overal een flink stuk omlaag gaat (laat vlees maar weer een luxeproduct worden hoor) dan kun je het aantal dieren verminderen zonder verlies van inkomsten. En ook dat moet toch als muziek in de oren klinken? Meer tijd en ruimte voor de dieren die er wél zijn, meer aandacht voor natuur en milieu... dat lees ik dan weer overal, dat niemand zit te wachten op de gedwongen schaalvergroting, en dat snap ik heel goed.

En als je goed oplet zul je zien dat protesten binnen en buiten de politiek zich eigenlijk altijd richten op Straathof achtige figuren die echt met geen enkel goed fatsoen dierenliefhebbers genoemd kunnen worden. Daar kan de "gewone" veehouder het toch alleen maar mee eens zijn, dat zulke mensen zonder enige liefde voor het vak, de dieren of de natuur, op geen enkele manier met eerlijke hardwerkende boeren geassocieerd zouden moeten worden?

Ik denk echt dat ontzettend veel veehouders en dieren/milieuactivisten het op veel vlakken eigenlijk gewoon met elkaar eens zijn maar dat het debat zo gepolariseerd is dat dit gewoon niet meer gezien wordt. Ik las bijvoorbeeld dat er plannen zijn voor een Schipholdemonstratie - echt, bel Esther Ouwehand met een tijd en plaats en ze staat naast je, dat garandeer ik je.

Op zoek naar de overeenkomsten zou zeker goed zijn. Ik denk niet dat de meeste boeren het fijn vinden als ze zien wat de resultaten zijn van de huidige race too the bottom waarin er voor kleine familiebedrijven geen ruimte meer is. De polarisering is inderdaad een groot probleem. Daarvoor moet je inderdaad de beide uitersten in het debat niet tegenover elkaar zetten.

Het is natuurlijk wel zo dat boeren een begrijpelijke angst hebben ontwikkeld voor beleidswijzigingen. De meeste boeren zijn al deccenia in een overlevingsstrijd verwikkeld waarbij er bij elke beleidswijziging weer een hoop boerenbedrijven tot de conclusie moeten komen dat het tijd is om te stoppen.

Loretta

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:11

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:12

MarlindeRooz schreef:
De weg is allang weer vrij hoor :D

Ik had het over Schiphol?[/quote]

aha. Dat nieuws over die actie op Schiphol is onzin

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:13

Kinke schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik had het over Schiphol?

aha. Dat nieuws over die actie op Schiphol is onzin

Omdat?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:51

Citaat:
Het is een feit dat de veehouderij in zijn huidige vorm een zeer vervuilende sector is, op veel verschillende gebieden. Daar kun je iets van vinden maar dat maakt het niet minder waar. Als Nederland niet per se de melkboer en de slager van de wereld zou willen zijn en de overconsumptie van dierlijke producten overal een flink stuk omlaag gaat (laat vlees maar weer een luxeproduct worden hoor) dan kun je het aantal dieren verminderen zonder verlies van inkomsten. En ook dat moet toch als muziek in de oren klinken? Meer tijd en ruimte voor de dieren die er wél zijn, meer aandacht voor natuur en milieu... dat lees ik dan weer overal, dat niemand zit te wachten op de gedwongen schaalvergroting, en dat snap ik heel goed
.

Hoezo vervuilende sector? meer vervuilend dan transport of industrie? qua wat dan, CO2? Fosfaat? Stikstof? en alle zogenaamd schadelijke stoffen die de agrarische sector weer opneemt dan in haar gewassen?
Waarom zou Nederland geen exportland zijn in producten waar zij erg goed in is. Nederland heeft een fantastisch klimaat voor de productie van hoogwaardig voedsel. Zij heeft een zeer innovatieve agrarische sector die heel mooie producten produceert. In heel veel landen is het klimaat en de grond nou eenmaal minder geschikt. Dierenwelzijn is hier een van de hoogste van de hele wereld, en er worden nog steeds verbeteringen aangebracht. Ik vind het nogal arrogant om te zeggen dat Nederland maar niet meer moet gaan produceren en exporteren terwijl de wereld vraagt om deze producten. De wereld bestaat zo uit 9 miljard mensen die gevoed moeten worden.
De boeren zijn heel bewust met milieu en natuur en landschap bezig, maar dat betekent ook wel keuzes maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:53

Klopt, het boerenbedrijf is vervuilend.
Schiphol is vervuilend.
Europoort is vervuilend.
Ik kan nog wel veel meer dingen vinden die vervuilend zijn. Als je de boeren als vervuiler "aanpakt" waarom dan niet alles.
Laat vliegen maar weer een luxe product worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:57

Cowboy55 schreef:
Omdat?

Ik zal het nog een keer herhalen:

Wij als bestuur nemen even wat rust aangezien wij er 24/7 bezig waren met de actie van gisteren.
Daarna zullen we plannen maken voor een nieuwe actie die we ook gaan uitvoeren indien nodig!
Wij als FDF/Agractie staan dan ook niet achter de plannen voor 29 oktober.
Wij werken daar niet aan mee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:00

Veel mensen zijn ook boos dat de boeren worden belaagd door dierenactivisten en de politiek en politie deze boeren niet eens beschermd.
Dat de politiek de boeren wegzet als vervuilers, terwijl de politiek zelf alles nog voller aan het bouwen is met meer consumenten en meer steen en minder natuur.
De boeren door de regels een kant op worden gedwongen en vervolgens als vervuilers worden weggezet, die mede door de regels veroorzaakt wordt.

En de grote vervuilers blijven buiten schot omdat deze buiten het klimaatverdrag in Parijs zijn gehouden. (Vliegtuigen en scheepvaart)

En klimaatverdrag????
Wat een hoax is dat!
Ja, het klimaat veranderd, dat is een feit.
Alleen wat ons klimaat doet veranderen of in stand houdt heeft vooral te maken met het heelal welke altijd in beweging is, net als de aarde zelf.
De afstand van de sterren en de zon zijn de grootste redenen die zorgen voor klimaatverandering.

En ja, ik ben ook tegen vervuiling. Dus op zich blij met maatregelen. Imo moet er meer natuur komen en minder afval. Helaas zie ik veel "oplossingen" voor minder energieverbruik die juist voor meer afval zorgen ..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:01

rien10 schreef:
Klopt, het boerenbedrijf is vervuilend.
Schiphol is vervuilend.
Europoort is vervuilend.
Ik kan nog wel veel meer dingen vinden die vervuilend zijn. Als je de boeren als vervuiler "aanpakt" waarom dan niet alles.
Laat vliegen maar weer een luxe product worden.

leg mij dan eens uit waarmee ik vervuil? ik heb een normaal gangbaar melkveebedrijf.. onze koeien lopen in de wei. onze mest rijden we uit op eigen land, daaruit groeit weer gras, dat eten de koeien weer op.. die poepen weer op eigen land...

ons dak ligt vol met zonnepanelen. Hierdoor is ons bedrijf zelfvoorzienend qua stroom. De koeien drinken grondwater. Er komt binnenkort een windmolen op ons land. We leven verder sober.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:11

Juval, ik denk dat je zelf ook wel weet dat boerenbedrijven niet alleen maar schoon en milieuvriendelijk zijn, toch?
Om even wat te noemen: CO2, methaan (wat een veel zwaarder broeikasgas is dan CO2), ammoniak (een stikstofverbinding), insecticiden, onkruidbestrijders, mestoverschot, uitputting van de grond.. Dat is deels geen probleem als je op kleine schaal boert, maar in de huidige hoeveelheden krijg je daar wel problemen mee.
En natuurlijk moeten boeren niet als enige als vervuilers worden weggezet. Maar je kan het ook niet ontkennen dat er problemen zijn.
Iedereen zal uiteindelijk wat moeten inleveren. Maar wat mij betreft moet dat vooral de consument worden die best eens hogere prijzen mag betalen en een beetje minder vlees mag eten, en de grote bedrijven als Shell en Schiphol mogen ook wel flink wat inleveren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:16

Magrathea schreef:

:=
Ik denk dat ik met vrij grote zekerheid kan zeggen dat iemand die applaus vraagt voor de inbrekers die stallen 'bezoeken' niet echt als vriendin gezien wordt van de veehouders

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:27

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:36

8nnemiek schreef:
Juval, ik denk dat je zelf ook wel weet dat boerenbedrijven niet alleen maar schoon en milieuvriendelijk zijn, toch?
Om even wat te noemen: CO2, methaan (wat een veel zwaarder broeikasgas is dan CO2), ammoniak (een stikstofverbinding), insecticiden, onkruidbestrijders, mestoverschot, uitputting van de grond.. Dat is deels geen probleem als je op kleine schaal boert, maar in de huidige hoeveelheden krijg je daar wel problemen mee.
En natuurlijk moeten boeren niet als enige als vervuilers worden weggezet. Maar je kan het ook niet ontkennen dat er problemen zijn.
Iedereen zal uiteindelijk wat moeten inleveren. Maar wat mij betreft moet dat vooral de consument worden die best eens hogere prijzen mag betalen en een beetje minder vlees mag eten, en de grote bedrijven als Shell en Schiphol mogen ook wel flink wat inleveren.

Voor wat betreft CO2, dit wordt door het grasland weer opgenomen. Kringloop.
Methaan heb je wellicht een punt, https://thedailymilk.nl/methaanuitstoot ... an-koeien/
Ammoniak, heel veel stallen hebben al verplichte luchtwassers en emissie arme vloeren.
Gewasbeschermingsmiddelen zijn al aan heel strenge banden gelegd, verbod op glyfosaat komt er binnenkort wel aan.
Mestoverschot is betrekkelijk, in de ene helft van het land is overschot, en in de andere helft tekort.

Ik wil niet ontkennen dat er nog meer kan gebeuren, maar denk dat er nogal overdreven wordt door sommige partijen en nieuwsberichten.
We zijn al een heel eind op de goede weg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:40

Kinke schreef:
Magrathea schreef:

:=
Ik denk dat ik met vrij grote zekerheid kan zeggen dat iemand die applaus vraagt voor de inbrekers die stallen 'bezoeken' niet echt als vriendin gezien wordt van de veehouders

Dat was volgens mij Marianne Thieme. Maar het geeft wel heel mooi het probleem mbt de PVDD weer. De PVDD heeft gewoon veel en veel te veel radicale randjes.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:54

De actie van de boeren is gister iedereen wel opgevallen. Wat ik mij nou afvraag. Weet de gemiddelde Nederlander ook waar de actie over ging?

Is het trouwens niet gevaarlijk voor het overbrengen van besmettelijke ziektes zoveel boeren bij elkaar?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:11

sneeuwpop schreef:
Veel mensen zijn ook boos dat de boeren worden belaagd door dierenactivisten en de politiek en politie deze boeren niet eens beschermd.
Dat de politiek de boeren wegzet als vervuilers, terwijl de politiek zelf alles nog voller aan het bouwen is met meer consumenten en meer steen en minder natuur.
De boeren door de regels een kant op worden gedwongen en vervolgens als vervuilers worden weggezet, die mede door de regels veroorzaakt wordt.

En de grote vervuilers blijven buiten schot omdat deze buiten het klimaatverdrag in Parijs zijn gehouden. (Vliegtuigen en scheepvaart)

En klimaatverdrag????
Wat een hoax is dat!
Alleen wat ons klimaat doet veranderen of in stand houdt heeft vooral te maken met het heelal welke altijd in beweging is, net als de aarde zelf.
De afstand van de sterren en de zon zijn de grootste redenen die zorgen voor klimaatverandering.

En ja, ik ben ook tegen vervuiling. Dus op zich blij met maatregelen. Imo moet er meer natuur komen en minder afval. Helaas zie ik veel "oplossingen" voor minder energieverbruik die juist voor meer afval zorgen ..

Ik ben het met je eens behalve dat ik denk dat het klimaat inderdaad veranderd door verstedelijking en de kap van bomen en natuur.
En bij het rijtje van grote vervuilers hoort ook gewoon onze maatschappij met weet ik hoeveel auto's per dag op de weg.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:17

imaudy schreef:
De actie van de boeren is gister iedereen wel opgevallen. Wat ik mij nou afvraag. Weet de gemiddelde Nederlander ook waar de actie over ging?

Is het trouwens niet gevaarlijk voor het overbrengen van besmettelijke ziektes zoveel boeren bij elkaar?

Dat zal wel meevallen, ze hebben ook gewoon een douche en wasmachine :P
De trekkers waarmee ze rijden komen ook gewoon op de openbare weg, en wat ik zag glommen ze je tegemoet. Ze hebben gepoetst, ze zijn er trots op.
En anders wassen ze die dingen gewoon weer.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:26

8nnemiek schreef:
Het wordt in ieder geval volop gedeeld onder de boeren.. Helaas.

En het overgrote deel van de boeren meld ook dat dit fake is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:12

sneeuwpop schreef:

En klimaatverdrag????
Wat een hoax is dat!

Zullen we het bij de wetenschappelijk bewezen feiten houden? Het is allang bewezen dat de versnelde klimaatverandering door toedoen van de mens is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:16

Elisa2 schreef:
Ik ben het met je eens behalve dat ik denk dat het klimaat inderdaad veranderd door verstedelijking en de kap van bomen en natuur.
En bij het rijtje van grote vervuilers hoort ook gewoon onze maatschappij met weet ik hoeveel auto's per dag op de weg.

Hoe verklaar jij dan de ijstijd en de tijd erna?
Het klimaat verandert al miljoenen jaren.

Citaat:
Wat is er precies aan de hand?
Geoloog de Groot: "De magnetische noordpool is de afgelopen jaren steeds sneller gaan bewegen van Canada richting Siberië.

https://www.rtlnieuws.nl/

Komt dat ook door verstedelijking volgens jou??
BTW, die magnetische noordpool bewoog altijd al, alleen nu sneller.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:23

IMANDRA schreef:
Zullen we het bij de wetenschappelijk bewezen feiten houden? Het is allang bewezen dat de versnelde klimaatverandering door toedoen van de mens is.

Zullen we het dan bij alle wetenschappelijke feiten houden en niet alleen van een aantal wetenschappelijke rapporten die dit verkondigen.
Onder de wetenschappers heerst er een behoorlijke verdeeldheid.echter is het een behoorlijke melkkoe, dus je moet behoorlijk zoeken naar alle feiten.

Wetenschappelijke feiten kun je ook behoorlijk manipuleren.
Je kunt je op een minuscuul stukje focussen en daar een conclusie uit trekken (gebaseerd op feiten) of je kijkt naar het grote plaatje en dan wordt de conclusie alweer heel anders

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:32

Kinke schreef:
Cowboy55 schreef:
Omdat?

Ik zal het nog een keer herhalen:

Wij als bestuur nemen even wat rust aangezien wij er 24/7 bezig waren met de actie van gisteren.
Daarna zullen we plannen maken voor een nieuwe actie die we ook gaan uitvoeren indien nodig!
Wij als FDF/Agractie staan dan ook niet achter de plannen voor 29 oktober.
Wij werken daar niet aan mee.

1. Geen idee dat jij iets te zeggen had binnen die club(s). Wist ook niet dat ik dat als 'algemeen bekend' moest beschouwen. Maar fijn dat je het nog een keer herhaalt;
2. Dan heeft iemand in de reguliere media jullie meneer van den Oever aardig wat woorden in de mond weten te leggen....al bijna 48 uur lang.