Loretta schreef:Magrathea schreef:Gisteren in de krant: het overgrote deel van de burgers heeft een positief beeld van boeren. En eerlijk, ik mis ook even waar boeren nou precies zo slecht worden afgeschilderd altijd? Wat er het dichtst in de buurt komt is onderzoek naar vervuiling van sectoren. Oprechte vraag dit want ik lees veel veel vaker "wij boeren worden altijd zo slecht neergezet " dan daadwerkelijk slechte praat over boeren
Bijvoorbeeld in boekjes in het onderwijs. Veehouders worden door dierenrechtenactivisten als heel slecht neergezet. Vanuit sommige politieke partijen worden boeren neergezet als vervuiler. Het overgrote deel van de bevolking heeft huist een positief beeld van de boeren. dat is gisteren wel gebleken. Alleen zijn dit niet de mensen die vooraan staan bij het publieke debat. Zeg maar de zwijgende meerderheid staan erg positief tegenover boeren. Maar die komen dan ook niet massaal naar een boerenbedrijf om dit met veel fanfare te verkondigen. dat doen enkel en alleen maar de tegenstanders van de veehouderij.
Ok maar heb je misschien voorbeelden van boekjes in het onderwijs? Ik kan je vertellen dat ik in de grote stad ben opgegroeid en wij hadden louter mooie verhalen over het boerderijleven in de klas, kan me niks negatiefs herinneren. (Dat vind ik zelf dan weer een ander probleem maar vooruit.)
Het is een feit dat de veehouderij in zijn huidige vorm een zeer vervuilende sector is, op veel verschillende gebieden. Daar kun je iets van vinden maar dat maakt het niet minder waar. Als Nederland niet per se de melkboer en de slager van de wereld zou willen zijn en de overconsumptie van dierlijke producten overal een flink stuk omlaag gaat (laat vlees maar weer een luxeproduct worden hoor) dan kun je het aantal dieren verminderen zonder verlies van inkomsten. En ook dat moet toch als muziek in de oren klinken? Meer tijd en ruimte voor de dieren die er wél zijn, meer aandacht voor natuur en milieu... dat lees ik dan weer overal, dat niemand zit te wachten op de gedwongen schaalvergroting, en dat snap ik heel goed.
En als je goed oplet zul je zien dat protesten binnen en buiten de politiek zich eigenlijk altijd richten op Straathof achtige figuren die echt met geen enkel goed fatsoen dierenliefhebbers genoemd kunnen worden. Daar kan de "gewone" veehouder het toch alleen maar mee eens zijn, dat zulke mensen zonder enige liefde voor het vak, de dieren of de natuur, op geen enkele manier met eerlijke hardwerkende boeren geassocieerd zouden moeten worden?
Ik denk echt dat ontzettend veel veehouders en dieren/milieuactivisten het op veel vlakken eigenlijk gewoon met elkaar eens zijn maar dat het debat zo gepolariseerd is dat dit gewoon niet meer gezien wordt. Ik las bijvoorbeeld dat er plannen zijn voor een Schipholdemonstratie - echt, bel Esther Ouwehand met een tijd en plaats en ze staat naast je, dat garandeer ik je.