Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:06

Chubby schreef:
3 weken niet kunnen bewegen. Terwijl je graag voor je nest biggen zou willen zorgen. Stel het jezelf eens voor.


Het leven is hard. Ik wil ook graag 7 dagen per week bij mijn paard zitten maar ik moet werken en mag een aantal uur naar mijn paard.

Laten we nou niet doen of iedereen in de wereld, mens of dier, voor de volle 100% het perfecte leven kan hebben :)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:07


Loretta
Berichten: 8816
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:07

dakplaat schreef:
Floor_x schreef:
Maar je buurman produceert niet aan Nederland, en jij wel. Dus buurman is niet je concurrent, toch?

Daarnaast, die eisen zijn er grotendeels voor dierenwelzijn, hoe zou je daar als dierenliefhebbende boer een probleem mee kunnen hebben?


Die buurman kan net zo goed aan Nederland leveren, dat gebeurt wel meer.
Het probleem is verder niet het dierwelzijn maar de kosten die daarvoor gemaakt moeten worden, en uit eigen zak betaald moeten worden.



Boeren zitten ook wel in een onmogelijke spagaat. Vooral wanneer de overheid continu de regels aanpast. Maar Nederland is dan ook wel kampioen in het maken van een lappendeken vol regeltjes.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:09

ruitje schreef:
Chubby schreef:
3 weken niet kunnen bewegen. Terwijl je graag voor je nest biggen zou willen zorgen. Stel het jezelf eens voor.


Het leven is hard. Ik wil ook graag 7 dagen per week bij mijn paard zitten maar ik moet werken en mag een aantal uur naar mijn paard.

Laten we nou niet doen of iedereen in de wereld, mens of dier, voor de volle 100% het perfecte leven kan hebben :)


Dat kan je toch niet serieus vergelijken :') Ga eens de komende 3 minuten helemaal stil zitten. Helemaal stil. Omdat het je keuze is. Is al niet makkelijk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:10

quera schreef:
Chubby schreef:
3 weken niet kunnen bewegen. Terwijl je graag voor je nest biggen zou willen zorgen. Stel het jezelf eens voor.

En er ook veel meer biggen dood gaan omdat mams er op gaat liggen.


Klopt, in biologische varkensstallen komt doodliggen helaas heel vaak voor waardoor het nog minder rendabel wordt allemaal.

Daarnaast komt er ook veel meer ziekte voor, zoals longschade door de parasieten en stof in het (biologische) stro. Biologische varkens zijn dus vaker ziek en als dat ook nog eens niet bestreden mag worden met bvb AB en een zeug vroegtijdig sterft hou je weinig over aan het einde van het jaar.


Maargoed, alles voor de lieve rondscharrelende biggetjes.

Palmera

Berichten: 9491
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:11

quera schreef:
Chubby schreef:
3 weken niet kunnen bewegen. Terwijl je graag voor je nest biggen zou willen zorgen. Stel het jezelf eens voor.

En er ook veel meer biggen dood gaan omdat mams er op gaat liggen.

Als er in het algemeen meer ruimte zou zijn gaat dat risico drastisch omlaag.

imaudy
Berichten: 5089
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:12

quera schreef:
En er ook veel meer biggen dood gaan omdat mams er op gaat liggen.

Dat komt dan door te kleine hokken. Jongen kun je ook onder een warmtelamp laten liggen (gaan ze zelf heen) op een plek waar de moeder niet kan komen. Biggen groeien megasnel.

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:13

Waarom niet? Ik moet zo vaak dingen doen in mijn leven die ik niet wil of niet makkelijk vind. Jij hangt er de waarde aan dat je dat erg vind.

En die waarde is voor iedereen anders.

Hard om te beseffen, maar mij maakt dat echt niet zo heel veel uit. Ik wil dat dieren het tot op zekere hoogte goed hebben, maar ik geloof er ook in dat dieren niet het perfecte plaatje hoeven te hebben. Daar zijn het dieren voor.

En dan word ik vaak van ' het niet willen zien ' beticht, maar oprecht, het boeit mij gewoon niet zo zoals het anderen doet :o

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:14

Chubby schreef:
Voor elke opinie in de politiek een tegenhanger toch?

https://www.varkensinnood.nl/varkensboe ... zafarmernl

En weet je, het kán wel anders! Deze varkens zijn qua gestel, instinct, etc hetzelfde...



Zeker! Een tegengeluid en ander inzicht kan en is erg waardevol om scherp te blijven, veel dingen die hier geroepen worden zijn alleen niet realistisch en fantasie. We komen van ver, dat hoeft geen vrijbrief te zijn voor de fouten die er nog wel gemaakt worden, maar er worden echt stappen gemaakt. En als er dan 150 man in je stal staan die ze hele zooi om zeep helpen, wekt dat opnieuw een negatief beeld op tegen de activisten, terwijl actie voeren wel degelijk zin heeft, echter niet op deze manier!

Palmera

Berichten: 9491
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:14

ruitje schreef:
Chubby schreef:
3 weken niet kunnen bewegen. Terwijl je graag voor je nest biggen zou willen zorgen. Stel het jezelf eens voor.


Het leven is hard. Ik wil ook graag 7 dagen per week bij mijn paard zitten maar ik moet werken en mag een aantal uur naar mijn paard.

Laten we nou niet doen of iedereen in de wereld, mens of dier, voor de volle 100% het perfecte leven kan hebben :)

Ruitje, ben jij gefokt om gedood te worden voor je vlees? Puur en alleen op deze wereld gezet om geconsumeerd te worden?

Ik vind het zeer respectloos naar slachtvee toe als een mens zulke uitspraken doet!
Dat dier gaat wél dood om op jouw bord te liggen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:15

Palmera schreef:
quera schreef:
En er ook veel meer biggen dood gaan omdat mams er op gaat liggen.

Als er in het algemeen meer ruimte zou zijn gaat dat risico drastisch omlaag.


Dit is niét waar. Ga je alsjeblieft eerst inlezen over überhaupt varkens.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:15

ruitje schreef:
En dan word ik vaak van ' het niet willen zien ' beticht, maar oprecht, het boeit mij gewoon niet zo zoals het anderen doet :o


Ik zou het voor mezelf wel verdrietig vinden als ik zo'n 'koud hart' zou hebben.

fransje23

Berichten: 15437
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:16

Citaat:
Biologische varkens zijn dus vaker ziek en als dat ook nog eens niet bestreden mag worden met bvb AB en een zeug vroegtijdig sterft hou je weinig over aan het einde van het jaar.


Maargoed, alles voor de lieve rondscharrelende biggetjes.


Zieke dieren, ook biologisch, mogen gewoon behandeld worden met antibiotica!
Het mag enkel niet preventief gegeven worden.

Daarbij kan biologische varkenshouder zeer zeker rendabel zijn!

imaudy
Berichten: 5089
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:17

8nnemiek schreef:
Ik had het eerder al genoemd, maar varkensbaron Straathof heeft in Duitsland een verbod gekregen op het houden van dieren. Vreselijke mishandelingen hebben daar plaatsgevonden. En hier in Nederland heeft hij inmiddels zonder gedoe zijn zoveelste megastal kunnen bouwen. In onze gemeente had hij zijn vergunning al binnen nog voordat de hele gemeenteraad van het plan af wist.
In Nederland doet niemand moeilijk over dierenmishandelingen. Je krijgt hooguit een milde boete. Wat dat betreft is het in Duitsland echt beter geregeld.

Dit!!
Laatst bijgewerkt door imaudy op 15-05-19 09:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:17

Chubby schreef:
ruitje schreef:
En dan word ik vaak van ' het niet willen zien ' beticht, maar oprecht, het boeit mij gewoon niet zo zoals het anderen doet :o


Ik zou het voor mezelf wel verdrietig vinden als ik zo'n 'koud hart' zou hebben.


:(:)
Het is niet eerlijk.


Zolang mensen in de hele wereld varkensvlees willen eten, kunnen we hooguit betere leefomstandigheden creëeren maar niet een fantasiewereld om de hele wereld varkensvlees-vrij te houden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:19

fransje23 schreef:
Citaat:
Biologische varkens zijn dus vaker ziek en als dat ook nog eens niet bestreden mag worden met bvb AB en een zeug vroegtijdig sterft hou je weinig over aan het einde van het jaar.


Maargoed, alles voor de lieve rondscharrelende biggetjes.


Zieke dieren, ook biologisch, mogen gewoon behandeld worden met antibiotica!
Het mag enkel niet preventief gegeven worden.

Daarbij kan biologische varkenshouder zeer zeker rendabel zijn!


Op kleine schaal misschien, maar daar is (mede) door de regelgeving in NL (amper) of niet aan te verdienen. Daar moet ruimte en grond voor zijn en als iedereen dat zou doen kunnen wij in flatjes wonen. :))

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:20

Laten we nou niet doen alsof biologisch niet rendabel kan zijn en 'gangbaar' dat wel is. Ik meen dat de subsidies in de landbouw en veehouderij gigantisch zijn.

Het voorbeeld waar ik net naar linkte heeft geen hoge biggensterfte, heeft geen hoog ab-gebruik en kan wél uit. Mensen betalen graag voor het lekkere vlees èn gegarandeerd dierenwelzijn. En ik ben er van overtuigd dat als we met z'n allen voor dat vlees zouden kiezen (minder kwantiteit en meer kwaliteit) dat het óók uit kan. En ik hoop van harte dat dat de toekomst is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37354
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:20

https://www.regiobodeonline.nl/2017/06/ ... entheimer/ Deze zitten hier in de buurt.

Het kan wel. Maar juist de reden van de ophokking van zeugen de reden dat ik weiger ophokvlees te eten. Hoewel ik de actie niet goedkeur ivm de manier erop is aandacht ervoor wel belangrijk. Ik kan gewoon niet begrijpen dat het normaal gevonden wordt een dier weken op te sluiten in een ruimte niet groter dan haarzelf. Een paard in een stand had nog meer beweging.

fransje23

Berichten: 15437
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:22

Giolli schreef:
Op kleine schaal misschien, maar daar is (mede) door de regelgeving in NL (amper) of niet aan te verdienen. Daar moet ruimte en grond voor zijn en als iedereen dat zou doen kunnen wij in flatjes wonen. :))


Nee hoor, op redelijk grote schaal, leveren ongeveer 2600 mestvarkens uit een gesloten bedrijf, en gewoon in Nederland :j

Kost wel wat ruimte inderdaad.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 15-05-19 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:23

:') koud hart.

Ik ben inderdaad vreselijk voor dieren :+ .

Palmera, dat is precies mijn punt. Je kan mensen niet vergelijken met dieren, want ik ben daar inderdaad niet voor gefokt.

Ik zie het precies zoals je het zegt: dat dier word gefokt als mijn eten. En ja, dat mag onder betere omstandigheden als dat kan.

Maar het blijft een dier wat uiteindelijk mijn eten word, niet te vergelijken met mensen.

Ik probeer dit stuk echt respectvol te brengen, maar ik probeer te laten zien dat je ook anders naar dieren kunt kijken.

Iets wat volgens mij niet snel gebeurd, want je bent al snel een koud mens/geen dierenliefhebber als je zo denkt.

Terwijl ik denk, als je naar het koopgedrag van de consument kijkt, er meer mensen zijn die zo denken :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:23

Chubby schreef:
Laten we nou niet doen alsof biologisch niet rendabel kan zijn en 'gangbaar' dat wel is. Ik meen dat de subsidies in de landbouw en veehouderij gigantisch zijn.

Het voorbeeld waar ik net naar linkte heeft geen hoge biggensterfte, heeft geen hoog ab-gebruik en kan wél uit. Mensen betalen graag voor het lekkere vlees èn gegarandeerd dierenwelzijn. En ik ben er van overtuigd dat als we met z'n allen voor dat vlees zouden kiezen (minder kwantiteit en meer kwaliteit) dat het óók uit kan. En ik hoop van harte dat dat de toekomst is.



Betalen mensen dat graag? Waarom gebeurd dat nog niet dan? Er is keus hoor. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:24

fransje23 schreef:
Giolli schreef:
Op kleine schaal misschien, maar daar is (mede) door de regelgeving in NL (amper) of niet aan te verdienen. Daar moet ruimte en grond voor zijn en als iedereen dat zou doen kunnen wij in flatjes wonen. :))


Nee hoor, op heel grote schaal en gewoon in Nederland :j

Kost wel wat ruimte inderdaad.


En hoe ga je dat ruimte probleem dan oplossen, of heb je daar dan geen oplossing voor.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:25

Dat gebeurt wel, maar wmb nog niet genoeg.

Ik wist ff niet hoe ik het moest omschrijven Ruitje :D

fransje23

Berichten: 15437
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:25

Giolli schreef:
fransje23 schreef:


En hoe ga je dat ruimte probleem dan oplossen, of heb je daar dan geen oplossing voor.


Heb mijn bericht even aangepast omdat heel groot subjectief is

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:27

Giolli schreef:
En hoe ga je dat ruimte probleem dan oplossen, of heb je daar dan geen oplossing voor.


Volgens mij kost dat netto niet veel meer ruimte dan de huidige veehouderij waar grasfalt nodig is om mest kwijt te kunnen en voer op te verbouwen.