Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar
Eske_B schreef:Wetenschappers staan daarnaast ook niet altijd open voor verandering van mening. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van cherry picking (bewijzen pakken die bij je theorie passen en andere negeren). Of grote overtuiging van eigen theorie. Zo weet ik uit de psychologie nog een theorie die niet alles verklaarde. Kwam er een betere theorie, reageert de maker van de eerste: maar mijne klopt wel, is niet gemaakt om alles uit te leggen. Dat is ook geen verandering van mening.
Tieneke schreef:Enzino, waarom zou je een gelovige proberen te overtuigen van het tegendeel? Dan doe je net hetzelfde als wat Anjali probeert.
enzino schreef:@Eske_B: de stelling dat er niet iets uit het niets kan komen en er daarom wel een god moet bestaan die de eerste creatie heeft gemaakt gaat voorbij aan de logische vervolgvraag waar die god dan vandaan is gekomen.
Ibbel schreef:Waar het om gaat is dat een wetenschapper er altijd voor open staat zijn mening te herzien, maar een gelovige nooit (mag en) zal twijfelen.
Babootje schreef:Kortom, aan geloven ontkom je niet. Voor de evolutietheorie heb je tegenwoordig een groter geloof nodig dan voor het geloven in een creator, of je die nu god wil noemen of 'big bang'.
enzino schreef:Janinevv schreef:En ik vind een baby echt zo'n mooi wonder weer, een cel dat uiteindelijk nieuw leven word. Alleen al aan de natuur kan ik geloven dat God bestaat. Alles zit zo prachtig in elkaar gezet. En natuurlijk krijg ik nu weer vele reacties met alle niet mooie en mindere dingen, en dat begrijp ik ook niet altijd. Maar goed dat heeft voor mij met het stukje van de "duivel "te maken.
En dat is voor mij precies de reden dat er geen god kan zijn: het is onmogelijk alles zo mooi in elkaar te zetten. En dat dan in 6 dagen zodat je lekker kan uitrusten op zondag? Het lijkt niet echt op een haast klus.
Maar goed, een discussie beginnen met een gelovige is voor mij totale tijdsverspilling.
Een tijdje geleden heb ik een discussie zitten kijken tussen een wetenschapper en een gelovige in de US, helaas weet ik de namen van deze personen niet meer maar het was een groot opgezette discussie dat ook uitgezonden werd. Het meest interessant aan de discussie was helemaal aan het einde toen de vraag gesteld werd wat er voor nodig zou zijn om hun van hun mening te laten veranderen (de wetenschapper zou in god gaan geloven, en de gelovige zou het concept van god verwerpen).
De wetenschapper gaf als antwoord dat er iets van bewijs zou moeten zijn. Mocht er direct of indirect bewijs voor het bestaan van god zijn, dan zou hij zijn opvatting meteen aanpassen en hier verder naar gaan zoeken. Hij is dus bereid toe te geven dat hij verkeerd zat en is op zoek naar "de waarheid".
De gelovige gaf als antwoord dat het onmogelijk zou zijn dat hij zijn geloof laat vallen. Ongeacht het bewijs dat er gevonden zou worden en ongeacht de logica die toepast zou worden. Hij had de waarheid in pacht en elk bewijs dat zijn ongelijk zou aantonen zou een "test van god" zijn.
Voor mij is dat tekenend voor elke discussie met gelovigen over geloof. Het maakt niet uit wat je zegt, ze veranderen toch niet van mening. Het is pure tijdsverspilling om ze proberen te overtuigen. Er is ook geen zoektocht naar de waarheid, het is slechts bevestiging zoeken van de eigen overtuiging. En als ze toch klem komen te zitten met rare passages in bijvoorbeeld de bijbel, dan komen ze snel met "ja, maar dat gedeelte geloof ik ook, maar de rest is wel waar".
Ibbel schreef:Waar het om gaat is dat een wetenschapper er altijd voor open staat zijn mening te herzien, maar een gelovige nooit (mag en) zal twijfelen.
Citaat:En aan de andere kant had je Bisschop Muskens, die wel degelijk aangaf veel te twijfelen.
Ibbel schreef:TS: wat ik overigens heel grappig vind, is dat je er twéé geloven op na houdt Daar zou je in de Middeleeuwen als ketter voor verbrand zijn, maar dat terzijde: het éne ware geloof (want dat zullen beide geloven wel beweren) is dus kennelijk niet voldoende voor je.
En ik dacht altijd dat 'mix and match' - ik pak van een geloof wat me bevalt en de rest laat ik liggen - niet echt de bedoeling was...
Wat vinden de andere gelovigen hier in het topic van het idee 'van twee walletjes te eten' qua geloof: ik pak een beetje Zen, en een beetje Joods en ik creeër mijn eigen versie?
En ik bedoel dit niet banketstaaf, ik ben hier echt oprecht in geinteresseerd. Hoe verenig je het met de bijbel dat je er een tweede geloof op na houdt?
anjali schreef:Dus,als ik nog even met mijn flauwe ticketvergelijking mag komen,ik heb nu 2 tickets voor het hiernamaals!
verootjoo schreef:Ik geloof alleen in God en Jezus en wil niet bij een andere God horen. Voor mij past daar geen ander geloof bij zoals wat TS doet.
Maar ik heb niks te maken met de relatie tussen TS en God, dus kan daar verder ook niet over oordelen of iets van vinden. Ik ben alleen verantwoordelijk voor de relatie tussen mij en God.
Verder denk ik niet dat ‘de wetenschap’, die overigens mega breed is, niet lijnrecht tegenover ‘het geloof’ staat, wat ook heel breed is.
Theologie zelf is ook een wetenschap en er wordt enorm veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het ontstaan van het christelijk geloof.
enzino schreef:anjali schreef:Dus,als ik nog even met mijn flauwe ticketvergelijking mag komen,ik heb nu 2 tickets voor het hiernamaals!
Ik weet niet of die ticketvergelijking helemaal voor je werkt, want het klinkt alsof je gewoon bezig bent de checkboxen af te vinken om je kansen te spreiden indien er een hiernamaals is. Dat komt erg berekend over ipv gelovig.
Misschien morgen even snel bekeren tot de islam voor nog een ticket en volgende week het jodendom?